FAQ
1588. Rekviem a zselici vasútért (GCREQU)

Emléktábla a kaposvári állomáson

Emléktábla a kaposvári állomáson

376. típusú gőzmozdony

376. típusú gőzmozdony

A vasút hídjának maradványai a Kapos fölött (Sántos)

A vasút hídjának maradványai a Kapos fölött (Sántos)

Emléktábla a hídfőn

Emléktábla a hídfőn

Töltés a vízválasztó előtt Bőszénfánál

Töltés a vízválasztó előtt Bőszénfánál

Medvehagyma-mező

Medvehagyma-mező

100 méteres csőáteresz szájadéka

100 méteres csőáteresz szájadéka

Vízmosás 1.

Vízmosás 1.

Vízmosás 2.

Vízmosás 2.

Vízmosás 3.

Vízmosás 3.
Szélesség N 46° 12,419'
Hosszúság E 17° 50,685'
Magasság: 200 m
Megye/ország: Baranya
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2007.03.10 13:48
Megjelenés időpontja: 2007.03.12 15:30
Utolsó változás: 2020.05.11 09:00
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Ajtony
Ládagazda: Ajtony
Nehézség / Terep: 1.5 / 3.5
Megtalálások száma: 297 + 1 sikertelen + 8 egyéb
Megtalálások (havi bontásban):

A legaktívabb hónap 2007-04 volt 19 'Megtaláltam' loggal,    OFF
Megtalálások gyakorisága: 0.4 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.
A fordítást Ajtony készítette.


A láda a megszűnt zselici vasút egyik jellegzetes pontján, egy vadregényes, vízmosásos völgy mélyén rejtőzik egy fa tövén. Mérete 25*12*5 cm.


A ládába utazó ügynök, vándorbogár, geoérme helyezhető. Ha még nem tudod, hogy ezek micsodák, feltétlenül olvasd el ezt a leírást!

Rekviem a zselici vasútért

"Száz vasutat, ezeret
Csináljatok, csináljatok"
(Petőfi Sándor)


A vasút tündöklése és...
1846-tól a Budapest-Vác vonallal indult a normál nyomközű vasútvonalak hazai története. Az ezt követő évtizedekben robbanásszerű fejlődés tapasztalható. Komoly gépesítés nélkül, kubikosok megfeszített munkája nyomán gyorsabban nőttek a vágányok, mint napjainkban egy-egy felújítás halad.
Érthető a vasút gyors térhódítása: a korabeli rossz állagú utakon történő szekerezéshez képest a vasút gyors, nagy teherbírású és olcsó szállítást jelentett, lehetővé téve, hogy a vidék is az általános gazdasági fellendülés haszonélvezője lehessen.
Évtizedeken keresztül vasutasnak lenni büszkeség volt és biztos egzisztenciát jelentett.

A második világháború utáni "arccal a vasút felé" szemlélet valós gazdasági szükségszerűség alapján született. A kíméletlen háborús rongálások és a győztesek által történt kifosztás hatásait a vasutasok emberfeletti munkával pár év alatt helyrehozták. A MÁV sokáig az ország legnagyobb munkaadója volt.
Még az ötvenes-hatvanas években is a menetrendtől való eltérés egészen rendkívüli esemény volt, és egy-egy pár perces késés napokig beszédtémát jelentett a faluban.
A rendkívül alacsony arányú lakossági gépkocsiellátottság és rossz úthálózat miatt még a 60-as években is tömeges volt a vasúti személyszállítás; a munkaerő-igényes iparban foglalkoztatott falusi lakosság munkába járáshoz is főleg ezt vette igénybe.
A vasút leszálló ágba kerülése emlékezetem szerint a 70-es évekre tehető. Faluról tömegesen költöztek városba az ott dolgozók és tanulók. A csökkenő utaslétszám miatt csökkent a járatsűrűség, a kevesebb bevételből nem jutott felújításokra, a szolgáltatás színvonala romlott, inkább az autóbuszközlekedés fejlesztését erőltették. Az alacsony utazási sebesség, menetrend-összeállítási problémák miatt az utasok is átpártoltak az autóbuszokra, így a folyamat öngerjesztővé vált.
Úgy tűnik, nem elegendő érv, hogy a vasút környezetkímélő, hogy energiatakarékos, hogy a balesetveszély minimális. A leépítésben érintett kistérségek végleg perifériára szorulhatnak. Mennyivel könnyebb a rombolás, mint az építés...

Kaposvár-Szigetvár vasút
Miután megépült a (Budapest)- Dombóvár - Zákány -(Fiume) fővonal 1872-ben, követte a Kaposvárról Siófokra, Barcsra, Szigetvárra és Fonyódra tartó vonalak megnyitása, ilyen módon Kaposvárról 6 irányba indultak vonatok.
Mégsem Kaposvár lett a Dél-dunántúli vasútigazgatóság székhelye, hanem a vasút szempontjából periférikus helyzetű Pécs. Egy bizonyos Littkei nevű pezsgőgyáros -annak fejében, hogy fia lett az igazgató- adományozta az igazgatóság palotáját, és maga Pécs városa is erősen támogatta anyagilag a vasúti tisztségviselők betelepülését. A pécsi és kaposvári vasutastársadalom állandó rivalizálása sokáig megmaradt...
A szigetvári vonal megnyitása 1900-ban történt. A keretvasutakat összekötő Kaposvár-Szigetvár Helyiérdekű Vasút Rt alakuló közgyűlését 1900. január 25-én tartották; melynek igazgató tanácsában részt vett többek között Vörös László országgyűlési képviselő, Biedermann Ottó, Széchenyi Ernő és Maár Gyula alispán is, akik a megépítésre a Feicks-Ramer&Hersch céggel kötöttek szerződést. Gyakorlatilag puszta emberi erővel 8 hónapig tartott az 54 km-es vonal megépítése. 250 lófogatú kordé és rengeteg, csúcsidőszakban 1.500 zömmel helyi kubikos dolgozott az alépítményen, amelyhez a Szentlászlóhoz tartozó Zöcskepusztáról hordták a homokot és Gyékényesről a kavicsot. Az akkori szabályok szerint az ilyen vasút csak kis tengelyterhelést megengedő 23,6 kg/m sínekkel épülhetett, de takarékossági okokból még ennél is gyengébb pályaszakaszok épültek, 30 km/ó megengedett sebességre méretezve. Minden felhasznált anyag és berendezés hazai eredetű volt.
A vasúton a 60-as, 70-es években is jellemzően gőzvontatás volt (275-ös és 376-os mozdonyokkal); a legrosszabb időszakban is legkevesebb 4...5 kéttengelyes fapados vagonnal. A teherforgalom is számottevő volt, többek között a cukorrépa- és a zselici fa tömeges szállítmányozásának köszönhetően. A viszonylagos kihasználtság ellenére az akkori szemlélet alapján el kellett tűnnie. Ezt a modernizációs folyamatot az idősebb vasutas generáció Csanádi György közlekedési miniszer nevéhez köti. A vasútvonalat 1977-ben szüntették meg. A sínek eltűntek ("gyűjtsd a vasat és a fémet"), a nem túl igényes anyagokból kivitelezett alépítményt lassan visszaveszi a természet.
A vasútvonalról édekes adatokat és az elmúlás hangulatát felidéző fotókat találhattok a következő lapon.

A vasút és turistautak összefügése
A vasút Kaposvárról kiinduló szakasza külön vágányon haladt, de a vonalvezetés hosszú szakaszon gyakorlatilag azonos volt a dombóvárival, majd Sántos előtt lekanyarodott a Surján patak völgyébe, és Bőszénfáig azon haladt. Itt át kellett kelnie a helyi vízválasztón. A falunál erős emelkedőn egy nagyon szép, magas töltésen, majd a 67-es utat keresztezve, bevágásban kapaszkodott fel kanyarokkal az antalszállási vízválasztóig, hogy aztán leereszkedjen az Almás patak völgyébe. Szigetvárig már végig abban haladt.
A bőszénfai magas töltésen halad a piros kereszt jelzésű túristaút egy jellegzetes szakasza.
Ahol a töltés keresztezte a 67-es utat, csatlakozhatunk a Ropoly felől érkező piros sáv jelzéshez, amely a vasút nyomvonalán egészen Almamellékig elvezethet bennünket. Almamellékről indul egy időszakosan ma is működő 600 mm-es nyomtávú erdei kisvasút Sasrét felé.

A láda keresése
Ha nem követjük a piros jelzésen a vasút nyomvonalát Bőszénfától Antalszállásig, akkor autóval Antalszállásig mehetünk, ahol a turistajelzés ismét keresztezi a 67-es országutat.
Antalszállásnál a  N 46° 12,410' E 17° 50,358' 240 m [GCREQU+parkoló]ponton állhatunk le autóval. Átmegyünk az országúton, és azonnal lemegyünk a régi vasút bevágásába, NEM a felső szilárd burkolatú úton, mert az barátságtalan helyekre vihet! Lent a bevágásban a jelzett túristaúton haladunk keletre a vasút nyomvonalán. A régi vasútmegálló épületegyüttese ma is lakott; felajzott, de remélhetőleg akkor is kerítés mögötti kutyák őrizetében. Tovább haladva erdőbe érünk, és az út a bőszénfai magas töltés méltó ellendarabján halad át egy mély völgyet keresztezve. A töltés 30 méter magas, és egy 100 méteres csőáteresz van a talpába építve. A láda ezen a nagyon szép szakaszon van elrejtve. A töltés északi oldalán a  N 46° 12,392' E 17° 50,678' 230 m [GCREQU+elágazás] pontnál lépcső vezet a mélybe. Idáig kerékpárral is eljöhetünk, ha nincs nagy sár. A lépcsőből 110 fok ma is járható, a legalsók már áldozatául estek az eróziónak a vízmosásokkal szabdalt szűk völgyben. A csúszós, vízmosásos helyen óvatosan közlekedj. Esős időben a terep nehézség egy fokkal magasabbá válik.
A láda a csőáteresz torkolatától pár méternyire északkeletre, kissé magasabban van elrejtve egy fa üregében. Rejtésre avar szolgál, amelyet fakéreggel és ágakkal szorítottam le, nehogy a szél kitakarja.

A túristaút további része először Terecsenypuszta elhagyott vasútállomásához, amely ma a turizmust szolgálja (feneketlen mély kerekes kúttal), majd a Korcsányi réten a Szentmártoni-tavak vidékére vezet. Ha nincs sürgősebb dolgunk, ez is szép kirándulás lehet (főleg száraz időszakban). Az erdőlátogatási és közlekedési korlátozásokat tekintve ez a segédlet hasznos lehet.

Jó ládavadászatot!
Állapot: kereshető
1 játékos jelölte kedvenc ládájának

KRW értékelés (169 db): környezet: 4.45 rejtés: 4.47 web: 4.66 átlag: 4.53

-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
+
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
+
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


a család 2022.09.25 17:10 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.50 súly: 3.26
Megtaláltuk, köszönjük!

kectam 2022.08.04 15:10 - Megtaláltam
4 napos zselici csavargás Anita, Bea, Judith, Molka, kópé1993, LionDaddy és pliptai társaságában. Idei bázisunk Almamelléken volt, ahonnan csillagtúráztunk. A szokásos frenetikus hangulat mellé szokatlan meleg társult, de ez nem vette el kedvünket a környék felfedezésétől.
Könnyed sétának indult, hisz a vonatok majdnem mindig vízszintesen járnak. Ez igaz is, de a láda jó helyre került! A lépcsők a vízmosás felé nehezen járhatóak, a kidőlt fák és a rájuk rakódott avar miatt. Teljesen nem is lehet lemenni, jobbra kitérve lehet leereszkedni a vízmosásba, majd óvatosan fel a másik oldalán. A láda rendben van. Köszönöm, hogy megmutattad.

IMG_20220804_150448IMG_20220804_151104
IMG_20220804_151525IMG_20220804_151530
IMG_20220804_151858 
molka 2022.08.04 15:10 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.6]

Judith 2022.08.04 15:10 - Megtaláltam
Megcsíptem! [Geoládák v3.12.10]

kópé1993 2022.08.04 15:10 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

LionDaddy 2022.08.04 15:10 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.33 súly: 4.49
2020 és 2021 zempléni geotúrái után idén a Zselicre esett társaságunk - Anita, Bea, Judith, Molka, kectam, kópé1993 és pliptai - választása. Ennek megfelelően almamelléki szállásunkról csillagtúráztunk az ott töltött 2 napon, de odafelé és hazafelé is keresgéltük a ládákat. 32/5. találat.
Az ösvényen besétálva érdekes volt a két oldalt meredeken leszakadó vízmosásos rész, de azt nem sejtettük, hogy a ládáért majd ennyire mélyre kell ereszkednünk. A régi, de meglepően egyben lévő lépcső jó szolgálatot tett, mert a száraz, morzsalékos lejtőn nehéz lett volna ekkora távot megtenni lecsúszás nélkül. A láda rendben van, kópé barátunk ment át érte a vízmosás túloldalára, mi a lépcső aljáról szurkoltunk neki.

Köszi a rejtést!
[g:hu+ 2.9.11]

Kobalta (ex-Kobaljov) 2022.08.01 10:48 - Megtaláltam
Megtaláltam, a falu szélén az innenső oldalon is lehet parkolni az egykori bolt előtt (egy kisebb kutya ki tud jönni a sarkon a kapu nyílásán, de nem bántott inkább visszament), az egykori állomásépületnél is megvoltak az ugatós kutyák (csaucsau-k ha jól tippelek), de kerítés mögött, nem tudnak kijönni. A ládának a terep értékének megfelelően nem annyira volt egyszerű a megközelítése, főleg mert a lépcső aljánál már felgyűltek az idők során kidőlt és oda lecsúszott fák amin már talán csak egy gyerek fér át (és ha jól láttam alatta is teljesen eltorlaszolja a vízmosás alját így valószínűleg lent nyugatról sem érdemes megközelíteni) így inkább azt csináltam, hogy a lépcsőn kicsit vissza felmenve oldalra letértem róla a keleti irányba és a töltés oldalában haladva megkerülve a kidőlt fákat egy kisebb vízmosáson tudtam leereszkedni az aljáig (a vitt túrabotok jól jöttek a meredekebb szakaszokon). A láda félig ki volt takarva így már messziről látható volt, visszarejtéskor tettem rá leveleket és gallyakat is több rétegben (bár nem hiszem, hogy az írt nehézségek miatt túl sokan járnának erre). Köszönöm a rejtést!

20220801_105826 
remkolyok 2022.04.18 14:12 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.7]

joove 2022.04.18 09:22 - Megtaláltam
Zselic gyalogtúra. Köszönjük a rejtést.

hacsabi 2022.03.16 05:55 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.7.16]

Elveszett Geoláda Fosztogatói 2022.03.14 09:11 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 3.5 web: 5 átlag: 4.50 súly: 4.15
DDP közben.

/Quatermain/ [Geoládák v3.12.6]

Mr Bean 2022.02.20 16:06 - Megtaláltam
Megvan! Köszi a segítséget! [Geoládák v3.12.6]

Moncsiroli 2022.02.06 09:14 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.47
Köszönöm

sipsza 2021.12.31 20:49 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!

adamszo 2021.12.31 20:49 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!

Robinson76 2021.11.19 11:05 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 3.45
Kezdésnek jó kis átmozgatós volt. Köszönet érte!

erdei csiperke 2021.11.06 14:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.86
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]

jutics 2021.10.21 17:15 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.02
Köszönöm a rejtést!

IMG_20211021_172735IMG_20211021_172746
IMG_20211021_172631 
bazsogeleba 2021.08.28 12:25 - Megtaláltam
Balatonra menet beugrotrunk. Kb. fél óra kitérő volt.

anettnori 2021.08.27 17:33 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.42
Megvan!
[g:hu+ 2.7.14]

Kellemes környezet, jó leírás. A rejtés tökéletes helyen van, épeszű ember nem vág át a vízmosáson, főleg eső után nem...

-1-2
sirgalahad 2021.08.27 06:48 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.33 súly: 4.60
Ballagván a töltésen
Múltba réved költésem
Nézem, látom, mi lett mára
Itt ment a sín Szigetvárra

mheder 2021.08.22 15:00 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

OsiOsi 2021.08.11 13:37 - Megtaláltam
Zselic és környéke 10.

VaVi 2021.08.09 16:57 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

Csapdoki 2021.08.06 12:19 - Megtaláltam
Köszi a lehetőséget.


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (306 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]