geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
3942. A Nyírvidéki Kisvasút (GCNYKI)

A vasúti forgalom megnyitása 1905

A vasúti forgalom megnyitása 1905

A város főutcája gőzmozdonnyal

A város főutcája gőzmozdonnyal

A két legenda egy képen-Szabolcs és Tisza

A két legenda egy képen-Szabolcs és Tisza

Az elképzelt jövő

Az elképzelt jövő

Most már ez is csak múlt

Most már ez is csak múlt

Életkép a '60-as évekből

Életkép a '60-as évekből

Itt még zöldre festett mozdonyokkal, '60-as évek

Itt még zöldre festett mozdonyokkal, '60-as évek

Életkép a '70-es évekből

Életkép a '70-es évekből

'80-as évek vége felé

'80-as évek vége felé

Ezredforduló környéke

Ezredforduló környéke

2005 környéke, a mai vasútállomás előtt

2005 környéke, a mai vasútállomás előtt

Fűtőház 2006 környékén

Fűtőház 2006 környékén

2015 eleje. Pár kocsi még megvan, a mozdonyok bent pihennek

2015 eleje. Pár kocsi még megvan, a mozdonyok bent pihennek
Szélesség N 47° 56,903'
Hosszúság E 21° 42,547'
Magasság: 104 m
Megye/ország: Szabolcs-Szatmár-Bereg
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2015.01.08 20:00
Megjelenés időpontja: 2015.01.08 20:02
Utolsó lényeges változás: 2017.06.12 20:05
Utolsó változás: 2017.11.12 16:46
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+1V)
Elrejtők: Bl4st3r & Amy, KányaZoltán
Felhasználó: Bl4st3r & Amy
Nehézség / Terep: 1.5 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 1000 m
További infók: http://coord.info/GC5JH4D
Megtalálások száma: 193, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.7 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.


Wap
Kétpontos multi:
1: függőleges sínszálon, 7 karakter
2: hagyományos láda,kupé galéria felirat alatt, alulról az alvázon (9 karakter)
Írd a két jelszót egymás után!


A ládába TravelBug helyezhető.


Megközelítés, láda

Mindkét pont gyakorlatilag a belvárosban van, így akár gyalogosan, autóval, biciklivel, ill. tömegközlekedéssel is egyszerűen megközelíthető. Első pont ajánlott parkolója közvetlenül a Huszár soron az út mellett kialakított parkolósávban.  N 47° 56,515' E 21° 42,659' [GCNYKI+1. pont parkoló] Itt a gyalogos piros kapu melletti függőleges sínszálon, szemmagasságban találod a jelszóhordozó lapocskát.

A ládához az intézmény előtt közvetlenül az utcában ingyenesen lehet parkolni.  N 47° 56,903' E 21° 42,591' [GCNYKI+Láda parkoló] A Vasutas Művelődési Ház és Könyvtár címe: Nyíregyháza Toldi u. 23 Nyitva tartás: hétköznapokon 8:00-20:00 óra között biztosan, de a programoktól függően szombaton általában, időnként vasárnap is nyitva vannak. A láda -20x10x5cm-es mikrósdoboz- az intézmény udvarán lévő vasúti kocsi (galéria kupé) ajtajának bal oldalánál, belülről mágnesesen van elhelyezve a kocsi alvázgerendájára. A geoláda elhelyezésére engedélyt kaptunk, kapcsolattartónk Malamidesz Szilvia igazgatónő. Alternatív jelszó a kerítésen lévő postaládán kapott helyet.

Nyírvidéki Kisvasút

A Nyírvidéki Kisvasút különlegessége, hogy a többi keskenynyomközű vasúttal ellentétben nem csak teherszállítás céljából épült, már korán nagy hangsúlyt kapott a személyszállítás is. A Nyíregyházavidéki kisvasutak Részvénytársaság által épített kisvasút 760 mm nyomtávolságú, 56 km-es fővonalát Nyíregyháza és Dombrád között 1905. december 20-án adták át. A személyforgalom igen korán, 1906. március 24-én indult meg ezen a vonalon. A Buj község Herminatanya állomásától Balsáig tartó 15 km-es szárnyvonalat 1911. augusztus 5-én nyitották meg. Ezen már az átadás napján jártak személyvonatok. A Nyíregyháza belterületén haladó, Sóstóig tartó nyolc kilométeres szakaszt 1911-ben villamosították, így a helyi közlekedést villamos motorkocsikkal oldották meg.
1930. október 23-án adták át Kenézlő és Balsa közötti vonalat a Balsai Tisza-híddal együtt. Ezzel a Nyírvidéki Kisvasút közvetlen összeköttetésbe került Bodrogközi Gazdasági Vasúttal, amely már az Északerdő Zrt. tulajdonában lévő Pálházi kisvasúttal eleve össze volt kötve. Az összekapcsolt pályák együttes hossza meghaladta a 187 kilométert. A Tisza nevű könnyű pótkocsis motorkocsival közlekedtetett menetrend szerinti járatokkal elért 60 km/h-s sebesség ma is rekord a keskeny nyomközű közlekedés hazai történetében. A vasúton mind a személy-, mint a teherforgalom jelentősen fellendült, aminek a második világháború vetett véget, a Tisza-híd 1944-es felrobbantását követően a hálózat végleg két részre szakadt. Ezután az utasok komppal szállhattak át egyik vonatról a másikra. A Hegyközi Kisvasutat 1980-ban számolták fel.

A második világháború után 1948-ban ezt a vasutat is államosították, ekkor a MÁV Debreceni Vasútigazgatóságához került. 1949-ben összevonták a Bodrogközi Gazdasági Vasúttal Nyírbodrogi Kisvasút néven. Az államosítás után megkezdődött a vasút korszerűsítése. A villamosközlekedés 1969. május 30-án, menetrendváltáskor szűnt meg, a belvárosi vasúti pálya felszámolásával egy időben. A belvárosi nyomvonal helyett egy várost elkerülő szakasz épült. 2000 körül elkezdődött a kisvasút fokozatos leépülése. Pénzhiány miatt csak kisebb tűzoltás jellegű karbantartásokat tudtak végezni, nagyobb felújításokra nem volt pénz. A teherszállítás megszűnésével pedig csak az utas szállítás maradt az egyetlen kiszolgált terület, ám a kisvasút sem az utazási idő, sem a kényelem tekintetében nem vehette fel a versenyt az autóbuszokkal.

A kisvasúton 2009. december 12-én megszűnt a forgalom a pálya és a járművek rendkívül rossz állapota és a rendkívül alacsony kihasználtság miatt. A menetidő a 39 km hosszú Balsai-Tiszapart Nyíregyháza közötti szakaszon a 2008-as menetrend szerint 2 óra volt. Ezt aztán a tekintélyes késések tovább növelték. Jelenleg az időnkénti pályabejárások is szünetelnek, évente egyedül a szakasz vegyszeres gyomirtása történik meg.
A kisvonat idén lenne 110 éves...

Helyszínek a nyíregyházi vonalon
A kisvasút jelenlegi pihenőhelye:  N 47° 56,490' E 21° 42,712' [GCNYKI+Fűtőház és kocsiszín]

Itt található az első pont is az egyik sínszálon:  N 47° 56,503' E 21° 42,654' [GCNYKI-1]

Második pont a vasutas művelődési házban található:  N 47° 56,903' E 21° 42,547' [GCNYKI-2]

Kisvasúti/nagyvasúti híd, kedvelt fotóhelyszín volt:  N 47° 59,578' E 21° 43,458' [GCNYKI+Vasúti felüljáró]

Egy kiállított gőzmozdony a régi sóstói megálló mellett(Itt volt a villamos visszafordítója!): N 48° 0,226' E 21° 43,408' [GCNYKI+Gőzmozdony]

A villamos egykori vonalán mai is lehet tenni egy virtuális sétát: GCNYVI

A kisvonat nevéhez fűződik Magyarország első vasúti vasbetonhídja is: GCEVV

Források, linkek
A művelődési ház honlapja: VOKE
A kisvasút teljes történetét, hátterét az alábbi linkeken tudod megtekinteni: vasutmodellklub.hu archív lapszáma ill. a nyírvidéki kisvasút története
A kisvasút teljes járműállományát, annak hollétét, állapotát itt tudod megnézni: kisvasut.hu/
Archív képeket a kisvasútról és nyíregyházáról találsz A régi nyíregyháza oldalán, illetve itt: kisvasút.hu
A kisvonat történetét bemutató dokumentumfilmet itt nézheted meg:A Nyírvidéki Kisvasút Végnapjai
Az utolsó kisvonatozás élményét az alábbi videón tekintheted meg: Az utolsó út

Piros kereszt

Legutóbbi rejtői ládakarbantartás: 2016.03.06

Piros kereszt'
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (66 db): környezet: 4.40 rejtés: 4.45 web: 4.59 átlag: 4.48

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 - szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 - különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 - vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 + település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 + babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 - sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - van-e a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb.?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 + GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 - kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


pötyimiki 2020.01.03 11:38 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.2.0]

Kertész család 2020.01.01 15:40 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést.

kisscsaba.repair 2019.12.28 10:52 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.1.2]

Váradi Csaba 2019.12.28 10:51 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.1.2]

kétbakancsos 2019.12.07 14:40 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 4.00
A nyíregyházi Geo-Mikulás keresésére indultunk, s közben ládáztunk is. Nagyon szép volt az adventi kivilágított város. Köszönjük a rejtést!

VonatkaMesefal
LogbookBetlehem
EmesESE 2019.11.24 09:58 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 4.33
Megtaláltuk ! 🙂
Őszölés Nyíregyháza környékén, és természetesen ládák felderítése.
Az első pont gyorsan meglett a 2-es pontnál a kapu nyitva volt így be tudtunk menni az udvarba, a láda a vagon végében található középen alul.
Köszönjük a lehetőséget! [iGC] [wapon beküldött szöveg]

gabor03 2019.11.17 12:51 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.2.2]

Pantya 2019.11.17 12:51 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

Zergi 2019.11.13 08:05 - Megtaláltam
Fogtam!
Akármerre forogtam e tájon, telis-tele volt keskenynyomközű vágányokkal! Mekkora élet lehetett errefelé!

IMG_3854IMG_3855
IMG_3856IMG_3857
IMG_3858IMG_3859
IMG_3860IMG_3861
IMG_3862IMG_3863
IMG_3866 
vakond87 2019.10.29 13:08 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 4.17
Mai ebéd szünetemben kis nyíregyházi belvárosi ládázásra nyílt lehetőségem. Próbáltam kimaximalizálni a rendelkezésre álló időt. Az első ponttal kezdtem, nagyon lehangoló a fűtőház látványa. Még 2005 környékén utaztam a kisvasúttal, és forgalom is volt rajta. Ebből a kisvasútból is sokat ki lehetett volna hozni, ha állami szándék lett volna rá. Egyszerre tudta volna kiszolgálni a hivatás- és kirándulóforgalmat. A második ponton a portán azért jeleztem, hogy miért megyek be az udvarba. A kocsi kívülről nagyon szép állapotban van, a múzeumra sajnos már nem volt időm. Köszönöm a rejtést!

LaciésTimike79 2019.09.29 16:58 - Megtaláltam
Köszönöm a rejtést.

golyakr 2019.09.28 11:02 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

Zolas21 2019.09.19 16:38 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget.
Lassú agónia... :( [g:hu 1.6.4]

Brumi 2019.09.08 11:57 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

stikli08 2019.08.20 15:17 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm hogy megmutattad! Fotók, részletek később. [Geoládák v2.2.5]

nfmate 2019.08.15 07:46 - Megtaláltam
Gyerekkoromban sokat utaztam vele, turisztikai lehetőségek ma is lennének benne... [Geoládák v2.2.5]

Szabó família 2019.08.12 06:36 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [g:hu 1.6.4]

Ajtony 2019.07.20 14:07 - Megtaláltam
Először is köszönet a helyszínen lévő fiatalembernek, aki velünk együtt kúszott-mászott az alváz alatt a szutyokban - sajnos hiába. Szerencsére volt pótjeszó, azt is Ő mutatta meg, mert valami oknál fogva mi megfeledkeztünk róla. Mndig örülök, ha vasúti, különösen ha kisvasúti a rejtés. Köszönet a rejtésért!

Zerind HUN 2019.07.20 14:07 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.17 súly: 4.14
Az első ponttal semmi gond nem volt, de a másodikkal bizony igen. Először is zárva volt az udvar. Ki volt írva, hogy információ jobbra, hát bementünk a jobbra levő ajtón, ahol találtunk valakit. Ő is ismerte a geoládát, de pontosan nem tudta ő sem, hogy hol van, ezért kimentünk vele a kocsihoz és hárman kerestük. Mindannyian befeküdtünk a kocsi alá, összevissza tapogattuk, csupa piszok lett a ruhánk és a kezünk, de nem találtuk. Szerencsére volt a házban kézmosó csap. Aztán kifelé menet említette meg az ember, hogy pótjelszó is van, így legalább az meglett. Amúgy a kisvasút érdekes dolog, összességében jó, hogy van ez a láda.

nmárti 2019.07.10 19:50 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.50 súly: 4.50
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Bővebben otthonról. [Geoládák v2.2.5]Alternatívval, mivel már késő volt. Szeretem a vasutakat.

 
Cseber 2019.07.10 11:00 - Megtaláltam
Megtaláltam Ágival!

csbagi 2019.07.10 11:00 - Megtaláltam
3 napos nyíregyházi kirándulás Istvánnal.
A 2. ponton nem találtuk a ládát, pedig helyi segítségünk is akadt, de a pótjelszó a helyén volt.

DSCN0038DSCN0040
nbokan 2019.06.22 14:57 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 4.21
1. ponton nagyon figyelt a szekus, hogy mit nézelődünk a kerítésnél. A 2. pont sajnos zárva volt, de az alternatívval meglett. Kösz a rejtést.

-1-2
-3 
V_Gabor 2019.06.09 11:37 - Megtaláltam
Pünkösd Nyíregyházán biciklivel.
Részletek és fotók később...

1 ok
2 csak alt, mert zárva volt

Köszönöm! [g:hu 1.6.3a]

kingajani 2019.05.10 18:46 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.2y]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (193 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.