A látnivaló
Nagyirtáspusztát és tágabb környéket a gyönyörű börzsönyi erdő és a benne kínálkozó számos gyalogtúra mellett a közelmúltban újraindult, Magyarország egyik leglátványosabb kisvasútja miatt is feltétlenül érdemes felkeresni. A 2016-ban létrejött Transzbörzsönyi kisvasút két már korábban felújított szakaszt köt össze a frissen visszaépített harmadikkal, így ma már (a "nagyvasúttal" Budapest-Nyugati pályaudvarról óránként induló zónázó vonattal elérhető) Szobtól Márianosztrán át egészen Nagybörzsönyig utazhatunk (igaz, nem egy szerelvényen, mert két helyen is át kell szállnunk útközben technikai okokból, de a vonatok igazodnak egymáshoz). A jegyek áráról ide kattintva lehet tájékozódni.
A vonal rövid története
A 20. század első felében az Ipolyon át Nagybörzsönyig, illetve Szobtól Márianosztráig épültek az első szakaszok (még különböző nyomtávon), ám előbbit kettévágta az új országhatár 1920-ban, így új nagyvasúti átrakodóhelyre volt szükség. Adta magát a lehetőség Márianosztra felé, 1924-re el is készült a teljes pálya Szob és Nagybörzsöny között. A század közepére egyre olcsóbb lett az üzemanyag és épültek az erdészeti feltáróutak, így a kisvasutak kevésbé gazdaságosan tudták kitermelni a fát és követ, a szállítás a kisvasút felől egyre inkább a teherautó felé billent. 1975-ben a leromlott pálya és egy baleset miatt Szob és Nagyirtás között leállították a forgalmat, aminek újraindulására egészen 2016-ig kellett várni - ekkor már szinte kizárólag turisztikai céllal.
Technikai leírás
A teljes újjáépített vonal 20,8 km hosszú, 760 mm (keskeny) nyomtávú, és mivel a három szakasznak három fenntartója van, a járműparkja is különböző dízelmozdonyokból és személykocsikból áll.
A legutóbb felújított, a terepadottságok miatt vonalvezetési szempontból a leginkább összetettebb, 7 km hosszú középső szakasz 1,1 milliárd forintból készült el, hiszen a sínek csak egy rövid szakaszon álltak rendelkezésre, a töltés szinte mindenhol felújításra, több helyen teljes újjáépítésre szorult. Márianosztrán és Nagyirtáson erdei állomásépületek is készültek, az utasforgalom kiszolgálására.
Különleges látnivalója a vonalnak Magyarország egyetlen megmaradt kisvasúti csúcsfordítója a Tolmács-hegyen, ami ipartörténeti műemlék.
Nyári láda, téli találat. :) A frissen esett hó kicsábított egy kis sétára, végül egy kellemes, 20 km-es kör lett belőle. Nagyirtásnál már erősen sötétedett, a logbook-ot még éppen ki tudtam silabizálni. :) A kisinóci parkolóig már sötétben mentünk végig a behavazott műúton. Élveztük, de szokatlan látvány lehettünk, mert egy kedves autós még fel is akart venni minket, hátha eltévedtünk. :) Udvariasan megköszöntük, de nem csaltuk le a maradék 3 km-t. Köszi a pontot.
Nem a kisvasúttal érkeztünk, de láttuk tolatni, aztán meg a fordítónál megfelelő irányba fordulva tovább menni, így a vasútélmény is megvolt. Egy kocsival közlekedett a szerelvény, de abban az egyben sokan utaztak a borongós idő ellenére - ennek örültünk.
7 km 1 milliárd forint?! Elképesztő összeg!
Köszönjük a rejtést. Minden rendben volt vele.
A GCMTU-sorozat 9. találatáért - nekem ez a GCMTU5 lett - jöttünk fel kectamékkal a Börzsönybe egy félnapos túrára.
Csodás napsütés, harapnivaló friss levegő, kellemes társaság. Kell ennél több egy jó ládázáshoz? :)
Az MTU sorozat utolsó ládájaként végre ez is sorra került. Nagyirtáspusztát már több börzsönyi kirándulás kapcsán érintettük, ma viszont célpontként szerepelt. Ez alkalomból kipróbáltam a helyreállított kisvasúti szakaszt, amin szépen kúszott egyre feljebb az egyes motorkocsi. Az útvonal érdekessége, hogy újjáépítése előtt nem sokkal egyszer már gyalogosan is bejártam a megmaradt töltéseket a völgyben végig vezető turistaút hiányában.
A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (108 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.
Az alapbeállítást (20 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.