A vasút valamennyire mindenkit lenyűgöz, aki volt gyerek, és különösen bájos dolog a kisvasút. Az egykor egyik legkiterjedtebb hazai kisvasút-hálózat a Nagyberekben volt a Balatonnál Fonyód-Balatonfenyves térségétől délre. Ennek - sajnos szinte évről-évre rövidülő - vonalán ma is utazhatunk, és a Berekben sétálva itt-ott az üzemen kívül helyezett, elpusztult vonalak darabjait is megtalálhatjuk.
A Nagyberek a Balatonról a déli vasút építésével, majd a part benépesülésével leválasztott, természeti értékekben ma is bővelkedő terület. Hosszú idő óta sokrétű gazdasági tevékenység is folyik a területén, melynek kiszolgálására eredendően még a XX. század első felében a vasúthálózatot létrehozták. Aztán a szocializmusban nagyméretű állami gazdaság virágzott itt: Balatonnagybereki ÁG. A gazdaság munkát adott, a kisvasút pedig néhány kisebb belső településnek és majorságnak sokáig az egyetlen összeköttetést jelentette a külvilággal. Mára meglehetősen lepusztult állapotban küzd a létéért, és a főként szezonális járatok inkább csak turistákat szállítanak.
Kopottságukkal együtt különleges hangulatot árasztanak a belső létesítmények, majorok, puszták, lakótelepek. Szinte biztos, hogy őzet, szarvast, vaddisznót, kócsagokat, récéket, marhákat, bivalyokat villanypásztor mögött, virágokat, védett növényeket, egyéb természeti herkentyűket fogsz látni. Vigyázz a környezetre!
Láda
Az immár egyetlen hagyományos ládának igyekeztem olyan helyet választani, hogy egymagában is jól visszaadja a vonal hangulatát. Ezért Imremajortól délre, a csisztapusztai és pálmajori ág elágazása után tettem egy fa talajszinti odvába. Errefelé a vad természet találkozik olyan közművekkel, mint a vasút vagy gazdasági épületek, ami szerintem a Berek és a gazdaság együttélését, hangulatát jól mutatja. A láda mellől a somogyi puszták, majorságok arcát láthatjuk.
Megközelítés
A megközelítés Balatonfenyvestől javasolt a gazdasági aszfaltúton. Ennek eleje sorompóval védett, de ettől nem kell megijedni, az út célforgalomra igénybevehető. A sorompó valószínűleg magától nyílni fog, de ha mégsem, be kell kopogni a portásnak, esetleg ha kérdi, bevallani az igazságot, hogy Imremajorba mentek kirándulni, megnézni a kisvasutat.
Imremajorig aszfaltúton lehet menni, ott érdemes leállítani a kocsit, körülnézni és megkeresni az immár nem túl távoli ládát.
Jó szórakozást!
Ládatörténelem
2002. nyarán az akkor még Csisztapusztáig és Táskáig is közlekedő vonal állomásait és elágazási pontjait végigjáró, teljesen láncolt valódi multiládát telepítettem, de arra nem sokan vállalkoztak, mert nehéz volt.
2004. tavaszán az eredetileg teljesen láncolt hétállomásos multi egyállomásos, hagyományos valódi ládává alakult (N 46° 39,8200'; E 17° 30,5230'), miután több állomás többedszer megsérült, és a karbantartás sem volt egyszerű. Ekkor egyben a Magyarországi kisvasutak sorozat tagjává vált.
Nem csupán a láda, de a vasút is redukálódik (vagyis a láda szellemiségében is híven követi a vasutat! ;-); újabb vonalak ítéltettek pusztulásra. Pozitív fejlemény viszont, hogy a megmaradókat felújítják: 2004. tavaszán egyedüliként, ám felújítva, új sínekkel és kavicsággyal üzemel a Balatonfenyves-Somogyszentpál vonal, és tervben van (részben el is készült) a Csisztapusztai szakasz, de az 2004-ben nem valószínű, hogy befejezik. Táska felé megszűnik a vonal. Így tehát várhatóan a(z egyelőre) túlélő rész: a Fenyvestől induló vonal Imremajorban kettéágazik Pálmajor-Somogyszentpál ill. Csisztapuszta irányába.
2005. nyarán az elveszett ládát új helyen pótoltam; miután időközben a Fehérvíz TVT külön ládát is kapott, nem tartottam lényegesnek, hogy ez a láda bevigyen odáig, így Imremajornál, könnyebben megközelíthető helyre került. 2005-ben a vasút Fenyvestől Somogyszentpálig és Csisztáig jár, felújított vonalon, és az autópálya is készül a berken át; a kisvasút felett híd épül.
2012. tavaszán bozótirtás kapcsán elveszett, 04.28-án kicsit délebbre pótoltam.
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
-
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
-
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
A mai napot a kisvasutazásnak szenteltük. Elmentünk Csisztafürdőre majd visszafele leszálltunk Imremajorban. Megkerestük a ládát, most pedig várjuk a vonatot Somogyszentpálra, majd ezzel megyünk vissza fenyvesre. [Geoládák v4.4.1]
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! Nagyon szép környék. A láda melletti mezőn keresztül tudtunk vágni, szerencsére nem kellett sokat menni a síneken, mert pont jött is a vonat. [Geoládák v4.4.0]
A ládát sajnos a patak rossz oldaláról közelítettük meg, ahova kisvasúttal érkeztünk. Ha a másik oldalról is megpróbáltuk volna, lecsúsztuk volna a visszafelé menő járatot. Kérnénk szépen a jelszó nélküli megtalálás elfogadását! Köszönjük a rejtést!
Megvan, köszi!
Dél-Balatoni kutyás kóborlások során erre is jártunk.
Imremajorból mentünk egy körtúrát a berekben a GCNBFV dobozig, így útba esett ez a pont is.
A major szép hely, előszezon lévén kellemesen kevesen voltak ma.
A láda rendben.