Elhelyezés időpontja: 2002.02.09 15:00
Utolsó lényeges változás: 2016.04.30 16:59
Utolsó változás: 2021.08.23 08:37
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: ribizli, Flóra, CCFZ >> skiccpausz
Ládagazda: skiccpausz Nehézség / Terep: 3.0 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 3 m
Megtalálások száma: 2075 + 6 sikertelen + 22 egyéb Megtalálások (havi bontásban): A legaktívabb hónap 2008-04 volt 27 'Megtaláltam' loggal, OFF
Megtalálások gyakorisága: 1.9 megtalálás hetente
A COVID-19 koronavírus miatt kialakult járványügyi helyzet miatt, bizonyító erejű képpel megtámogatott, jelszó nélküli logot is elfogadok megtalálásként. A lényeg, hogy nem kell a ládához hozzányúlnod a jelszóért, elég csak egy fotót készíteni a rejtekről, illetve a környezetéről.
A pici mikroládácska a megadott koordinátán fekete vaspajzs mögött, biztonságban kapaszkodik neodymium talpacskáival :D A kupakban ott a jelszó.
A meglelésének menete:
1, állj szembe a fallal a megadott koordinátán
2, keresd meg tekinteteddel a falon a "(gáz)irányjelző" táblácskát
3, egy nyíl jelzi, hogy hol kapaszkodik a feketeség mögött a ládácska (nem 6,5 és nem 9,9, hanem a kék hegy irányába)
4, nézz szét, hogy se a mögötted lévő oviból, se a rengeteg hangulatos zöld-keretes ablak valamelyikéből nem lesik a ténykedésedet
5, gyors mozdulattal kapd ki a sötétségből a ládát
6, majd hasonló körültekintéssel loggolj és rejtsd vissza pont oda, ahova a nyíl mutat!
FONTOS: Vigyél íróeszközt !
x, ha nem találod pont a nyíl magasságában a ládácskát, akkor lehet, hogy gravitáció uraság lejjebb taszigálta...
x, segítség és figyelmeztetés: viharos időben gyorsan keresd :)
A ládába TravelBug NEM helyezhető.
Megközelítés
A Munkástelep az Óbudai Auchantól északi irányba, a Tisztitelep keleti, a Kátránytornyok pedig északkeleti irányba találhatóak. Autós megközelítés esetén itt érdemes leparkolni: N 47° 33,808' E 19° 3,114' [GCgazm+Parkoló]
Gyalogosan a H5-ös hévről az Aquincum megállónál kell leszállni. A 106-os busz az Árpád-hídtól szinte "házhoz visz", a Sujtás utcánál kell leszállni. (A járat érdekessége, hogy "egyirányú":)
De a legoptimálisabb kerékpárral bejárni a helyszínt.
Madártávlatból ÍGY néz ki a terület.
Érdekes Hangulatos Épületek! Érdemes rászánni pár órát a sétára, bejárni az egész területet, kicsit ízlelgetni a helyszín hangulatát.
FELADVÁNY: Hol készülhetett EZ a kép? Megfejtés jöhet logba. :D
Az Óbudai Gázgyár
A 20. század elején a terjeszkedő Budapesten egyre nőtt a gázfogyasztás. Ennek a növekvő keresletnek a kielégítésére a főváros 1908-ban úgy határozott, hogy Óbudán a Homokos-dűlőn új légszeszgyárat hoznak létre.
A tervek elkészítésével egy elismert zürichi gázgyárost, Weiss Albertet bízták meg. Segítségére volt még Bernauer Izidor világítási igazgató, és Schön Győző mérnök. A tervezést két éven belül befejezték.
1910-ben elkezdődött a gázgyár építése. Első lépésként egy dunaparti védművet készítettek, majd a vasút iparvágányai és a közutak következtek. 1913-ra a gyár épületeinek és gépeinek nagy része már készen állt a termelésre. Az év októberétől kezdve fokozatosan megkezdték a gyár üzemeltetését. A hivatalos megnyitót 1914. június 13-án tartották.
A gyár a maga idejében a legkorszerűbb technológiát alkalmazta, amely napi 250 ezer köbméter gáz termelését is lehetővé tette. A területen tizenegy kilométernyi vasúti pálya kapott helyet, amely közvetlenül a budai, jobb parti körvasútra és az esztergomi vasútvonalra kapcsolódott.
A gyár területét saját lakóteleppel és egyéb kiszolgáló épületekkel vették körül. Ezek voltak a Almási Balogh Lóránd által tervezett, szintén 1914-ben épült Munkástelep és a Tisztitelep. A munkástelep még ma is a kor hangulatát idézve ad otthont az itt élő volt gázgyári munkásoknak.
Az első világháborúban Óbuda lakosainak a villamos áramot a gyár területén található, Sulzer által gyártott dízel-aggregát biztosította. A ma is álló és működőképes gép 180 fordulat/perc-nél 800 LE teljesítményt ad le, és 110 voltos egyenáramot termel. A háborúk után a gázgyártás újraindult az üzemben.
A gyár a gáz mellett még egyéb melléktermékeket is előállított, mint a koksz és kátrány. A kátrányt a ma is megtekinthető kátrány-tornyokban tárolták, és itt választották szét gravitációs úton könnyű és az útépítéshez használt nehéz kátrányt.
A főváros földgázra való átállása miatt már 1980-ban be akarták zárni az üzemet, de erre csak négy évvel később, 1984 októberében került sor. Ennek oka, hogy az energiaválság miatt az itt termelődő kokszra szükség volt.
1984-től 2004-ig a területen csak adminisztratív munkát végzett a gázművek. Ezt követően került át a terület a főváros tulajdonába. A területen található kiemelkedő értékű épületeket műemléki védettséggel látták el. Néhánynak a közelmúltban sikerült új funkciót találni. Azokat felújították és a környéküket parkosították. Az egykori gyár déli részében irodaházakat és lakóparkokat hoztak létre.
A meglévő tervek alapján a műemléki épületegyüttesből múzeumot, illetve kultúr- és fesztiválparkot kívánnak létrehozni.
A Gázgyári munkás és tisztviselői lakótelep
A történet éppen 100 évvel ezelőtt kezdődött, amikor a szénalapú városi gáz gyártását megkezdte az Óbudai Gázgyár. A terület építészeti kialakításban két tervező tevékenykedett. A munkásoknak helyet adó lakótelepet - beleértve az iskolát és az óvodát - Almási Balogh Lóránd, a gyárat és a tisztviselők telepét pedig Reichl Kálmán tervezte. Az eldugott tisztviselőtelep a Duna partján a hatalmas platánfákkal övezett Almási Balogh Lóránd utcát szegélyezi. A területet keletről gyümölcsös kertek és a Jégtörő út határolja, ahol a gyár szolgálatában egykor vasúti sínek futottak. A terület épületrendezési koncepcióját a dolgozók gyárban betöltött pozíciója alapján megépült kilenc lakóház szemlélteti. Ennek értelmében a tervező 4+1, számozással ellátott, összesen 17 lakásból álló házat valósított meg. Így került a telep közepére a gyárvezető otthona, egy földszintes, 5 szobás, 422 m2 alapterületű, a VII-es lakóház. Tőle két irányba épültek az egyemeletes, földszintes és ikerházas telkek négy-, három- és kétszobás házai. Lakói annak függvényében kaptak helyet a gyárvezető otthonához minél közelebb, hogy milyen szinten álltak a ranglétrán. Ez a hierarchia a telep külső megjelenésében is érzékelhető. Az épületek sarkain fellelhető indadíszek is árulkodtak az ott lakók magasabb beosztásáról. A fából faragott oromzatok sokfélesége, az eltérő, néhol keleties hangulatú tetőkialakítások, az íves falformák vagy akár a megtört szögben elfordított és kiugró ablakok megoldása teszik egyedivé ezt az eldugott kis partszakaszt. A sárga és vörös színű házak homlokzatán terméskövet, nyerstéglát és vakolt felületeket is láthatunk. A lakások mindegyikéhez fürdőszoba és WC tartozott, a házakban pedig külön mosókonyha is létesült. Az itt lakóknak a gyár munkásai közül segítő személyzet, házicseléd is járt. Kertész által rendben tartott park vette körül a lakóépületeket, valamint teniszpálya is rendelkezésükre állt.
Védett épületei
Száraztisztító: Földszintes, nagy belmagasságú, csarnokszerű épület Óraház: Ebben az épületben voltak a gyárból kikerülő gáz mérésére szolgáló órák Víz- és kátránytornyok Villamos központ: Itt található a gyár áramellátásáért felelős Diesel-generátor és a hozzá tartozó kapcsoló- és elosztóhelyiség
2017.10.18.
Új logpapirkát kapott a kapszula.
skiccpausz
2016.04.29.
A ládikó sajnos eltűnt, majd újra lett telepítve.
skiccpausz
2015.09.18.
A láda virtuálisról újra hagyományos (mikroládává) változtatva. A leírás és a képek is bővültek, frissültek.
Keressétek szeretettel,
skiccpausz
2015.06.27.
A ládát örökbefogadtam, nemsokára felújítom az oldalt és magát a ládát is!
skiccpausz
2003.12.07.
**A LÁDA ÁTALAKULT VIRTUÁLISSÁ!!**
A helyszín régi nagy kedvencem, tessék alaposan körüljárni és megcsodálni. Világosban és sötétben egyaránt varázslatos! A jelszó a megadott pontnál található tábla felirata. Figyeljetek az írásjelekre!
2003.11.02.
Még egy kevés türelmet kérek, és rendberakom ezt a ládát, mert a szívemnek nagyon kedves a környék.
2003. 04. 16.
Nagytakarítás van a környéken, így valószínűleg a láda is áldozatul esett, átmenetileg ne keressétek!
Eredeti leírás:
A kis lakótelep a Gázgyárral együtt épült az 1910-es években.
A furcsa tornyok a gyár területén állnak, víz- és a városi gáz gyártásához szükséges tárolóterek voltak.
További információ a tornyokról és a Gázgyárról...
A régi ládaoldal
Állapot: kereshető
1 játékos jelölte kedvenc ládájának
+
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
+
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
+
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Jó pár éve lakom BP-n, de ma nonow22-vel először jártunk ebben a kis eldugott világban. Mindkettőnknek nagyon tetszett a "kis város", nagyon hangulatos, imadtuk. Sajnos a láda nem volt a helyén, ezt jeleztük is a helyszínen. Kérlek a feltöltött képek alapján fogadd el a talalatunkat! Köszi, hogy megmutattad!
Spanyesszel ma erre tekertünk. Mindent végigtapogattunk, de a láda nem került elő a helyéről. :( A lakótelep egyébként nagyon különleges hangulatú, nagyon szerettem az épületeit.
A képek alapján kérem a találat elfogadását.
A Graphisoft parkból egyenesen ide jöttem. Érdekes hangulata van ennek a kis "szigetnek" a nagyváros közepén. Nagyon tetszett!
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.9.10]