A pici mikroládácska a megadott koordinátán a Varsó és Bemowo között félúton kapaszkodik neodymium talpacskáival :D A kupakban ott a jelszó.
A ládába TravelBug
NEM helyezhető.
Megközelítés
A Munkástelep az Óbudai Auchantól északi irányba, a Tisztitelep keleti, a Kátránytornyok pedig északkeleti irányba találhatóak. Autós megközelítés esetén itt érdemes leparkolni:
N 47° 33,808' E 19° 3,114' [GCgazm+Parkoló]
Gyalogosan a
H5-ös hévről az Aquincum megállónál kell leszállni. A
106-os busz az Árpád-hídtól szinte "házhoz visz", a Sujtás utcánál kell leszállni. (A járat érdekessége, hogy "egyirányú":)
De a legoptimálisabb kerékpárral bejárni a helyszínt.
Madártávlatból
ÍGY néz ki a terület.
A helyszínről röviden + koordináták
Egy kellemes sétára hívlak titeket az egykori Óbudai légszeszgyár impozáns épületeihez, égig-érő tornyaihoz és hangulatos lakóövezetéhez.
TÉRKÉP ITT
x Munkástelep N 47° 33,879' E 19° 3,166' [GCgazm+Munkástelep]
x Tisztitelep N 47° 33,460' E 19° 3,152' [GCgazm+Tisztitelep]
x Kátránytornyok N 47° 33,805' E 19° 3,382' [GCgazm+Kátránytornyok]
A tornyokhoz egyelőre nem lehet sajnos bemenni, de pillanatnyilag innen tökéletes rálátás van rájuk:
N 47° 33,766' E 19° 3,346' [GCgazm+Rálátás a tornyokra]
Érdekes Hangulatos Épületek! Érdemes rászánni pár órát a sétára, bejárni az egész területet, kicsit ízlelgetni a helyszín hangulatát.
FELADVÁNY: Hol készülhetett
EZ a kép? Megfejtés jöhet logba. :D
Az Óbudai Gázgyár
A 20. század elején a terjeszkedő Budapesten egyre nőtt a gázfogyasztás. Ennek a növekvő keresletnek a kielégítésére a főváros 1908-ban úgy határozott, hogy Óbudán a Homokos-dűlőn új légszeszgyárat hoznak létre.
A tervek elkészítésével egy elismert zürichi gázgyárost, Weiss Albertet bízták meg. Segítségére volt még Bernauer Izidor világítási igazgató, és Schön Győző mérnök. A tervezést két éven belül befejezték.
1910-ben elkezdődött a gázgyár építése. Első lépésként egy dunaparti védművet készítettek, majd a vasút iparvágányai és a közutak következtek. 1913-ra a gyár épületeinek és gépeinek nagy része már készen állt a termelésre. Az év októberétől kezdve fokozatosan megkezdték a gyár üzemeltetését. A hivatalos megnyitót 1914. június 13-án tartották.
A gyár a maga idejében a legkorszerűbb technológiát alkalmazta, amely napi 250 ezer köbméter gáz termelését is lehetővé tette. A területen tizenegy kilométernyi vasúti pálya kapott helyet, amely közvetlenül a budai, jobb parti körvasútra és az esztergomi vasútvonalra kapcsolódott.
A gyár területét saját lakóteleppel és egyéb kiszolgáló épületekkel vették körül. Ezek voltak a Almási Balogh Lóránd által tervezett, szintén 1914-ben épült Munkástelep és a Tisztitelep. A munkástelep még ma is a kor hangulatát idézve ad otthont az itt élő volt gázgyári munkásoknak.
Az első világháborúban Óbuda lakosainak a villamos áramot a gyár területén található,
Sulzer által gyártott dízel-aggregát biztosította. A ma is álló és működőképes gép 180 fordulat/perc-nél 800 LE teljesítményt ad le, és 110 voltos egyenáramot termel. A háborúk után a gázgyártás újraindult az üzemben.
A gyár a gáz mellett még egyéb melléktermékeket is előállított, mint a
koksz és
kátrány. A kátrányt a ma is megtekinthető kátrány-tornyokban tárolták, és itt választották szét gravitációs úton könnyű és az útépítéshez használt nehéz kátrányt.
A főváros földgázra való átállása miatt már 1980-ban be akarták zárni az üzemet, de erre csak négy évvel később, 1984 októberében került sor. Ennek oka, hogy az energiaválság miatt az itt termelődő kokszra szükség volt.
1984-től 2004-ig a területen csak adminisztratív munkát végzett a gázművek. Ezt követően került át a terület a főváros tulajdonába. A területen található kiemelkedő értékű épületeket műemléki védettséggel látták el. Néhánynak a közelmúltban sikerült új funkciót találni. Azokat felújították és a környéküket parkosították. Az egykori gyár déli részében irodaházakat és lakóparkokat hoztak létre.
A meglévő tervek alapján a műemléki épületegyüttesből múzeumot, illetve kultúr- és fesztiválparkot kívánnak létrehozni.
A Gázgyári munkás és tisztviselői lakótelep
A történet éppen 100 évvel ezelőtt kezdődött, amikor a szénalapú városi gáz gyártását megkezdte az Óbudai Gázgyár. A terület építészeti kialakításban két tervező tevékenykedett. A munkásoknak helyet adó lakótelepet - beleértve az iskolát és az óvodát -
Almási Balogh Lóránd, a gyárat és a tisztviselők telepét pedig
Reichl Kálmán tervezte. Az eldugott tisztviselőtelep a Duna partján a hatalmas platánfákkal övezett Almási Balogh Lóránd utcát szegélyezi. A területet keletről gyümölcsös kertek és a Jégtörő út határolja, ahol a gyár szolgálatában egykor vasúti sínek futottak. A terület épületrendezési koncepcióját a dolgozók gyárban betöltött pozíciója alapján megépült kilenc lakóház szemlélteti. Ennek értelmében a tervező 4+1, számozással ellátott, összesen 17 lakásból álló házat valósított meg. Így került a telep közepére a gyárvezető otthona, egy földszintes, 5 szobás, 422 m2 alapterületű, a VII-es lakóház. Tőle két irányba épültek az egyemeletes, földszintes és ikerházas telkek négy-, három- és kétszobás házai. Lakói annak függvényében kaptak helyet a gyárvezető otthonához minél közelebb, hogy milyen szinten álltak a ranglétrán. Ez a hierarchia a telep külső megjelenésében is érzékelhető. Az épületek sarkain fellelhető indadíszek is árulkodtak az ott lakók magasabb beosztásáról. A fából faragott oromzatok sokfélesége, az eltérő, néhol keleties hangulatú tetőkialakítások, az íves falformák vagy akár a megtört szögben elfordított és kiugró ablakok megoldása teszik egyedivé ezt az eldugott kis partszakaszt. A sárga és vörös színű házak homlokzatán terméskövet, nyerstéglát és vakolt felületeket is láthatunk. A lakások mindegyikéhez fürdőszoba és WC tartozott, a házakban pedig külön mosókonyha is létesült. Az itt lakóknak a gyár munkásai közül segítő személyzet, házicseléd is járt. Kertész által rendben tartott park vette körül a lakóépületeket, valamint teniszpálya is rendelkezésükre állt.
Védett épületei
Száraztisztító: Földszintes, nagy belmagasságú, csarnokszerű épület
Óraház: Ebben az épületben voltak a gyárból kikerülő gáz mérésére szolgáló órák
Víz- és kátránytornyok
Villamos központ: Itt található a gyár áramellátásáért felelős Diesel-generátor és a hozzá tartozó kapcsoló- és elosztóhelyiség
További infók
viztorony.hu
Az Óbudai Gázgyár története I.
Hír a Gázgyár rehabilitációjáról
Flyvideo
INGY0MBINGY0M - Város, építészet, kultúra
Budapest100
Óbudai Gázgyár - Wikipédia
Séták Budapest peremén
Budapest - Gázgyár
Fotók a felújítás előtti légszeszgyárról
Panorámafotó a Flóriánról
100 éve a térség legmodernebb gázgyára volt, ma az ivóvizünket fenyegeti
Sokkoló gázgyári szennyezés
Rákkeltő méreg szivárog a Dunába Óbudánál- Videó
Ládatörténet
2022.11.06.
A régi láda előkerült. A ház tulajdonosa jelezte, hogy tegyük át a ládát, mert zavarják a kesserek. Szóval ezért a ládácska elköltözött....
skiccpausz
2022.08.20.
A ládácska eltűnt, újrarejtettem.
skiccpausz
2017.10.18.
Új logpapirkát kapott a kapszula.
skiccpausz
2016.04.29.
A ládikó sajnos eltűnt, majd újra lett telepítve.
skiccpausz
2015.09.18.
A láda virtuálisról újra hagyományos (mikroládává) változtatva. A leírás és a képek is bővültek, frissültek.
Keressétek szeretettel,
skiccpausz
2015.06.27.
A ládát örökbefogadtam, nemsokára felújítom az oldalt és magát a ládát is!
skiccpausz
2003.12.07.
**A LÁDA ÁTALAKULT VIRTUÁLISSÁ!!**
A helyszín régi nagy kedvencem, tessék alaposan körüljárni és megcsodálni. Világosban és sötétben egyaránt varázslatos! A jelszó a megadott pontnál található tábla felirata. Figyeljetek az írásjelekre!
2003.11.02.
Még egy kevés türelmet kérek, és rendberakom ezt a ládát, mert a szívemnek nagyon kedves a környék.
2003. 04. 16.
Nagytakarítás van a környéken, így valószínűleg a láda is áldozatul esett, átmenetileg ne keressétek!
Eredeti leírás:
A kis lakótelep a Gázgyárral együtt épült az 1910-es években.
A furcsa tornyok a gyár területén állnak, víz- és a városi gáz gyártásához szükséges tárolóterek voltak.
További információ a tornyokról és a Gázgyárról...