Megközelítés
A láda célja, hogy bemutassa Dombóvár egyik legértékesebb helyi természetvédelmi területét, a Konda-patak völgyét. Az útvonal az itt létrehozott túraútra épül, azonban a láda nem vezet végig a túra teljes 12 kilométerén, csak az elejét mutatja be.
Parkolni a Szállásréti-tó mellett kialakított parkolóban
célszerű:
N 46° 22,926' E 18° 8,419' 110 m [GCKOND+parkolo]
Amennyiben szeretnénk végigmenni a teljes, 12 kilométeres túrán, azt gyalog, de akár kerékpárral is megtehetjük, az utak nagy része tökéletesen alkalmas kerékpározásra!
Konda-völgy
2002-ben kezdtek foglalkozni mélyrehatóan a Konda-völggyel. Dombóvár Város Önkormányzata a völgy területét 2004-ben helyi védelem alá helyezte, a régi gyártelepi rész és a volt kisvasút nyomvonalának "hasznosítására" tervek, tanulmányok készültek. A völgyben kialakítottak egy Nordic Walking-túraútvonalat, ehhez kapcsolódóan pedig a tanösvény állomásokat.
A völgy nem rejt világraszóló szenzációkat, csak itt honos növény- és állatfajokat. Fő értéke nem is ebben rejlik. Kiemelkedő fontosságú, hogy a patak és zöld zónája a város településszerkezetébe illeszkedik, megfogható közelségbe hozza a természetet.
Na meg egyszerűen szép!
Konda-völgyi tókör - Nordic walking
A Nordic walking (északi gyaloglás,síjárás) egy olyan mozgásforma, amely Finnországból indulva alig másfél évtized alatt vált a sielők kiegészítő sportágából sokak által űzött, népszerű és divatos tömegsporttá. Magyar nevén a 'botsport' a gyaloglás egyik formája, amely közben speciális botokat használunk, így nem csak lábainkat, hanem felsőtestünket is megmozgatjuk. Aki szeretné kipróbálni ezt a mozgásformát, annak érdemes felkeresnie Dombóvárt, hiszen a város négy különböző részén található hat túraútvonalon űzhető a nordic walking. Az összesen több mint 27 km-nyi túrázási lehetőséget biztosító útvonalak: a Konda-völgyi körút, a gunarasi és a nyergesi két-két körút, valamint a Várak útja. A botsportról és dombóvári lehetőségeiről bővebben a
kondavolgy.hu oldalon olvashatnak az érdeklődők.
Szállásréti-tó
A régen Kórházi-tó néven közismert tó, 2004 óta élvez helyi védettséget. Mellette található egy Szobor-parkban, amelyben a városban végzett diákok helyeznek el emlék-köveket. Különlegessége a 20 méter magas sugarakat lövellő szökőkút - mely áprilistól októberig, megadott időpontokban üzemel -, környezete kitűnő piknikhely.
Fogadalmi-liget
A hajdani kisvasút vonalán továbbsétálva juthatunk el a 2009-ben átadott Fogadalmi-ligethez. A kis tó közepén furcsa szobrot találhatunk. Varga Gábor szobrászművész a Konda patak völgyéből előkerült, az egyik legrégebben ismert pannon lovasistennek állított fogadalmi tábla motívumainak felhasználásával készítette.
A leletet 1902-ben Tüskepusztán találták meg. Előlapján a valláshoz köthető épület látható, benne történő eseményt ábrázolva. A jelképeket és szimbólumokat a több mint 100 éve tartó kutatások sem tudták minden részletre kiterjedően értelmezni.
Ezek a fogadalmi tárgyak, a kutatások alapján a II. század vége-III. század közepe táján keletkezhettek. 8 cm magas és 7,5 cm széles táblák elkészítési technikája azonos: egyoldalas öntőformába öntötték őket ólomból. A széleket utólag levágták és szépen eldolgozták.
A liget mellett kialakítottak egy un. Kneipp-ösvényt. Sebastian Kneipp német katolikus pap volt a 19. században, aki természetgyógyászattal is foglalkozott. Kneipp nem csak a betegségekre keresett gyógymódot. Fontosnak tartotta az aktív egészséggondozást. Hirdette a rendszeres testmozgást, egészséges táplálkozás fontosságát, a testi-lelki-szellemi egyensúly szükségességét az egészség megőrzése érdekében..
A megszűnt kisvasút
A keskenynyomközű vasutak vagy "kisvasutak" kialakulását elsősorban a dualizmus gazdasága hívta életre. A kisvasutak nemcsak a gazdasági életben játszottak fontos szerepet, hanem a puszták népeinek is lehetőséget adtak, hogy könnyebben eljussanak a nagyobb településekre. 1912-ben a Dőry család kezdeményezte az első uradalmi kisvasút kiépítését Dombóváron. A család konzervgyárának nagy segítséget jelentett a közeli kisvasút. A dombóvári GV nagyobb része 1923-ban épült, 1948-ra, az első ötéves tervben megépített Inám-puszta - Cserepespuszta szakasszal érte el végleges formáját.
A Dombóvári Gazdasági Vasút utolsó üzemnapja 1979. december 31-e volt. Felszámolásával úgy tűnt, vége a kisvasút korszakának. 1980-ban azonban felmerült az úttörővasút ötlete. A járműpark és az emberek készen álltak, csak engedélyeztetni kellett. 1980. május elsején elindult az első szerelvény. A vasút a fenntartás költségeit úgy fedezte, hogy földet szállított a téglagyárnak. Az Úttörővasúton nagyon sok diák is dolgozhatott akkoriban. Jegyet csak a felnőtt utasoknak kellett váltaniuk.
1984-ben a téglagyár lemondta a szállítást és ilyen feltételek mellett nem működhetett tovább a kisvasút. 1984. májusában Úttörővasút végleg befejezte működését.
Tovább a túraúton
Az útvonal 1,5 kilométer múlva eléri a 61-es számú főutat. Ezen átkelve az eddig erdős részeket inkább bozótos váltja fel. Tovább haladva elérjük a Tüskei-horgásztavat.
Tüskei-horgásztó
A tőzegbányászat által létrehozott mélyedésekben, a Kis-Konda-patak felduzzasztásával létrehozott Tüskei-horgásztó és Kiskondai-halastavak környékének természetközeli állapotú vizes élőhelyei és vízparti ligetei számos ritka, védett faj számára biztosítanak élőhelyet és táplálkozóterületet. A vizes élőhelyi jellegből adódóan különösen kétéltű- és hüllőfaunája értékes.
A völgyben 1980 óta folyik madárgyűrűzés és vonuláskutatás, bázishelye a Madárvárta tábor. A megfigyelt fajok száma 172, amelyek között több ritka, védett madárfaj is előfordul, mint például a réti sas, a nagy kócsag, a kis kócsag, a fekete gólya és a fehér gólya. Ennek megfelelően a tó körüli úton több helyen találhatunk madárleseket.
Több forrás is útba esik, bár sajnos ezek közül jó párra ráférne már a tisztítás.
A tó körüli túra egyetlen rossz pontja az, hogy bár a tó és környezete megkapó látványt nyújt, bizony az út másik oldalán folyamatos "agrársivatagban" nyújtózik.
Forrás:
www.kondavolgy.hu
Tóth István Zsolt (Panoramio.hu)