Elhelyezés időpontja: 2008.09.16 11:00
Megjelenés időpontja: 2008.09.29 18:30
Utolsó lényeges változás: 2022.05.23 06:43
Utolsó változás: 2023.04.09 16:47
Rejtés típusa: Virtuális geoláda
Elrejtők: Csaba
Ládagazda: fcsaba Nehézség / Terep: 1.0 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 100 m
Megtalálások száma: 271 + 3 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.3 megtalálás hetente
WAP: jobb oldali tábla második oszlopa (angol) negyedik sorának első szava.
Megközelítés: Bőstől (Gabčíkovo) Magyarország felé (DK) haladva, egyébként ki van táblázva. Parkoló van, a parkolási díj forintban is fizethető (250 Ft egész napra).
Szinte nincs olyan magyar ember, aki ne hallott volna a bős-nagymarosi vízlépcsőről. A magyarországi rendszerváltás környékén ez volt az egyik legfontosabb közéleti téma, és még ma is vita tárgyát képezi Magyarország és Szlovákia között. Mint tudjuk, az eredeti elképzelést végül nem valósították meg, mivel a magyar fél környezetvédelmi okokra hivatkozva felmondta a szerződést, Szlovákia viszont ragaszkodott a felépítéséhez, annak árán is, hogy a nemzetközi konfliktust vállalva egyszerűen elterelték a Dunát.
Története
Miről is van szó valójában? Az lánykori hivatalos nevén Gabčíkovo-nagymarosi Vízlépcsőrendszer a Duna magyarországi és csehszlovákiai szakaszának komplex hasznosítására tervezett építmény. A vízlépcsőrendszer története a XX. század harmincas éveire nyúlik vissza. A terveket először az 1950-es évek végén dr. Mosonyi Emil professzor, világhírű vízépítő mérnök vezetésével dolgozták ki. (Noha Mosonyi professzor a világ számos egyetemén tanított, külföldön díjakat is neveztek el róla, Magyarországon a megítélése vitatott, mivel a neve itt egyértelműen a bős-nagymarosi vízlépcsőhöz köthető. Nehezen lehet tehát próféta a saját hazájában. A probléma a 2006-os Széchenyi díj átadásakor csúcsosodott ki.)
A nemzetközi szerződést 1977-ben írták alá, amit később, elsősorban gazdasági nehézségek miatt, többször módosítottak. A '80-as években Magyarországon sokszor és sokan tiltakoztak a vízlépcső megépítése ellen. Az MTA már 1983-ban a vízlépcső felépítése ellen foglalt állást, az egyre szabadabbá váló országban pedig 1988-89 környékén került sor nagyobb tömegdemonstrációkra. 1988. szeptember 12-én az Országház előtt tízezrek tüntettek az építkezés ellen. Habár az Országgyűlés 1988. október 6-7-én még az építés mellett foglalt állást, a kormány 1989. május 13-án felfüggesztette az építkezést. Az építéssel megbízott osztrák cégnek a magyar állam később 2,65 milliárd schilling kárpótlás kifizetését vállalta. A csehszlovák fél 1991-ben döntött az ún. C variáns megvalósításáról, ami a Duna elterelését és a vízi erőmű egyoldalú felépítését jelentette. Amikor erre sor került, a magyar fél az 1977-es szerződést felbontottnak minősítette. Az erőmű beindítására 1992-ben került sor.
A felek (Magyarország és akkor már Szlovákia) 1993-ban a hágai Nemzetközi Törvényszékhez fordultak az ügyben, amely 1997-ben ítéletet hirdetett, lényegében elmarasztalva mindkét országot: Magyarországot azért, mert egyoldalúan felbontotta a szerződést, Szlovákiát pedig azért, mert egyoldalúan elterelték a Dunát.
A felszín alatt...
Most itt tart a dolog, de ássunk egy kicsit még jobban a dolgok mélyére!
Energiatermelés
Először vizsgáljuk meg azt, hogy mennyi energiát termel az az erőmű! Bevallom őszintén, én mindig úgy képzeltem el, hogy ha már annyira tönkretesszük a természetet, olyan sok pénzt beleölünk, ilyen mértékű nemzetközi konfliktus az ára, akkor biztos iszonyatosan sok energiát termel. Azt gondoltam, hogy a két ország együttes energiatermelésének legalább a hússzorosát fogja termelni. Nos, egy frászkarikát! Az eredeti tervek szerint a két akkori ország akkori együttes energiaszükségletének a 2-3 %-át fedezte volna. Ma Szlovákia energiaigényének a 7 (magyar adat) - 8 (szlovák adat) százalékát fedezi, ill. a szlovák áramszolgáltató által megtermelt összes áram 10%-át (szlovák adat) adja. (Csak emlékeztetőül: Szlovákia mind területét mind lakosságszámát tekintve kb. feleakkora, mint Magyarország.)
Gazdaságosság
Az erőművel kapcsolatban felmerülő hírek szerint számos probléma akad, ami miatt valójában veszteséges. 16 évvel a beindítása után már jelentős rekonstrukciós munkálatokra lenne szükség, ami természetesen iszonyatos összegeket igényel. Számomra úgy tűnik, mintha az ún. "dollárárverés" csapdájába estek volna bele.
A per
A következő kényes téma a per maga. Véleményem szerint itt egy jogi köntösbe burkolt politikai döntést hoztak, a politikai megfontolás pedig minden bizonnyal az lehetett, hogy kb. "döntetlenre" hozzák ki a vitát, mivel a nemzetközi közösség számára egyik ország sem "kedvesebb" a másiknál. Ezen kívül szerintem semmi értelme sem volt akkor már, hiszen a per hatására semmi sem változott. Érdemi döntést csak a '90-es évek legelején lehetett volna hozni, de az is csak akkor működött volna, ha a nemzetközi joggyakorlat sebessége sokkal gyorsabb lenne.
Magyarországot azért marasztalta el a bíróság, mert egyoldalúan felmondta az előző rendszer által, 1977-ben kötött szerződést. (Egészen pontosan formálisan nem felmondta, hanem felmondottnak tekintette, miután a másik fél elterelte a Dunát.)
A szlovák felet a Duna egyoldalú elterelése miatt marasztalta el a bíróság.
Ugyanakkor megemlíteném, hogy a cseh-szlovákok 1992 végén ígéretet tettek arra, hogy a Duna vizének legalább 95%-át az eredeti mederbe engedik, de ígéretüket nem teljesítették.
Egyebek
A szlovák fél jelen gyakorlata alapján Ujhelyi Géza energetikai szakértő megállapította, hogy a bősi turbinák nagyobb vízesése miatt a megtermelt energia 1/3-a Magyarországot illetné. Kiszámolta, hogy ez 15 év alatt 2008-as értéken számolva 473,8 milliárd forint elmaradt bevételt jelent. (Forrás.)
A felépült erőmű környékén található táblákon egyáltalán nincs magyar nyelvű információ, és a magyar fél által felvetett problémákat szintén elhallgatják. Az előzőt több dolog is indokolná, pl. az, hogy a terület lakossága majdnem etnikailag színtiszta magyar, ennélfogva a dolgozók döntő többsége is magyar, másodsorban Magyarország közelsége.
A hivatalos magyar (!) elnevezésben is kizárólag Gabčíkovo szerepel (Bős még zárójelben sem), ami a település mesterségesen, 1948-ben létrehozott neve (egy etnikailag majdnem színtiszta magyar falut szlovák emberről neveztek el). A falut korábban szlovákul Beš-nek hívták.
Az erőmű falán található egy tábla, amely ugyancsak nem szolgálja a békés egymás mellett élést és a jószomszédi viszonyt. Ez az 1938-45-ös magyar megszállás áldozataira emlékeztet. (Hogy ez miért problémás, bárkinek szívesen kifejtem magánban.)
Álláspontok
Röviden bemutatom mindkét fél álláspontját.
Pro: a vízlépcső célja az energiatermelés, a hajózhatóság biztosítása, az árvízvédelem és területfejlesztés. A felmerülő környezetvédelmi problémákat kezelni lehet.
Kontra: veszélyezteti a Szigetköz és Csallóköz ivóvíztartalékát, súlyosan károsítja a növénytermesztést, veszélybe sorolja a szigetközi ártéri erdőségek egyedülálló élővilágát, szennyezi a kutak vizét, tönkreteszi a Dunakanyart.
Pihenés
Végül javaslom, hogy az erőmű étkezdéjébe is térjetek be. Meglepően jó árban adnak pl. finom rántott sajtot, és magyarul is beszél a kiszolgáló. (Ételek nevei természetesen csak szlovákul...)
Brno felé fél úton... vagyis egyharmad... :) Ma ez volt az első pont, ahol megálltunk. Kíváncsiak voltunk az erőműre. Igaz a komolyabb látvány a zsilipelés volt. Két uszályt is végignéztünk, ahogy éppen le vagy fel engedték a vizet, hogy tovább tudjanak menni. Igen impozáns méretei vannak a zsilipeknek és kapuiknak.
De a torony és a sky kilátó is nagyon izgalmas, mert üvegből van az alja és így a víz felett álltunk, ahogy az uszály elment alattunk.
Köszi a rejtést!
Szlovákiai kalandozásunk utolsó helyszíne. Sajnos nem állt módunkban megkeresni a táblát, mert a biztonsági őrök elküldtek a hídról. Kérjük a találat elfogadását.
Mari és János [Geoládák v3.12.10]
Kerékpár túra közbe illesztettem be a helyet megnézni, és a jelszót összeszedni. Alapvetően nem szoktam a logokat olvasni, sajnos ez most is így volt. A leírás alapján cselekedtem és csak képet készítettem. Azt, hogy már megközelíthető a jelszó, csak itthon vettem észre.
Remélem így is elfogadható a logom. Máskor én is megpróbálok figyelni erre a problémára, de azért javaslom, hogy javítsák ki a leírást, mert ez így megtévesztő lehet. [Geoládák v3.12.10]
Parkolni két óráig ingyenesen lehet. A jelszóhordozó gond nélkül megközelíthető, ott már nincsen építkezés (csak a másik oldalon, az egyik zsilipnél).
Köszönjük a rejtést!
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]
Autós csavargás a közelgő vihar előtt. Itt már villámlott és nagy cseppekben esni kezdett. Egy rövid időre visszaültünk a kocsiba, hátha alábbhagy. Úgy is lett. Érdemes volt várni, hogy jól közbejárjuk az egészet. Érdekes és elgondolkodtató. Hatalmas vízfelület van itt...
A parkolásért nem kellett fizetni.
Mindig látványosak az ilyen óriási létesítmények, annak ellenére is, hogy sokszor nem egyértelmű a hasznossága és értelme, aminek megítélése persze nagyon sok esetben nézőpont kérdése.
Üdv Mr Zerge.
A jelszó már megközelíthető, az építkezés nem zavarja a keresést. Határtalanul kirándulás keretében 30 gyerekkel. Nagyon látványos, érdekes hely.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.8.9]
A szélső zsilipkamra felújítási munkálatai miatt fent nagy daruzási műveletek folynak. A gépkocsiforgalom egy sávban a járdán folyik, ezért gyalogosan megközelíthetetlen a jelszó. Kérjük a találat elfogadását!
Ildi és Laci
Szerencsére még az építkezés előtt érkeztünk, így még a tábláról levadászhattuk a jelszót. Érdekes volt megnézni, hogy hogyan szedik ki a beszorult uszadékfákat az árvíz miatt.
Köszönjük a rejtést! [g:hu 1.6.4]
2 napos Pozsony környéki bringázás második napján. Végigtekertünk a víztározó mellett Pozsonytól Győrig. Még sosem jártam itt, bár sokat hallottam róla, időszerű volt megtekinteni. Impozáns építmény. A közeli Nimród étteremben Kofoláztunk egy jót, a cukros lötty új erőt és mindent lebíró akaratot adott. :) A helyszín azért szerintem elbírt volna egy normál ládát, pl. egy erőmű közeli szalagkorláton. Köszi.
Mi is láttuk a zsilipezést, de mivel nagyon hideg volt az átengedést már nem vártuk meg. Hatalmas élmény volt, szebb időben megnézzük még egyszer. A parkoló ingyenes volt.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Sikerült 1 zsilipelést is megnéznünk. Az erőmű éttermében nagyon finom menüt ebédeltünk. A parkoló díjmentes volt. [Geoládák v2.2.5]
Dunaremetéről komppal, csak ajánlani tudom a kirándulást.
Valamiért nem fogadja el a jelszót, kép alapján kérnék elfogadást.
Rendkívül impozáns létesítmény, kár, hogy többet vesztettünk a réven, mint nyertünk a vámon... És ez a szlovákokra is igaz...
TFTC!
Egynapos csavargás Szlovákiában - határon túl is sok szép és érdekes helyet láttam.
Hatalmas ez a híres-hírhedt építmény - gyerekkoromban napi téma volt a hírekben.
Ami a képen is látható egész nap csúnya esőfelhők kísértek bennünket, de az esőt végül csak megúsztuk:)
Vonattal utaztunk fel a bringáikkal Poszonyba, majd onnan tekertük haza négy nap alatt Vácra. A túráról készült videó itt (https://youtu.be/DefM1l-viCE) tekinthető meg. Útközben néztük meg ezt a kolosszust és egy hajó "felnyomásának" is szemtanúi lehettünk. Köszi a rejtést! [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]
csallóközi láda-túra elött látogattuk meg az erőművet, sajnos már csak itthon tudtuk meg, hogy itt is van rejtés, így nem is kerestük. De impozáns látványt nyújt a környék!
Köszi. Deblinnel&titi49sterrel
4 láda volt terítéken ezen a napon... ezt a helyet csak a térkép alapján fedeztük fel útközben. Érdekes nagyon, megérte kiugrani. Meg is jegyeztem a többieknek, "bakker itt nincs láda?" :D - otthon kiderült - hát persze, hogy volt... még ha virtuális is.
Köszönjük a segítséget! ;)
Mint közlekedésmérnök nagyon tetszett a hely és sokáig nézelődtem is :) Épp zsilipeltek egy uszályt, de nem vártam meg még végig, igyekeztem a környéket is felfedezni. Köszönöm! Jó volt Győrből kitekerni kerékpárral! :)
Átmentem gyerekbe,annyira örültem, hogy pont nyílik az ajtó és átmegy a híd alatt a Vivaldi nevű hajó. Micsoda erő kell egy ilyen ajtó nyitásához! Látótávolság annyi, hogy pont láttuk a hajót.
Érdekes volt látni ezt az erőművet, ami egykoron a politikai csatározások színhelye volt! A jobb oldali zsilipet éppen felújítják (a zsilipkapu meghibásodása miatt) így képet lehetett kapni arról a hihetetlen vízmennyiségről, amely meghajtja a turbina lapátjait. Köszönet a rejtésért!
Impozáns építmény. Az egyik zsilipet épp felújítják, szédítő mélységben folyik a munka, mindkét oldali vízszint alatt. Egy zsilipelés végét még végignéztük. A parkolóban most nem kértek pénzt.
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.4.30x] [wapon beküldött szöveg]
Autós caching túra a környéken. Próbáltuk átlátni a működtetését a kihelyezett tájékoztatókon. Még jó, hogy, nem valódi ládát kellett keresni, mert a biztonsági őrség végig itt álldogált. A parkolás ingyenes volt, viszont a büfében a forint nem sokat ért volna...
A gáton lévő pihenő parkolójában álltunk meg, s onnan jártuk körbe a helyszínt. Bár az eső nem esett, de erős és kellemetlen szél fújt mindvégig. Bár láttam már hasonló nagyságrendű építményeket, azért mindig elképedek, ha végiggondolom, hogy milyen hatalmas mennyiségű víz fér egy-egy zsilipkamrába. Vártuk, hogy jöjjön egy hajó vagy uszály, hogy a zsilipelés műveletét is láthassuk, de ebben a tekintetben nem volt szerencsénk. Igyekeztünk mindent megnézni, még a kilátóteraszra is felmentünk. A rejtés sajnos minden ötletességet nélkülöző. A közeli .com-os láda rá a példa, hogy lehet ide hagyományos dobozt is rejteni, csak akarat kell hozzá. Frédi medvém volt ma velem.
Már korán reggel Győrben voltunk, a RÁBA-nál volt munkánk, majd "hazafelé" ládáztunk egy kicsit. 5/1. találat.
Most jártam itt először, nagyon tetszett. Mint műszaki érdeklődésű ember, az ilyen jellegű ipari létesítmények mindig nagyon érdekesek számomra, de látva a környzeti hatásokat, nem vagyok teljesen elragadtatva ezektől.
Szerencsénk volt, éppen kifogtuk, ahogy egy uszályt átzsilipelnek az alsó ágból a felsőbe. Nem is gondoltam volna, hogy ennyire gyors a feltöltés-leeresztés folyamata, bár így is kockásra fagytam az 5°C-ban és kis szélben.
Szigetköz-kerülő körtúra során megtaláltuk. Tetszenek ezek a "vizes" létesítmények, érdekes volt a zsilipelés is, szerencsénkre pont jött két hajó, amelyeket egyszerre eresztettek le. A zsilipen továbbhaladva, a két folyóág közötti majdnem nyílegyes úton haladtunk tovább Dunacsúny felé, majd Rajkán át a szigetközi úton haza.
A jelszót rejtő tábla meghatározása pongyola: mi az, hogy jobb oldal? Honnan nézve? Ez nekem bal oldal volt, pláne, hogy a másik felén is van tábla, angol szövegű is. Hiányoltam a ládaleírásból a sok szubjektív szöveg mellett a megközelítés leírását. A rejtés és a web osztályzata ezt tükrözi.
Via Danibia TT (20km) után rögtön, mivel a rajt-cél a közvetlen közelben volt. A túra után megnéztük két uszály átzsilipelését, kicsit bámészkodtunk, majd indultunk tovább.
Egy kellemes nap Gyurival, Bigivel, Anitával és Emesével /1.
Köszönjük.
A Gctour tervezett útvonalának bejárása közben lett meg a "láda", 173 kilométerre jött ki a kör.
A Duna új medrének gátjain kitűnő minőségű aszfaltút vezet, de meglehetősen egyhangú a táj. Letérni a gátról nem lehet, csak három kilométerenként a párhuzamos műútra.
A gáton Pozsony határáig mentem. Érdemes volt, végre megértettem, hogyan lehet elterelni a Dunát és hogyan történik a Szigetköz vízpótlása.
Fantasztikus volt.. Hatalmas élmény... Mindenkinek ajánlom ezt a ládát!
Hóviharban és szélviharban, 4 C°-ban, úgy éreztük majdnem nekifagyunk a korlátnak miközben majdnem elfújt a szél..
2 méteres hullámok a Dunán (lehet hogy több volt), teljesen eláztunk, miközben a átgyalogoltunk a másik oldalra, hogy megnézzünk egy hajózsilipelést..
Nyáron biztosan visszatérünk ide még..
Köszi a rejtést!
Végre sikerült egy napra szabaddá tennem magam a munkahelyemen és kiruccanni egyet Pozsonyba. Napközben Zsuval a város történelmi részében és a várban sétálgattunk, hazafelé pedig felkerestük három ládát.
Bősre már régen szerettem volna eljönni. Gyerekkoromból jól megmaradt (80-as évek), hogy a híradóban minden áldott nap szó volt a Bős-Nagymarosi vízlépcsőről és az azzal kapcsolatos gondokról. Most élőben is sikerült megszemlélni a monumentális erőművet. Nagyon köszönöm a rejtést!
Fogtam!
T.Rejtő! Légy szíves írd be a waposoknak szánt bekezdésbe is, hogy az angol nyelvű szövegről van szó! Jó, hogy megvan a kép a tábláról, így tudtam csak - utólag elolvasva a szöveget - logolni:)
Félelmetes hely ha az rengeteg víz hirtelen elindulna...
Nem tudom megítélni, hogy jó vagy rossz csak azt tudom a Duna felsőbb szakaszain egymást érik a vízerőművek .
Függetlenül attól, hogy egy szabad folyót zártak "börtönbe" érdekes volt. Már utaztam többször is hajón zsilipeléssel, de a két zsilip kölcsönös munkája ismeretlen volt és érdekes. Először alúlról közelitettünk, nyitott kapukat találva, még csodálkoztam is , hogy senki nem szólt ránk,mikor leorditották a fejkünket . Bár egy szót sem értettünk, de egyértelmű volt. :) Szófogadóan felmentünk a tetőre, 1 E parkolás, 30 cent a wc. Szakadt az eső, jól jött a látogatói torony fedettsége. Felülről két hatalmas uszály zsilipelt be, alulról egy máltai kiránduló hajó. Az uszályok alól lassan eltűnt a viz, a másik szint emelkedett. Érdekes volt. Köszönjük a rejtést.
Bütyökkel :-)
Egy egynapos csallóközi körút első állomása. Zuhogó esőben :-| Elcsíptünk egy páros zsilipelést - Egy máltai (!) üdülőhajó ment felfele, két motoros uszály lefele. Látványos volt.
A vízerőmű vegyes benyomásokat keltett bennem: Egyszerre láttam az egészet grandiózusnak és pitiánernek.
Azért nem bántam meg, hogy megnéztem.
A WEB lapon közölt összeállítás hibátlan és teljes.
Köszönet a rejtőnek!
Szlovákiában jártam üzleti ügyben, hazafelé megálltam itt is. Nagyon impozáns a hely, egyik oldalon a lábadnál van a Duna szintje, a másik oldalon meg a mélység. Talán kicsit érdekesen mutattam öltönyben, nyakkendőben, fekete félcipőben a -15 fokos, havas estében, de annyira nem, hogy az őrök kimásszanak a fűtött autójukból.
A mai nap egyik legnagyobb élményét adta ez a rejtés nekünk. A -8 fokos hideg miatt könnyen találtunk szabad helyet a parkolóban, mivel a miénken kívül nem volt itt másik autó. A Duna feltorlasztott részét vastag jégtakaró fedte, amelyen a vizimadarak százai csoportosultak. Szép és egyben félelmetes látvány volt, amikor a zsilipbe érkező hajó dudája miatt egyszerre emelkedtek a magasba.
Sikerült megnéznünk azt is, hogy miként küzdi le egy uszályt toló hajó a 20 méteres szinkülönbséget a Dunán. Nagyon érdekes volt! El is határoztuk, hogy még az idén mi is kipróbáljuk egy erre járó hajó fedélzetén a zsilipelés folyamatát.
Köszönjük a rejtést!
Blue Mali barátommal közös találat. Régen el szerettem volna jutni ide, most végre sikerült. Míg vártuk, hogy befusson egy hajó és megcsodálhassuk a zsilipelést megtekintettük az erőművet, meg a kilátót. Végre megjött a várva várt hajó így végignéztünk a hideg nyirkos idő ellenére egy zsilipelést. 8-10 perc alatt leért a hajó, már csak a zsilipkapú kinyilását kellett megvárnia és máris távozhatott. Én lettem eme láda 50. megtalálója.
Szlovák-Magyar ládázás következő állomása Dr.Lada barátommal.
Szuper volt az egész, s nagyon érdekes ez az egész.
Hatalmas erőmű, zsilipek, s a nagy Duna.
Nagyon klassz volt látni, hogy az egyik oldalon belenyúlhattam volna a vízbe, a másikon, meg zuhanhattam volna sok-sok métert.
Felmentünk a kilátóba is, de nagyon hideg, nyirkos szél fújt, így a fagyhalál fenyegetett minket.
Természetesen megvártunk egy átemelést is, vagy inkább süllyesztést.
Sajnálom, hogy azt nem láthattam, ahogy feltöltik a csatornát, csak azt láttam mikor vészesen fogy a víz, s hirtelen, csak egy nagy mélység maradt.
Megvártuk még átmegy a a hajó, átmentünk a másik oldalra, s onnan is fotóztunk, aztán spuri:))
Hát ez a hely inkább érdekes, mint szép.
Sajnos megláttunk a távolban egy hajót közeledni ezért úgy gondoltuk megvárjuk. Nos nem gondoltuk volna, hogy kb. 1 órát kell várnunk :-)
Vámosszabadi-Dunacsúny-Bős-Vámosszabadi bringatúra, 119 km, a nekem szokatlan tempó miatt eléggé elfáradtam. Nem először jártam az erőműnél, most egy kollégámnak mutattam meg a Szigetköz egy részét.
A fizetős parkolónál lévő bufé árai tájékoztatásul: 1 kávé=1 €, 0,5l c.cola=1,4€. A büfés nem beszél magyarul.
A zsilipelésről éppen lemaradtunk, de azért így is akadt elég látnivaló.
Ajánlásra mentünk el, és néztük meg a helyet, csak az a baj, hogy későn indultunk, így nem sok időnk volt körülnézni a környéken. Szerencsénkre pont ottlétünkkor történt két hajó átemelése, így már mondhatjuk, ijet is láttunk :)
Pécsi barátaink hívtak fel, hogy szereztek négy akciós jegyet a Budapest Bécs nemzetközi szárnyashajóra, lenne kedvünk elmenni velük. Persze hogy volt. Odafele az idő nem kedvezett nekünk, Komáromtól szakadó eső, és 16C nem igazán nyári idő fogadott minket. Másnap azonban már nagyon jó napsütéses, igazi "hajókázós" időt fogtunk ki. A zsilip már messziről látszik, a szárnyashajó eltörpül a méreteihez képest. Mi épp egy hatalmas uszályhoz kötöttünk ki, ami hosszában szinte végigérte a zsilipkamrát. A 18 méteres szintkülönbséget nagyon hamar kiegyenlítették, fél óra múlva már mehettünk is tovább. Visszafelé egy luxushajó állt mellénk, a fedélzeten koktéloztak, és sütkéreztek a lustábbak, mások viszont a wellness részlegen edzettek. Hát egy két hétig kibírnám ezt az életmódot azt hiszem :-). Mivel átemelés közben tilos kiszállni a hajóból a jelszót nem tudtam leolvasni a tábláról ezért kérném a megtalálásom elfogadását. Köszönöm!
RIPTOR, Gabi
Krakkó - Turdossin fatemplom - (Árva) - (Zsolna) - Zsolnalitva vára - Csicsmány - Trencsény - Beckó vára - Dunatőkés - Bős - (Győr) - Budapest úton, nagy esőben.
Eveztem a Dunán és a Szigetközben a gát elkészülte előtt és után is. Így az én álláspontom az egyéb érvektől függetlenül is vízlépcsőellenes.
Az Ulm-Budapest kenuzáson 1996-ban 33 gáton kellett átjutnunk. Ebből 32-n zsilippel vagy csónakcsúszdával. Ezt a lépcsőt közvetlenül a kiliti fenéklépcső alatt, egy csúszós, ronda betonparton átcipelve a hajókat kellett leküzdenünk. Utána pedig mehettünk a befásult, eliszaposodott, szúnyogos Öreg-Dunán, ahol korábban hatalmas sodrásban lehetett száguldani lefelé. Szomorú látvány volt.
Nekem ez a monstrum se tetszik. Jártam az Öreg-Duna és a műmeder közé szorult falvakban is: elvágva a világtól, aszfaltozott folyómeder alatt élnek ott az emberek.
VP Mila Piroska
Igen érdekes objektum. Csúnya, nem csúnya, a szakemberek szerint mi voltunk a hülyék, hogy hagytuk így megépíteni. Ha Nagymaros is megépül, most nem a szlovákok kegye szerint kapjuk a vizet a Szigetközbe - aminek fantasztikusságáról volt szerencsénk ezekben a napokban meggyőződni. Egyébként a metsző szél ellenére jót bicikliztünk Bodak felé. Parkolóőr volt az erőmű parkolójában, de 1 euró nem sok négyünknek, kvázi belépőként.
Szombat délutáni kirándulás, a hiretelen jött nyári melegben. Sokan voltak az erőműnél és környékén. Szerencsénk volt, végig tudtunk nézni egy hajó szilipelést is.
Első külföldi ládánk!
Mérnök szemmel fantasztikus, bár a kivitelezés hmmm......
Természetszerető szemmel tragédia....
A parkolásért nem kellet fizetni. Amúgy minden zárva volt, a wc is.
Sajnálatos, hogy ez a láda nem mutatja meg az erőműhöz kapcsolódó többi műtárgyat. Így lenne teljes a kép. Mi pár hónappal ezelött bejártuk amit lehetett, így tudok pár érdekes képet felrakni. Ezeken látható az a rész is, ahol szabályozzák a Szigetközbe folyó vizmennyiséget. Látható amikor többet adnak és amikor kevesebbet.
Érdekes komplexum.
Pati "nyaralásunk" közben eljöttünk ide, pont egy uszályt zsilipeltek. Felszaladtunk a toronyba is, ameddig lehetett, de nygyon fújt a szél. A kilátás így is nagyon szép volt. Találkoztunk Kiváncsifáncsi-ékkal is, ők Pozsony felé vették útjukat, mi a büfé, majd Komárom felé.
Köszi a rejtést!
Borzalmas ez a beton szörny, de méretei miatt egyben lenyűgöző is. A gáton a nagyon hideg szélben alaposan átfagytunk, de azért megvártuk, amíg egy hajó beúszik a zsilipkamrába és átemelik a túloldalra. Itt találkoztunk Piásékkel is.
A virtuális ládákat alapvetően nem kedvelem, de ebben az esetben talán ez volt a legjobb megoldás.
Számtalanszor átutaztam már Bősön, szinte mindannyiszor arra gondolva, hogy legközelebb meg kellene nézni az erőművet. Úgy látszik, ez a láda kellett ahhoz, hogy végre sort kerítsünk rá - ezúttal - Andrissal.
Zsilipelést sajna nem láttunk; majd legközelebb :)
Andris, Tádé
Ismét GPS nélkül, a második láda! Köszönöm, hogy a segítségetekkel "megtaláltam" ezt a ládát is. Gratulálok és remélem, hogy a 3. megtalálás sem fog gondot jelenteni. Minden jót kívánok az én Kedves Csallóközi segítségeimnek! ;-)
Hideg, csípős szélben érkeztünk, szerencsére éppen két hajót engedtek le a Dunán. Jártunk már itt többször, de mindig élmény ilyet látni. Az egyik hajó kapitánya észrevette hogy fotózzuk, dudált és integetett is. Igen jó volt.
Ládáztunk is már a közelben, a COM-on van bejelentve nem messze két láda. Utána Bősön egy cukrászdában finom sütiket és főtt kukoricát ettünk, ajánljuk mindenkinek hogy próbálja ki, megéri!
Jó volt, köszi!
Tudtam, hogy az érkező csapadékzóna hullámfrontját telibe fogom kapni, ezért olyan célpont kellett, amely végig aszfalton megközelíthető. Kapóra jött tehát GCBOSV, mégpedig Komáromból, hogy meglegyen az edzés, és szlovák oldalon haladva, mert itt jók az utak, kellően szélesek, és a szegélyvonal melletti 1 m-es sávon kiválóan lehet kerékpározni.
Az útvonal Komárom - Tany - Bogya - Nagymegyer - Alistál - Bögellő - Csilízpatás - Bős - GCBOSV fordítóval 140 km volt. Odafelé pofaszél és hideg eső volt az ellenfél, a ládánál elállt az eső, tovább erősödött a szél, majd visszafelé száradó utakon hátszél segített.
Odafelé 42/16 - 42/19 között tempómenet átlagos 76 rpm ped. és 138 bmp pulz. mellett, visszafelé nagytányér/kónusz begombolkozva: 54/13 - 54/16 között vitorlázás átlagos 91 rpm ped. és 132 bmp pulz. mellett. Egy helyi sportoló ezzel együtt úgy hátbavágott, hogy az már fájt. Kellett volna hozni kispárnát :-).
Az erőműnél a és a jelzések fogadtak. Épp zsilipeltek egy hajócsoportot, szemlátomást ereszkedett az egész társaság. GCBOSV mellett felmentem kilátni: a viharos, hideg szélben a látható lehelet elsüvített az épület mellett. A látványtónál félelmetes volt, ahogy a szél által felkorbácsolt hullámok csapdába kerültek: a gátról visszaverődtek, majd egymásnak ütközve viharos táncjátékot lejtettek.
Az adott időjárási viszonyok között telitalálat volt a láda, köszönet érte.
Megtaláltuk.
Anyum révén kötődök Doborgazhoz (egyik, a három "elzárt" falu közül), így testközelből kisérhettem végig az erőmű építését.
Gyerekként élveztem a sok teherautót, töltésoldalon való bicajozást és telenként a felvízcsatornában megfagyott esővízen korcsolyázást (kilométereket lehetett korcsolyázni :-)).
Akik felnőttként a mindennapjaikban élték meg ugyanezt, azoknak már nem volt ennyire egyszerű.
Gond volt a napi munkábajutás ill. a szerettek megközelítése az "építkezési területen" keresztül , kisajátították a földjeiket, áttelepítették a temetőjüket, tönkretették a szűkebb életterüket, környezetüket.
Most már talán az itteniek is megbékéltek helyzetükkel és magára talált a természet is.
Ha erre jártok érdemes felkeresni a GCTZXF - Gabcikovo dam / Priehrada ládát is ami az erőműtől nem messze található.
Nem tudom milyen része ez a Dunaszaurusznak, de igen nagy. Beszélgetés a Magyar Rádióban a Dunáról, a Duna-mozgalomról Karátson Gábor iró, festőművésszel és Bárdos Deák Péter fotóművésszel:
http://real1.radio.hu:8080/ramgen/kossuth/2008/09/27/2008-09-27-k22.rm?start=0:30:05.0
Megközelítés Vámosszabadi felől - a Duna-híd utáni kisebb híd után mindjárt le jobbra, aztán a főút alatt balra. A tetthelyen a parkoló fenn a gáton, a hajózsilipek és az erőmű között.
A nyáron a Szigetközben töltöttünk néhány napot, ezalatt az erőmű-rendszer eme pontjára is eltekertünk (Dunaszigetről). Kiváló minőségű bicikliutat építettek a gát tetejére, lehet rajta haladni.Érdekes, hogy a túlparton néhány templom tornyának csúcsa látszódik csak, olyan magas a gát. Nem mindegyik büfében beszélnek magyarul, Dunacsúnynál pedig nem fizethettünk forinttal. Szerencsénk volt, mert éppen érkezésünkkor kezdtek zsilipelni néhány hajót, így végignéztük azt.