A láda a VOR-adótól északnyugati irányban található akácos kiserdőben pihen egy fa tövében.
Erdő sarkától délnyugati irányba ~10 méter, majd befelé 2,5 méter.
A láda a gc.com-on még nem szerepel, Travel Bug nem rakható be!!
Láda:
A láda egy kisméretű, műanyag, konyhai doboz. Így nagyméretű ajándék tárolására alkalmatlan. (10x7x5cm)
Megközelítés:
Monorra érkezve a 4 főútról kell Vasad felé lekanyarodni. Kb. 1,3 km után jobbra le kell térni egy földútra.
N 47° 19,943' E 19° 24,936' 130 m [GCVOR+leágazás]Innen már látható az objektum. A láda a VOR-adótól északnyugati irányban található akácos kiserdőben pihen egy fa tövében.
A monori VOR adó:
Kezdetekben a repülésben az ún. elemi navigáció segítségével határozták meg helyzetüket a repülőgépvezetők. Mágneses iránytű, egy használható térkép,
egy jó óra és a megfelelő felkészülés (pl. repülési terv) elengedhetetlen kelléke volt a légijárműveknek ahhoz, hogy elérjék célállomásukat.
E módszer azonban komoly korlátokkal bírt, hiszen csak jó időjárás esetén és leginkább nappal volt használható.
A kereskedelmi repülés "időjárás függetlenségét" és a "nagysebesség/magasság" problémáját valamilyen módon meg kellett oldani,
tehát a helymeghatározás más módját kellett megtalálni. Ez pedig tekintettel az adott technológiai fejlődésnek a rádió- elektronikus léginavigáció volt,
melyben a helymeghatározást földön telepített, és/vagy a légijármű fedélzetén elhelyezett berendezés által kisugárzott elektromágneses hullámok segítségével
végezzük el
A láda által bemutatott objektum a legmegbízhatóbb, legtöbb információt nyújtó berendezés.
A VOR (VHF Omni-directional Range - VHF Körsugárzó rádió-irányadó berendezés) adók a 108.000 - 117.950 MHz tartományban sugározhatnak. Természetesen minden ilyen adó fix frekvencián dolgozik, mely
nemzetközi egyeztetéssel került kiosztásra. Ez esetünkben a monori adónál 112,5 MHz. A VOR adók segítségével nem csak azt állapíthatja meg a
légijármű személyzete, hogy merre van tőlük az adó, hanem lehetővé teszi, hogy egy bizonyos kurzuson, radiálon repüljenek az adó felé, vagy attól elfelé.
A legtöbb ilyen adóval együtt telepítették az ún. DME (Distance Measuring Equipment - Távolságmérő berendezés) berendezést, mely jelei alapján azt is tudhatja a személyzet, hogy a
leolvasás pillanatában milyen távolságra van az adótól.
Természetesen a repülőgép műszerfalán megtalálhatóak azok a kijelzők, műszerek, melyek a VOR - DME berendezések információit megjelenítik és a személyzet számára egyértelművé teszik egy ismert ponttól (az adó)
való távolságot és irányszöget.
A világ fejlettebb területeire viszonylag sűrűn telepítettek ilyen adókat, így lényegében VOR-ról VOR-ra lehet navigálni. Minden ilyen adó rendelkezik egy általában 3 karakterből álló egyedi azonosítóval. A monorié: MNR.
Pár évtizede még a VOR adók jelentették az elsődleges technológiát a léginavigációban, míg napjainkban a közforgalmi repülőgépek zöme saját, inerciális helymeghatározó rendszerrel vannak felszerelve, tehát mondhatjuk, hogy ha megadjuk nekik az indulási pont
koordinátáit, magától elnavigál a megfelelő célpontig. Miért van akkor szükség még az ilyen adókra? Részben a kisgépes repülés igényei miatt, illetve úgymond tartalék rendszerként.
A monori VOR adó amúgy azért lett ide építve, mert ez a hely pontosan az ún. régi, ferihegyi pálya (31L, 13R) tengelyében van a megfelelő távolságra, ez lehetővé tesz egy VOR megközelítést (lásd 1. kép), hiszen ezen adó, megfelelő műszerbeállítás mellett pontosan rávezet a leszállópályára.
Egyéb:
2022.03.14 13:52
Ládakarbantartás. A sorozatos ládaeltűnések okán a doboz közelebb került a látnivalóhoz.
A csésze közelében a patak környékén rengeteg madarat figyelhetünk meg, csodálatos a helyi élővilág.
Az adóállomás területére természetesen szigorúan tilos belépni!
Szívesen fogadok javító szándékú szakmai hozzászólásokat a fenti leíráshoz.
Előre is köszönöm!
Hasonló berendezések találhatóak a következő koordinátákon:
N 46° 47,998' E 21° 4,433' 81 m [GCVOR+BKS]
N 47° 27,027' E 19° 14,967' 144 m [GCVOR+BUD]
N 46° 40,659' E 19° 40,904' 109 m [GCVOR+BUG]
N 47° 39,546' E 17° 43,461' 144 m [GCVOR+GYR]
N 47° 9,133' E 18° 44,539' 158 m [GCVOR+PTB]
N 46° 49,687' E 18° 7,067' 139 m [GCVOR+SVR]
N 48° 0,478' E 20° 59,774' 99 m [GCVOR+SAG]
N 47° 29,596' E 19° 26,773' 239 m [GCVOR+TPS]
Jó műholdállást!
dc3