Előzmények

yoggihozzászólásai | válasz erre | 2013.01.06 12:14:55 (2347)
Mondjuk nem mostani versenytechnológia, de 20-30 évvel ezelőtt a láncot grafitos zsirban( felmelegitve) szokták " kifőzni" , elötte mosóbenzinben kiáztatni, és garantáltan nem volt nyekergés kopás sok-sok éven át( normál napi hazsnálat "postás technológia" ). Szükség esetén műszerolajos olajzás a kifőzések között.

6-8 év volt egy lánc élettartalma igy, napi 20-25 km használat mellett (postás volt a nagybátyám) .
[előzmény: (2346) scele, 2013.01.06 12:03:29]

scelehozzászólásai | válasz erre | 2013.01.06 12:03:29 (2346)
Nem akartam belekukorékolni, mert olvastam itt jó hozzászólásokat és rosszakat is.

Az első amit gyorsan szeretnék a fejekbe vésni. NINCS fogaskerék a bringákon. (persze akinek agyváltója van, annak van)
A kerékpárokon jelenleg általában lánckerekek vannak.

Ezt a négy láncot cserélgetek és nyújtogatok felváltva én se értettem soha. Van olyan csapattársam, aki a mai napig ezt csinálja, de szerintem semmi értelme. Jómagam láncot, sort és általában középtányért cserélek minden évben tavasszal. 3-4 évenként a kistányér és a nagytányér is lecserélődik.

Hogyan tudnak csillogó láncokkal járni???

Minden tekerés után rongyos láncpucolás. Mindig! Nem, nincs kivétel, mindig. Na ilyenkor lehet ilyen szépen karbantartott láncokat látni. Én lusta vagyok erre, így, ha már csatakos, akkor bontató láncszemmel szétszed, régi kulacsba lakbenzinnel együtt shake, majd forróvíz alatt kimos.
Hajtómű szétszed, tányéronként eltörölget.
Váltó szintén szétszed, eltöröl. A sort pedig egy megfelelő méretű csavarhúzóval szoktam kitakarítani és utána még eltörölgetni.

Ez a lánc olajban áztatása számomra teljesen újszerű információ. Még életemben nem hallottam erről. A láncot száradás után beolajozom a felesleget letörlöm és már mehet is.

A bordásszíj nekem is tetszik, de majd csak akkor lesz, ha agyváltó nélkül is lehet fokozatokat váltani vele. :-D
[előzmény: (2344) Kakukkos és Hajszál, 2013.01.06 11:44:15]

Kakukkos és Hajszálhozzászólásai | válasz erre | 2013.01.06 11:44:15 (2344)
Hát, igen, bordásszíj hajtás... aki megengedheti magának. :)
Ha 4 láncot használok egy fog-sorral:
Mivel a lánc szemenkénti gyűrűje és a stift között kopik, így a teljes hossza hosszabb lesz egy idő után, ergo a szemek közti távolság is hosszabb lesz, így mélyebben fekszik a sor fogaira, így mélyebben koptatja a fogakat. Ha 4 láncot cserélget körforgásban, akkor elvileg 4x annyi idő kell ahhoz, hogy a láncok besüllyedjenek a fogak közé annyira, hogy cserélni kelljen a sort is, ahhoz képest, aki 1 láncot használ 1 sorral.
Áztatás, tisztítás:
Próbáltam már az olajos áztatást, de nekem nem jött be. Egyszerűen képtelen voltam azután úgy letörölni, kilógatni, csöpögtetni, hogy a felrakást követően ne"fröcsögjön" belőle az olaj...
Viszont sose értettem azokat akiket állandóan csillogó, villogó láncokkal látok, hogy hogyan csinálják... :)
[előzmény: (2343) Bal3, 2013.01.06 11:08:49]

Bal3hozzászólásai | válasz erre | 2013.01.06 11:08:49 (2343)
Áve!
Strombus-szal értek egyet. Amikor eldobod a hátsó hajtást, ami már megevett 2 láncot, akkor teljesen mindegy, hogy 100 napig volt fent az egyik lánc és 100 napig a másik vagy a 200 nap minden reggelén láncot cseréltem. Kopott, túl kopott, ki kell cserélni. Ne kopjon, takarítani kell.
Na én ezt meguntam, így lett a bordásszíj hajtás, várható élettartam 25-50.000 km, ergo nekem 10-20 év.
Soha nem olajos semmim.
Anno láncot úgy tisztítottam, hogy levettem, pet palackba be, spec. zsíroldó 2 dl, és rázogattam. Vízzel átmostam, leszárítottam, olajba belógattam, majd felakasztottam egy napra lecspegni. Ronggyal áttöröltem és ment vissza. Kosz, dzsuva...
Még egy fontos, a lánc _nem nyúlik!_ Kopik.
[előzmény: (2340) Strombus, 2013.01.06 04:14:37]

Strombushozzászólásai | válasz erre | 2013.01.06 04:14:37 (2340)
Én nem értem, hogy mi abban a logika, hogy három láncot cserélget valaki. Szerintem mindegyik megnyúlt lánc ugyanúgy koptatja a racsnit, akárhogy is cserélgetem. Akkor minek cserélgetni? Ha meg szép új lánc mind akkor is minek cserélgetni, miért nem használ el az ember egyszerre egyet?
[előzmény: (2336) törölt nick 42, 2013.01.04 22:04:53]

törölt nick 42hozzászólásai | válasz erre | 2013.01.04 22:04:53 (2336)
3 módszer,(és elmélet) létezik:
1:
Egy lánckeréksor egy lánccal, ha a lánc elérte a „nyúláshatárt”, új lánc, majd megint új lánc.
Kockázat: lehet hogy a 2. 3. új lánc ugrani fog a használt soron, ha későn cserélsz.
2.:
Egy lánc ,1sorral, amíg működik. Hátrány:a kopott lánc hamarabb elkoptatja a sort.
3.
Ezt használom én :
Egy sor, és 3(-4) lánc időközönként cserélve.(pl havonta) amíg működik.

Lánclevétel: stift vagy patentszem.

A stiftek egyszer használhatóak, (elvileg) és láncbontó kell :
http://ebike.hu/termekek/hajtas/lanc/osszekoto-stift/

Én patentszemet használok(sram) , szerszám nélkül bontható, kézzel, akárhányszor.
http://ebike.hu/termekek/hajtas/lanc/patentszem/

A shimano 7-8 seb láncok, sram patentszemmel nem működnek (ha igaz).
Ezért saját shimano patentszem kéne, ez:
http://ebike.hu/termekek/hajtas/lanc/patentszem/17381_shimano-sm-ug51-8s-patentszem/
[előzmény: (2333) Bryan, 2013.01.04 19:33:36]

Bryanhozzászólásai | válasz erre | 2013.01.04 19:33:36 (2333)
Láncszaggatókhoz lenne egy technikai kérdésem (de ez lehet hogy több lesz):
- Nagy általánosságban ha szétszedek egy bringaláncot (esetemben: Shimano CN-HG40), akkor azt simán újra össze fogom tudni rakni pl. egy láncbontóval? Így sokkal egyszerűbben és alaposabban tudnám lepucolni/mosni a láncot.
- Több helyen is olvastam, hogy érdemesebb több láncot cserélve használni (~1.000 km-enként cserélni), s akkor a hátsó görgősor tovább bírja, később kopik el. Ez mennyire igaz?

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]