1333. Vízmű-nyelő (GCVMNY)

Rács

Inverz kút

Vágotpusztai verzió

... és a megfelelő technika

Spirál-nyelő kútgyűrűkkel - ez is a Vízfőhöz megy

Ládagazda: laszloistvan
Megtalálások száma: 329 + 4 egyéb, grafikon

WAP:
Hagyományos láda a mesterségesen kiépített víznyelő-torok közelében, a tölcsér keleti oldalán, kettős fa gyökerei között.

Maga a látványosság inkább érdekes, mint szép. Arról is lehet vitatkozni, hogy egyáltalán jó (volt)-e. De hogy különleges, az biztos, és mivel a hozzá vezető út még szép is, talán megér egy dobozt.
Az utóbbi években alkalmam volt elég jól megismerni a Mecseket - jórészt épp a GC, az itteni játékosok rejtései nyomán. Így jutottam el sok érdekes helyre, pl. az orfűi forrásokhoz (GCORFB), vagy a mánfai Kőlyuk-barlanghoz (GCcave). Elsősorban az ottani információk nyomán régóta tudok az ún. Vízmű-nyelő létezéséről, amire azóta kíváncsi vagyok, de csak pár hónapja volt alkalmam felkeresni. Aztán mostanra jutottam el a rejtés gondolatáig, mert ez a hely mintha kimondottan tematikailag hiányozna a rokon-ládák közül.

Víznyelők

A terület már csak a természetes víznyelők szempontjából is érdekes, mert sok van errefelé. A közelben az egyik egység elnevezése is "Tölcsérek". Az itteni utak mentén is látható, meglepő hirtelenséggel mélyülő tölcsérek azt súgják, itt a lábunk alatt a hegy gyomrában bárhol vizek folyhatnak, barlangok bújhatnak. Vannak szobányi méretű nyelő-tölcsérek, melyekbe szinte csak a szélükre állva lehet lelátni, vagy nagyobbak, melyekbe komoly szálfák dőltek sugár-irányban. Szinte érezzük a süppedést, már-már félünk lemenni, hátha eltűnünk, érezzük a víz felszín-formáló erejét, látunk formálódni barlangokat, előbukkanni forrásokat. Létezik nyitott, kútszerű víznyelő-barlang is, melybe tényleg bele lehet esni. A Vízmű-nyelő története és látványa számomra mindezt - kis bizarr természet-idegenségével együtt is - különösen szépen összegzi.

Vízmű-nyelő

A Vízmű-nyelő egy eredetileg természetes víznyelő, melynek torkát és környezetét valamikor a 70-es években kiépítették, kibetonozták, mert egy természetes vízvezeték-szakasz belépési pontjaként használták. Az Orfű határában található, olykor rendkívüli hozamú Vízfő-forrás nem egy kis csordogáló csap, hanem inkább egy hegyből kilépő patak, melynek vizével Komló vízellátását kívánták kiegészíteni. A forrás mellett épült, furcsa, gomba alakú szivattyúházból nyomták fel a vizet a Zsidó-hegy gerincére, melynek túloldalán (a szomszéd vízgyűjtő területén) a mesterségesen kiépített lépcsős vízesésen át egyszerűen beengedték a kiépített Vízmű-nyelőbe. Ez a barlangkutatók korábbi felfedezései szerint közvetlen kapcsolatban áll a légvonalban kb. másfél kilométerre lévő Kőlyuk-barlanggal (Mánfa közelében), vagyis ez a víz ott kivehető és tovább szállítható. Hogy természetvédelmi szempontból mennyire aggályos egy természetes barlangrendszeren át ipari mennyiségű idegen vizet áramoltatni, az kérdéses lehet, de egy vízvezeték-szakaszt ezzel mindenesetre megspóroltak. Nem tudom, mi a pontos oka, de a rendszer üzemelése a 80-as évek végére megszűnt. Az objektum viszont ma is látható, érdekes ipartörténeti emlék, és korlátjával, torkával, rácsával kicsit olyan, mint az alvilág kapuja. A barlangkutatók adatai szerint a víznyelő alatt 15m hosszúságú barlang indul.
A továbbiakban igyekszem több és pontosabb részletet felkutatni a rendszer történetéből, és örömmel veszem a játékostársak kiegészítéseit, hozzáfűzéseit is.

jppj kiegészítése:
"A csapatunkban levő vízügyes túratársnőnk szakmai berkekben érdeklődött a történetéről.
Azt tudta meg, hogy az elképzelés már a kezdetekkor sem működött tökéletesen, mivel a természetes járatokban a víz jelentős része elszivárgott. Ezért a 80-as években egy csővezetéket is kiépítettek Mohácstól Komlóig, hogy az ipar jelentős vízszükségletét ki tudják elégíteni. Egy ideig párhuzamosan működött a két rendszer, de a komlói ipar hanyatlásával már nem volt igény ilyen nagy mennyiségű vízre, ekkor szűnt meg a víznyelő működése.
A Vízfőnél levő vízmű épület építészetileg jelentős, ipari műemlék, sajnos a tető megrongálódott és beázik. Senkinek nincs pénze ennek a viszonylag kis hibának a kijavítására, így a kár rohamosan növekszik..."

Láda

A geoládát a Vízmű-nyelő közvetlen közelében, a tölcsér keleti peremén, egy kettős törzsű fa talajszinti odújában rejtettük el.

A megközelítésben segíthet egy jó Mecsek-térkép és/vagy a www.turistautak.hu

Néhány megközelítési mód:

1. A legszebb megközelítés, ha a Büdöskutat  N 46° 7,390' E 18° 10,874' [GCVMNY+Büdöskút] is érintjük. Ez történhet például úgy, hogy autóval a Pécs - Orfű közúton a nemrég kiépített "Szárazkúti pihenő"  N 46° 7,476' E 18° 10,318' [GCVMNY+parkoló] ponton leállítjuk a kocsit, majd innen gyalog folytatjuk az erdei műútról induló S+ jelzésen, majd a Büdöskúttól a K jelzésen, aztán az S jelzésen. Mindez ~3,7km

2. Legsimább a megközelítés a  N 46° 7,255' E 18° 11,608' [GCVMNY+parkoló] pontról, ahol leállíthatjuk az autót (a benne lévő értékeket lehetőleg eltávolítva). Innen jó minőségű, valamelyest kövezett erdei út vezet a célig, ami technikailag többnyire még utcai autóval is gond nélkül járható lenne, ha illene autóval bemenni a sorompóval is zárható útra. Gyalog fél óra séta, ~2,5km, S jelzés.

3. Ha valamilyen okból (pl. geoláda: GCvapu ;-)) Vágotpusztán járnánk (ennek megközelítése külön, itt nem részletezendő történet), délre haladva a S jelzésen ~1.5km. Ez gyakran rettentően sáros tud lenni.

4. Körülményesebb, de tematikus módon akár Mánfa felől is érkezhetünk (P jelzés) a témánkhoz is illeszkedő Kőlyuk érintésével (GCcave) a Zsidó-völgyben (GCSHOA) (Z jelzés), majd műszer szerint erdei földutakon felkapaszkodva.

Kellemes túrázást!

KRW értékelés (193 db): környezet: 4.41 rejtés: 4.44 web: 4.58 átlag: 4.47

befi 2022.10.06 12:30 - Megtaláltam
[g:hu+ 2.9.12]

Judit és Béla 2022.09.03 12:03 - Megtaláltam
Zerinddel közösen kerestük fel a helyet, de a darazsak miatt nem tudtuk megközelíteni a ládát.

[Jóváhagyta: laszloistvan, 2022.09.11 07:41]

Zerind HUN 2022.09.03 12:03 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.33 súly: 4.22
Sajnos ez nem lett meg, ugyanis amikor megközelítettem a rejtő fát, sok, NAGY darázs rajzott elő belőle, és ott keringtek a levegőben, kettő még a hajamra is rászállt. Inkább menekülőre fogtam. Judit és Bélával voltunk ott a 20 km-es túra során, szeretnénk kérni az elfogadást a mellékelt képek alapján.

Tényleg nagyon érdekes ez a létesítmény, bőven megért egy ládát.

[Jóváhagyta: laszloistvan, 2022.09.11 07:41]

DarázsfaAkkor és ott
Blasius McKay 2022.07.02 10:56 - Megtaláltam KRW környezet: 3.5 rejtés: 4 web: 4 átlag: 3.83 súly: 3.36
Mai, 17 km-es túrám harmadik ládája volt. GCVAPU és GCHU után érkeztem. A Darázs-kút után a kék sávon haladtam egy ideig, majd északnak fordulva a sárga ösvényre tértem.

Bevallom, rettentő kíváncsi voltam, milyen lesz a betonmonstrum az erdő közepén. Valószínűleg a túlzó elvárásaim miatt éltem meg csalódásként a helyet. A kettős törzsű fát gyorsan megleltem, de lóból készült darazsak légijárőr-gyakorlatot tartottak körülötte. Mi több, nem is csak körülötte, hanem éppen abban az odúban készültek illegális lakásfoglalókká válni, ahol már a doboz lakik.

Ilyen gyorsan még nem kaptam ki ládát, nyitottam fel a fedelét, olvastam le a jelszót, raktam vissza a logfüzetet, csuktam vissza a fedelét és raktam vissza a helyére, mint most. Igazából leírni is tovább tartott a műveletet. De megúsztam csípés nélkül.

S már mentem is vissza Vágotpusztára, bezárni a kört.

Tiszta, kivehető ösvényenElkékültem

xegox 2022.06.05 23:20 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

james 2022.05.20 08:21 - Megtaláltam
Megtaláltam GC20ME teljesítése során. Tetszett az eldugott építmény az erdő közepén.

James
[g:hu+ 2.8.9]

Korigumi 2022.05.15 19:12 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

hitamas 2022.05.05 13:50 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 4.52
GC20ME egy lehetséges útvonala ... az volt a kérdés, hogy GCHU, vagy GCVMNY (lehet mindkettő is, de azt nem vállaltam be, a későbbi hibák miatt ez jó döntésnek bizonyult ... ) :)

g-tabe 2022.04.30 16:46 - Megtaláltam
Megvan, köszi!

rianas 2022.04.24 13:53 - Megtaláltam
Ez tényleg nagyon érdekes volt. Most nem is volt rács rajta.
A semmi közepén egy tátongó beton monstrum.
Köszönöm az előzmények leírását.

busmannn 2022.04.20 13:21 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.7]

szentvik 2022.04.20 13:04 - Megtaláltam
A mai túránk mintegy 400m-rel arébb (és jó 60m-rel mélyebben) vitt volna el minket e hely mellett...de akkor már nem hagyhattuk ki ezt sem. Az felfelé vezető úton egy legalább 15 egyedből álló őzcsordával találkoztunk...kétszer is mivel miután átkeltek előttünk kereesztbe az úton, nem sokkal később visszatértek és már előttünk meneteltek felfelé. Maga az épített víznyelő annyira nem volt érdekes/látványos, viszont a környék domborzata a megszámlálhatatlan természetes nyelővel már annál inkább.
[Geoládák v3.12.7]

Jekeba29 2022.04.20 08:55 - Megtaláltam
[g:hu+ 2.7.17]

tabletta 2022.04.17 13:46 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

Robogo 2022.04.17 13:46 - Megtaláltam
Megtaláltam, log később. Köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.7]

kitkat0123 2022.04.17 13:40 - Megtaláltam
Nagyon szépen köszönöm a rejtést és a munkát, amit a láda kihelyezésébe fektettél.
[Geoládák v3.12.7]

Ásványvadász 2022.04.08 13:22 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.13
Megtaláltuk. Köszönjük a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]
A GC20ME multi bejárása során ejtettük útba ezt a rejtést.

kistimcsi1 2022.03.26 16:31 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.14
TFTC! ♥️ Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget és a munkádat!

Barátnőmmel és a négylábú ládavadászommal becserkésztük ezt a ládát is! Érdekes ez a mesterséges létesítmény.
Előtte a GCHU multit begyűjtöttük, szép kis túra és szintemelkedés van már mögöttünk. A láda rendben a helyén volt. Indulunk tovább Vágotpusztára. Köszönöm! [Geoládák v3.12.7]

Vízműnyelő - A korlátra fonódó faVízműnyelő
Utiszabi 2022.03.26 16:30 - Megtaláltam
Ez a ládika is meglett. Köszönöm!
Barátnőmmel túráztunk egy jót. Több ládát is útba ejtettünk. Nagyon klassz délután volt. Érdekes ez a hely. Nem láttam még ilyen mesterséges víznyelőt. [Geoládák v3.12.7]

ErdőCsöndje 2022.03.12 14:38 - Megtaláltam
A GC20ME túra közben tettem egy kis kitérőt. Nagyon érdekes a hely és a története. Köszönöm!

DaZoBaViKr 2022.03.09 13:18 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.17 súly: 3.31
Megtaláltuk köszi a rejtést!

Fazék 2022.02.27 10:35 - Megtaláltam
Péterrel és Gáborral gyalogoltam ~15 kilométert a február végi meglepetés-hóesésben, közben néztük meg ezt az ipari emléket. A bő 11 éve cserélt logbook és doboz még jól tartja magát, ez már rekordgyanús.
A hely és a története érdekes.

2022-02-27 10.20.222022-02-27 10.29.56
VaVi 2022.02.18 16:05 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.6]

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (333 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.