A láda (25*12*6 cm) a megszűnt Kaposvár-Barcs vasútvonal bejárható töltésének oldalában rejtőzik egy bokor törzsei között Lipótfa és Somogyszentimre között. Kerékpártúra oda-vissza 21 km a teljes szakasz esetén, de van lehetőség ládához közeli ponton is az indulásra.
A ládába utazó ügynök, vándorbogár, geoérme helyezhető. Ha még nem tudod, hogy ezek micsodák, feltétlenül olvasd el ezt a leírást! A geoláda megközelítése
Érdeklődési köröd, a rendelkezésre álló időkeret és a közlekedési eszközöd függvényében négy, autóval elérhető kiindulási pontot választhatsz, a kerékpárút hosszabb-rövidebb szakaszának bejárásához.
1. Leghosszabb, 11 km a kaposmérői faluvégtől. N 46° 21,328' E 17° 41,685' 160 m [GCKVMV+1.parkoló] 2013.08.08: ez a megközelítés a táv kb. 90%-án egybeesik egy új multi útvonalával, idődtől függően a kettő összeköthető.
2. Kaposdadától indulva 9 km a táv. N 46° 20,235' E 17° 41,961' 145 m [GCKVMV+2.parkoló]A Bárdudvarnokig tartó pár száz méteren két érdekességet találsz: az 1200-as években alapított szentbenedeki premontrei prépostság romjainak feltárását N 46° 19,920' E 17° 41,976' 150 m [GCKVMV+középkori emlék], majd Szent Benedek emlékszobrát.
3. Bárdudvarnokról a Petörke-tótól indulva 8 km a táv. N 46° 19,717' E 17° 41,906' 145 m [GCKVMV+3.parkoló]
4. Lipótfa faluközponttól 2 km a táv. N 46° 16,872' E 17° 40,265' 155 m [GCKVMV+4.parkoló]
5. Somogyszentimre felől nem a kerékpárúton, de túlnyomórészt szintén a vasút nyomvonalán mintegy 3 km a táv. Itt kell az országútról letérni: N 46° 15,748' E 17° 37,621' 180 m [GCKVMV+kiágazás], ebből az irányból a terepnehézség 2-es. Az elágazásban van hely parkolásra, de kissé távolabb kiépített parkolót is választhatsz: N 46° 16,006' E 17° 37,665' 170 m [GCKVMV+5.parkoló]. A vasút nyomvonalát követve rátalálsz a Bárdi-patak egykori boltíves vasúti átereszére N 46° 15,890' E 17° 38,375' 170 m [GCKVMV+áteresz].
---
Persze más, rövidebb útvonalat is kipróbáltak már a Keresők (pl. Bánya temetőjétől), de ezek az útvonalak kevésbé tárják fel az egykori vasút nyomvonalát.
Kaposvár-Barcs vasútvonal
A megszűnt 56-os vasútvonal nyomvonalának egyes szakaszai új szerepkörben, kerékpárúttá kiépítve tovább élnek. A vasútvonal északi szakasza a Zselic nyugati határávidékén vezetett; ezért kevésbé vadregényes, mint a GCREQU ládánál ismertetett zselici vonal.
A vasútvonal története
A vasútvonalat 1905. nov. 16-án adták át. Az 1872-ben átadott (Budapest)-Dombóvár-Zákány-(Fiume) és az 1868-ban átadott Pécs-Barcs-Murakeresztúr keretvasutakat összekötő vonal Kaposmérő és Középrigóc között rendelkezett külön pályával. Kis terhelésre és alacsony sebességre alkalmas felépítménye ellenére (a 66 km-es táv megtételéhez 2 óra volt szükséges) meglehetősen kihasznált vonal volt; 9...10 kocsiból álló szerelvény volt a jellemző, de csúcsidőben 14 kocsis szerelvény is közlekedett. Az utolsó évi menetrend szerint munkanapokon 6 vonat közlekedett Kaposvárra, 5 ellenkező irányba. A kocsik kéttengelyes, fapados vagonok voltak, a háborús kártételek után egy ideig még marhavagonból átalakított "bocipullmanok" is szolgáltak. Kezdetben gőzmozdonyos (275-ös vagy 367-es), később a Diesel-vontatás volt az általános (ABmot, a végső időszakben még MD is előfordult).
Nagyobb terhelésű tehervonatoknál legalább Kadarkútig előfogatolás is szükséges volt.
A 70-es évek modernizációs folyamatában nem kerülhette el a végzetét annak ellenére, hogy a zselici vasút és a Barcs-Nagyatád vonal felszámolása nyomán az országban párját ritkítóan nagy, durván 30*60 km-es terület maradt vasútvonal nélkül. A közlekedés Csanádi György minisztersége idején szűnt meg; az utolsó menetrend szerinti járat 1979. dec. 31-én közlekedett. Egy éves "szüneteltetési" időszak után szabad volt a vásár: a mendemondák szerint az eltűnt sínek a környék akkoriban épült házainak alapjaiban ma is szolgálnak, a talpfák mint szőlőkordon oszlopok fejezték be pályafutásukat.
Somogyszentimre
Ha az 5-ös számú megközelítést választod, az egykori Somogyszentimrétől indulsz. Somogyszentimre népes település volt, saját vasútállomással. A 20. században elnéptelenedő Szentimrére sokáig emlékeztettek a fokozatosan romosodó hatalmas gazdasági épületek, végül 2016. során ezek többségét a földdel tették egyenlővé. A település egykori lakosaira ma már csak a nehezen megközelíthető, teljesen elvadult temetője maradványai emlékeztetnek.
Ha már erre jársz, és nem riadsz vissza a nehéz tereptől, kár lenne kihagyni a somogyszentimrei vár emlékládáját.
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
-
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést!
Andi, Zoli
a ládát a csalános susnyásból áttettem a mellette lévő galagonya bokor törzsei közé, logbook szétázva [Geoládák v4.5.0]
Kétnapos Kaposvár környéki biciklizésre jöttünk Fidorka, GeoÉvike, Mira, Gábor66, Kiváncsifáncsi és Toti részvételével. Nagyon kellemes, napos, de mérsékelten meleg időben tekertünk végig a Bárdi-patak völgyet. Ezt a pontot is érintettük az út során, így újra ellátogattam ide is.
Kerékpárral kicsit küzdős volt lejönni ide, de inkább visszakavarodni az aszfaltra. Jó meredeken kellett feltekerni. A ládát kellet keresgélni egy darabid, de végül ráakadtunk.
Két napos Kaposvár környéki bringás kirándulásra érkeztünk Mira, Gábor66, GeoÉvike, Toti, lelcache és Fidorka társaságában. A délelőtti Deseda kör után délután a Bárdi patak völgyét jártuk be, akkor esett útba ez a pont is. Egy meredek lefele ereszkedés után már el is értük a pontot. Mostanában nem sokan kereshették, mert iszonyat sűrű növényzeten kellett átküzdeni magunkat a találatért, ami végül sikerült. Visszafele a kapaszkodó nem esett jól :)
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. GCBAPA utolsó pontja után jöttem át a ládához. Először azt gondoltam, hogy a régi vasút vonalán vezető erdei úton közelítek kocsival, de a sár miatt az lehetetlen volt, inkább DK felől közelítettem gyalog.
Zselici kódorgások 2022 nagyon jó helyeken, de három kritikán aluli rejtéssel a ládagazdától. Nem szoktam pontozni, de most használom ezt az eszközt is a figyelemfelhívásra.
Én ugyan örültem, hogy a tótól nem kellett sokat bandukolnom a déli napsütésben, de azt nem hiszem el, hogy egy 11 km-es útvonalon ez a pont a legideálisabb rejtekhely: a rézsűben a dzsinzsában.
Ma folytattuk a húsvéti zselici kalandozást kitkat0123 és tabletta társaságában. Hu-s és com-os ládát se hagytunk megtalálás nélkül. Tegnap a 20 éves a geocacing.hu zselici multiját jártuk végig, ma a Zselic túloldalán kerestünk ládákat. Elsőként a Bárdi-patak völgyét kerestük fel. Érdekes volt a Vicagera-horgásztó. Gyorsan meglett a láda.
Köszönöm a rejtést!
Teljesen besötétedett, mire ideértem. De az látszott útközben is, hogy nagyon szép lehetett ez a vasútvonal.
A láda nem a törzsek, hanem a gyökerek között van. De úgy tűnik, ott biztos helye van. Köszi a rejtést.
mmcxlviii.