Előzmények
Csuhás | hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 21:02:49 (49770) |
Nem alakul ki interferencia. Túl nagy az eltérés a két freki között. A zongora hangjai sem interferálnak.[ előzmény: (49768) R.Guszty, 2010.06.12 20:55:03] |
|
R.Guszty | hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 20:55:03 (49768) |
Minden műhold ugyanazon a két - egymással szinkronban - álló frekvencián (1575,42 MHz és 1227,60 MHz) sugároz.
Ha ez így van, hogyan küszöbölik ki az interferenciát?[ előzmény: (49757) KoLa, 2010.06.12 11:17:14] |
|
KoLa | hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 11:17:14 (49757) |
Ismerjük a frekvenciát, méghozzá atomóra pontossággal. Minden műhold ugyanazon a két - egymással szinkronban - álló frekvencián (1575,42 MHz és 1227,60 MHz) sugároz. Az egyes műholdak jeleit az általuk sugárzott kód alapján különbözteti meg a vevő.[ előzmény: (49748) Mr Zerge, 2010.06.12 08:29:24] |
|
Mr Zerge | hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 08:29:24 (49748) |
Az előző hozzászólásom utolsó bekezdését félre értetted. Nem ismerjük a pontos frekvenciát.
De belefáradtam.
Ha mindenkit megnyugtat legyen Doppler elven alapuló sebesség mérés.
(bár erre nincs bizonyíték, valamint mérés technikailag is nagy a hibája a GPS esetén)
Részemről itt befejeztem, lehet, hogy ma azért felrakom a bicajra a GPS-t és megnézem méri-e a sebességét egy ilyen szkeptikus fickónak. :-)[ előzmény: (49747) Csuhás, 2010.06.12 08:02:44] |
|
Csuhás | hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 08:02:44 (49747) |
Remek érveket adtál a véleményem igazolására. Köszi:-) Szóval a zenit közeli holdak pont az általad írtak szerint nem igazán jók a horizontális sebebesség komponens meghatározásához, de pont ezért a pozíció meghatározására sem alkalmasak. A horizonthoz közeli holdak ideálisak a vízszintes sebesség komponens méréséhez. Ráadásul a légkör lehet hogy befolyásolja a futási időt, de NEM befolyásolja a frekvenciát, tehát lényegesen pontosabb sebességmérést tesz lehetővé, mint pozíció mérést. A frekvencia pontossággal a lényegre tapintottál. A vivő frekvenciája, sőt a fázishelyzete is a technológiailag lehetséges legpontosabb atomórához van kötve. Pont a vivő fázisának mérése teszi lehetővé a geodéziai rendszereknél a cm pontosságú mérést. Hogy úgy mondjam a gps holdaknál az elsődleges cél ezen frekvenciák lehető legpontosabb sugárzása. [ előzmény: (49745) Mr Zerge, 2010.06.12 06:31:20] |
|
Mr Zerge | hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 06:31:20 (49745) |
A két tábornak nem lehet egyszerre igaza: vagy igen vagy nem :-)
A Doppler méréssel kapcsolatban nem az a kérdés, hogy elvileg hogyan kell egy mozgó tárgy sebességét megmérni.
Néhány gyakorlati aggályom: A zenit közelében lévő műholdak használhatatlanok sebesség méréshez, hiszen hozzájuk viszonyitva nincs elmozdulás ( a rendőrök is mindig mozgásirányban mérnek, sohasem oldalról), maradnak a horizont közeli műholdak, sokkal hosszabb levegő réteggel és terjedési bizonytalanságokkal.
A műholdak egy névleges frekvencián dolgoznak, azonban ennek van nyilván egy kis hibája. mivel nem visszavert jelet kell mérni, mint a traffipaxnál, tudnunk kellene a pontos freki értéket, tehát minden műholdnak az idő adatok mellett sugároznia kellene digitálisan leírva az aktuális saját frekvenciát, hogy felhasználható legyen a freki különbség számoláshoz.[ előzmény: (49742) KoLa, 2010.06.12 00:24:11] |
|
KoLa | hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 00:24:11 (49742) |
Szerintem mindkét tábornak - részben - igaza van. A Doppler-effektus felhasználásával a műhold és a vevőkészülék közötti relatív sebességet lehet megállapítani. A műhold sebességének ismeretében síkban két, térben három műhold jeleinek felhasználásával a vevő pozíciója meghatározható, lásd itt. A pozíció változásából és a hozzá szükséges időből a WGS84-es vonatkoztatási rendszerbeli sebesség már egyszerűen kiszámítható és minket az érdekel, nem a mozgó műholdhoz viszonyított sebesség.[ előzmény: (49684) Mr Zerge, 2010.06.11 09:47:58] |
|
Mr Zerge | hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 09:47:58 (49684) |
Ezt egyszer nagyon részletesen már kiveséztük, különböző hivatkozásokra rákerestem, amiket a Doppler hívők idéztek.
Azokból egyrészt bebizonyosodott, hogy a rakéta technika valóban használja a 3D sebesség meghatározásban a Doppler elvet. (Katonai rakétákban.) Linkeltem is ilyen weboldalakat akkor.
A mi kis kézi GPS-inkben nincs Doppler elvű, freki mérésen alapuló elektronika.
Ennek nagyon egyszerű cáfolata, ha valaki szétszedi a GPS-t és megmutatja a benne lévő hardvert, vagy egyéb hardver dokumentációt talál pl. A MAP60CSx felépítésében, blokk diagramjában a freki mérésre.[ előzmény: (49682) Csuhás, 2010.06.11 09:34:14] |
|
Csuhás | hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 09:34:14 (49682) |
Úgy gondolom, amiket felsorolsz pl műhold pozíció változás stb azt mind figyelembe veszi a gps a pozíció kiszámoláshoz.
Ezek egy része kihagyható ha moduláló jel kényelmesen mérhető doppler eltérését határozod meg. A pozícióhoz hasonlóan kapsz legalább négy pszeudó sebesség vektort. Amiből számítható a sebességed.
Lényeg hogy nem kell a pozíció változás, mert közvetlenül a sebességekből lehet számolni.[ előzmény: (49679) R.Guszty, 2010.06.11 09:11:27] |
|
R.Guszty | hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 09:11:27 (49679) |
... a doppler féle méréshez az is kéne, hogy tudjuk a műhold és a haladási irányunk szögeltérését, mivel így a frekvencia eltérésből NEM a föld feletti sebességünket számítjuk ki, hanem a föld feletti sebesség műhold felé eső vektorát, nem? Ha viszont figyelembe venné ezt a szögeltérést, ami pillanatról-pillanatra változik, nem hiszem, hogy elég lenne a számítási teljesítménye a GPS-nek.[ előzmény: (49677) R.Guszty, 2010.06.11 09:08:22] |
|
R.Guszty | hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 09:08:22 (49677) |
Van erre valami forrás, ahol utána lehetne nézni, mivel ez már többször előkerült itt a fórumokon, de még senki nem tudott biztos forrást mutatni rá. Én hajlok rá, hogy inkább az elmozdulás alapján történő sebességmérést gondoljam igaznak, mivel egyszerűbb a számítása, és ez magyarázná a sebességugrásokat is a tracklogban.[ előzmény: (49676) Mikulás trágársága elüldözött, 2010.06.11 08:57:47] |
|
| hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 08:33:42 (49669) |
Tökéletes pozíciómérés esetén már önmagában a koordináták pontosságából értsd kerekítéséből (6 tizedesjegy esetén) is mintegy 0 km/h-0,4 km/h következik. Értelemszerűen az Egyenlítő felé haladva egyre nagyobb, a sarkokon meg elhanyagolható. Ha pedig figyelembe vesszük, hogy kb 3-5 méteres pontosságot "vállalnak" a gyártók, akkor kész "csoda", hogy nem ugrál a sebeség jobban. Jó, mondjuk ez túlzás, mert a sebességhez relatív pontosság kell, míg a vállalt az az abszolút pnotosságról szól.
Egyébként csak most esett le, hogy akkor a csix leírásában szereplő "Velocity 0.05 meter/sec steady rate" sem a kijelzés pontosság miatt van így definiálva, hanem feltehetőleg a koordináták 6 tizedesjegye miatt, hiszen a max tévedés longitudinálisan mintegy 1,1 m, s a csix mp-ként rögzít.[ előzmény: (49667) NitiZoli, 2010.06.11 07:00:49] |
|
NitiZoli | hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 07:00:49 (49667) |
Sziasztok!
Az mennyire normális, hogy a vistank valamiért nem mutat egy állandó, aktuális haladási sebességet, hanem egy bizonyos tartomány között "ugrál"? Mondjuk haladunk kb 5km/h -val, akkor ő a 3-6,5 km/h -ig mindenféle értéket mutat. Esetleg valami beállítási probléma lehet, vagy ezt így kell elfogadni?
Köszönöm, köszönjük előre is a választ! |
|
|
|