geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett/szabályzat
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
Nyomtatás
Nyomtatás
2821. Alföldi kisvasút (GCAEGV)

Az emlékmű
Az emlékmű
A tábla
A tábla
Az emlékhely
Az emlékhely
Az út túloldaláról
Az út túloldaláról
Mint ha kicsit ferde lenne?
Mint ha kicsit ferde lenne?
Amit a béka lát
Amit a béka lát
Nyári kilátás a ládától. Majd minden évszakról rakok fel.
Nyári kilátás a ládától. Majd minden évszakról rakok fel.

Szélesség N 46° 52,788'
Hosszúság E 21° 14,401'
Magasság: 84 m
Megye/ország: Békés
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2010.08.12
Megjelenés időpontja: 2010.08.30 13:20
Utolsó lényeges változás: 2012.04.19 08:11
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: J és P
Felhasználó: istvandsz
Nehézség / Terep: 1.0 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 0 m
További infók: http://www.sin-ter.hu/topic.php?id=974
Megtalálások száma: 215 + 1 sikertelen
Megtalálások gyakorisága: 0.6 megtalálás hetente
A geoláda nincs bejelentve a geocaching.com-on.


WAP: Alföldi első gazdasági vasút emlékhelye

Az adott kordinátán az egyik sínszál alatt az ágyazatban.


A ládába TravelBug nem helyezhető.


a láda

Az Alföldi Első Gazdasági Vasút emlékhelyét 2009-ben készítették el és adták át. Igazi "drive in". A Békést Vésztővel összekötő út mentén található, nem messze a Bélmegyeri elágazástól. Jelenleg még szép, gondozott állapotban található.

A Ládát a kordinátapárral megadott helyen az egyik sínszál alatt az ágyazatban találhatjátok. Kérjük a megtalálókat, hogy alaposan "kövezzék" vissza.

Segítségként ha szükséges: 20 - 4883662

Kívánunk mindenkinek jó keresést.

A kisvasutak

A keskeny nyomtávolságú pályák nyomtávolsága lehet (például) 1067, 1000, 760, 750, 600, 580 és 500 mm. A kisvasutat egyszerűbb és olcsóbb felépíteni, kisebb sugarú íveket lehet építeni, az alacsonyabb pályasebességnek megfelelően, ami a hegyi terepen nagy előny. A mozdonyok és a kocsik is könnyebbek, ami a pályáépítést olcsóbbá teszi. Ez a kedvező tulajdonság sík területen is jól kihasználható. A kisvasút hátránya, hogy helyi hálózatok nem alkotnak országos egységet, és ezért hosszabb utakon át kell szállni a "nagyvasútra" illetve az árut is át kell rakni. Ezt a hátrányt az XX. század elején úgy vélték kiküszöbölhetőnek, ha a keskeny nyomtávolságú vasutak önálló - adott pontokon a nagyvasutakhoz kapcsolódó - hálózatot alkotnak. Magyarországon például elkészítették a kisvasutak országos hálózatának a tervét. A közúti motorizáció fejlődése e tervek tényleges megvalósítását megakadályozta. A kisvasút gyakran alacsonyabb kényelmi színvonalú, mint a normál nyomközű vasút, a kocsik többnyire fapadosak, kályhafűtésűek, és a pályasebesség is alacsonyabb. Ahol a keskeny nyomtáv az elterjedtebb és költenek fejlesztésekre (például Svájcban) ez a különbség nem igazán érezhető. A kisvasutakat nemcsak a nyomtávolságuk és funkciójuk, hanem üzemeltetésük módja szerint is csoportosítani lehet. Léteztek ló, sőt emberi erővel hajtott ún. könnyen szállítható mezei vasutak is.

Magyarországi történetük:

Magyarországon az 1870-es években indult meg az építésük. A Monarchia vasúti szabályzata szerint harmad- és negyedrendű vasútvonalként épültek: a harmadrendű vasútvonalak közforgalmat ellátó, a másodrendűként besorolt helyiérdekű vasutakkal megegyező funkciójú keskenynyomközű vonalak voltak, míg a negyedrendű vonalak közé a csak teherszállítást ellátó erdei, gazdasági és bányavasutak tartoztak. A harmadrendű kisvasutak szabványos nyomköze 760 mm lett a Monarchia egész területén, a negyedrendű vonalaknál gyakori volt a 600 mm-es nyomtáv, de ettől mindkét irányban eltérhettek. Az 1920-as évekre már több ezer km vágányhosszú keskeny nyomközű vasút szelte az országot. Az erdőgazdaságok, nagybirtokok, és bányák sorra nyitották az új szárnyvonalakat, és kötötték be a már meglévő hálózatokba. Elsősorban áruszállítás céljára létesítették őket, de később egyre nagyobb teret nyernek a személyszállításban is.

A II. világháború után utak hiányában sok helyen ez maradt az egyetlen közlekedési eszköz. Az 50-es években még épültek új kisvasúti vonalak, azután csak elvétve, főleg turisztikai céllal úttörővasútként. A 60-as évek táján kezdődött meg a kisvasutak dízelesítése: megjelentek a C-50 és Mk48 típusú mozdonyok felváltva a gőz- illetve lóvontatást. Ezek a mozdonyok még ma is egyeduralkodó típusnak számítanak a legtöbb vasútüzemben. A legtöbb vonal sorsát az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció pecsételte meg. A megmaradt vonalakon a teherforgalom folyamatosan csökkent. 1990-es évekre szinte teljesen megszűnt az árufuvarozás. Ez idő tájt vette át a turisztika a létfenntartó szerepet a kisvasutaknál.

Ma összesen 380 km hosszan utazhatunk Magyarországon kisvasúton. A megmaradt személyszállítást is végző vonalak a 600 mm nyomközű Almamelléki Állami Erdei Vasút és Kemencei Erdei Múzeumvasút kivételével 760 mm nyomtávolságúak. A leghosszabb a 109 km-es Csömödéri Állami Erdei Vasút, a legrövidebb a Pécsi Gyermekvasút, ami csupán 650 métert tesz meg.

Ezeken a vonalakon kívül még számos, főleg téglagyárakban, és bányákban üzemelő (760, 600, 500 mm nyomtávolságú) kisvasút található Magyarországon, számuk sajnos folyamatosan csökken

Az alföldi elsőről:

A vasút első szakaszát Alföldi Első Gazdasági Vasút (AEGV) néven az Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak leányvállalataként építették 1894-ben a mai Mezőkovácsháza és Kupapuszta között. A forgalom ekkor két gőzmozdonnyal indult meg a vonalon. A megépült vasútvonal 1900-ig csak a környező földbirtokosok terményeit fuvarozta. A Kovácsháza-Csaba-vasútvonal már közforgalmú vasútvonalként épült 1899-ben. Ezzel a kialakulóban lévő hálózat elérte későbbi központját, Békéscsabát. Ennek a vonalnak az építését már a megye és a városi szervek is támogatták pénzügyileg. A hálózat kiépülése a Csaba-Békés-vonallal folytatódott, aminek átadására 1903-ban került sor. Az új pálya üzemelését (hazánkban először) teljesen motoros üzeműre tervezték. A forgalmat benzin-villamos és gőzmotoros motorkocsik, illetve mozdonyok bonyolították le. A gerincvonal építésének utolsó szakaszaként 1904-re megtörtént a Békés-Vésztő szakasz átadása is.

A vasúthoz számos uradalmi vasút csatlakozott. 1905-ben fejeződött be a Tótkomlós és Géza megálló[4] közötti szárnyvonal építése, majd hosszú tervezés után 1925-ben a Tótkomlós-Orosháza vonal kiépülésével a vasút elérte Orosházát. Egy évvel később, 1926-ban megépült Orosházáról a hálózatba Gyopárosfürdőt bekötő vonal is. Ezzel kialakult az AEGV teljes hálózata, a két világháború között ezután már csak a meglévő hálózatot fejlesztették.

Az AEGV önálló vállalattá vált, független lett korábbi anyavállalatának jogutódjától, a Szeged-Csanádi Vasúttól. A II. világháborús hadműveletek és bombázások során a vasúti pályában és járművekben is komoly károk keletkeztek, azonban a forgalmat 1945. november 23-áig fenn tudták tartani. A vállalat ekkorra csődbe ment, sem a dolgozók bérét, sem a mozdonyokhoz szükséges szenet nem tudták megvásárolni. A kisvasút leállt.

Forrás: Wikipedia

Ezen a linken sok régi kép található az egykori épületekről és hálózatról.

Köszönjük ZoLiza képeit és segítségét.

Ellopták

Sajnos ezt a ládát is utol érte az eltulajdonítás sorsa. a jövő héten megyek arra és pótlom. Addig is két oszlopon megtalálható a pótjelszó.

Ládakarbantartás

A tegnapi napon az ellopott ládát az eredeti helyen pótoltam. A konyhai doboz mérete egy picivel nagyobb lett. Kérek mindenkit, hogy megfelelően és alaposan rejtse vissza a ládát.

részt vesz az akcióban

A láda részt vesz a szövetség és az Unilever Flora akciójában. Ezért a jelszó megváltozott. A logbookban szereplő új (rövidebb) jelszó az élő. A biztonság kedvéért elhelyeztem pótjelszót is két helyre. Ezek megtalálhatóak az út szélén mind a két irányból az emlékművet mutató KRESZ táblák hátulján.
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (122 db): környezet: 4.33 rejtés: 4.39 web: 4.55 átlag: 4.43

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 - szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 - vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 - van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 - nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 - ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 + babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 + sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 + GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell

Geoláda megtalálói:
Sassy 2017.10.15 17:05 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 2.90
Megtaláltam!

Drive-In :)

Sassy

kópé1993 2017.10.12 17:32 - Megtaláltam
Köszi a rejtést!

DSC_2133DSC_2134
DSC_2132DSC_2135
kucsi 2017.10.05 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 2.00
Megtaláltam. Érdekes helyszín.

IMG_20171005_111629 
Kucsma család 2017.09.17 16:14 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

Mathau 2017.09.10 10:38 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

povyagi 2017.09.09 10:39 - Megtaláltam
o/ hurrá, megvan

[g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

kupec 2017.09.08 10:52 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

befi 2017.08.26 17:30 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

csbagi 2017.07.26 15:30 - Megtaláltam
6 napos Körös-környéki ládázás 4. napján.

 
SirLes 2017.07.07 13:19 - Megtaláltam
Megtaláltam. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

Páratlan Páros 2017.06.28 19:05 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.23
Megtaláltuk. Aranyos kis emlékhely. Köszönjük a rejtést!

álomfogók 2017.06.25 14:35 - Megtaláltam
Doboz környéki háromnapos "dobozolásunk" harmadik napjának 6. állomása, immár távolodóban. Nehéz (és persze kár) lett volna kihagyni.

Imre és Ibolya 2017.05.21 19:21 - Megtaláltam
Megtaláltuk.

jspanyik 2017.04.23 10:20 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.50 súly: 4.33
A GC33FV-t követő békési ládázás 7/13.
Kicsit elhanyagolt szemetes környezetben drive-in megtalálás.

Köszönöm a lehetőséget!

IMG_7485IMG_7486
Csizmások 2017.04.23 09:53 - Megtaláltam
Megtaláltuk. Köszönjük a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

Párduc50 2017.03.31 19:00 - Megtaláltam
Egy nehéz, de csodás nap utolsó ládája.

Liberty 2017.03.31 19:00 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.33
32/12. Alföldi ládatúra.

Mai napunk utolsó helyszíne a naplementében. Amikor odaértünk, örültünk, hogy kessertársakkal fogunk találkozni. Azonban kiderült, hogy a fiatal pár egy ismerősüktől hallották, hogy hol a ládarejtek és csak az ajándékokra voltak kíváncsiak. Vajon hány ládáról tudhatnak még? Kérdeztük, miért nem regisztrálnak és ládáznak, azt mondták, nincs rá idejük.....érdekes.
Tetszett az emlékhely és a rejtés is, köszönet érte.

Matuskapal 2017.03.16 14:09 - Megtaláltam
[g:hu 1.5.3x] [wapon beküldött szöveg]

dzoli1 2016.12.18 12:10 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.2x] [wapon beküldött szöveg]

tapiapi 2016.11.20 11:22 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 3.55
Megtaláltuk. [g:hu 1.5.2] [wapon beküldött szöveg]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (216 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (20 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu