Röviden: 10 cm magas, 6 cm átmérőjű műanyag henger. A Tunel keleti bejáratától 30 méterre észak felé, egy juharfa üregében, talajszinten.
A Tunel egy 14. századi eredetű rövid bányaalagút a Körmöci-hegység sziklás gerince alatt. Annak idején itt szállították az ércet a besztercebányai bányákból a körmöcbányai királyi pénzverőbe. Az alagutat Görgey építtette ki: csapatai 1849 januárjában ezen keresztül jutottak át Besztercebányára. Ezért Görgey-alagútnak (Tunel Görgeyho) is nevezik.
Az alagutat 10-20 éve rendbehozták, de 2014-ben újra beomlott. 2016 júniusában újjáépítették. Az alagúton a sárga turistajelzés vezet át - átbújva a gerinc tetején vezető piros jelzés alatt.
A bejáratok kialakítása még folyik, addig az alagút még le van zárva. Fent a nyeregben lehet átkelni.
Megközelítés:
A Tunel közkedvelt célpont: télen sífutóléccel, nyáron hegyikerékpárral és egész évben gyalog sok turistaúton elérhető. A Körmöci-hegység főgerince alatt vezet át: nyugatról Körmöcbánya (Kremnica), keletről Besztercebánya (Banská Bystrica) felől közelíthető meg. Sível, biciklivel és gyalog is át lehet kelni a hegységen, és így mindkét várost meg lehet látogatni. (Nagyobb kirándulásokhoz érdemes megvenni az 5-ös számú 1:25000 méretarányú "Kremnické Vrchy" turistatérképet.)
A legkönnyebben útvonal Szkalkáról (Skalka) a piros jelzésen (télen ratrakolt sífutóúton) vezet a ládához (kb. 1,5 km, gyengén lefelé). Parkolni a szkalkai síközpontnál lehet: N 48° 44,333' E 18° 59,274' 1170 m [GCtune+Skalka]. Szkalka télen egy nagyon jó, olcsó, családias síközpont különböző (kéktől a feketéig)lesiklópályákkal és legalább 50 km sífutópályával. Nyáron a sífutóutak hegyibicikliutakká változnak. Szkalkára Körmöcbányáról (Kremnica) vezet országúti kerékpárral és autóval is járható aszfaltút (menetrendszerű buszközlekedés is van).
Körmöcbánya (Kremnica) aranybányáiról és pénzverdéjéről híres, régi város. Ma is itt működik a szlovák pénzverde. A várfallal körülvett régi belváros fölé magasodik a várost uraló gótikus stílusban épült erődített templom.
Egy másik, az előzőnél kicsit hosszabb, és fárasztóbb, de még így is rövid útvonal Tajó (Tajov) felett indul. A rejtéskor Mikulással ezt választottuk. Parkolni a Chata Tajov mellett lehet: N 48° 45,300' E 19° 1,525' 780 m [GCtune+Tajov]. Ide Besztercebányáról (Banská Bystrica) lehet kijutni: a városon átvezető gyorsforgalmi útról a belvárosi leágazás után (észak felé haladva) a következő kijáraton kell letérni Králiky, Tajov, Kordíky felé. Tajó (Tajov) után tovább kell menni Kordíky felé, majd egy táblával jelzett helyen (Hotel Lesak) balra kell letérni N 48° 45,355' E 19° 3,405' 530 m [GCtune+Tajov-elagazas]. Ez az út már egyenesen a megadott parkolóhoz vezet. Innen a régi ércszállító utat követő sárga jelzés szerpentinezik fel szép egyenletesen a gerincre (kb. 4 km, 370 m szint) a Tunelhez. Télen túraléccel, nyáron hegyibiciklivel is járható az út.
Besztercebánya (Banská Bystrica) a Garam partján fekvő régi város. Az elmúlt években nagyon szépen rendbe hozták, a főtéren és környékén nagy élet van, sok régi épülettel, vendéglőkkel, sörözőkkel. Engem családi szálak is kötnek ide: apai nagyapám 1882-ben itt született.
Nem akartam a ládát városi virtuális pontokkal multivá alakítani, de aki eljön a ládát megkeresni, az ne hagyja ki a két várost se!
Állapot: kereshető
+
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
+
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
-
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Besztercebánya felől érkeztünk az elő napi Rozsutec túra után. A Királyka melletti kis gyakorló síugró sáncnál töltöttük az éjszakát majd reggel felautóztunk a sípálya aljánál lévő nagy, ingyenes parkolóba. Táborozókon kívül senki nincs itt nyáron. Onnan a nagy síugró sánc érintésével megmásztuk a Skalkát 400m szint árán. Az előző napi 1400 után jól is esett. Majd meglátogattuk a Tunelt és a jó állapotban lévő ládát. A logbook hamarosan betelik, a következő megtaláló hozhatna bele egy kis méretűt. Látványos az alagút, tetszett. Utána még az új via ferrata pályákat másztuk végig, ami szintén nagy élmény. Köszönjük a virtuális idegenvezetést! [Geoládák v3.12.10]
Ezt a ládát már rengetegszer meglátogattam. Az alagút beomlása és újjáépítése után pótoltam, és át is helyeztem.
A .com-on sokkal több megtalálása van, onnan is kapok visszajelzéseket.
Most a sikeres magyar logok után az új szabályok alapján én is bejelentem a megtalálást.
Persze, ha majd javítani kell, jövök újra.
Egy nehéz nap nehéz vége! A ládánál olvastam el Dr. Lada kerékbilincses ijesztgető sztoriját, mit mondjak, nem voltam nyugodt, amíg vissza nem értem a kocsihoz. Szerencsére vaklárma volt, van egy tábla ugyan, de mi az előtt álltunk meg a buszmegállónál :-)
Tátrai túránk utolsó állomása ez az érdekes régi bányaalagút. Párduc50-el kerestük fel a helyszínt, a ládához nagyon meredeken lehet feljutni, ezért egy kis segítséget is kértünk. A GCSISA-tól a Skalkán keresztül a piros jelzésen mentünk az alagúthoz. Útközben magyar nyelvű hegyi mentők segítettek a via ferrátásoknak. Nagyon szép hely, a visszafelé útban páratlan szép volt a panoráma, köszönet a rejtésért.
Néhány fontos infó:
Aki nem akar szintet az Skalka felől kis sétával megúszhatja, de, ha azt hiszi könnyű dolga lesz téved. Skalkán a parkolás mára fizetős lett 4 euro és csak sms-ben lehet megváltani, ez pedig csak helyi telefonról lehetséges. A parkolókat a Kremnica mestská polícia ellenőrzi és aki ismeri a városi rendőrség autóit tudja a csomagtartó tele van kerékbilinccsel, szóval jut mindenkinek aki nem fizet. A parkolón kívül tilos megállni, és ott a kresz bírságon kívül valószínű egy természetvédelmit is kiállítanak, arra nagyon harapnak a szlovi hatóságok. Mi szerencsére a mega rendezvény miatt ingyen parkolhattunk, de talán az lehet a megoldás, ha az ember kezébe vesz 4 eurot és egy ott lévő szlovit megkér a telefonjáról az ő rendszámát is küldje el. Elég segítőkészek a szlovik és a többségük beszél angolul is.
N48 44.844 E18 59.757 itt egy 1899-es öntöttvas magyar nyelvű emléktábla van, Görgei honvédseregének emléket állítva (lásd kép). A sárga jelről a kék függőleges csíkon kell felmenni hozzá kb 40 métert. Aki kletterezni jött mehet a kb 20 méterrel odébb induló kék pöttyön is, meredek, de nem kell felszerelés.
Körmöcön van a világ egyik Geocaching múzeuma. Aki ráér menjen be nézze meg interaktív, szóval a LAB alkalmazást előtte töltse le a telóra, meg tudjon valaki közülük angolul. Sok jó rejtést és érdekességet fog látni. Nem győz majd a homlokára csapni, mikor rájön hol a láda mi a jelszó... N 48° 42.730 E 018° 54.521 a bányaudvaron van ahol az aranybánya múzeum is de attól független ez ingyenes.
A szlovi erdei iskola megára jöttünk ki néhány napra. Egyből a kletterrel kezdtünk, sajna csak a függőhídon jutottam át, ami hatalmas élmény volt. A többiről lemondtam mert a függőhídra is kb 1 órát kellett sorba állni. A többit nem vállaltam be mondván rengeteg programról lemaradunk. Szlovi barátaim mondták, hogy az éjszakai játék előtt fogják végigmászni, de nekünk este 8-kor át kellett venni a szállásunk, így örültünk, hogy a játék kezdetére felértünk Skalkára. A játékot meg semmi pénzért nem hagytam volna ki, hisz kaptunk csákányt, meg vödröt és fejlámpával mentünk aranyat bányászni. Bevallom pocsék aranyásók voltunk, mert a vödör aranyunkat letettük az erdőbe, majd senki nem fogta meg, mikor tovább indultunk, így vissza kellett mennünk érte, a célba homokkal együtt vittük be, mert kihagytuk a szitás állomást... Így végül másnap reggel ugrottam neki a kletternek. Nagyon jó utak vannak, mindegyik élmény, még a könnyebbek is. Amikor kiértem a kletterről ismét szlovi ismerősökbe futottam és egyből mondták, fotóztak nekem olyat aminek biztos örülök, ekkor mutatták az öntöttvas táblát a magyar felirattal és térképen meg is mutatták kb hol van. Innen elmentünk a tunel ládához, majd a kicsit odébb lévő multiládát is megcsináltuk, majd felmásztunk a Vyhnatová csúcsra is. Lefelé jövet megkerestük a táblát is. A ládamegtalálás is érdekesre sikeredett akit érdekel a történet a Travel Bug és com fórumban elolvashatja.
Hétvégére jöttünk Besztercebányára a Škola v prírode - Skalka pri Kremnici MEGA eventre és a via ferratázni a ŠVP - T5 VIA FERRATY eventre. Kis levezetésként megkerestük ezt a ládát. Mindkét ládába logoltam.
Köszönöm a rejtést!
Skalkán 16 éve voltam egyszer síelni, de a hó alatt nem látszott, micsoda szuper mászóutak vannak itt!Akkor volt idő elmenni Kölmöcbányára is, erre most nem adódott lehetőség, mert még aznap estére át kellett nyargalni Szlovákia keleti felére a 30 év után megnyitott Kysel-szurdokba is. Akkor még nem tudtuk, hogy Skalka csak bemelegítő volt.
Régi barátokkal fantasztikus 2 napot töltöttünk együtt!
GPS nélkül sikerült rálelnem (egy kessertárs szóbeli eligazítása segítségével). Ferratázás után levezetésnek egy könnyű séta.
A fotó aksi persze most merült le. A képek a másnapi Hernád-szurdok túrán készültek.
2019.03.15 12:00
Idén hihetetlen jók a hóviszonyok Skalkán. A közel 100 km-es pályarendszer minden része remekül síelehető volt - ha nem is mindig minden egyszerre. Gyönyörű, változatos, szintes pályák: van finoman hullámzó rész is, de van, ahol 4-5 km-en át döngethetsz lefelé - aztán persze ugyanilyen hosszan fel kell újra futni.
Másfél hónapon belül most ötödször jöttem ki egy-egy napra sífutni (így eddig összesen 258 km-t futottam itt idén). Ma hajnalra 25 cm friss porhó hullott, amit jó 30 km-en szépen végigjárt a ratrak is. Nagyon nagy élmény volt!
Amióta a Tunel átépítése miatt az alagúton kívülre kellett költöztetnem a ládát, télen, nagy hóban nehéz megtalálni. Ilyenkor természetesen elfogadok fényképpel dokumentált jelszónélküli megtalálásokat is. Még most is 70 cm hó van, érdemes jönni!
2017.01.21 13:50
Az alagút teljesen elkészült, átjárható/átsíelhető. Viszont az új szerkezet nem teszi lehetővé az alagúton belüli rejtést, így a doboz marad az új helyén.
Szkalkán kíváló hóviszonyok vannak, érdemes menni sífutni! A pályák állapotáról részletes információ.
A síelést felfüggesztve dabcsiékkal indultunk el Králikyből erre a nem éppen könnyű, de annál szebb téli túrára. Sejtettük, hogy a talajszintre rejtett ládát nem fogjuk megtalálni a méteres hóban, de majd lesz fotó, kérjük ennek alapján a találat elfogadását. Köszönjük.
Északi kiruccanás utolsó napja. Levezetésnek Királykáról sétáltunk egy kört fel a gerincre, majd az 'ősi' úton le. Szerencsénk volt, az Alacsony-Tátrában zivatar tombolt, itt gyönyörű napsütésben túráztunk. Fent valóban létesítettek egy mini ferrata-paradicsomot, legközelebb kipróbáljuk, ha már használható lesz minden végtagom. Az alagutat stabilra megépítették, egy ideig most talán nem omlik be. :) Köszi.