Jelszó: 1. Tihanyban 2. Szántódon.
A helyesírás szabályai itt nem érvényesek.
(Így nem kitalálható)
1. pont:
N 46° 53,468' E 17° 53,630' Tihanyban, a mólótól 300 m-re , a 7 X 5 X 15 cm-es láda egy matuzsálemi korú jegenyefa ágai között kb 1m magasan.
Szombat délelőtt nagy itt a forgalom a Tihanyi Piac Placc közelsége miatt.
Pótjelszó:
N 46° 53,402' E 17° 53,492' 108 m [GCrere+pótjelszó]
Itt egy felragasztott gravírozott lapot keress, a jobb oldali kerékpártároló bal oldali oszlopán belül.
2. pont:
N 46 52,768' E 017 54,022' Szántódi révben, a megadott koordinátákon található a jelszó 2.fele a tábla aljára ragasztott gravírozott táblán.
Egy látványos és sokak által ismert helyet mutatnék meg azoknak, akiket a hely története is érdekel. Ez a Balaton legkeskenyebb része, Szántód és Tihany szoros.
A Jelszó megszerzéséhez fel kell szállni a kompra és áthajózni a túlpartra.
Komp menetrend
N 46° 52,770' E 17° 54,095' 109 m [GCrere+parkoló]
N 46° 53,468' E 17° 53,630' 105 m [GCrere-1]
N 46° 52,768' E 17° 54,022' 106 m [GCrere-2]
A RÉV története vázlatosan:
- A tihanyi apátság alapító levele 1055-ben említi
először, hogy "10 halász, mint vízen járó ember" is az
apátsághoz tartozik.
- 1211-ben, II. Endre király "rév is van a tavon"
- IV. Kelemen pápa 1267. január 11.-i Bullája balatoni révként említi az átkelő helyet.
- Egy 1429-es adat szerint Zamárdi jobbágyainak rév használati joguk volt.
- Az Apátság 1572-es rendelkezése szerint "Szamardi lakói révész szolgálatra és a somogyi jövedelmek átszállítására kötelezettek."
- 1731 körül még csak egymáshoz erősített ladikokkal jártak át a keskeny partok között Bél Mátyás tudós szerint. Ezek valójában BODON (bödön) hajók voltak.
- 1760-tól deszkából készült lapos fenekű "futósabb" azaz gyorsabban haladó, könnyebb hajók is készültek
- 1802-ben I. Ferenc császár 90 öl hosszú és 4 öl széles, új fahídat "épít be a Balatonba." a biztonságosabb kikötés, ki- és berakodás érdekében.
- 1846. szeptember 21.-én a Kisfaludy gőzös vízrebocsátása után jelentősen megnövekedett az átkelési forgalom.
- 1928-tól motoros komphajó közlekedik az É-i és D-i part között.
A kompokról:
Az 1058 m széles Tihanyi szorosban - napjainkban - a Kossuth Lajos, a Baross Gábor és a Kisfaludy Sándor nevét viselő komphajók közlekednek a két part között jégmentes időben, így gyakorlatilag egész évben.
A komphajók 19-22 gépjátmű és utasai, vagy 300-400 személy szállítására alkalmasak. Ezekben SKL, Cumins és Caterpillar motorok szolgáltatják a tolóerőt.
A Balatoni Hajózási Zrt. által üzemeltetett Széchenyi István komp 2018-ban ünnepli 50. születésnapját. A komp - eredeti nevén Komp IV-es - a fél évszázados múltja során sok emlékezetes pillanatot élt meg a Balatonon. Fedélzetén volt már leánykérés, nászmenet, kompkoncert, de utaztak már rajta a Veszprémi Állatkert dinoszauruszai is - olvasható a BAHART közleményében.1968-ben építették az MHD Balatonfüredi Gyáregységében, majd 1975-ben főgépcserét hajtottak végre rajta. 1988-ban a Balatonfüredi Hajógyárban meghosszabbították, középen beletoldottak, és az egyik oldaláról a felépítményt eltávolították. Az átépítés során a komp közepén elhelyezkedő hídon lévő kormányállást is meg kellett szüntetni. A felépítmény átstruktúrálásának eredményeként a kormányállás a megmaradó felépítménnyel rendelkező oldalára került, elérve ezzel ma is látható formáját. A balatoni BAHART kompflotta tagjaként, a Széchenyi István komp is egész évben menetrend szerint szállítja az utasokat a Balaton északi és déli partja között.
További tudnivalók a balatoni kompokról/hajókról: A balatoni hajók katalógusa
Ládatörténet:
2018. augusztus 8. A láda több mint 4 hónapja beteg volt, a ládagazda már nem aktív (vagy nem látszik javítási szándék), a ládaoldal nincs aktualizálva, ezért a Ládadoki javaslatára adoptálhatóvá teszem. [Admin(Fazék)]
2018. október 16. Adoptálta: Mormoták
2023. június 14. Adoptálta: paidlp