10 cm magas, 6 cm átmérőjű műanyag henger. A Tunel keleti bejáratától 30 méterre észak felé, egy juharfa üregében, talajszinten.
A Tunel egy 14. századi eredetű rövid bányaalagút a Körmöci-hegység sziklás gerince alatt. Annak idején itt szállították az ércet a besztercebányai bányákból a körmöcbányai királyi pénzverőbe. Az alagutat Görgey építtette ki: csapatai 1849 januárjában ezen keresztül jutottak át Besztercebányára. Ezért Görgey-alagútnak (Tunel Görgeyho) is nevezik.
Az alagutat néhány évtizede rendbehozták, de 2014-ben újra beomlott. 2016 júniusában újjáépítették. Az alagúton a sárga turistajelzés vezet át - átbújva a gerinc tetején vezető piros jelzés alatt.
Megközelítés:
A Tunel közkedvelt célpont: télen sífutóléccel, nyáron hegyikerékpárral és egész évben gyalog sok turistaúton elérhető. A Körmöci-hegység főgerince alatt vezet át: nyugatról Körmöcbánya (Kremnica), keletről Besztercebánya (Banská Bystrica) felől közelíthető meg. Sível, biciklivel és gyalog is át lehet kelni a hegységen, és így mindkét várost meg lehet látogatni. (Nagyobb kirándulásokhoz érdemes megvenni az 5-ös számú 1:25000 méretarányú "Kremnické Vrchy" turistatérképet.)
A legkönnyebb útvonal Szkalkáról (Skalka) a piros jelzésen (télen ratrakolt sífutóúton) vezet a ládához (kb. 1,5 km, gyengén lefelé). Parkolni a szkalkai síközpontnál lehet (2022 óta fizetős, 4 EUR/nap): N 48° 44,333' E 18° 59,274' 1170 m [GCtune+Skalka]. Szkalka télen egy nagyon jó, olcsó, családias síközpont volt különböző (kéktől a feketéig) lesiklópályákkal és legalább 50 km sífutópályával - sajnos ezt a hangulatot az új tulajdonos, a nagy beruházások (ülős lift, szallodák) eléggé tönkretették, de a sífutó pályarendszer még most is nagyon klassz. Nyáron a sífutóutak hegyibicikliutakká változnak. Szkalkára Körmöcbányáról (Kremnica) vezet országúti kerékpárral és autóval is járható aszfaltút (menetrendszerű buszközlekedés is van, télen hóláncra szükség lehet).
Szkalka közelében néhány éve klettersteig utak is létesültek, amelyek tavasztól őszig útbaejthetők a Tunel felé menet.
Körmöcbánya (Kremnica) aranybányáiról és pénzverdéjéről híres, régi város. Ma is itt működik a szlovák pénzverde. A várfallal körülvett régi belváros fölé magasodik a várost uraló gótikus stílusban épült erődített templom.
Egy másik, az előzőnél kicsit hosszabb, és fárasztóbb, de még így is rövid útvonal Tajó (Tajov) felett indul. A rejtéskor Mikulással ezt választottuk. Parkolni a Chata Tajov mellett lehet: N 48° 45,300' E 19° 1,525' 780 m [GCtune+Tajov]. Ide Besztercebányáról (Banská Bystrica) lehet kijutni: a városon átvezető gyorsforgalmi útról a belvárosi leágazás után (észak felé haladva) a következő kijáraton kell letérni Králiky, Tajov, Kordíky felé. Tajó (Tajov) után tovább kell menni Kordíky felé, majd egy táblával jelzett helyen (Hotel Lesak) balra kell letérni N 48° 45,355' E 19° 3,405' 530 m [GCtune+Tajov-elagazas]. Ez az út már egyenesen a megadott parkolóhoz vezet. Innen a régi ércszállító utat követő sárga jelzés szerpentinezik fel szép egyenletesen a gerincre (kb. 4 km, 370 m szint) a Tunelhez. Télen túraléccel, nyáron hegyibiciklivel is járható az út.
Besztercebánya (Banská Bystrica) a Garam partján fekvő régi város. Az elmúlt években nagyon szépen rendbe hozták, a főtéren és környékén nagy élet van, sok régi épülettel, vendéglőkkel, sörözőkkel. Engem családi szálak is kötnek ide: apai nagyapám 1882-ben itt született.
Nem akartam a ládát városi virtuális pontokkal multivá alakítani, de aki eljön a ládát megkeresni, az ne hagyja ki a két várost se!
Állapot: kereshető
+
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
+
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
-
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Tájfutóverseny, skalkai kirándulás, klettersteigezés után meglátogattam a ládát. A logbook betelt (el is hoztam), most csak a jelszó és pár üres lap van a ládában. A kikészített cserelogbookot sajnos otthonhagytam.
Ha készülsz menni (most a GCpant mozgó is a közelben van), akkor előtte kérlek, keress meg emailben. (A láda mérete miatt csak kicsi logbook fér el benne.)
A hosszú hétvége első túranapján útba tudtam ejteni a környéket, kerestem, és szerencsére meg is találtam a ládát. Köszönöm a rejtésbe fektetett munkát, mely felhívta a figyelmemet erre a helyre! Bővebben később. Tamás [Geoládák v4.5.0]
A Királyka sípálya parkolójában tettük le az autót, ahol rajtunk kívül senki sem volt délelőtt tízkor. Sajnos a kirándulás elején alaposan eláztatott az eső. Ha nem lett volna rajtunk esőkabát, akkor sem lettünk volna vizesebbek. Szerencsére hideg nem volt, és a felfelé menet során gyorsan ki is melegedtünk, szóval tudtuk folytatni a túrát. A láda könnyen meglett. Az alagút csak egy kis szintemelkedés megspórolását tudja biztosítani, de az akkoriak biztos tudták, hogy miért vágnak egy ekkora munkába.
Tovább folytattuk a kört a GCSISA felé. Útközben a függőhidat is megtekintettük, de nem mentünk fel rá. A csúcson a lányok ittak egy a zápor után jóleső meleg teát. A csúcs környékén és a vasalt utak felé volt kicsit nagyobb a forgalom, egyébként csendes útvonal.
Tegnap egy nagyon élvezetes vadvízi evezést tettünk a Garamon. Tájón (Tajov) volt a szállásunk, és mivel a mai napi evezést a hűvösebb és szelesebb idő miatt lefújtuk, volt időm felszakadni ehhez a ládához.
Már régóta nézegettem ezt a ládát, de mivel a társaság nagy részének, akikkel Szlováiában szoktunk kirándulni már megvolt, így eddig valahogy nem sikerült erre kanyarodni. Ma reggel végre ez is összejött.
Korán, napkelte előtt valamivel indultam, hogy mire a társaság feltápászkodik, már vissza is érjek. Nagy sebességgel haladtam a cél felé. Sehol, senki nem volt még, csak két őzzel futottam össze. Ahogy egyre magasabbra emelkedett a nap, úgy lett egyre szebb színe a tájnak.
A tervezett idő előtt elértem az alagutat. Először a ládára mentem rá. Kicsit kellett keresni, de azért viszonylag gyorsan megtaláltam. Aztán át"túráztam" az alagúton is, hogy mindkét oldalról megnézhessem. Kicsit csalódás volt. Arra a régi, fagerendás látványra számítottam, ami a ládaoldalon is szerepel, de sajnos azóta felújították, és modernebb külsőt kapott! Nekem az old school design jobban tetszett, de azért így is érdekes volt!
Lefelé menet már magasabban járt a nap, így nagyon szépek voltak a lombok színei. A terveimnél korábban visszaértem a szállásra. Pont jókor. A társaság éppen reggelizett, így én is tudtam csatlakozni.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Sakalkáról indultam ahol szerintem csak én fizettem nyáron a parkolóért ki a 6 eurot, mert akit megkérdeztünk senki nem vett jegyet. De jobb a nyugalom, így megvettem. GCtune felé mentünk és a GCSISA felöl vissza a kocsihoz, így egy kis körtúrát sétáltunk, ami cirka11km és 550m szint lett a vége.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Besztercebánya felől érkeztünk az elő napi Rozsutec túra után. A Királyka melletti kis gyakorló síugró sáncnál töltöttük az éjszakát majd reggel felautóztunk a sípálya aljánál lévő nagy, ingyenes parkolóba. Táborozókon kívül senki nincs itt nyáron. Onnan a nagy síugró sánc érintésével megmásztuk a Skalkát 400m szint árán. Az előző napi 1400 után jól is esett. Majd meglátogattuk a Tunelt és a jó állapotban lévő ládát. A logbook hamarosan betelik, a következő megtaláló hozhatna bele egy kis méretűt. Látványos az alagút, tetszett. Utána még az új via ferrata pályákat másztuk végig, ami szintén nagy élmény. Köszönjük a virtuális idegenvezetést! [Geoládák v3.12.10]
Ezt a ládát már rengetegszer meglátogattam. Az alagút beomlása és újjáépítése után pótoltam, és át is helyeztem. A .com-on sokkal több megtalálása van, onnan is kapok visszajelzéseket.
Most a sikeres magyar logok után az új szabályok alapján én is bejelentem a megtalálást. Persze, ha majd javítani kell, jövök újra.
A legutóbbi egyéb logok:
2019.03.15 12:00
Idén hihetetlen jók a hóviszonyok Skalkán. A közel 100 km-es pályarendszer minden része remekül síelehető volt - ha nem is mindig minden egyszerre. Gyönyörű, változatos, szintes pályák: van finoman hullámzó rész is, de van, ahol 4-5 km-en át döngethetsz lefelé - aztán persze ugyanilyen hosszan fel kell újra futni.
Másfél hónapon belül most ötödször jöttem ki egy-egy napra sífutni (így eddig összesen 258 km-t futottam itt idén). Ma hajnalra 25 cm friss porhó hullott, amit jó 30 km-en szépen végigjárt a ratrak is. Nagyon nagy élmény volt!
Amióta a Tunel átépítése miatt az alagúton kívülre kellett költöztetnem a ládát, télen, nagy hóban nehéz megtalálni. Ilyenkor természetesen elfogadok fényképpel dokumentált jelszónélküli megtalálásokat is. Még most is 70 cm hó van, érdemes jönni!
2017.01.21 13:50
Az alagút teljesen elkészült, átjárható/átsíelhető. Viszont az új szerkezet nem teszi lehetővé az alagúton belüli rejtést, így a doboz marad az új helyén.
Szkalkán kíváló hóviszonyok vannak, érdemes menni sífutni! A pályák állapotáról részletes információ.
Egy nehéz nap nehéz vége! A ládánál olvastam el Dr. Lada kerékbilincses ijesztgető sztoriját, mit mondjak, nem voltam nyugodt, amíg vissza nem értem a kocsihoz. Szerencsére vaklárma volt, van egy tábla ugyan, de mi az előtt álltunk meg a buszmegállónál :-)
Tátrai túránk utolsó állomása ez az érdekes régi bányaalagút. Párduc50-el kerestük fel a helyszínt, a ládához nagyon meredeken lehet feljutni, ezért egy kis segítséget is kértünk. A GCSISA-tól a Skalkán keresztül a piros jelzésen mentünk az alagúthoz. Útközben magyar nyelvű hegyi mentők segítettek a via ferrátásoknak. Nagyon szép hely, a visszafelé útban páratlan szép volt a panoráma, köszönet a rejtésért.