Jókút-kápolna
Csomától délre, a Kapos-síkság és a csomai szőlőhegy beerdősült lábának találkozásánál áll a Segítő Szűzanya Kápolna, amelynek közismert elnevezése -Jókút kápolna- a közelében fakadó forrás nevéből ered.
A kis kápolna nem túl régen, 1946-ban épült egy régi, fából emelt kápolna helyén. Ez a fakápolna a környékbeliek körében (Csoma, Szabadi, Attala) mélyen tisztelt búcsújáró hely volt, és ez a hagyomány fennmaradt az új kápolna létesítése után is.
Kis mérete és a hívek száma miatt a kápolna tulajdonképpen csak szentélyként szolgál, és a hívek előtte, a szabadban foglalnak helyet az istentiszteletek során. A szabadtéri rendezésnek megfelelően ezek az alkalmak a nyári félévre korlátozódnak (a hétvégek naptári elcsúszása miatt némi módosítás előfordulhat):
- június 23: Szent Iván-napi szentmise
- július 21: Kármelhegyi Boldogasszony szentmiséje
- augusztus 11: Motoros zarándoklat szentmiséje
- szeptember 8: A kápolna búcsúi szentmiséje
Motoros kálvária
A szerény kis kálváriát azzal a céllal hozták létre 2009. nyarán, hogy a tátrai Jelképes Temető mintájára közös emlékhelyül szolgáljon a közlekedési balesetben elhunyt motorosoknak. A központi keresztre erősített alkatrész erre utal. A létrehozók álma az volt, hogy mint az igazhitűek a mekkai zarándokhelyet, minden motoros életében egyszer igyekezzen felkeresni, és hite, vérmérséklete szerint emlékezzen, rója le kegyeletét.
Több helyen is léteznek közlekedési baleset áldozatainak emlékhelyei köztük külön motorosoknak is. Ezek többnyire egy konkrét balesettel összefüggésben állnak, és vannak országosan ismertek is, mint az alsóőrsi vagy szatmárhegyi emlékmű. A hatvani motorosok egyesülete a Kékesen hozott létre olyan általános érvényű szimbolikus temetőt, amelyhez rendszeres a motorosok zarándoklata. Ilyen igénnyel létesült a csomai emlékhely is. A csomai kápolna nem nyújthatja azt a környezetet, amit az ország egyik legnevezetesebb kirándulóhelye, de a széles rét és az erdő határán megbúvó Kálvária magánya alkalmat nyújt arra, hogy a motoros (és nem motoros) látogató számvetést végezzen magában, elgondolkozzon a balszerencse és a felelőtlenség következményeiről. Az emlékhely kimondott célja ráébreszteni a közlekedőket a szabályok tiszteletben tartására.
Easy Rider
Szegényebb időkben a motor az autó helyett a munkába járás szürke kis eszköze volt - az idősebb korosztály még emlékezhet a 125-ös Csepelre.
A motor ma szabadidős sporteszköz, használata egyfajta életérzés - a középkori lovagok szabadság és erő kultuszának mása.
"Like a true nature's child
We were born, born to be wild"
(Mint a természet igazi gyermeke / Születtünk, vadnak születtünk)
Egy középkategóriás személyautó teljesítménye is jóval meghaladja egy 250-es motorét, de más a helyzet, ha a teljesítményt a kétféle jármű összes tömegére vonatkoztatjuk. A motorkerékpár egy kilogrammjára jutó motor teljesítmény legalább kétszeres, háromszoros az autókhoz képest. Ennek megfelelően gyorsulása és végsebessége jóval meghaladja a köznapi használó igényeit.
"We can climb so high
I never wanna die"
(Oly magasra törhetünk / Nem akarok meghalni soha)
Szép lenne, ha így teljesülne.
De a motoros túlzottan nagy erő fölött rendelkezik, és ha nem tanúsít mérsékletet, könnyen bajba kerül. Ha valaki végletesen kihasználja a motorban rejlő lehetőségeket, garantált a szabályok súlyos megszegése, és könnyen állhat elő veszélyhelyzet. Ráadásul a motor balesetkor nem nyújtja azt a viszonylagos védelmet vezetőjének, mint az autók gyűrődés-zónákkal megtervezett karosszériája, így akárki is a hibás, mindig a motoros húzza a rövidebbet. Balesetmentes jó utakat kívánunk mindenkinek! Vigyázzunk magunkra és egymásra!
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
-
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
+
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Minket a leírás kissé félrevezetett. A kálvária feletti részen kerestük, de a forrás feletti részen volt, kissé jobbra. Még csak március van, de ilyen enyhe tél után rajzottak a kullancsok, mi is találtunk. Egyszerűbb lenne az emlékhely területére helyezni, vagy virtuálissá tenni, mivel itt nem a természetjárás a lényeg, hanem egy emlékhely. Ráadásul kis területen belül rengeteg tuskó van, elég sokáig kerestük.
Megtaláltuk, köszönjük a lehetőséget.
[g:hu+ 2.10.16]
A közelben elrejtett GCKaKu csalt ma ide erre a különleges helyre. A hely szépségét csak fokozza a környékén most látható hóvirág tenger.
A külső láda teteje repedt, de mindkettő doboz belseje száraz.
Megvan!
Az ajánlott parkolótól sétáltunk el a kálváriához. Szerencsére még fagyos volt a föld, így nem kellett sarat dagasztanunk. A hely maga szép, de valamiért engem nem fogott meg különösebben, így aztán nem is időztünk itt sokat.
Köszi a lehetőséget.
Megtaláltuk flevyvel. Amikor oda értünk a semmiből megjelent egy rendőrautó, végigmért bennünket aztán el is ment, szóval teljes nyugalomban tudtuk megkeresni a ládát.
Köszönjük a lehetőséget.
[g:hu+ 2.9.12]