Előzmények

pirethozzászólásai | válasz erre | 2009.03.18 10:16:31 (13972)
A gumikerekűekből kiindulva viszont pálya egyértelműen állami kéne, hogy maradjon.
Amúgy tudja valaki, mennyi megy el útépítésre és -karbantartásra? Nem egyszerű összeszámolni, mert egy része önkormányzati feladat ugye.
[előzmény: (13971) KiVi, 2009.03.18 10:10:51]

KiVihozzászólásai | válasz erre | 2009.03.18 10:10:51 (13971)
Nem biztos, hogy állami feladat szállítmányozó céget üzemeltetni. (A gumikerekűeknél sincs.)
[előzmény: (13970) Yoss, 2009.03.18 10:05:20]

Yosshozzászólásai | válasz erre | 2009.03.18 10:05:20 (13970)
Csak az info miatt: Közben megnéztem a Cargo pénzügyi jelentését:
2006-ban 2.8Milliárd volt az adózás előtti eredmény, míg 2007-ben 1.06Milliárd. Az látszik hogy közben nőtt ugyan a bevétel, de a ráfordítás sokkal nagyobb mértékben, valószínűleg valami fejlesztés történhetett abban az évben. Szóval reális lehet az 1.5Milliárd körüli eredmény.
De akkor sem értem miért kellett eladni? Én, ha több vállalkozásom is lenne, biztosan nem azt adnám el amelyik nyereséget termel.
Valakik ebből nagyot szakítottak és a sajnos megint a mi zsebünkből fogják kifizetni az árát. Undorító az egész magyar politikai élet, úgy ahogy van.
[előzmény: (13969) KiVi, 2009.03.18 09:57:06]

KiVihozzászólásai | válasz erre | 2009.03.18 09:57:06 (13969)
Az utolsó bekezdésed pontosan leírja a helyzetet... :-(
[előzmény: (13968) Yoss, 2009.03.18 09:54:25]

Yosshozzászólásai | válasz erre | 2009.03.18 09:54:25 (13968)
Nos, azt én sem mondtam (gondoltam) hogy a Cargo egy az egyben kompenzálni tudná a START deficitjét, de ekkora különbségre nem gondoltam
(Én a Cargo esetében ennél jóval nagyobb nyereségről tudtam, de már nem emlékszem a forrására, így nem is tekinthető megalapozottnak. Viszont ha az eladási árat nézzük, akkor az 1-1,5Milliárd nagyon kevésnek tűnik. Egy ekkora nyereséget termelő cég nem érne 100Milliárd körül, mivel akkor 100 év alatt hozná vissza a befektetett pénzt, ez meg nyilván nem járható. Általában 10év körüli megtérüléssel szoktak céget venni. Persze az eszközvagyon mértéke ezen jelentősen módosíthat).
Az nyilván igaz, hogy az állam mindenhol beszáll a tömegközlekedés támogatásába, egyébként nem működhetne.

A fejlettségről megy szerintem nem a lefedettség alapján kell dönteni (régi idők öröksége és már többnyire csak a pénzt viszi a karbantartás, bevételt meg nem igazán generál), hanem az állapot és a korszerűség alapján.

De ez mind sajnos mindegy is. Ez az ország sajnos be van oltva az ellen, hogy valami jól működjön. Ha valami mégis kilóg ebből a sorból, arra meg ráteszik az összes szar terhét és szépen visszahúzzák a nyomorba.
[előzmény: (13965) KiVi, 2009.03.18 09:38:52]

KiVihozzászólásai | válasz erre | 2009.03.18 09:38:52 (13965)
Ezt a 'normális' helyeken úgy oldják meg, hogy a komolyan nyereséges áruszállítási üzletágak kompenzálják a személyszállítás veszteségét.
Ez így ebben a formában nem igaz. A fejlett vasúttal* rendelkező országokban sehol sem, mindenhol az állam illetve főleg a régió (ami nálunk ugye nincs) pénzeli a személyszállítást. Ráadásul a Cargo nyeresége évi 1-1,5 milliárd forint, míg a START vesztesége 160-170 milliárd (monoton nő). Még a kerekítési hibát sem éri el a nyereség amiből finanszírozni akarod a személyszállítást...

*Kérdés mi a fejlett, mert az EU-n belül még mindig nálunk az egyik legmagasabb a vasút részaránya a helyváltoztatásokból.
[előzmény: (13964) Yoss, 2009.03.18 09:26:30]

Yosshozzászólásai | válasz erre | 2009.03.18 09:26:30 (13964)
A vasúti személyszállítás (és úgy általában a tömegközlekedés) sehol a világon nem gazdaságos. Ezt a 'normális' helyeken úgy oldják meg, hogy a komolyan nyereséges áruszállítási üzletágak kompenzálják a személyszállítás veszteségét. Ezt nálunk, böszme magyaroknál úgy oldották meg, hogy eladták a súlyosan nyereséges MÁV Cargo-t, azt a pénzt szépen elköltötték magukra, meg más hülyeségekre és a személyszállítás veszteségét ráterhelték a gazdag adófizetőkre.
Nem is értem, hogy ilyen húzások után miért nem lövik a Dunába az egész parlamentet úgy, ahogy van. Nem kérdés, hogy az ilyen pénzekből mindkét oldal részesedik, egyébként ennél kisebb értékű 'félrelépéseken' is hónapokig támadják a másik oldalt, de ilyenkor kuss van.
Meg a baranyai völgyhidak esetén is. Mig meg fizetünk mint a barmok. Komolyan kezdem azt gondolni, hogy ennél még az anarchia is kevesebb kárt okozna az országnak, mint amit a jelenlegi politikusainknak köszönhetünk.
[előzmény: (13963) @david, 2009.03.17 23:05:09]

@davidhozzászólásai | válasz erre | 2009.03.17 23:05:09 (13963)
érdekes, h az állami cégek mennyire nagy pénznyelők. Még régebbi tanulmányaimból emlékszem, h a tömegközlekedés ára, vagyis a jegy árát igazából emelni kéne, h a mávnak gazdaságos legyen, ezért nem nyereséges a személyszállítási üzletág, ezért van állami kézben. De már ez a jegy is drága, szóval érdekes helyzet. Állami cég nyeli el az állam pénzét.
[előzmény: (13960) KiVi, 2009.03.17 20:26:42]

KiVihozzászólásai | válasz erre | 2009.03.17 20:26:42 (13960)
az egyszeri földihalandónak megdrágult a vonatos utazás ára...
Hát még az egyszeri adófizető polgárnak hogy megdrágult! A teljesárú jegy is csak a MÁV pénzéhségének (ami külön misét is megér) 18%-át fedezi, a többit az adófizetők dobják össze...
[előzmény: (13959) Apexsek, 2009.03.17 20:17:28]

Apexsekhozzászólásai | válasz erre | 2009.03.17 20:17:28 (13959)
Régen elég nagy különbség volt a távolságibuszok és a MÁV jegyárai között.
A vonatjegy ára csak kb.70-75%-a volt az azonos távolságra szoló buszjegynek.
Ráadásul, a buszon nem sok lehetőség volt megmozgatni az embernek a végtagjait, na meg kiugrani a mosdóba...
Erre jött egy hülye rendelet, s a kettőt egy árra hozták.
Nem vitték le a buszjegyek árát még kicsit se, egy az egyben emelték fel a szintre a vonatjegy árát.
Így a buszok versenyképesebbek lettek a vonatokhoz képest ugyan, de az egyszeri földihalandónak megdrágult a vonatos utazás ára...
[előzmény: (13952) Ládafia, 2009.03.17 16:36:31]

Ládafiahozzászólásai | válasz erre | 2009.03.17 16:36:31 (13952)
"Legyen olcsóbb a vonatjegy, vagy emeljék meg az üzemanyag árát!"

Én mindenképpen az első lehetőségre szavaznék! :-))
[előzmény: (13951) Mikulás, 2009.03.17 15:39:30]

Mikuláshozzászólásai | válasz erre | 2009.03.17 15:39:30 (13951)
Sajnos minden szavaddal egyet kell értenem! Nagyon sokszor megfordult a fejemben a vonat + kerékpár megoldás geoládázás céljából. Jó párszor így utaztam az elmúlt években. Megvan a hangulata, nem tagadom, de anyagilag mindig többe került, mint ha autóval mentem volna. Nekem nincs kedvezményem a vonaton, 100%-ot kell fizetnem. Ha pl. Zsu is velem tart, akkor meg egy iszonyatos pénzkidobás a vonat vs. autó. Sajnos ez van. Legyen olcsóbb a vonatjegy, vagy emeljék meg az üzemanyag árát! :)
[előzmény: (13929) magpet, 2009.03.15 16:30:53]

magpethozzászólásai | válasz erre | 2009.03.15 16:30:53 (13929)
Persze, biztosan jobb a helyzet, mint az 1860-as években Pakisztánban. Ezt is értékelni kell, igazad van. :)
Viszont nekem a következők jelentenék a jól használható vasúti közlekedést:
1. Elautózom a megfelelő pályaudvarra. (Igen, lenne pofám autózni, mert esetleg sok a csomag, a fenének sincs kedve 4-szer átszállni, mire a vonatig eljut.)
2. Leteszem az autómat egy hatalmas, ingyenes (vagy napi 1-200Ft-ba kerülő) parkolóban. Ha a pályaudvar nem a sűrű belvárosban van, akkor a fizetőparkolás nem forgalomszabályozás, hanem kasza, tehát nem szeretem.
3. Veszek egy reális árú vonatjegyet. Reális ár az, aminél jobbat nem tudok elérni akkor sem, ha egy kisfogyasztású autóval, 12 bar-ra fújt kerekekkel, örösben 50-nel megyek Debrecenbe. (Tudom, hogy vasút üzemeltetése drága, de a fölöslegesen elvert rengeteg pénz sem kevés...)
4. A célpontom körül is van esélyem normálisan közlekeni. Ritka eset az, hogy a debreceni célpont a pályaudva mellett terül el. Ha ott tömegközlekedem, taxizok, akkor ugyancsak durván nőnek a költségek.
5. Hazatérve az autómat a helyén találom. Nincs beverve az ablaka, nincs a szélvédőjén semmiféle bírság egyik kiváló bűnszövetkezettől sem.

Persze a kényelmet is meg kell fizetni. Ha IC, meg laptop-villany, meg nem én vezetek, akkor ez egy szolgáltatás, ez világos. Viszont manapság ha a fenti tételeket szépen összeadom, akkor megkockáztatom, hogy a Fabiaval egyedül is alaposan megverem árban a BKV+CentrumKFt+MÁV+DKV kombót, ha a debreceni példánál maradunk. Nincs menetrend, nincs csomaglopás, stb. Ha pedig ketten ülünk az autóba, akkor pláne.
Félreértés ne essék, szívesen vonatoznék. De azért nem szeretek sokat fizetni, hogy pár gengszter hülyére keresse magát. Ha tisztességes szolgáltatás lesz a dolgoból, majd újragondolom.
[előzmény: (13922) Moo, 2009.03.13 19:22:25]

Moohozzászólásai | válasz erre | 2009.03.13 19:22:25 (13922)
Pedig sokat javult az utóbbi időben a közlekedés!
nézd csak meg a mávstart honlapon a railjet-eket
mifelénk már járnak
ráadásul egyre több a korrekt TISZTA vonat, amilyet az ember elvár.
Én az új Motorvonatokkal is elégedett vagyok. Pontosak is általában!!!!!
BP szolnok vonalon is egyre jobb a helyzet
egész jó IC-k közlekednek, még ÁRAM is van a laptopnak!

Szóval én érzem a javulást! Valami már talán lesz! (már csak 1-3 év :DDDDDDD)
[előzmény: (13919) magpet, 2009.03.13 14:59:25]

magpethozzászólásai | válasz erre | 2009.03.13 14:59:25 (13919)
Talán ha 1.2 embernek már nem érné meg jobban autóval menni...
Talán ha a Keletinél hagyhatnám az autómat egy ingyenes és biztonságos parkolóban...
Talán ha a MÁV nem tanácsadó cégekre és alkalamtlan idióták végkielégítéseire költené a pénzét...
[előzmény: (13918) Moo, 2009.03.13 11:51:07]

Moohozzászólásai | válasz erre | 2009.03.13 11:51:07 (13918)
Micsoda pazarlás... A jelenleg BP-Keletiből Szolnokra közlekedő Bihar IC-n 9 (kilenc) ember utazik 3 vagonban (2 másod és 1 első osztály)!

De legalább van helyem, és a laptopom is kényelmesen fel tudom tölteni ;)

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]