Jókút-kápolna
Csomától délre, a Kapos-síkság és a csomai szőlőhegy beerdősült lábának találkozásánál áll a Segítő Szűzanya Kápolna, amelynek közismert elnevezése -Jókút kápolna- a közelében fakadó forrás nevéből ered.
A kis kápolna nem túl régen, 1946-ban épült egy régi, fából emelt kápolna helyén. Ez a fakápolna a környékbeliek körében (Csoma, Szabadi, Attala) mélyen tisztelt búcsújáró hely volt, és ez a hagyomány fennmaradt az új kápolna létesítése után is.
Kis mérete és a hívek száma miatt a kápolna tulajdonképpen csak szentélyként szolgál, és a hívek előtte, a szabadban foglalnak helyet az istentiszteletek során. A szabadtéri rendezésnek megfelelően ezek az alkalmak a nyári félévre korlátozódnak (a hétvégek naptári elcsúszása miatt némi módosítás előfordulhat):
- június 23: Szent Iván-napi szentmise
- július 21: Kármelhegyi Boldogasszony szentmiséje
- augusztus 11: Motoros zarándoklat szentmiséje
- szeptember 8: A kápolna búcsúi szentmiséje
Motoros kálvária
A szerény kis kálváriát azzal a céllal hozták létre 2009. nyarán, hogy a tátrai Jelképes Temető mintájára közös emlékhelyül szolgáljon a közlekedési balesetben elhunyt motorosoknak. A központi keresztre erősített alkatrész erre utal. A létrehozók álma az volt, hogy mint az igazhitűek a mekkai zarándokhelyet, minden motoros életében egyszer igyekezzen felkeresni, és hite, vérmérséklete szerint emlékezzen, rója le kegyeletét.
Több helyen is léteznek közlekedési baleset áldozatainak emlékhelyei köztük külön motorosoknak is. Ezek többnyire egy konkrét balesettel összefüggésben állnak, és vannak országosan ismertek is, mint az alsóőrsi vagy szatmárhegyi emlékmű. A hatvani motorosok egyesülete a Kékesen hozott létre olyan általános érvényű szimbolikus temetőt, amelyhez rendszeres a motorosok zarándoklata. Ilyen igénnyel létesült a csomai emlékhely is. A csomai kápolna nem nyújthatja azt a környezetet, amit az ország egyik legnevezetesebb kirándulóhelye, de a széles rét és az erdő határán megbúvó Kálvária magánya alkalmat nyújt arra, hogy a motoros (és nem motoros) látogató számvetést végezzen magában, elgondolkozzon a balszerencse és a felelőtlenség következményeiről. Az emlékhely kimondott célja ráébreszteni a közlekedőket a szabályok tiszteletben tartására.
Easy Rider
Szegényebb időkben a motor az autó helyett a munkába járás szürke kis eszköze volt - az idősebb korosztály még emlékezhet a 125-ös Csepelre.
A motor ma szabadidős sporteszköz, használata egyfajta életérzés - a középkori lovagok szabadság és erő kultuszának mása.
"Like a true nature's child
We were born, born to be wild"
(Mint a természet igazi gyermeke / Születtünk, vadnak születtünk)
Egy középkategóriás személyautó teljesítménye is jóval meghaladja egy 250-es motorét, de más a helyzet, ha a teljesítményt a kétféle jármű összes tömegére vonatkoztatjuk. A motorkerékpár egy kilogrammjára jutó motor teljesítmény legalább kétszeres, háromszoros az autókhoz képest. Ennek megfelelően gyorsulása és végsebessége jóval meghaladja a köznapi használó igényeit.
"We can climb so high
I never wanna die"
(Oly magasra törhetünk / Nem akarok meghalni soha)
Szép lenne, ha így teljesülne.
De a motoros túlzottan nagy erő fölött rendelkezik, és ha nem tanúsít mérsékletet, könnyen bajba kerül. Ha valaki végletesen kihasználja a motorban rejlő lehetőségeket, garantált a szabályok súlyos megszegése, és könnyen állhat elő veszélyhelyzet. Ráadásul a motor balesetkor nem nyújtja azt a viszonylagos védelmet vezetőjének, mint az autók gyűrődés-zónákkal megtervezett karosszériája, így akárki is a hibás, mindig a motoros húzza a rövidebbet. Balesetmentes jó utakat kívánunk mindenkinek! Vigyázzunk magunkra és egymásra!
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
-
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
+
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Minket a leírás kissé félrevezetett. A kálvária feletti részen kerestük, de a forrás feletti részen volt, kissé jobbra. Még csak március van, de ilyen enyhe tél után rajzottak a kullancsok, mi is találtunk. Egyszerűbb lenne az emlékhely területére helyezni, vagy virtuálissá tenni, mivel itt nem a természetjárás a lényeg, hanem egy emlékhely. Ráadásul kis területen belül rengeteg tuskó van, elég sokáig kerestük.
Megtaláltuk, köszönjük a lehetőséget.
[g:hu+ 2.10.16]
A közelben elrejtett GCKaKu csalt ma ide erre a különleges helyre. A hely szépségét csak fokozza a környékén most látható hóvirág tenger.
A külső láda teteje repedt, de mindkettő doboz belseje száraz.
Megvan!
Az ajánlott parkolótól sétáltunk el a kálváriához. Szerencsére még fagyos volt a föld, így nem kellett sarat dagasztanunk. A hely maga szép, de valamiért engem nem fogott meg különösebben, így aztán nem is időztünk itt sokat.
Köszi a lehetőséget.
Megtaláltuk flevyvel. Amikor oda értünk a semmiből megjelent egy rendőrautó, végigmért bennünket aztán el is ment, szóval teljes nyugalomban tudtuk megkeresni a ládát.
Köszönjük a lehetőséget.
[g:hu+ 2.9.12]
Az utolsó szakaszon gyalog, melyen azért a reggeli harmatnak köszönhetően hamar csupa cafat lettem térdtől lefelé. Persze, erre számítani lehetett, délutáni keresésnél nyilván más lett volna a helyzet.
Tetszett a hely!
Köszönet a lehetőségért!
Fogtam!
Odafelé és ottlétünkkor egy endúrós motorozott el mellettünk. Tetszettek a stációk, a környék.
Tudjatok róla, hogy Kékestetőn is van egy motoros emlékhely.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]
Nem volt egyszerű.
A ládát nem találtuk.
Csak a logbookot, gazba edobva.
Sajnos nem volt nálunk láda, így nem tudtuk pótolni.
A kis füzetet egy kitört fa csonkjára tettük.
Megtaláltuk. Köszönjük a rejtést. Tetszett nagyot, megérte felkeresni.
A Kápolna rendben van, a kerítés van ramaty állapotban. Ki vannak dőlve a raklapok, helyenként hiányzik.
A keresztet benövi a vadrózsa és le kellene festeni. A haranglábban hiányzik a harang. Remélem felújítják.
Tényleg nem olyan már a hely, mint fénykorában lehetett, de megvan a fílingje. Én a vetésen és annak szélén caplattam a ládáig.
A láda rendben a helyén van. Köszi a rejtést.
mmclv.
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget. Ez a láda szerencsére gyorsan meglett. A környezet már nem is igazán hasonlít arra amit a leírás alapján elképzeltem. Romos, koszos, elhanyagolt. A szúnyogokkal is meg kellett küzdeni. De azért a smile meg van.
[g:hu+ 2.7.14]
Ez a rejtés sajnos nem érte meg a fáradtságot, de ez nem a rejtő hibája...A helyszín valamikor hangulatos lehetett, de most már nyomaiban sem emlékeztet a korábbi képeken látottakhoz. Nincs gondozva, kerítés kidöntve, pár dolog eltulajdonítva, de a láda legalább rendben. Azért a köszönöm nem maradhat el!
Autóval mentünk a kálváriáig. Egy kocsi parkolt előtt, gyanús arcok ültek benne, köszönésre nem reagáltak. Emiatt most csak egy villámlogging történt és húztunk is el, hogy ne legyen gond. Kár, hogy már a régi árnyéka csak a hely. Köszi a rejtést! [Geoládák v3.11.3]
Előre is megköszönve kérem a következő Megtalálót, hogy a jelszó nélkül visszarejtett doboz belső vízmentes flakonjába helyezzen valami jelszóhordozót ill. jelszót, addig is, amíg ki tudok menni javítani.
A ládát, illetve a láda néhány alkatrészét szétszórva az erdőben hosszú keresgetés után megtaláltuk. Sajnos a jelszót nem találtunk, ezért kérem a feltöltött képek alapján a találat elfogadását. A láda maradványait összeszedtük, és üreges tuskóba helyeztük. A láda karbantartást igényel. Köszönjük a rejtést: Lukács család
Ezt a kis kápolnát - úgy látszik - nem gondozza senki.
A gaz felverte, a kapu épp hogy ki nem esik a helyéről, a motoros kereszten ezer éves, lepusztult koszorúk.
A doboz sem a hagyományos, leírt méretű láda, de az legalább megtalálható.
A megközelítés leírása viszont pont jó, egész a kápolnáig be tudtunk menni.
Érdekesnek találtam a tervezéskor, de igen lehangoló az egésznek a hangulata.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
Az App jó pár méterrel messzebbre mutat, mint a láda valódi helye, de egy kis kavarás után meglett a fatönkben. [Geoládák v3.3.2]
Az út személyautóval egészen a kápolnáig jól járható. Szeretem az ilyen helyeket, és bár az erdőben felfoghatatlanul sok szúnyog támadott meg egyszerre, ez sem szegte kedvemet. :) Köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]
Szép emlékhelyet állítottak a balesetben elhunyt motorosok emlékére. Nem vagyok a motorozás híve, itt egy percre viszont el lehet (kellene) gondolkodni a még élő motorosoknak is, hogy a felelőtlen gyorsaságnak nem csak a motorosok lehetnek az áldozatai, hanem a vétlen gyalogosok is, akik a temetőkben nyugszanak. Köszönet a hely bemutatásáért és a rejtésért.
Drive-in bedöcögtem a kápolnáig. Sajnos még nem indult meg az idény, idén még nem volt lekaszálva a fű, így most kifejezetten rendetlen benyomást keltett a környék. A szúnyogok nagy száma miatt a logolás most kihagytam.
Az autó visszapillantó tükréből észrevettem, hogy ha balra, ha jobbra kanyarodtam, motorosok jöttek utánam. A csomai vasútátjáróban megállítottam őket, hogy megkérdezzem merre kell menni a motoros kálváriához. Intettek, hogy menjek utánuk. Így motoros felvezetéssel jutottam el a kis kápolnához. Meglepetésemre már elég sok motoros és autós is volt már ott. Mint kiderült a "Motoros zarándoklat" szentmiséjére gyülekeztek. Mire megtaláltam a ládát el is kezdődött a mise. amit végig vártam, majd a kis kálvária végén lévő emlékkereszt megkoszorúzását is. Örültem ha véletlenül is, de ilyen szerencsés időpontban kerestem fel ezt a helyet. Plusz élményt adott a szertartáson való részvétel. Indulás előtt megcsodáltam az összegyűlt szebbnél szebb motorokat.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! A sötétben már nem sokat láttunk. Sajnálom szegény elhúnyt motorosokat, de néha úgy megy egy -két motoros, hogy szinte bele a halálba. Pl M7-en 150 km/h -val. [Geoládák v2.2.3]
Megtaláltam. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]
Volt vagy 30-35 cm hó, gyönyörű volt így a táj, de a ládakeresést megnehezítette. Még a fatönköket is nehéz volt észrevenni. Kiástam vagy nyolcat, de a ládát nem találtam meg. Köszönöm Ajtony segítségét, ő adta meg a jelszót.
"Feldelaci" jelzése alapján felújítva, 13:50-kor, és kissé odébbhelyezve, hogy az esetleg visszatérő mugli nehezebben találja meg.
Az oda vezető út nem sokat javult az évek során :-(
Tisztelet az emlékhely létrehozóinak Köszönet a Rejtőnek, hogy megmutatta. Most ugyan nagy a tavaszi gaz, az erdőben némi keresgélés után meglett a láda.
103 kilométeres tekerés Dombóvár és Taszár között 11 geoláda találattal.
Végre hátszélben tekerhettem a 61-es úton az utolsó pont felé. Egy út mellett álló rendőrautóból kinyúló kéz jelezte, hogy álljak meg. Mikor a kocsi mellé értem a rendőr bocsánatot kért a zavarásért, de nem engem akart megállítani, hanem egy elég bizonytalanul mozgó kerékpárost, akit nem régen előztem meg :-)
Egy darabig keresgéltem a számtalan fatökben a ládát, míg végül meglett. A vevő az erdőben elég bizonytalanul viselkedett.
Furcsák voltak a kálvária keresztjére aggatott fogaskerekek és láncok...
...megtaláltuk, köszönjük a rejtést!
Ellenkező irányból érkezve, egyszer elmentünk előtte, de visszafordultunk, és jól megnéztünk mindnet, miután becserkésztük a ládát. Tetszett.
Sajnálatos módon nem találtam meg a ládát :( Valószínüleg valaki illetéktelen megtalálta. A leírás szerint próbáltam megkeresni az odvas rejtekben a ládát, de a helyszínen talált 5 lehetséges odu közül semelyikben sem volt fellelhető a láda :(
Kényszerűségből a rejtőt,Ajtonyt kellett felkeresnem, az ő segítségével tudom most beregisztrálni a ládát.
Meg van, részletesen késöbb... Üdv Mr Zerge. [wapon beküldött szöveg]
A vasuti átjáró és a patak hídja között parkoltunk. Nem mondom, hogy teljesen unalmas volt a séta a kálváriáig. Az útmenti tanyáról fekete kutyák szivárogtak ki. Lassanként 4-n jöttek elénk, de egy kis mordulásra mát tisztes távolságot tartottak, így nem volt igazán gond.
A rejtést kicsit keresgélni kellett, eléggé árnyékolja a GPS jelet az erdő és sok a fatuskó.
Egy izgalmas, elhagyatott,de szépen kialakított és rendben tartott helyre vittél bennünket.
A ládát sokáig keresgéltük, de meglett!
Köszönjük a munkádat!
Megtaláltam. Köszönöm a rejtest! Kis ékszerdoboz a dombok aljában. Mondjuk, speedmotorral nem vállalnám be az odavezető utat... (A láda fa tövében van, téglák alatt, nem tuskóban).
Elég nagy a sár :-)
Ameddig bírtunk, autóztunk. Aztán eltettük a gps-t, hiszen egyértelmű az útvonal. Persze, sikerült jobbra menni, amikor balra kellett volna... :-)
Végül mégis meglett.
Motoros Kálvária? Hihetetlen! Soha nem hallottam ilyesmiről! Éljen a Geocaching... :-)
Dombóvárról induló, 30km-es kerekezés alkalmával kerestem meg a ládát és kerestem fel a helyet, amiről még nem is hallottan, de örülök neki, hogy ezzel az élménnyel gazdagodtam :) Köszönöm a rejtést!
Bal3 motorozik (évtizedek óta). Meglepetésnek szántam ezt a ládát, picit meg is lepődött, tetszett neki. Nekem csak egy kápolna a sok közül, de azért szivesen jöttem el ide is. A rejtésért picit küzdeni kellett, de megoldottuk. Köszönet!
Sajnos májusban nem találtam a ládát, mert valami mocskos állat elliopta. Akkor Ajtony megadta a jelszót emailben de ennek ellenére nem jelentettem be, mert szerettem volna visszajönni még ide.
Ma megint arra jártam, de nem tudtam a ládát keresni, mert tele volt a hely muglikkal és nem akartam megkockáztatni, hogy kifigyeljenek az erdőben és esetleg megint eltűnjön a láda.
Nagyon kellemes hely. Májusban elüldögéltem egy kicsit a kápolna előtt. Aki kicsit ki akar szakadni a világból és elmélkedni, annak csak ajánlani tudom.
Láda felé közeledve biztos voltam benne, hogy a GPS meghülyült, itt az erdő aljában nem lehet semmi... Kár, hogy tavaly nyáron a szabadiból D-re induló útról NY felé mentem bringázni, nem K-fele. Ki nem hagytam volna egy ilyen rejtést, ha akkor megtalálom. :)
Köszönöm!
-----
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.4.30x] [wapon beküldött
szöveg]
Vártam ezzel a ládával, hogy az új motoromat ezúton is a Gondviselés oltalmába ajánljam. Motoros lévén sem tudtam erről a helyről, köszönöm, hogy megmutattad.
Sajnos eltünt a láda, kérlek pótold, vagy állítsd betegre.
A jelszót egy kedves kesssertársamtól kértem el:).
Sárdagasztós gyalogtúra. Először még megtekintettem a dombtetőt is, majd onnan ereszkedtem vissza a rejtekhez. A stációkat télire lefóliázták. A láda nagyon jól bírja az olvadást! :)
A kaposvári GeoSzilveszterre menetben pár útba eső ládát megkerestünk Nórival.
A geoláda megközelítése részben írtak alapján értünk oda a kálváriához és szerencsére az időjárás sem nehezített jobban a dolgunkat.
Korábban már jártunk a kékesi ( tényleg szépen gondozott és sokak által látogatott) emlékhelynél, azonban ennek az emlékhelynek a hangulata más.
Míg az előbbi helyen Magyarország legmagasabb pontja egyfajta mindenki felett állásként is jellemezheti a motorosokat, az itteni békés környezet mintha ellentétben állna a gépek nyújtotta teljesítménnyel. Az emlékmű letisztult formája azonban tetszett.
Azt hiszem ezt abbahagyom, mert nagyon fennkölt lesz.:D
Köszönjük a lehetőséget!
Részt vettem a rejtésben, ezért az első néhány hely meghagyása után bejelentem megtalálásnak. Már évekkel ezelőtt is jártunk itt keresztet fényképezni, éppen pár nappal azután, hogy felavatták a motoros keresztet. Érdekes hely.