WAP:
1. Vásárhelyi Pál emlékmű N47 59.316 E21 08.183 legalsó évszám;
2. Széchenyi emlékmű: N47 59.190 E21 08.386 évszám;
3. Láda: az évszámokat ezredpercként értve, add hozzá a
N47 57,490' E021 06,550' koordinátához. (N-hez 1-es pontét és E-hez 2-es pontét.(Reméljük a római számok nem okoznak gondot ;))
A 20x15x5 cm-es láda a jelszóval egy fatuskóban található.
Visszarejtéskor a behullott avar és gallyak eltávolítása, láda behelyezése, majd a fadugó beillesztését követően csipetnyi avarral hintsük be. WAP END
A ládába TravelBug
még nem helyezhető.
Egy kellemes körsétára invitállak benneteket egy jelentős, monumentális munka emlékműveihez. Ez a munka a Tisza szabályozása. A munka hatalmas volt, hatása máig kihat, de egyben sohasem látható.
Megközelítés:
A láda a Tiszadob felől akadálymentesen megközelíthető. Tiszalúc felől pontonhíd, ill. komp közlekedés van a Tiszán, azaz nem mindig lehet itt átkelni. Mielőtt elindulsz, a kritikus időszakokban érdemes tájékozódni a lehetőségekről a 42/722-812-es telefonszámon, vagy eleve Tiszadob felől közelítsd meg.
A pontonhíd az év nagy részén át üzemel, kivéve magas vízállás, nagy mennyiségű uszadék érkezése esetén és a téli hónapokban. Ilyenkor felszedik és kompközlekedésre állnak át. A komp országosan egyedülállóan ingyenes és igény szerint (menetrend nélkül) közlekedik napnyugtáig.
A legzordabb napokon azonban a komp is leáll már, ilyen például ha befagy a Tisza, vagy zajlik a jég.
Parkolás:
N 48° 0,658' E 21° 8,945' 99 m [GCTSZA+1parkoló] Innen +2x3 km-t számolj a túrához.
Az árvízvédelmi töltésen haladó út a Vízügy kezelésében van, így az azon történő közlekedést engedélyhez kötik, melyre tiltó tábla figyelmeztet.
A műemlékek a Tiszadobi Önkormányzat és a Vízügy közötti megállapodás alapján autóval megközelíthetőek, tehát külön engedély kérés nélkül használható az emlékművekig a töltés műútja.
Ezt a tájékoztatást Oláhné N. Ágnestől kaptam.
Telefon 1: +36 (42) 722455
Telefon 2: +36 (20) 4219979
Fax: +36 (42) 724130
Email: onagnes@freemail.hu
további infó:
http://itthon.hu/tisza-szabalyozas
Ezek alapján mi a parkolást a Vásárhelyi Pál emlékműnél javasoljuk, feltéve, hogy nem zavar a keskeny töltésen történő autózás.
N 47° 59,330' E 21° 8,191' 99 m [GCTSZA+2parkoló] Innen gyalogosan egy kellemes körsétával teljesíthető a feladat.
Leírás:
A munkálatok 1846. augusztus 27-én, Tiszadob mellett, az emlékművek közvetlen közelében kezdődtek meg.
Vásárhelyi Pál elsősorban a folyó esését kívánta megnövelni a kanyarulatok átvágásával. A Tisza túlfejlett kanyarjainak megszüntetésére 102 átvágást tervezett, amivel a folyó hosszát Tiszaújlaktól a torkolatig 452 km-rel, tehát csaknem 40%-kal lehet csökkenteni. A folyókanyarulatok átvágása mellett megkezdődött a töltések kiépítése is a folyó két oldalán.
A munkálatok a Szabadságharc alatt szüneteltek, végül 1880-ra lett gyakorlatilag kész.
A szabályozások elsődlegesen a síksági szakaszon folytak. Legnagyobb változások a Körösök vízrendszerében következtek be, de jelentős rövidülések történtek a Szamos, a Bodrog, a Maros, a Zagyva és a Sajó síksági szakaszain is. (A Tisza és mellékfolyóinak síksági szakasza így közel 40%-kal rövidült meg.)
A Tisza szabályozás előtti hossza 1419 km volt, ehhez képest mai hossza 966 km. A mesterségesen lefűzött holtágak hossza együttesen 589 km. Az átvágások, tehát az új meder hossza pedig együttesen 136 km. Az árvíztől védett területek nagysága a Tisza völgyében meghaladja a Hollandiában védett területek nagyságát, csaknem háromszorosa a Pó-völgyében védett területeknek. Az árvízvédelmi művek hossza (a mai Magyarországon 4220 km, a Tisza völgyében 2940 km) bőven meghaladja a hollandiai 1500 km-t, vagy a Pó-völgyében kiépített 1400 km-t, vagy a Loire-völgyének 480 km-es árvízvédelmi műveinek hosszát.
Gróf Andrássy Gyula alig 22 évesen a felső-szabolcsi Tisza-szabályozó Társaság elnökeként kezdte nyilvános pályáját.
1845-ben ismerkedett meg Széchenyivel.
Természetesen Széchenyi István gróf a harmadik személy, aki itt (is) emlékművet kapott, emlékül a Tisza szabályozása során végzett tevékenységéért.
N 47° 59,316' E 21° 8,183' 95 m [GCTSZA-1]
N 47° 59,190' E 21° 8,386' 104 m [GCTSZA-2]
A rövidtáv gyalogosan, a hosszabb kerékpárral ideális.
Impresszum:
A ládát 100 megtalálásnál örökbe fogadtuk, a háttér leírást változatlanul hagytuk, a 4 pontos multit 3 pontossá alakítottuk, megőrizve a számolós logikáját.
A megközelítést átszerkesztettük, a gáton történő autózás tiltása helyett, javasoljuk azt, a nagy távolság miatt.
Mindent újra mértünk, pontosítottunk, a láda új, száraz helyen várja a megtalálókat.
Jó keresést!