geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés
  
  
  
 
FAQ
1588. Rekviem a zselici vasútért (GCREQU)

Emléktábla a kaposvári állomáson

Emléktábla a kaposvári állomáson

376. típusú gőzmozdony

376. típusú gőzmozdony

A vasút hídjának maradványai a Kapos fölött (Sántos)

A vasút hídjának maradványai a Kapos fölött (Sántos)

Emléktábla a hídfőn

Emléktábla a hídfőn

Töltés a vízválasztó előtt Bőszénfánál

Töltés a vízválasztó előtt Bőszénfánál

Medvehagyma-mező

Medvehagyma-mező

100 méteres csőáteresz szájadéka

100 méteres csőáteresz szájadéka

Vízmosás 1.

Vízmosás 1.

Vízmosás 2.

Vízmosás 2.

Vízmosás 3.

Vízmosás 3.
Szélesség N 46° 12,419'
Hosszúság E 17° 50,685'
Magasság: 200 m
Megye/ország: Baranya
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2007.03.10 13:48
Megjelenés időpontja: 2007.03.12 15:30
Utolsó változás: 2020.05.11 09:00
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Ajtony
Ládagazda: Ajtony
Nehézség / Terep: 1.5 / 3.5
Megtalálások száma: 282 + 1 sikertelen + 8 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.4 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.
A fordítást Ajtony készítette.


A láda a megszűnt zselici vasút egyik jellegzetes pontján, egy vadregényes, vízmosásos völgy mélyén rejtőzik egy fa tövén. Mérete 25*12*5 cm.


A ládába utazó ügynök, vándorbogár, geoérme helyezhető. Ha még nem tudod, hogy ezek micsodák, feltétlenül olvasd el ezt a leírást!

Rekviem a zselici vasútért

"Száz vasutat, ezeret
Csináljatok, csináljatok"
(Petőfi Sándor)


A vasút tündöklése és...
1846-tól a Budapest-Vác vonallal indult a normál nyomközű vasútvonalak hazai története. Az ezt követő évtizedekben robbanásszerű fejlődés tapasztalható. Komoly gépesítés nélkül, kubikosok megfeszített munkája nyomán gyorsabban nőttek a vágányok, mint napjainkban egy-egy felújítás halad.
Érthető a vasút gyors térhódítása: a korabeli rossz állagú utakon történő szekerezéshez képest a vasút gyors, nagy teherbírású és olcsó szállítást jelentett, lehetővé téve, hogy a vidék is az általános gazdasági fellendülés haszonélvezője lehessen.
Évtizedeken keresztül vasutasnak lenni büszkeség volt és biztos egzisztenciát jelentett.

A második világháború utáni "arccal a vasút felé" szemlélet valós gazdasági szükségszerűség alapján született. A kíméletlen háborús rongálások és a győztesek által történt kifosztás hatásait a vasutasok emberfeletti munkával pár év alatt helyrehozták. A MÁV sokáig az ország legnagyobb munkaadója volt.
Még az ötvenes-hatvanas években is a menetrendtől való eltérés egészen rendkívüli esemény volt, és egy-egy pár perces késés napokig beszédtémát jelentett a faluban.
A rendkívül alacsony arányú lakossági gépkocsiellátottság és rossz úthálózat miatt még a 60-as években is tömeges volt a vasúti személyszállítás; a munkaerő-igényes iparban foglalkoztatott falusi lakosság munkába járáshoz is főleg ezt vette igénybe.
A vasút leszálló ágba kerülése emlékezetem szerint a 70-es évekre tehető. Faluról tömegesen költöztek városba az ott dolgozók és tanulók. A csökkenő utaslétszám miatt csökkent a járatsűrűség, a kevesebb bevételből nem jutott felújításokra, a szolgáltatás színvonala romlott, inkább az autóbuszközlekedés fejlesztését erőltették. Az alacsony utazási sebesség, menetrend-összeállítási problémák miatt az utasok is átpártoltak az autóbuszokra, így a folyamat öngerjesztővé vált.
Úgy tűnik, nem elegendő érv, hogy a vasút környezetkímélő, hogy energiatakarékos, hogy a balesetveszély minimális. A leépítésben érintett kistérségek végleg perifériára szorulhatnak. Mennyivel könnyebb a rombolás, mint az építés...

Kaposvár-Szigetvár vasút
Miután megépült a (Budapest)- Dombóvár - Zákány -(Fiume) fővonal 1872-ben, követte a Kaposvárról Siófokra, Barcsra, Szigetvárra és Fonyódra tartó vonalak megnyitása, ilyen módon Kaposvárról 6 irányba indultak vonatok.
Mégsem Kaposvár lett a Dél-dunántúli vasútigazgatóság székhelye, hanem a vasút szempontjából periférikus helyzetű Pécs. Egy bizonyos Littkei nevű pezsgőgyáros -annak fejében, hogy fia lett az igazgató- adományozta az igazgatóság palotáját, és maga Pécs városa is erősen támogatta anyagilag a vasúti tisztségviselők betelepülését. A pécsi és kaposvári vasutastársadalom állandó rivalizálása sokáig megmaradt...
A szigetvári vonal megnyitása 1900-ban történt. A keretvasutakat összekötő Kaposvár-Szigetvár Helyiérdekű Vasút Rt alakuló közgyűlését 1900. január 25-én tartották; melynek igazgató tanácsában részt vett többek között Vörös László országgyűlési képviselő, Biedermann Ottó, Széchenyi Ernő és Maár Gyula alispán is, akik a megépítésre a Feicks-Ramer&Hersch céggel kötöttek szerződést. Gyakorlatilag puszta emberi erővel 8 hónapig tartott az 54 km-es vonal megépítése. 250 lófogatú kordé és rengeteg, csúcsidőszakban 1.500 zömmel helyi kubikos dolgozott az alépítményen, amelyhez a Szentlászlóhoz tartozó Zöcskepusztáról hordták a homokot és Gyékényesről a kavicsot. Az akkori szabályok szerint az ilyen vasút csak kis tengelyterhelést megengedő 23,6 kg/m sínekkel épülhetett, de takarékossági okokból még ennél is gyengébb pályaszakaszok épültek, 30 km/ó megengedett sebességre méretezve. Minden felhasznált anyag és berendezés hazai eredetű volt.
A vasúton a 60-as, 70-es években is jellemzően gőzvontatás volt (275-ös és 376-os mozdonyokkal); a legrosszabb időszakban is legkevesebb 4...5 kéttengelyes fapados vagonnal. A teherforgalom is számottevő volt, többek között a cukorrépa- és a zselici fa tömeges szállítmányozásának köszönhetően. A viszonylagos kihasználtság ellenére az akkori szemlélet alapján el kellett tűnnie. Ezt a modernizációs folyamatot az idősebb vasutas generáció Csanádi György közlekedési miniszer nevéhez köti. A vasútvonalat 1977-ben szüntették meg. A sínek eltűntek ("gyűjtsd a vasat és a fémet"), a nem túl igényes anyagokból kivitelezett alépítményt lassan visszaveszi a természet.
A vasútvonalról édekes adatokat és az elmúlás hangulatát felidéző fotókat találhattok a következő lapon.

A vasút és turistautak összefügése
A vasút Kaposvárról kiinduló szakasza külön vágányon haladt, de a vonalvezetés hosszú szakaszon gyakorlatilag azonos volt a dombóvárival, majd Sántos előtt lekanyarodott a Surján patak völgyébe, és Bőszénfáig azon haladt. Itt át kellett kelnie a helyi vízválasztón. A falunál erős emelkedőn egy nagyon szép, magas töltésen, majd a 67-es utat keresztezve, bevágásban kapaszkodott fel kanyarokkal az antalszállási vízválasztóig, hogy aztán leereszkedjen az Almás patak völgyébe. Szigetvárig már végig abban haladt.
A bőszénfai magas töltésen halad a piros kereszt jelzésű túristaút egy jellegzetes szakasza.
Ahol a töltés keresztezte a 67-es utat, csatlakozhatunk a Ropoly felől érkező piros sáv jelzéshez, amely a vasút nyomvonalán egészen Almamellékig elvezethet bennünket. Almamellékről indul egy időszakosan ma is működő 600 mm-es nyomtávú erdei kisvasút Sasrét felé.

A láda keresése
Ha nem követjük a piros jelzésen a vasút nyomvonalát Bőszénfától Antalszállásig, akkor autóval Antalszállásig mehetünk, ahol a turistajelzés ismét keresztezi a 67-es országutat.
Antalszállásnál a  N 46° 12,410' E 17° 50,358' 240 m [GCREQU+parkoló]ponton állhatunk le autóval. Átmegyünk az országúton, és azonnal lemegyünk a régi vasút bevágásába, NEM a felső szilárd burkolatú úton, mert az barátságtalan helyekre vihet! Lent a bevágásban a jelzett túristaúton haladunk keletre a vasút nyomvonalán. A régi vasútmegálló épületegyüttese ma is lakott; felajzott, de remélhetőleg akkor is kerítés mögötti kutyák őrizetében. Tovább haladva erdőbe érünk, és az út a bőszénfai magas töltés méltó ellendarabján halad át egy mély völgyet keresztezve. A töltés 30 méter magas, és egy 100 méteres csőáteresz van a talpába építve. A láda ezen a nagyon szép szakaszon van elrejtve. A töltés északi oldalán a  N 46° 12,392' E 17° 50,678' 230 m [GCREQU+elágazás] pontnál lépcső vezet a mélybe. Idáig kerékpárral is eljöhetünk, ha nincs nagy sár. A lépcsőből 110 fok ma is járható, a legalsók már áldozatául estek az eróziónak a vízmosásokkal szabdalt szűk völgyben. A csúszós, vízmosásos helyen óvatosan közlekedj. Esős időben a terep nehézség egy fokkal magasabbá válik.
A láda a csőáteresz torkolatától pár méternyire északkeletre, kissé magasabban van elrejtve egy fa üregében. Rejtésre avar szolgál, amelyet fakéreggel és ágakkal szorítottam le, nehogy a szél kitakarja.

A túristaút további része először Terecsenypuszta elhagyott vasútállomásához, amely ma a turizmust szolgálja (feneketlen mély kerekes kúttal), majd a Korcsányi réten a Szentmártoni-tavak vidékére vezet. Ha nincs sürgősebb dolgunk, ez is szép kirándulás lehet (főleg száraz időszakban). Az erdőlátogatási és közlekedési korlátozásokat tekintve ez a segédlet hasznos lehet.

Jó ládavadászatot!
Állapot: kereshető
1 játékos jelölte kedvenc ládájának

KRW értékelés (165 db): környezet: 4.44 rejtés: 4.48 web: 4.65 átlag: 4.52

-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
+
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
+
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


Robinson76 2021.11.19 11:05 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 3.45
Kezdésnek jó kis átmozgatós volt. Köszönet érte!

erdei csiperke 2021.11.06 14:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.86
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]

jutics 2021.10.21 17:15 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.02
Köszönöm a rejtést!

IMG_20211021_172735IMG_20211021_172746
IMG_20211021_172631 
bazsogeleba 2021.08.28 12:25 - Megtaláltam
Balatonra menet beugrotrunk. Kb. fél óra kitérő volt.

anettnori 2021.08.27 17:33 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.42
Megvan!
[g:hu+ 2.7.14]

Kellemes környezet, jó leírás. A rejtés tökéletes helyen van, épeszű ember nem vág át a vízmosáson, főleg eső után nem...

-1-2
sirgalahad 2021.08.27 06:48 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.33 súly: 4.60
Ballagván a töltésen
Múltba réved költésem
Nézem, látom, mi lett mára
Itt ment a sín Szigetvárra

mheder 2021.08.22 15:00 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

OsiOsi 2021.08.11 13:37 - Megtaláltam
Zselic és környéke 10.

VaVi 2021.08.09 16:57 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

Csapdoki 2021.08.06 12:19 - Megtaláltam
Köszi a lehetőséget.

RUNiko 2021.07.30 12:18 - Megtaláltam
Köszönöm az élményt!:) [Geoládák v3.11.3]

eltájoló 2021.07.30 12:17 - Megtaláltam
mmxxvii) Szomorú, bár érthető, hogy nem jár itt már vonat. A láda közelében, a piroson hatalmas szerencse ért, mert találtam két óriás pöfeteget.
A láda jó állapotban a helyén van. A hozzá levezető lépcsősor mellett sajnos elég sok a szemét. Köszi a rejtést.

GYEZegzug 2021.06.24 15:45 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.52
2019.06.29-én találtam meg, most jelentem le utólagosan. Jó volt itt lenni, köszi szépen a lehetőséget.

Aniko & Gyuri 2021.06.15 09:26 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! Igencsak kalandos! [Geoládák v3.11.0]

nmárti 2021.06.14 09:32 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 4.58
Szeretem a vonatokat, közlekedjenek bárhol.Köszi a rejtést!

Pogánypeti 2021.06.09 09:02 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.26
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget. A többit majd otthonról! [g:hu 1.6.4]
A Pécs-Szombathely Ir. vonat 45 perc késéssel ért be Szigetvárra, ezért csak 5 percem volt az antalszállási buszig, így nem tudtam bevásárolni vízből, kajából. Antalszálláson nem hogy kocsma, de még csak bolt sincs, sőt egy nyomóskút sem, úgyhogy víz nélkül kezdtem meg a mai napi gyalogtúrámat.
Eléggé hosszú és meredek lépcsősoron mentem le az árokba, de legalább a láda gyorsan meglett. Logolás után visszalépcsőztem a töltés tetejére, majd igyekeztem Terecsenybe, reménykedve, hogy ott lesz majd bolt. De nem volt (és nyomóskút sem)...
Köszi a lehetőséget, amúgy tetszett a rejtés, és a töltésen való gyaloglás is... :)

AntalszállásA vasúti töltésen ballagtam (P)
A hosszú és meredek lépcsősorLogolás után felfelé
Tovább a töltésen Terecseny feléLefelé Terecsenybe
pappcsalád 2021.05.02 17:31 - Megtaláltam
[g:hu 1.6.7]

Liberty 2021.05.02 17:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.59
Zselici túránk mai célpontja a DDK2 újabb szakaszának a bejárása. A Pölöskei-forrás és a DDK2 ládájának továbbvitele után kerestük fel ezt a vadregényes helyet. Meredek és hosszú lépcsősor vezet a mélyedésbe. Nagy szerencse, hogy szép, napos és száraz időt fogtunk ki, régebbi logokat olvasva, esős időszakban nehezebb és csúszós lett volna a láda megközelítése. Tengernyi virágzó medvehagyma borította az erdőt. Kellemes túra volt, köszönet a rejtésért.

Boldogasszonyfa (Antalszállás címere)
Tengernyi virágzó medvehagymaMeredek keskeny lépcső vezet le a vízmosásba
Medvehagyma virágSárga árvacsalán
Móni&Krisztián 2021.05.02 12:02 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

petheovacka 2021.05.01 23:59 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.33 súly: 4.12
Megleltük, mély lélegzések közepette a Zselicben Szabinával. Kösszi a rejtést! --- Igazán seggrehuppanos volt a befejezés. Igazán remek lost place, a lépcsőt, mintha a ládához tervezték volna. Tetszik a CSŐÁTERESZ szó, igazán szakmás kifejezés!

Lármás család 2021.04.11 18:45 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 1.00
Megtaláltuk!Glória, Oli, Dóri, Jens! [Geoládák v3.10.3]

Simonpitta 2021.04.10 19:05 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Nagyon szép a környezet és kicsit gondolkodni kell, hogyan közelítsük meg! ???? Ez nagyon jó!! [Geoládák v3.10.1]

E_mese93 2021.04.05 16:45 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 2 web: 5 átlag: 3.67 súly: 1.00
A környezet gyönyörű, a ládika helye kissé extrém. Köszönjük a rejtést!

Tapír csapat 2021.04.04 15:23 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 2.56
A környék nagyon vadregényes! Köszönjük a rejtést!

N.Zs. 2021.03.15 09:20 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.50
A láda éppen felénk úszott. Kipecáztuk... A vizet kiöntöttük belőle. Szerencsére a logbook egy vitaminos dobozban átvészelte a kalandot.
A láda pontos helyét nem ismerve (nincs fotó róla) hibahatáron belül egy alkalmas nagy fa odvába tettük a dobozt. Nagyon szuper helyszín, kalandos megközelíthetőség. A mai legjobb.
Antalszálláson parkoltunk és 5 pontot felfűztünk egy szép karikára. Sorrendben:
GCREQU Rekviem a zselici vasútért
GCAVF Aligvár-forrás
GCJAMB Jámborka-forrás
GCzs1 Felhőkarcoló fák
GCALFO Almás-forrás az Ősbükkösben

IMG_2514IMG_2516
IMG_2517IMG_2520
IMG_2524IMG_2527
a láda és helyeIMG_2526
IMG_2528IMG_2530
IMG_2531 

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (291 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]