Ez a geoláda a Magyar Honvédség Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság (2023 előtti nevén: MH Bakony Harckiképző Központ) Lő- és Gyakorlóterületén található.
A Magyar Honvédség legújabb fejlesztéseinek eredményeként a megnövekedett tűzerő miatt a központi lőtér fölötti gerincen kifejezetten veszélyessé vált tartózkodni, illetve a gyakorlótér egyéb részén is fokozott óvatossággal közlekedjetek. Általában is a Központi Lő- és Gyakorlótér területén csak a kijelölt utakon (turistaút, szilárd burkolatú, erdészeti gerincút) szabad közlekedni, bejelentett lőgyakorlat idején még ott sem. Ha túrázás közben esetleg fel nem robbant tüzérségi- vagy egyéb lövedéket találsz, akkor jelentsd be a MH-nek.
Hasznos információk: - A Központi Lő- és Gyakorlótér területe a turistautak.hu térképén rózsaszín satírozással kiemelve. - Ha fel nem robbant lövedéket találsz, itt tudod bejelenteni: +36-88-549-555 vagy +36-88- 549-500 vagy +36-88-549-583 - Az időszakos korlátozásokat, azaz a lőgyakorlatok időpontját itt tudod ellenőrizni
A hidak a korlátvégein olvashatók a jelszórészletek.
A Veszprémhez közelebbi ponton a híd alatt, a kőből épült falban találunk egy hengeres ládát (12x15 cm). Lehet, hogy egy gyanúsan színes kő takarja.
Gyulafirátót felől is megközelíthető a helyszín. A győri út hídja alatti katonai út általában járható, erről jobbra letérve érdemes próbálkozni, akár autóval is, de többnyire nagy a sár.
A hidak a korlátvégein olvashatók a jelszórészletek.
A Veszprémhez közelebbi ponton a híd alatt, a kőből épült falban találunk egy hengeres ládát (12x15 cm). Lehet, hogy egy gyanúsan színes kő takarja.
A tiltó táblák a jóérzésű természetjárókat nem korlátozzák. A Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása a területre való belépésről, szó szerint: "Az Ön által jelzett terület a gyalogos túristaforgalom számára nyitott terület. A tiltás elsősorban az illegális hulladéklerakókat és krosszmotorosokat érinti."
A közeli lőtéren zajló éleslövészetekről Hajmáskér honlapja mindig tartalmazza az aktuális infót. A laktanya ügyeletes telefonszámán is lehet érdeklődni: +36 88 549 500 / 3155
Sötétedés után vadászatra is lehet számítani.
---
Megközelítés: a 82-es főútról a N 47° 10,564' E 17° 55,965' 311 m [GCVAHI+parkoló] pontnál kell letérni és azonnal le is lehet parkolni. A kihelyezett sorompók miatt a korábbi parkoló mérete 2-3 autónyira csökkent, de lehet parkolni a közvetlen a vasúti átjáró mellett induló ösvényen is.
Innen kb. 4 km séta lesz oda-vissza (dzsindzsán át lehet rövidebb).
A doboz a híd alatti út mellett egy színes kő mögött rejtőzik, a falban. Pótjelszó itt is van fent a korláton.
A pályán közlekedő személyvonat max sebessége 40 km/h. Menetrenden kívül tehervonat vagy karbantartó jármű előfordulhat. A sínek mentén fokozott óvatosság ajánlott.
A Bakony legszebb részén, a Cuha völgyén halad át a Veszprém - Zirc - Győr vasútvonal. A millennium évében, 1896-ban átadott vonal műszakilag egyedülálló műtárgyaival (vasúti alagutak, viaduktok) hazánk legszebb vonalvezetésű hegyi vasútja. A vasútvonal jó szolgálatot tesz a kirándulni vágyóknak, akik a "0 km-es bakancstól" a kék-piros-sárga-zöld jelzéseket követve a Magas-Bakony legszebb pontjaira juthatnak el.
Ha a ládakeresés után egy kellemes kirándulásra vágynátok, ajánljuk a következő egy napos programot:
Reggel 7.57- kor indul a vonat Veszprémből, ahonnan Vinyéig átvonatozunk a Bakony sűrűjén, miközben viaduktok, alagutak követik egymást. Vinyéről visszasétálunk a Cuha völgyében kiépített tanösvényen, 13 gázló keresztezésével Porva-Csesznek vasútállomásra. 5 km sétaút után vonatra ülünk és visszautazunk Zircre, így még marad néhány óránk estig, Zirc legfontosabb nevezetességeivel megismerkedni. Az esti, 19.01-kor induló vonattal indulhatunk vissza Veszprémbe.
Közben keressétek meg a GCUHA ládát. :)
Végül néhány vasúttörténeti adalék, megszállottaknak:
"1890-ben Kiss János Okleveles mérnök elkészített egy rentabilitási számítást egy Gönyű-Győr-Veszprém helyi érdekű vasút tervéhez. A tervezett vonal 91,383 km hosszban épült volna meg.
A vonalat két részletben nyitották meg. A Győr-Szabadhegy - Bakonyszentlászló vonalrész 1896 augusztus 11.-én került megnyitásra. A Bakonyszentlászló - Veszprém vonalrészt 1896 december 16.-án adták át a forgalomnak.
A vonal teljes hossza 73,279 km. A pálya legmagasabban fekvő pontja az 56-57 szelvények között (eplényi alagút északi oldalán) Adria felett 409,64 m. Legnagyobb emelkedése 25 ezrelék. A vonalon létesített alagutak összes hossza 493 méter. Az átereszek és völgyhidak száma 102, legkisebb ívsugár 206 méter volt.
Érdekességek a vasút vonalán:
Győr felől indulva, Vinyét elhagyva több falazott támfal található, az egyikben egy címerrel, amin a tervező Kiss János neve olvasható. Innen nem messze épült egy völgyhíd, a patak völgyének áthidalására. A híd északi oldalán látható a , "Vasútépítők Emlékműve", amit a vonal építői a Millennium tiszteletére állítottak 1896-ban. Innen három alagúton és magas támfalakon keresztül halad a vonal tovább. A középső alagút a legérdekesebb, ami az Alpokban megszokott omlásvédővel épült a felette magasodó sziklafal miatt.
Eplény állomást elhagyva a vonal nagy eséssel halad Veszprém felé. Itt egy dupla visszaforduló van ahol a vonal "S" alakban kétszer 180°-s fordulatot csinál. A második fordulóban két híd épült a Gyökeres-árok és a Répás-árok áthidalására. Innen a vonal kiérkezik a "Rátóti nagymezőre" és így éri el Veszprém állomást."
Hálás köszönet Letenyei Tamásnak, a Baross Gábor Vasútmodell Klub vezetőjének a részünkre nyújtott segítségért!
Sok szerencsét a kereséshez!
Egy hivatalos közlemény:
A Magyar Honvédség a Hajmáskér - "0" ponti lőtér - Gyulafirátót - Honvédségi gyakorlótér - Jutaspuszta - Veszprém műutat a polgári forgalom elől lezárta.
A zárást elsősorban a területen esetlegesen található veszélyes anyagok, így a polgári személyek életének, testi épségének védelme, másodsorban pedig a honvédségi területen ellenőrizhetetlenül tartózkodók nagy száma, és az ezzel kapcsolatos jogellenes hulladék elhelyezések, rongálások, lopások indokolják.
Biztosítják azonban a zártkertekbe bejutást, illetve a már kijelölt, meglévő turistautak használatát azzal, hogy a kijelölt utakról való letéréshez nem járulnak hozzá.
Ebből tehát az következik, hogy a Gyulafirátót északi végében induló, sorompóval általában lezárt aszfaltúton keresztül nem javasolt a láda megközelítése, ahogy Veszprém-Jutaspuszta vagy Márkó felől sem.
Állapot: kereshető
2 játékos jelölte kedvenc ládájának
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
-
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
-
gyerekbarát láda
+
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
+
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Köszönjük a rejtést. Autózós, túrázós ládagyűjtés, szokásos triónkkal, első találat.
Ezt a multit már régóta terveztük, ma nem. Aztán egy hirtelen ötlettel mégis megálltunk az ajánlott parkolónál. Nem bántuk meg, nagyon élvezetes sétát tettünk a két remek hídhoz. A dzsindzsán keresztül mentünk, a könnyebb, hosszabb úton jöttünk vissza az autóhoz. Köszönjük a rejtő telefonos segítségét. A láda már az új rejtekben volt, illetve a jelszó részletek is fel lettek festve. Útmutatása alapján könnyű dolgunk volt. Azóta már a ládaoldalon is javítva lett a leírás.
Örömünkre egyszer csak a Zirc felé tartó vonat is megjelent.
Kerestem, kutattam mindkét jelszó részletet, de nem volt kegyes hozzám a ládavadászok szerencséje. Az első részletet a korlátra írták fel a legutóbbi log szerint, de tüzetes átvizsgálás után sem láttam a korlát egyik oldalán sem. A másik ponton valószínűleg betakarták a kivágott bozót ágaival a láda rejtekét.
A ládagazda segítségével lett meg végül a jelszó. Köszönöm a segítséget. [Geoládák v4.5.8]
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! Mindkét hídnál jelenleg is felújítás folyik! Az első pontnál a korlátot és a talpfákat is lecserélték, így ott jelenleg nincs jelszórészlet ( kellett a rejtő segítsége). A láda a megadott koordinátán megvan!! Megközelítésének javaslom(gyalogos megoldás), Gyulafirátót irányából a kerékpárúton, majd a tiltó táblánál balra, és a sineken a kettes pontíg!
Ahogy azt sokan írták, a vasúti hidak átépítése zajlik. A vasúti forgalm számára már átadták a hidakat, de a műtárgyak műszaki átadása még nem történt meg. A vonalon egyébként a leírással ellentétben 40 km/h a sebességkorlátozás, és ennyivel is közlekednek a vonatok.
Mindkét viaduktot teljesen felújítják, új pálya, új korlátok... A teljes vasszerkezetet kivágták.
A végén, ha készen lesznek, érdemes lesz a ládapontokat is újratelepíteni.
Köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.5.0]
Feltekertem ide a kálváriától, de az első ponton építkezés fogadott és a daru gémje alatt áttekerve (vasszerkezeteket kerülgetve) tudtam tovább haladni. A beállványozott rész közelében jelszó keresésről szó sem lehetett. Köszönöm a rejtő segítségét a logoláshoz!
Megtaláltuk, köszönjük a lehetőséget! Nagyon szuper a két híd! Felújítások kezdődnek az adott szakaszon, már ott vannak az új beton vasúti talpak, így nem tudom az első rejtés meddig maradhat a helyén. [Geoládák v4.3.0]
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.2.5]
Nagyon teszett, jó kis láda. Többször vonatoztunk már ezen a vonalon, de sétálva erre most először. Nagyon látványosak a hidak.
Az első pontnál konstatáltuk, hogy sajnos egy órát kéne várni a vonatra a menetrend szerint hogy lássuk, azt nem várjuk ki. Épp a síneken gugolva keresgéltük a jelszót, amikor hallottuk, hogy menetrend ide vagy oda, de itt bizony erőteljesen jön a vonat. Gyorsan tipliztünk le a sínekről, és tényleg jött. ;) Ilyen közel még nem ácsorogtunk haladó vonat mellett, bár nem száguldott, csak lomhán kattogott.
A dobozka rendben a helyén volt.
A ládát újratelepítettük. Amikor befejeződik a híd felújítása, és a munkások az összes szemetet szépen hazaviszik, akkor majd a környezet is újra szép lesz.....
A második ponton a felújított hídnál mi sem találtunk ládát, így a rejtő segítségét kértük. A jelszót végül felírtuk egy szürke kőre és a külső oldalfal mellé tettük.
Nagyon szépen köszönöm a rejtést és a munkát, amit a láda kihelyezésébe fektettél.
[Geoládák v3.12.10]