Elhelyezés időpontja: 2018.01.12 14:00
Megjelenés időpontja: 2018.01.12 21:38
Utolsó lényeges változás: 2023.09.10 08:04
Rejtés típusa: Multi geoláda (4H)
Elrejtők: Kokó, Dudu
Ládagazda: Kokó Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 8000 m
Megtalálások száma: 148, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.5 megtalálás hetente
A multi négy nyilvános pontból áll:
1. N48 01.263 E18 55.511 - 15x10x5 cm-es doboz különös fa üregében
2. N48 00.825 E18 57.642 - 3 cm átmérőjű, 5 cm magas henger bal hátul bent fent
3. N48 00.700 E18 58.460 - 3 cm átmérőjű, 5 cm magas henger jobb hátul bent fent
4. N48 00.646 E19 00.602 - 3 cm átmérőjű, 5 cm magas henger jobb hátul kint lent
A négy részlet együtt adja a bejelentéshez szükséges jelszót.
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Megközelítés
Az útvonal a Nagy-völgy Zoo kerékpárút vonalát járja be, melynek minősége azért hagy némi kívánnivalót. A Kalakocs és Oszlopó környéki rész kátyús és saras.
Az általam javasolt kiindulópont az autóval érkezők számára a Matracszállásnál található terület. N 48° 1,660' E 18° 54,915' 190 m [GCBEV+parkoló]
Természetesen Nagyoroszi felől is bejárható az útvonal, csak az autósok figyeljenek a "mindkét irányból behajtani tilos" táblákra, mert ez egy sorompókkal védett erdészeti magánút!
A vasút nyomvonala nem az út volt! Attól 10 és 50 méter között változik a távolsága a patakfelöli oldalon. Az eredeti nyomvonal nehezen vagy inkább sehogy sem járható, mivel sok helyen benőtte a szeder és persze az erdő. A patakátkelőknél még megtalálhatjuk a hídpilléreket, és néhány helyen a töltés is látszódik.
Történet
A Pest megyei Bernecebaráti község közelében, a Nagy-völgyben építettek keskeny nyomközű kisvasutat, amit 1912-ben fejeztek be. A kisvasút azzal a céllal épült ki, hogy a Börzsönyben kitermelt faanyagot elszállítsa onnan a településre, ahonnan átrakás után tovább szállíthatták, vagy a helyi fűrésztelepen vágták fel igény szerint.
Fekvése és adottságai a kemenceihez voltak hasonlóak. Ezt a vonalat is a Wolfner-Schanczer és fiai cég építette. A legnagyobb különbséget mégis a jelenlegi állapot mutatja, mivel a kemencei vonal legalább még részben működik. A két vonal szinte mindenben rokon, bár fizikai kapcsolatban soha nem volt a két vasút. Azonban az Érsekség az átvétel után egy üzemegységként kezelte a két vonalat.
A vasút a falu szélétől indulva N 48° 1,263' E 18° 55,511' 215 m [GCBEV-1], délkeleti, majd keleti irányban, a Szántó-hegy, Kakukk-bérc és a Mészdomb, István-hegy között induló Nagy-völgyben futott a Vár-patak mentén. 1910-12 között épült ki a 600 mm nyomközű BERNECEBARÁTI - OSZLOPÓ - DRINÓ fővonal 5,7 km hosszban. Ugyanekkor készült el a kalakocsi mellékvonal 2,3 km-e is N 48° 0,825' E 18° 57,642' 240 m [GCBEV-2].
Az ezt követő években öt szárnyvonal épült ki a fővonalból kiágazva, amelyek együttes hossza 11,2 km-t tett ki. Köztük az oszlopói vonalak N 48° 0,708' E 18° 58,439' 265 m [GCBEV-3]. A szárnyvonalak többségét is a Wolfner-Schanczer vállalat építette meg, de ezeket az 1920-as évek végéig felszámolták a tarvágások miatt.
1953-ban szükségessé vált a fővonal meghosszabbítása, így azt tovább építették Deszkáspusztáig, ami 2,8 km-es új vonalat jelentett N 48° 0,646' E 19° 0,602' 305 m [GCBEV-4]. Sokáig megmaradtak a lóvontatásnál, mivel ezek a vonalak nem csatlakoztak nagyvasúthoz,így nem volt érdemes nagyobb fejlesztésbe fogni. A vonatot itt is csak hegymenetben kellett vontatni, a teli kocsik - fékkel biztosítva - legördültek a fűrésztelepre. A kemencei és az itteni vonalon 29 teherkocsit használtak. A fát, csakúgy mint Kemencén, teherautóra rakták és Drégelypalánk MÁV állomásra szállították.
1954-ben a vasút egy MD-40 típusú motormozdonnyal gyarapodott.
A kedvező fejlemények ellenére 1966-67-ben a mellékvonalak után a Drinó-Deszkás, majd 1968-69-ben a Bernecebaráti-Oszlopó vonal sorsa is a felszedés lett. Járműveit más erdei vasutakra vitték, vagy szétvágták. Ezzel egyidőben Bernecebaráti és Kemence községek környékéről - egy kisebb szakasztól eltekintve - eltűntek az erdei vasutak.
Nagyszerű túra volt a 30.Walk a Börzsönyben, az Ozmotoring és a Nagy-völgy útvonalán, a túra minden ládapontja tetszett. Jó volt találkozni a régi ismerősökkel. A túra vége felé különleges fára és annak virágára lettünk figyelmesek. Itthon utána néztem és kiderült, hogy Kínai császárfát láttunk. Kínai császárfa
Köszönjük Júliának a szervezést!
Ez volt a mai GCWALK alatt az utolsó ládánk. A multit a GCBF10-el együtt keresgéltük, miután lejutottunk a Cicőkétől egy nagyon meredek és csúszós hegyoldalon a völgybe. Ezt a kisvonatot nyugodtan helyre lehetne hozni, mert biztos, hogy népszerű lenne sok kiránduló és kesser között. Köszi, hogy megmutattad.
Geoverseny környéki ládakeresés a csipet_csapat kedves közreműködésével. Kösszi a rejtést!*** Hosszú séta gyalogosan, majd bringával is letekerem 1x. A vasútnak nyoma se maradt.
Első, harmadik, negyedik pontok rendben a helyükön, másodikat pótoltuk általunk kitalált jelszórészlettel (rejtői felhatalmazással) az adott koordinátán, kindertojásban. Köszönjük a rejtést.
Történetünk ezzel a multival egészen 2022. szeptember 24-éig nyúlik vissza, amikoris édesapámmal (Leslie33) meghódítottuk Drégely várát. Akkor pont jól útba esett a 4. pont, csalános volt, de egy kis küzdelem árán összeszedtük. Ma ismét ebbe a völgybe tértünk vissza, csak a másik részére. A túránk az alábbiak szerint alakult:
Bernecebaráti - Ozmotring - Cicőke - Bugyihó - ez a völgy - Bernecebaráti.
A Bugyihónál úgy gondoltam, le van tudva a túra neheze, hiszen elértük a legmagasabb pontot, de ez nem egészen így volt...
Az ereszkedés a völgybe valami rettenetes volt. Kövek, sziklák, sár, víz, szúrós növények lépten-nyomon és ráadásul a nap során először a Nap is kisütött, így felülről az tűzött ránk, alulról pedig a vizes növényzet ontotta a párát, rettenetes idő volt ott, de nagy nehezen végre leértünk a völgybe. Egyik első élményünk a völgyben a 3. pont volt ehhez a multihoz. Kerestük, keresgéltük, a leírás alapján egészen egyértelműnek tűnt, de mégsem találtuk meg még ketten sem, ráadásul egy ponton arra lettem figyelmes, hogy mögöttünk, a szabad ég alatt szakad az eső, ami nagyon nem volt szerencsés. Viszont legalább hamar elállt és mivel már a keresés előtt megettük a kakaós csigáinkat, folytattuk utunkat, hátha majd a 2. pontnál sikeresebbek leszünk. Hamar el is jutottunk a 2. ponthoz, ahol kempingező párral találkoztunk. Na itt aztán teljes volt a kalamajka, majdnem túl is mentünk rajta, illetve már előzetesen olvastam, hogy a láda nincs meg, de a jelszó lehet, hogy igen és a nemzetközi láda van a magyar helyett, de abban van jelszó... Próbáltunk utánajárni, én meg is találtam a nemzetközit nemzetköziként, magyar jelszó viszont sajnos nem volt benne. Meglepő volt egyébként, hogy ennyire egy helyen van két teljesen különböző multi egy-egy pontja. Kissé letörten ballagtunk tovább az 1. pont felé, illetve ennél azért kicsit bonyolultabb volt, én még letértem egy-két nemzetköziért (nem érte meg) és végül a pontnál találkoztunk újra össze apukámmal. Itt már szerencsésebbek voltunk, apám már jóval előttem megtalálta a ládát és így nem maradt más, mint visszasétálni az autóhoz. Nagyjából 20 km-re jött ki a kis túránk, szép helyeken is jártunk, Börzsöny feeling is volt, jó volt, szép volt, csak meglehetősen fárasztó. A kisvasutas ládák-multik, főleg az elhagyatottak általában érdekelnek, nagyon jók szoktak lenni, itt annyira nem vettem észre a maradványokat, de nagyon jó kis vasút lehetett, ha működne, biztosan kipróbálnám.
Szeretném kérni a találat elfogadását! Köszönjük a multit! [Geoládák v4.0.2]