Előzmények

Mengyánhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.26 14:30:48 (73244)
A szinezést én csak arra használom, hogy felvázoljam az útvonalat egy elnagyolt, kézzel rajzolt trackben, lehetőleg az út mellé egy kicsivel. Főútvonalnál azzal sem törődök, ha 20-50 méterrel messzebb van az úttól, túraútvonalon azért arra ügyelek, hogy egyértelmű legyen, melyiket jelölöm. Azért használom ezt, mert akár melyik térképre váltok, látszik felettük, a tervezést nem zavarja. Attól, hogy ez rajta van a térképen, még tudod figyelni, hogy mennyinél tartasz a tervezésnél. Aztán ha nincs rá már szükség, egy mozdulattal törlöm is.
[előzmény: (73243) Tamy, 2015.03.26 13:37:48]

Tamyhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.26 13:37:48 (73243)
Igen, most azt tervezem, hogy csak a végén szűrök 500 pontra. A térképváltásnál én is új útvonalat kezdek meg, nagyítani nem szoktam, mert ilyenkor mindig az utoljára lerakott ponttól (amit egyébként is letettem) indítom az új útvonalat is, így a végpont megegyezik a következő útvonal kezdőpontjával. Tervezési hibánál én is az általad említett módszert használom, próbálom kikövetkeztetni hol tervez rosszul, hogy minél kevesebb ponttal ússzam meg. Viszont ilyen esetben nem szoktam új útvonalat kezdeni, csak ha betelik az 50 pont. Néha, ha nagyon nem akar arra menni, amerre én szeretném, akkor térképet váltok, olyankor természetesen új útvonalat is indítok.

A színezős módszer nem rossz ötlet, az az egyetlen kellemetlenség az ilyennel, hogy úgy szoktam rajzolni az útvonalat, hogy figyelem hány km-nél járok az adott napra, és az szerint zárom le. Persze nincs kőbe vésett érték, sok mindentől függ: terepviszony, szintkülönbség, látnivalók..., és azt is nézem, hogy hány pontnál járok, ha már elég hosszú az adott nap, és közeledek az 50 ponthoz, lehet, hogy már nem kezdek új útvonalat, legfeljebb rövidebb lesz az a nap. Úgyis szoktam amolyan "csúszónapokat" beiktatni, amikor szándékosan indokolatlanul keveset tervezek, ha előtte megcsúszok valamennyit ilyenkor be tudok hozni. Persze általában így is hosszabb lesz a túra, mint ahány napra tervezem, nem lehet mindenre felkészülni előre. Szóval ha ráhagyom a tervezőre, hogy menjen amerre ő szeretne, akkor mondjuk egy papíron fel kell írnom, hogy kb. mennyit kerül, hogy azt levonva tudjam valójában hány km-nél járok kb. arra a napra.
[előzmény: (73242) Mengyán, 2015.03.26 13:05:19]

Mengyánhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.26 13:05:19 (73242)
Szerintem ne jelöld be, hogy max 500 pontot csináljon az útvonalból. Ráérsz egyszer, a legvégén. Ha olyannal találkozok, hogy egy adott szakasz nincs rajta egyik vagy másik térképen, akkor a külön térképen lévő szakaszra külön útvonalat csinálok. A két útvonal találkozásánál lemegyek 20m-es nagyításig a váltás helyszinén, majd szemre összeigazítom. Mégpedig úgy, hogy ha track lesz belőle, akkor ne rajzolással, hanem a nyomvonal egyesítő eszközzel (nem ad hozzá új pontot) tudjam egyesíteni. A térképhibákat úgy szoktam kezelni, hogy a lehető legritkábban kattintok az útvonal eszközzel, de ha másfelé akar vinni, akkor hamarabb kattintok, próbálom kiszűrni, hogy hol tervez rossz irányba. Ha megvan a hiba, akkor előtte lezárom az útvonalat, majd utána nyitok egy másikat. Legvégső esetben úgy hagyom, és később megrajzolom kézzel, de csak 20m-es nagyításon. Szoktam még olyat is csinálni, hogy nagy vonalakban megrajzolom a bejárandó nyomvonalat, és adok neki valami jól látható színt, pl ha túraútvonal, akkor annak a szinét. Így azonnal látom, ha másfelé akar menni route eszköz.
[előzmény: (73230) Tamy, 2015.03.26 09:28:47]

Tamyhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.26 09:28:47 (73230)
A konvertálásnál már alapból bejelölöm, hogy max. 500 pont, így 1-1 nyomvonal eleve annyi lesz. Viszont többször előfordul, hogy 1-1 napnál a térképhibák miatt nem férek bele a max. 50 pontba, vagy térképet kell váltanom, mert az adott rész nincs rajta a TuHu-n, utána meg vissza, így van olyan nap is, amit 3-4 útvonalból rakok össze. Igaz az 50 pontos korlátnak csak akkor van szerepe, ha gps-re töltöm, de a biztonság kedvéért ezeket is át szoktam küldeni rá, ezért csinálom így. Szóval az ilyen napokból először több (max. 500 pontos) nyomvonal készül, ezeket fűzöm össze, majd ritkítom újra.

Tervezésnél két okból nem szeretem ráhagyni: egyik, hogy előfordul, hogy nagyon nagyot kerülne, másrészt utólag visszanézve 44 napot már nem tudom, hogy hol akartam másfelé menni, mint amerre ő tervezett.
[előzmény: (73228) Mengyán, 2015.03.26 06:26:29]

Mengyánhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.26 06:26:29 (73228)
Valamit kifelejtettem: lehetőleg ne a két 500 pontos tracket fűzd össze és ritkítsd, hanem az "eredetit". Én legalábbis úgy szoktam, hogy megrajzolom az útvonal szerkesztővel mapszószban. Ha nem akar arra tervezni, nem baj, majd korrigálom akkor, ha track lesz belőle. Ha kell, akár 8-10 darab útvonal szakaszt csinálok, a lényeg, hogy minél jobban lekövesse a kívánt útvonalat. Ezután átkonvertálom a route-ot track-é WinGDB3-al. Ha kell, és szinte mindig kell, mapszószban a track szerkesztővel még igazítok rajta. Ezután összegyűjtöm és elmentem egy fájlba, és ezt meg szoktam őrizni. Végül megritkítom GPSBabel-el.
[előzmény: (73226) Mengyán, 2015.03.25 22:38:30]

Mengyánhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.25 22:38:30 (73226)
Ez mit takar pontosan? Ha a pontok száma a készülék korlátain belül marad, akkor nem gond, de mik azok, amik így nem megoldhatóak? Mivel a program nem dob hibaüzenetet, így nem kapok visszajelzést, ha valamit nem konvertál át, a készüléken meg képtelenség mindet visszanézni.
Erre nem emlékszem pontosan, próbálok visszaemlékezni, visszakeresni. Egy dolog, ami eszembe jut, az a Keresés/Geoláda menüpontban csak a waypointként tárolt ládákat hozza. Talán jekaeff kolléga többet tud erről.

A nyomvonal összefűzés már elbizonytalanít kicsit. [...]
Úgy emlékszem, a GPSBabel adta nekem a legjobb eredményt. Esetleg próbáld azt ráereszteni az összefűzött trackekre. Én mindig elcsodálkoztam, hogy milyen jó munkát végez. Persze van az a határ, ami fölött már nagyon elnagyjázza az 500 pontra redukálást. Ez függ a 2-3 nap alatt bejárandó úttól, illetve a kacskaringók számától.
[előzmény: (73225) Tamy, 2015.03.25 21:42:12]

Tamyhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.25 21:42:12 (73225)
Igen, ha tablet lesz, akkor mindenképp Win 8-as, Androiddal nem szívatnám magam, nem hiszem, hogy egyszerűen megoldható lenne az áttöltés. Viszont amit eddig néztem, annál mind azt írták, hogy Win8. Gyorsan Gugliztam kicsit, az RT elvileg ARM procira lett fejlesztve.

Kipróbáltam SagiK javaslatát is, a POI konvertálás simán ment, arról mondjuk nem találtam infót, hogy ebből mennyit tud lekezelni. Azt írod, csak a memóriakártya szab határt. Ha ez így van, akkor az gyakorlatilag korlátlan.

"de vigyázz, mert máshogy kezeli a poi-kat és a waypoint-okat! Lesznek pontok, amiknél nem úszod meg, hogy a waypoint-ok közé rakd."

Ez mit takar pontosan? Ha a pontok száma a készülék korlátain belül marad, akkor nem gond, de mik azok, amik így nem megoldhatóak? Mivel a program nem dob hibaüzenetet, így nem kapok visszajelzést, ha valamit nem konvertál át, a készüléken meg képtelenség mindet visszanézni.

A nyomvonal összefűzés már elbizonytalanít kicsit. Mivel már külön van mentve az első 20 nap, azokat fűztem csak össze kettesével, de már így is vannak helyek, pláne városokon belül, ahol már nem elég egyértelmű, hogy merre is kellene menni. És így még mindig 22 trackem lesz, tehát ki kellene választanom néhány napot, amiből hármat fűzök össze, ott még ritkább lesz.

Gondolkodok még egy 62s cserén is, ha most sikerül is beleférnem a 20 trackbe, a jövőre nézve ez erősen szűk keresztmetszet. Ha lecserélném, ott már 200 napig nem lenne probléma, ha az útpontokat feltölthetem POI-ba. Viszont árban elég sokat kellene ráköltenem, és ebben a cikkben eléggé le is húzzák, persze azóta ezeknek a hibáknak a nagy részét fw frissítéssel orvosolhatták. Szóval lehet, hogy a tab jobb megoldás.
[előzmény: (73221) Mengyán, 2015.03.25 20:27:36]

Mengyánhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.25 20:27:36 (73221)
@Tamy: Az egyetlen oka, amiért pont win8-as tabletet ajánlok, hogy asztali (nem teljesen, de fogjuk rá) oprendszer van rajta. Hidd el, másképp nem tenném! Mapszósz ha fut windows 8 alatt, akkor ezen is kutya kötelessége. És igen, ügyelni kell rá, nehogy véletlenül RT-s legyen! Félek tőle, android alatt még egy .NET-es progival is probléma lenne, normális futtatókörnyezet hiánya miatt. Biztos tök jók a droidos tabletek, meg még olcsók is, rakás app van rájuk, de aki ilyet ajánl, az vagy tegyen fel egy screenshot-ot egy androidon működő mapszószról (na jó, BaseCamp is elfogadott), vagy linkeljen egy, a célnak alkalmas (.mps, .gdb, .gpx fájlok áttöltése csix-re) appot, esetleg bónusz pontért megírhatja maga, a gpx nyílt és egyszerű, a garmin protokoll pedig itt. SagiK javaslatát szerintem megfogadhatod, akkor tényleg csak a memóriakártya szab határt a pontok számának, de vigyázz, mert máshogy kezeli a poi-kat és a waypoint-okat! Lesznek pontok, amiknél nem úszod meg, hogy a waypoint-ok közé rakd.

@jekaeff: amit én csináltam térképet, az tuti, hogy mapszósz alá lett telepítve, és át lehet küldeni a többi térképpel együtt. Ugyanis így találtam rá a rég elfelejtett "Saját próba térkép" nevű térképre a régi gépemen lévő mapszószban.
[előzmény: (73218) Tamy, 2015.03.25 14:37:40]

Tamyhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.25 14:37:40 (73218)
Igen, Blackberry-m van jelenleg, de hívőnek azért nem mondanám magam :) Én általában reálisan látom a kütyüimet, ennek is van rengeteg hibája, nem vagyok elfogult, csak nem tudok jobbat. Korábban Linux alapú (nemhivatalosan félokos) telefonom volt, azzal is nagyon sok mindent meg lehetett csinálni, csak mára már eléggé elavult (és főleg elhalálozott).

Többféle napelemes töltőm is volt, igaz a többi jóval kisebb, de arányosan kisebb akkuval is. Volt közte kínai, és márkás is (persze az is kínai), a saját akkujukat nem bírták telenyomni. Nekem bevált az agydinamó, most minek kísérletezzek, meg vásároljak mindenfélét drága pénzért, ha egyszer ez így teljesen jó, meg vagyok vele elégedve. A készülékek töltőiről is ezt tudom csak írni, régóta használom már őket, nincs velük semmi gond.

Tény, hogy így három készüléket cipelek egy helyett, de nekem az érintőképernyő nem nyerte el a tetszésemet, ez van. Előnye is van a három kütyünek, ha az egyik tönkremegy, a másik kettővel még mindig kezdhetek valamit. Meghal a gps, tudok telefonon/neten segítséget kérni, ha a telefon hal meg, akkor meg gps-el kereshetek szervizt :) Nézzük a dolgok jó oldalát :) Papírtérképeket is mindig viszek, az sokkal többet nyom szerintem. Viszont jó átnézni néha mi is vár rám, vagy ha változtatni kell átláthatóbb, mint egy kütyü kijelzője. És elromlani se tud, max. elázni.

Androidból elég sok megfordul a kezem közt a mai napig is, attól független, hogy nekem csak egy volt. Én nem állítom, hogy mind szar, egyszerűen nem szeretem az érintő kijelzőt, ezt vagy elfogadod, vagy nem. Örülök, hogy segíteni próbálsz, az ötleteket mindig szívesen fogadom, még azt is elismerem, hogy makacs természet vagyok, azért szívesen veszem az ötleteket, de próbáld elfogadni, hogy nekem nem jön be az, ami neked esetleg igen.
[előzmény: (73215) Lipták Roland, 2015.03.25 13:55:23]

Lipták Rolandhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.25 13:55:23 (73215)
Oké, szóval Blackberry-hívô vagy. :D

Ha neked ésszerû kompromisszum három eszközt magaddal vinni egy helyett, és most meg majd út közben is varázsolni azért, hogy kevesebb energiafelhasználással megúszd a bulit, azzal nehéz vitába szállni. Gondolom kiszámoltad.

De azért hadd ismételjem magam egy kicsit: Azért, mert sz*ptál már androidos telefonnal az nem azt jelenti, hogy az androidos telefonok mind sz*rok. Megkockáztatom, hogy egy jó telefon, egy belakott rendszerrel sokkal-sokkal kevesebb sz*pás, mint 3 külön eszközzel bohóckodni.
Mint ahogy az, hogy nem voltál megelégedve a kipróbált napelemekkel, sem jelenti azt, hogy mind használhatatlanok.

A szinkronegyeniránítós megoldás tetszik, az tényleg a legcivilizáltabb megoldás. Gondolom a kimenetet PWM-el stabilizálod. :)
( Gondolom a szivargyújtós töltôt is meghackelted. Én jártam úgy, hogy a boltban vett töltô melegedett, és alig töltött. Amikor szétszedtem, akkor derült ki, hogy egy sima mezei MC34063 van benne, egy parányi induktivitással és egy 1N4001-essel(!).
Tudott vagy 300mA-t nagy erôlködéssel. Kicseréltem az induktivitást egy izmosabbra, meg tettem bele egy rendes schottky-t, és mindjárt tudott 800mA-t is. Igaz, a papírja szerint 1A-es volt. :P
Bezzeg az ebayes kínai cuccra ráírták, hogy 3.1 A, és tényleg olyan vezérlô volt benne, ami tudta! :P )
[előzmény: (73212) Tamy, 2015.03.25 12:04:33]

Tamyhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.25 12:04:33 (73212)
Semmi bajom az okostelefonokkal, most is azt használok, csak nem Androidos, és nem érintős. Van élet az Androidon túl is :)

Értem én, hogy mit mondasz, és van is igazság benne, viszont nekem érintős telefon nem kell. Semmi bajom a mostanival, és energiába is jóval kevesebb így, ha 2,5-3 hetente előkapom a Windowsos tabot, amíg átlököm a szükséges adatokat a gps-re. Még akkor is, ha így gps + telefon is megy egyszerre. A másolás meg néhány perc, hiszen csak nyomvonal+útpont megy át, esetleg akkor már a húzott tracket is lementem. Térkép meg már rajt van, azzal nem kell mókolni így. Ki-be kapcsolással együtt is megvan az egész nagyon max. 15-20 perc alatt. A túrát 44 napra terveztem, de különböző tényezők miatt ez minden bizonnyal több lesz valamivel (sokkal több a szabi miatt nem lehet, akkor rövidítenem kell). De itt igazából ez nem is lényeg, hiszen attól még 20 tervezett nap megy rá egyszerre a kütyüre, az első még itthon, így össz-vissz kétszer kell elővegyem a tabot. Ennyi használattal (még ha beleveszem, hogy kikapcsolva is merül), akkor se fog lemerülni egyszer se valószínűleg. Annál mindenképp jobban jövök ki energiából, mintha folyamatosan töltenem kellene. A másik pedig, hogy az ember kikapcsolódni megy a természetbe, ha végig az idióta telefon miatt kell szívnom, amit mérgembe egy hét után földhöz vágok, akkor az csak elrontja az egész utam.

Valóban ez a jelen, remélem hosszútávon a jövő azért nem :) Nem is olyan régen még az egyre kisebb telók voltak a menők, most meg visszatérünk a kezdetekhez, a lapát mérethez. Nyilván oka van, és megvan az előnye is, ez vitathatatlan, csak arra utaltam, hogy a történelem ismétli önmagát. Ki tudja mi lesz pár év múlva?

Napelemes töltőből egy komolyabb példányt (is) próbáltam, nem a kis zsebméretűről beszéltem én sem. A beépített akku miatt jó volt, az egy laptopot is elbírt, de napelemről teletölteni nem bírta. Két nap alatt annyit nem termelt, hogy a telefonomat legalább egy kicsit feltöltse. És van úgy, hogy az ember erdőben teker. Az agydinamót gyakorlatilag észre se veszem, annyira minimális a fékezőhatás. Egyenirányításra én Mosfetes egyenirányítást használok, azzal még kisebb a veszteség. Stabilizálást meg igazából csak az általam épített LiIon akkupakk töltéséhez használok, a készülékekhez felesleges külön, a saját töltőjük úgyis megteszi. A telóhoz szivargyújtós töltőt használok, a fényképező, és a gps akkujához is. Azokat meg már többnyire olyanra csinálják, hogy kamionban is használható, így kb. 30V-ig bírniuk kell. A fesz. meg úgysem stabil a kocsiban sem, majd a töltő stabilizál, kétszer felesleges. Ha meg nagyon megszorulok a gps-be tudok elemet is venni, azzal is elég sokat nyerek.

Szóval nem vitatom, hogy az általad említett módszer is egy lehetőség, de a saját tapasztalataimból kiindulva én más megoldás mellett döntöttem, úgy gondolom számomra a külön tab megfelelőbb. Abban viszont maximálisan egyetértek, hogy így valamivel több súly/térfogat. Ez van :)
[előzmény: (73211) Lipták Roland, 2015.03.25 11:00:19]

Lipták Rolandhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.25 11:00:19 (73211)
Idônként most is töltesz akksit, azt írod.
Idônként a csixben is kell elemet/akksit cserélni. :)
Idônként a tabletet is tölteni kell.

Látom, hogy zsigeri ellenérzésed van a telefonnal szemben, mert amúgy lenne mód rá, hogy olyat szerezz ( ha már úgyis venni kell ), ami alkalmas a feladatra, és megbízható is. Pl. körbekérdezel fórumokon, hogy ki-hogy van megelégedve a sajátjával? Kinek mi vált be? Mi a pro? Mi a kontra?
Mert amúgy csak önigazolás, amit írsz. Az, hogy vannak sz*r telefonok, nem azt jelenti, hogy mindegyik az. :)

Tényleg ízlés/hit kérdése, mit használsz. Szerencsére olyan idôket élünk, hogy nem csak, hogy meg lehet oldani az általad vázolt feladatot, de többféleképpen is meg lehet oldani.

Az okostelefon viszont nem divat, hanem a jelen. Egy kompakt számítógép, ezerféle lehetôséggel, amiben speciel van egy GSM modul is. Sôt vehetsz egy Monterrát, és azzal pont nem lehet telefonálni. :D
[előzmény: (73209) Tamy, 2015.03.25 06:23:52]

Tamyhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.25 06:23:52 (73209)
Akár mekkora Powerbankot is vinnék (értelmes határok közt), időnként azt is töltenem kellene, pláne, ha folyamatosan egy Androidos kütyüt használnék. Pont egy hosszú túrán próbáltam ki egy Androidos telefont, amit csak tartaléknak vittem, de miután a régi már végleg meghalt, erre kellett átállnom. Végig csak szívtam vele, a reggeli párától a kijelző önálló életet élt, térerő sokszor még a nagyvárosokban sem volt, és folyamatosan a töltőn lógott, pedig navigációra nem is használtam. Elhiszem, hogy ezek nem minden készülék sajátjai, bár a kollégám a Samu okostelóját is állandóan szervizbe hordja térerő problémákkal, meg sokan panaszkodnak a fagyásokra is. Mindettől függetlenül, nekem egyszerűen nem jön be, nem felel meg az igényeimnek, telefonnak semmiképp nem használnám. Kár ezt szerintem tovább ragozni, ahogy Te is írtad, izlés kérdése. Tisztában vagyok vele, hogy manapság ez a divat, de nekem akkor se jön be. Lehet, hogy egyszer rákényszerülök, hogy ilyen telefonom legyen, és csak remélni tudom, hogy mire már használtan se lehet normális telefont kapni, ami tudásban megfelel az igényeimnek, addigra elmúlik ez a divat. Persze erre nem sok esélyt látok.

Mivel más használható megoldás nincs, marad az, hogy veszek egy Windowsos tabot, aztán időnként áttöltöm róla az adatokat.
[előzmény: (73208) BáthoryPéter, 2015.03.24 22:39:03]

BáthoryPéterhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.24 22:39:03 (73208)
Én a helyedben megfontolnám Lipták Roland ötletét, az androidos eszköz + power bank megoldás szerintem tökéletes választás egy ilyen hosszú útra.

A taperolós felület ízlés kérdése. Nekem az elmúlt másfél év túrái alatt a hátizsák bal pántján egy CSx függött, a jobbon meg egy egyszerű Andoidos telefon. Nem tudnám megmondani, hogy a Garminra mikor néztem rá utoljára túra közben, a telefonon annyival átláthatóbb és könnyen kezelhetőbb a térkép, hogy ösztönösen azt kapom elő. A Garmint csak azért viszem, mert szebb logot húz :)
[előzmény: (73206) Tamy, 2015.03.24 20:18:07]

Tamyhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.24 20:18:07 (73206)
Nagyon másként gondolkodunk :)

Androidot utálom, illetve inkább az érintős kijelzőket, meg az energiafaló kütyüket. Maga az Android jó, mert csillió alkalmazás van rá, de az előbbi kettő miatt számomra felejtős. Oké, most úgy tűnik kénytelen leszek beszerezni egy taperászós kütyüt is, de az nem telefonként lesz használva, csak kb. 2,5-3 hetente előveszem, hogy rátoljam a gps-re az újabb adatokat.

Egyébként is jobban szeretem a célhardvereket. Pl. a mai napig mp3 lejátszóról hallgatok zenét, pedig ezer éve tudja bármelyik alap teló is. Oké, persze a hangminőség sem mindegy. Fényképezésre is csak akkor használok telefont, ha nincs nálam a tükrös, ez pedig egy túrán nemigen fordul elő.

Energiaellátás: Sokan hiszik, hogy a napelem megváltja a világot. Ki kell ábrándítsalak, a saját tapasztalatom nem ez. Házra, épületre nagyon jó, de mozgásban lévő dologra alkalmatlan. Pár éve én is próbálkoztam vele egy 22 napos bringatúrán, aztán félúton ide menekültem segítségért az utolsó energiámmal. Még szerencse, hogy akadt egy önzetlen fórumtárs, aki a segítségemre sietett, feltöltötte a kütyüimet, így be tudtam fejezni az utamat. Az a baj a napelemmel, hogy a max. hatásfoka kb. 17% (emlékezetből írom, de nagyon nem lövök mellé szerintem). Ez a kevés is vészesen romlik, ha a Nap nem ideális szögben éri, vagy árnyék van. Fix telepítésnél ugye beállítják, hogy a nap nagy részében ideális legyen a beesési szög, komolyabb rendszereknél esetleg még utána is forgatják. Ezeket egy bringás/gyalogos túrán nem igazán tudod megvalósítani. Így aztán hamar letettem róla. Energiaellátásra nekem a (helytelenül) agydinamónak nevezett szerkezet vált be, persze ezt még jó hatásfokkal egyenirányítani is kell, illetve attól függően mi a cél (én LiIon akkupakkot töltök vele, vagy a konkrét készüléket) esetleg még stabilizálni is. Ennek hátránya, hogy energiát csak menet közben termelsz, álló helyzetben meg feléled a tartalékaidat.

Elméleti szinten eljátszottam már a gondolattal, hogy vannak egész parányi, nagy teljesítményű robbanómotorok, amiket pl. modellautókban/repülőkben használnak. Ezzel meghajtani egy kis generátort, így egyszerűen meg lehetne oldani az energia utánpótlását. Nyilván a dolog nem ilyen egyszerű, én biztos nem fogom megcsinálni, de talán ötletelni lehetne rajta.

"Ha van támogatásom ( azt írtad neked lesz )..."

Ezt hol írtam? Én a túráimon mindig magamra hagyatkozom csak, igyekszem minél inkább független lenni a külvilágtól.
[előzmény: (73205) Lipták Roland, 2015.03.24 18:55:03]

Lipták Rolandhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.24 18:55:03 (73205)
Ha én hasonló terveket dédelgetnék, akkor fognám az androidos telómat ( lehetőleg vízálló és Glonass-t is tudjon ), és első körben feltelepítenék rá mindenféle térképes appot valamint az összes elérhető térképet.
Navigáció kipipálva.

Aztán raknék bele egy 32 vagy 64 gigás SD kártyát, amit megpakolnék mindenféle jósággal, úgymint zene és filmek. Esetleg pár játék is felmehet még. FM rádió van a telefonban.
Mulatság kipipálva.

Energiaellátás.
Talán a legjobb megoldás egy cserélhető akksis USB Power bank, egy hordozható napelem és egy marék 18650-es.
A telefont lehet tölteni a power bankról vagy a napelemről, a power bankot a napelemről, a 18650-esekkel elmegy a fejlámpa is. Ha süt a nap töltődnek, ha nem, akkor van cseregarnitúra.
Ha van támogatásom ( azt írtad neked lesz ), akkor a napelemet ki is lehet hagyni, legyen elég 18650-es, kimerültet viszik, töltöttet hozzák. Egy hordozható napelem súlyába nagyon sok 18650-es fér bele.

[előzmény: (73202) Tamy, 2015.03.24 15:30:10]

Tamyhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.24 15:30:10 (73202)
64s helyett én a 62s-t néztem, mint esetleges előrelépési lehetőség, bár a 2000 pont valószínűleg már most is kevés lenne (nincs előttem az útvonaltervem), a jövőre nézve viszont még az 5000 se túl sok (64s).

Azt az átlátszó térképet, amit készítettél nem tudod kipróbálni Mapszósz alatt mondjuk? Nagyon gyorsan kiderül, hogy két pont között merre akar menni.

Kütyük: Első körben Androidost nézegettem, mert az olcsóbb, csak nem vagyok benne biztos, hogy ott lenne megfelelő szoftveres támogatás. Windowsosból van egy ilyen tablet, ez picivel még olcsóbb is, mint amit javasoltál. Az OTG-t elvben mindkettő tudja. Persze vásárlás előtt picit utána kell olvasni, de nagyon másra nem használnám, esetleg esős időben a sátorban filmet nézni jobb lenne azon, mint a telóm kis kijelzőjén. Bár ez is erősen meggondolandó, az energiaéhsége miatt.

Kérdés, hogy a Win8-as telókre/tabokra simán felmegy minden progi, driver, mint a rendes asztali gépekre? Tehát rádugom a Csix-et, drivert felrakom, Mapszósz telepít, térképek... stb., aztán simán át tudom lökni a nyomvonalat, vagy akár a térképeket is a gps-re? Ilyen jellegű tapasztalatom nincs.
[előzmény: (73201) Mengyán, 2015.03.23 22:42:05]

Mengyánhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.23 22:42:05 (73201)
Hogy klasszikus idézzek: "always look on the bright side of life"* :-D, legalább nem kell 8-10 microSD-vel rohangálnod.
Kütyü vásárlás: szerintem egy Win8-as tablet-tal próbálkozzál, és USB OTG kábel kell hozzá, hogy tudd hozzá csatlakoztatni a kütyüd. Itt, az #5049-es hozzászólásban említenek egy nagyon olcsó win8-as tabot, ami elvileg neked jó tud lenni. Bár az újabb hozzászólásokat elolvasva eléggé kuka kategóriának nyilvánítják az 1GB RAM / 16GB háttértáras cumókat. Mindenesetre 100k-val olcsóbb, mint egy új 64s, kérdés, hogy mennyivel olcsóbb, mint egy 2/32-es? (Kicsit korábban, az #5036-ban kértem egy kis segítséget, mert engem is érdekel a dolog. Direkt válasz nem jött, de kaptam(tunk) némi infót a vitából kifolyólag. :-) )
Térkép rajzolás: régebben a térképrajzoló srácoktól kaptam némi instrukciót, hogy csináljak saját térképet (ha gondolod, rákereshetsz a nekem adott válaszok között), és csináltam is valamit, de hogy tervez-e, azt nem tudom, majd kb húsvét környékén tudom megnézni. Meg azt is, hogy mi minden kell hozzá.

* OFF: a legkétségbeejtőbb helyzetekben is felvidít, ha elkezdem dúdolgatni.
[előzmény: (73199) Tamy, 2015.03.22 21:12:12]

Tamyhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.22 21:12:12 (73199)
Megnéztem, és sajnos valóban így van. Innentől kezdve vagy veszek valamilyen kütyüt, amivel mindig átlököm, vagy csinálok átlátszó térképet. Utóbbi lenne az egyszerűbb (olcsóbb) megoldás, de amit eddig összehoztam, azok nem útvonaltervezősök. Ha valakinek sikerült már nyomvonalból ilyent kreálnia, az megoszthatná a mikéntjét.
[előzmény: (73195) jekaeff, 2015.03.21 22:45:14]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.21 22:45:14 (73195)
Hmmmmm... most, hogy írod, most jötte rá, hogy az a kártyás dolog nem is működhet!

A csix igazi régi motorosként két dolgot tud kezdeni a kártyával:
- Beolvassa a rajta lévő térképszelvényeket. Igazából erre találták ki a kártyás túra GPS-eket, hogy ne a szűkös belső memória teljen be állandóan, így kisebb beruházással lehetett növelni a térképmemóriát, nem kellett új GPS-t venni.
- Aztán később voltak olyan rendesek a Garminos programozók, hogy lehetővé tették bármilyen hosszú bejárt nyomvonal kártyára írását. Ilyen módon bár a belső aktív nyomvonal memória továbbra is csupán 10.000 pontot tudott, és a térképen is csak ennyit jelenített meg a kütyü, a háttérben ettől függetlenül tovább rögzítette a nyomvonalat a 10.000 pont után is a kártyára.

NODE! Ettől még továbbra is ott a korlát, miszerint:
- Maximum 20 track tölthető a kütyübe
- Ezek egyenként maximum 500 pontból állnak
- Az így feltöltött track-ek azonban a kütyü BELSŐ MEMÓRIÁJÁBA kerülnek, nem a kártyára! Tehát hiába cserélgeti valaki a kártyát, ha egyszer nem azon találhatóak a track-ek! Ha kártyát cserél és újabb 20 nyomvonalat tölt fel a kütyübe, azzal csupán max az előző track-eket írja felül a BELSŐ MEMÓRIÁBAN, de a kártyára ezek nem kerülnek fel.

Összegzésként tehát: a kártyán lévő nyomvonalak mind a kütyüvel túrázás közben rögzített nyomvonalak, ide nem kerül fel semmi, ha a Mapsource-ból rátöltesz track-eket. Tehát ide nyomvonalat csak írni lehet, "beolvasni" nem lehet azokat a kütyü belső memóriájába (hiába is másolnál fel oda track-et "kézzel" USB háttértár üzemmódban)!
[előzmény: (73194) Mengyán, 2015.03.21 21:08:47]

Mengyánhozzászólásai | válasz erre | 2015.03.21 21:08:47 (73194)
Sziasztok! Lenne 2 kérdésem. Az egyik, hogy szeretnék venni egy Wayteq X980 gps-t autós navigációra (ha van jobb ötletetek, szivesen veszem, de Garmint csak akkor, ha van rá excel). Van valamilyen program, amit ajánlotok rá ládázáshoz, tuhu térképhez? Van egy Legend HCx-em, szóval az sem baj, ha nincs ilyen progi, de a Legend nem lesz mindig nálam. A másik kérdésem pedig, hogy olvastam Tamy 73166-os hozzászólását, és érdekelne, hogy hogyan lehet Csix-nél kártyáról használni a mentett track-et? Gondolom valami spec néven kell elmenteni. Ezt esetleg Legend HCx-nél is meg tudom csinálni? Általában én is 2-3 kártyával járok, bár más okból, és jól jönne néha, ha tudnám cserélgetni a track-eket, és nem csak otthon, mapszósz alatt.

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]