WAP:
1) A sörgyár bejárata előtti csillagokkal teli fémlap (aknafedlap) feliratának második szava.(6 karakter)
2) A kórház bejáratánál levő réztáblán található 7 jegyű szám.
3) A műalkotás melletti réztáblán található 7 jegyű szám.
4) Tereptárgyra ragasztott jelszót keress!
Jelszóképzés:
Az első jelszórész után írd a második és harmadik ponton megszerzett számok összegét, majd a végére tedd hozzá a tereptárgyon látható részt.
Így egy
23 karakteres jelszót kapsz. Ezzel tudsz logolni.
A ládába TravelBug
nem helyezhető.
Temesvár nagyon régi település, oklevelekben 1173 óta szerepel. Neve a Temes folyó nevéből ered. Ősi idők óta lakott hely. A 2. században római erőd állt a helyén.
Temesvárról részletesebben
itt olvashatsz.
A 18. században a Temesi Bánság központja lett. Európa egyik legszebb és legtisztább városában ekkor kezdődött el az iparosodás. Első gyárát, a sörgyárat, a selyemgyár, a dohánygyár és sok másik is követte, de lássuk,
mivel is büszkélkedik ez a település, kronológiai sorrendben:
1718 - az ország első sörgyárának beindítása
1718 - a Vár-negyedben indítják be az ország első elemi iskoláját
1728 - megkezdik az ország első hajózható csatornájának, a Béga csatornának, építését
1745 - 24 évvel Bécs és 34 évvel Budapest előtt, felépül az ország első városi kórháza
1760 - az Osztrák Magyar Monarchiában elsőször itt gyúlnak fel az első utcai lámpások
1819 - itt vezetik be Közép-Európában először a himlő elleni oltást
1823 - Bólyai János itt jelenti be, elsőnek a világon, a nem euklidészi geometria felfedezését
1847 - a Sörgyár udvarán először hangversenyezik Bécsen kívül ifjabb Johann Strauss
1855 - a Monarchiában először itt indul be az utcai gázvilágítás
1884 - Európában először, 731 égővel itt indul meg az elektromos árammal táplált közvilágítás
1886 - az első mentőállomás megalakítása
1895 - itt aszfaltozzák le az ország első utcáját (nem útját!)
1899 - az ország első villamosának beindítása
1989-ben innen indult a kommunista rendszert megdöntő romániai forradalom.
A kommunizmus megsemmisítette a korábbi megvalósításokat, az iparosokat elüldözte, gyáraikat tönkretette. A gazdasági gyarapodás 1990 után vált ismét valósággá, ám a régi, neves ipari létesítmények nem kaptak elég támogatást, többségüket bezárták, lebontották vagy Bukarestbe költöztették.
A felkeresendő pontokról röviden:
1) Sörgyár:
A temesvári sörgyár az ország első sörgyára volt, amely 1718-ban a Gyárnegyedben alakult. (Abban az időben pálinkafőzde is működött a gyár területén.)
Kezdetben katonai vezetői voltak, de 1720-tól a város tulajdonát képezi. 1869-ben részvénytársaság biztosítja az előrehaladást, a gyárat felszerelik az akkor legmodernebbnek számító berendezésekkel. Az 1890-es tűz után újraépítették és felszerelték. A második világháború után tovább fejlesztették, újabb részlegeket építettek és korszerűbb gépekkel látták el a termelő egységeket.
Jelszó első része:
N 45° 45,288' E 21° 14,945' 95 m [GCTLEG-1] A bejárat előtti csillagokkal teli fémlap feliratának második szava.
2) Kórház:
Az első kórházat Temesváron Boszniából érkezett ferences szerzetesek alapították. Épületét 1735-1736-ban emelték és Nepomuki Szent Jánosról nevezték el. A kórházat 1739-ben a betegek gondozására érkezett irgalmas rendi "fekete barátok" vették át. Patika működtetésére is engedélyt kaptak. Az épülethez ragasztva templomot emeltek, amely a város 1849-es ostroma idején megrongálódott, de 1851-ben újjáépítették. Az irgalmasrendi szerzetesek látták el a betegeket az intézmény 1948-as államosításáig.
A kórház is, a templom is mindmáig teljesíti rendeltetését: a kórházban szemészeti osztály működik. Sajnos azonban mindkettő állapota eléggé leromlott.
Mivel ilyen jelentős műemlékről beszélünk, bízunk abban, hogy hasonlóképpen felújítják, mint a Józsefvárosi templomot, melynek udvarán elkerítve található a hányatott sorsú, immáron megrongálódott Nepomuki Szent János szobor.
Jelszó második része:
N 45° 45,350' E 21° 13,473' 86 m [GCTLEG-2] A bejárat jobb oldalán látható réztáblán keress 7 jegyű számot!
Józsefvárosi templom:
N 45° 44,684' E 21° 12,680' 93 m [GCTLEG+church]
3) Világítás:
A közvilágítás bevezetésekor Temesvár a magyar állam része volt, a polgármestert Török Jánosnak hívták, és az elektromos közvilágítás bevezetésére vonatkozó dokumentáció magyar nyelven született.
Egy civil kezdeményezés állít ennek emléket, mégpedig egy hat méter magas lámpás képében, amelyet a Bánsági Múzeum előtt kifüggesztett világítótest mintájára készítettek. Legnagyobb sajnálatunkra azonban magyar szavakat nem lehet rajta találni... :(((
Jelszó harmadik része:
N 45° 45,378' E 21° 13,410' 94 m [GCTLEG-3] A műalkotás melletti bástyán található réztábla 7 jegyű számát keresd!
4) Villamos:
A villamosok mindig nagyon sokat jelentettek a temesváriaknak. Ennek a valódi okát nem ismerjük, az azonban biztos, hogy Temesvár utcáin nyitott szemmel kell sétálnunk, hogy testi épségünket ne veszélyeztessék a sűrjen járó szerelvények. (Néhol az egyik szerelvény még el sem indult és már ott a másik!!! Általában azonban elmondható, hogy percenként szerelvénybe botlasz.)
1867. november 03-án megalakul a Temesvári Közúti Vaspálya Rt., melynek célja a Józsefváros-Gyárváros közötti korszerű személyközlekedés és áruszállítás biztosítása volt. A sínpálya építését 1868. november 27-én kezdik el.
1869. július 08-án megtörténik a műszaki terheléses próbajárat, majd még aznap délután elindul a rendszeres közlekedés. (Az első napon a jegybevétel 79 forint 50 krajcárra, a másodikon már 265 forint 26 krajcárra rúgott.)
A 4,3 méter hosszú és 1,9 méter széles kocsikat Bécsben készíttették. Ezeken 16 ülőhely, valamint 8-12 állóhely volt. Az éjszakai láthatóságot az elül-hátul nyitott peronokra kiakasztott petróleumlámpák biztosították. Az áram bevezetésével a lóvasutat 1899-ben kezdték el villamosítani.
Az 1989. decemberi eseményeket követően Temesvár számtalan nyugati városból (Német- és Franciaországból, Svájcból, a skandináv államokból) kapott ajándékként ott megunt, de még működőképes szerelvényeket, amelyeket nem festettek át a hagyományos sárgára. A klasszikus bánsági tiritarkaság ezért most a villamosok tekintetében is megmutatkozik.
A műszaki beállítottságúak a villamosokról részletesebben
itt olvashatnak.
A jelenleg múzeumként is működő, de csak előzetes bejelentkezéssel látogatható remíz megtalálható:
N 45° 45,727' E 21° 14,778' 92 m [GCTLEG+museum]
Érdekességként tavasztól őszig a Jenő téren látható a remake kocsi.
N 45° 45,362' E 21° 13,611' 93 m [GCTLEG+waypont]
A végjelszó egy tereptárgyra ragasztva olvasható le. Ha szerencsétek van, akkor látjátok a villamosok mosásának eseményét. :)
N 45° 44,302' E 21° 11,554' 91 m [GCTLEG-4]
A végére mindez poénosan elbeszélve:
Megteremték a sört, mely testnek és szellemnek bódító nedű.
A bódultság kúrálására megteremték a helyet, hol mindenki újra emberré válhatik.
Hogy a bódultaknak ne kelljen tömegével a kúrálók által kezelésbe vétetni, a sötét utca megvilágíttatik.
És végül, hogy a bódultságtól vagy kúrálástól megfáradt ember ne kínok között járjék, sínen futó jármű teremtetik.
Jelszóképzés:
Az első jelszórész után írd a második és harmadik ponton megszerzett számok összegét, majd a végére tedd hozzá a mikrokapszulában talált részt.
Mindenkinek kívánunk kellemes időt és jó vételt!
LÁDAKARBANTARTÁS:
2012.05.20.
A végjelszót a fenti koo-n található tereptárgyról lehet leolvasni.