Megye/ország: Pest
Elhelyezés időpontja: 2004.05.13 08:00
Utolsó lényeges változás: 2025.02.16 13:30
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+2V)
Elrejtők: Panka, Szabolcs >> Szárnyaló Sas
Ládagazda: Szárnyaló Sas Nehézség / Terep: 1.5 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 999 m
Megtalálások száma: 733 + 11 sikertelen + 13 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.7 megtalálás hetente
Vigyázat! A HÉV bal oldali közledési rend szerint közlekedik!
A síneken fokozott figyelemmel közlekedj!
Mindkét irányba nézz körül!
Röviden
1.pont - N 47° 33,246' E 19° 16,357' 243 m [GCCSIP-1] Az állomás felől érdemes közelíteni. Látnivaló: Gőzvasút salak a töltés alatt. A jelszóhordozó a szélső vágány utolsó talpfáján van. A szemetet én is látom, de nem tudtam az egész halmot felszámolni, a látnivaló meg itt van. Vigyél el belőle Te is 1-2 darabot a szemetesig.
Fentről közelíts az állomás felől, a vágányon nézz körül gondosan.
2.pont - N 47° 33,339' E 19° 16,500' 246 m [GCCSIP-2] Látnivaló: emlékoszlop. Ne a sínek felől, hanem az út felől közelíts. A jelszóhordozó az emlékoszlop melletti nagy ecetfán van szemmagasságban.
A rejtés a "Szilas-patak" láda sorozat egyik tagja. A GCSZIL Szilas-patak záróláda helyének megismeréséhez szükséged lesz a sorozat mind a 7 ládájának megtalálására.
Megközelítés
HÉV-vel Kerepes megállóban kell leszállni, ott kezdődik a láda.
Ajánlott parkoló a HÉV parkolója a Vasút utcában vagy az Aldi parkolójában.
Tudnivalók
1. pont - A HÉV állomás titka
Én [az eredeti rejtő] naponta járok el mellette, mivel a környéken lakom. De csak most vettem a fáradságot, hogy megnézzem közelebbről. A helyszínen összeszedve minden geológiai tudásomat arra jutottam, hogy ezek a szikladarabok valamilyen vulkáni kőzetek. Utána kezdtem gondolkodni, hogy ennek elég kicsi a valószínűsége, különben is, hogy kerülnének ide? Addig furdalt a kíváncsiság, mígnem utánanéztem a dolgoknak. Akkor derült ki, hogy nem is járok annyira messze az igazságtól. Ezek vulkánihoz hasonló kőzetek, de mesterségesek! Hogyan lehetséges ez???
1867. máj. 19-én megindult a Budapest-Hatvan-Salgótarján vasútvonal, majd 1870. jan. 9-én a Hatvan-Miskolc közötti szakasz. Ettől kezdve ez szállította az utasokat és postát. Az addig virágzó település a rajta áthaladó Budapest felé tartó főút miatt, nagyon forgalmas volt. Mivel ez a vasút közvetlen nem érintette Kerepest, ez a fejlődés egy kicsit visszaesett. A környéken az első vonal a Rákos patak völgyében haladt. Hogy ezt a folyamatot visszafordítsák, 1886-ban megépítették a Budapest-Cinkota egyvágányú gőzvasutat, melyet 1900-ban meghosszabbítottak Kerepesig. A vasút kiindulási pontja a Keleti pályaudvar déli oldala volt, az un. külső Kerepesi út vége. Ennek a gőzvasútnak a mozdonyai 1900-1911 között a Szilas patak partján salakoltak. Ez az összeégett, majd széthasadt salakanyag megkövült, és ez látható a megadott koordináták alatt.
Időközben elkészült a HÉV Kerepes-Gödöllő közötti pályaszakasz, és az egész vonalat villamosítva 1911. nov. 25-én adták át, amely ebben a formában működik a mai napig is.
Remélem, az így kialakult, most már kőzetnek nevezhető nagy sziklákat ti is ilyen érdekesnek találjátok!
2. pont - Emlékoszlop, amely egy történelmi tudományos tanulmánnyal ér fel :)
3. pont - Szilas mocsárvölgy
Kerepesen mindenki csak Csipkainak ismeri azt a helyet, ahol a ládát elrejtettem.
Ez a hely kicsi, de annál varázslatosabb természetvédelmi terület.
A hivatalos neve: Szilas-patak forrás völgy. Tanösvény is készült, amin nagyon értelmes leírások vannak.
A helynek több érdekessége is van.
Található ott egy tanya, és ha jól tudom, de ebben nem vagyok biztos, az ő tulajdonosát hívták Csipkai ... valakinek, innen az elnevezés.
Található ott egy homokbánya olyan növényekkel, melyek legközelebb az Alföldön lelhetők fel, és e nagyon száraz talajtól pár méterre (kb. 40-50) van egy mocsaras terület, és mellette több forrás. Ez táplálja a patakot. Ma is biztosan van két elég bővizű forrás, de régen több is adott vizet. Sőt nem is olyan nagyon idős emberek emlékeznek rá, hogy ott az egész terület víz alatt állt. Rengeteg védett madárfaj, és különleges növény is fellelhető a területen.
Ládatörténet 2022.06.06 - A több mint 4 hónapja beteg geoládát szabályainkkal összhangban Szárnyaló Sas új ládagazda adoptálta. [Admin(Fazék)] A régi ládaoldal így nézett ki.
2022.08.13-án a láda javítva lett, az eredeti koncepció megtartásával, de jobb minőségben. Ködös novemberi napokon a ládaoldalt is rendbeszedtem.
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
+
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Ne mássz a töltésre!!!
Férjemmel erre jártunk ma, gondoltuk van időnk, a 3 pont közel is van egymáshoz.... keressük meg.
Az 1.simaliba
A 2. ponthoz hősiesen keresztül vágott az erdőn, fel a sínekig, de mostmár tudjuk, nem kell mindig hinni a koordinátáknak.
A végláda a helyén, könnyen meglett, a füzet ázott, penészes.
Köszönjük a rejtést, azt hittük hamarabb meglesz, viszont nem volt olyan sok szemét mint amire számítottunk.
Ma végre eljutottam ide is, már csak ez a pont kellett a végláda koordinátáihoz.
És végre nem kellett fázni, szép napsütéses időben bolyonghattam. Kerepes HÉV állomásról sétáltam Szilasliget HÉV állomásig. Régóta készültem már ide. Azt hittem, találkozok másokkal is, de egy lélek nem volt a környéken. Amit sajnálok, hogy a patakparthoz nem nagyon lehetett lemenni és a tanösvénytábláknak a második pontja hiányzik, az elsőnek a helyét pedig nem találtam. Pedig szeretem gyűjteni őket, lehet, hogy majd visszanézek egyszer rájuk nézni. A második pontot a leírás alapján kell keresni.
A harmadik pont nekem nem volt gáz, hamar meglett és nem zavart a kutya sem. Szó szerint. A sorozatból a Nevesincs tó láda volt számomra a legtetszőbb, mint látnivaló, a kerékpárutas pedig azért, mert ez a kedvenc bicikliutam, sokat tekerek rajta, így külön öröm, hogy még láda is van oda rejtve, a biciklis ládáknak külön helye van a szívemben. Remélem, a végládában sem fogok csalódni.
A HÉV-ről leszállva az első pont felé vettem az irányt. Leolvastam és mentem tovább a sínek mellett a második pont felé. Rossz ötlet volt, mert a meredek töltésen nem kockáztattam meg a leereszkedést. Visszafordultam és az állomásnál lementem a járdára. Ez volt az igazi, mert így a megkövesedett salakot is láthattam ami nagyon érdekes. Az emlékoszlopnál lévő jelszórészlet leolvasása után tovább át az alagúton és már is a természetben voltam. Én is keresztül mentem a magánterületen amit szerencsére nem kutya hanem kamera figyel. Később visszasétáltam és megtaláltam a kikerülő utat ami a Mária zarándokút, csak hézagosan van jelölve. A láda aránylag könnyen meglett. Átkeltem a patakon ahol szerencsére nem lett sáros a cipőm. Így egy kis kőrtúrával értem vissza a HÉV állomásra.