geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés

2029. Fehérkő-szurdoka (Erdély) (GCFEHK)

itt térünk le a láda felé

így ereszkedünk be a hasadékba

hurrá megvan

ládahely

méricske

a láda helyzete a csúcshoz képest

a szoros

Koordináták: a láda maximális nehézségű!
Megye/ország: Románia

Ládagazda: mohapafrany
Úthossz a kiindulóponttól: 3000 m
Megtalálások száma: 38 + 8 egyéb, grafikon

Alulról a jobb oldali Via Ferrata majdnem leg tetején a csúcs alatt kb 3 méterrel egy párkányban van a láda. Felülről (eddig turistajelzés vezet) Innen Via ferrata szett illetve kötélbiztosítás szükséges. A 80 méter magas sziklafalnak a szoros bejárata felé néző oldalában, a legkülső kiszögelléstől 3 métert egy hasadékban lefelé ereszkedve találjuk a második kis párkány mellett a sasfészket, kövekkel álcázva. A láda; 6x15x15 cm.

Biharrósa település központjába érve, megcélozzuk a templomot, illetve az előtte lévő kocsmát, ahol bolt is van.  N 46° 48,471' E 22° 23,935' 242 m [GCFEHK+Doi Pasi] A templom után kanyarog be a friissen aszfaltozott utacska Ponita "városrészbe". Itt  N 46° 48,893' E 22° 24,577' 250 m [GCFEHK+Ponita elágazás] a pálinkafőzdénél balra fordulunk. Felfelé menet lesz még egy elágazás itt jobbra, majd megérkezünk a Cabana Poenita  N 46° 49,302' E 22° 24,062' 291 m [GCFEHK+parkoló] elé. Aki az általam javasolt túrát követi az itt parkoljon le, és gyalogosan induljon tovább, át a hídon, majd még egy darabon az aszfalton sétálunk a házak közt. Amikor vége az aszfaltnak, ott kezdődik az igazi túránk.  N 46° 49,627' E 22° 23,786' 333 m [GCFEHK+Fehérkő] Itt találunk egy frissen kihelyezett 3 nyelvű információs táblát is.

A Fehérkő-szoros képében egy újabb gyönyörű szegletét ismerhetjük meg a Királyerdőnek. Biharrósa- Ponita külterületének a házainál kezdődik ez az igen látványos és érdekes mini szurdokvölgy. Maga a szoros hossza alig több mint 1 km, de nagyon sok a néznivaló benne. Rengeteg barlang bujkál a fával sűrűn benőtt sziklák között. 2020 ban több Via Ferráta útvonal lett kiépítve a sziklafalban, a két oldal között pedig egy igazi kuriózum, egy sodronyhíd biztosít esetleges átkelést, de a két fal külön, külön is mászható. A szorosban és a sziklákon egy körtúra jelzés látható, amit, kb két óra alatt lehet bejárni. Alul indulva a patakmeder mellett először egy bővizű forrást láthatunk. Itt található a Hideg barlang N 46° 49,746' E 22° 23,766' 343 m [GCFEHK+forrás] , illetve nem található, mert bebetonozták a bejáratát. A patakmedreben csordogáló vizen, kis fahidakon kelünk át párszor, mire elérjük a szoros közepét. Ahol a ládához a legközelebb vagyunk, ott van az Énkelő-barlang. A bejárat a jobb oldalon a völgytalp felett 4 méterrel található egy keskeny 1,5 méter magas hasadék formájában. Bemenni csak kötélbiztosítással lehet, ugyanis rögtön az elején egy jó mély akna tátong. Itt van a fejünk felett 80 méterrel a láda. Itt lehet beindulni az egyik Via Ferrata úton. Továbbmenve, több kisebb- nagyobb üreg található, majd egy kisebb rétre érve ahol sátorozni is lehet, a bal oldalon egy nagyobb üreget láthatunk. Ez a már régóta ismert Tehén barlang bejárata.  N 46° 50,188' E 22° 23,763' 374 m [GCFEHK+tábor] Félősebbeknek is érdemes bemerészkedni, természetesen lámpa és sisak szükséges. Sisakban is csak óvatosan forgassuk a fejünket, hogy a képződményeket is óvjuk ne csak a kobakunkat. A terembe bekanyarodva kis idő után érdemes a lámpákat leoltani, hogy a beszűrődő fény varázslatos hatása alá kerülhessünk. A barlang természetesen "védett", ezért hát jól védjük meg magunktól, a már említett óvatos bánásmóddal. tovább menve a völgyön felfelé, jobbra egy alig észrevehető ösvényhez érünk.  N 46° 50,343' E 22° 23,857' 424 m [GCFEHK+ösvény] Ám ha itt előbb nem felkanyarodunk, hanem továbbmegyünk a völgyön felfelé, akkor egy nagyon érdekes misztikus forrást találunk pár méter múlva, majd onnan visszatérhetünk erre a pontra, hogy elinduljunk fel a ládához. Az ösvény egyre jobban kivehető, ahogy haladunk felfelé rajta. Ha csak lehet ne menjünk fel a házak felé az útra, hanem kicsit alatta tartsuk magunkat az ösvényen az erdőben, és akkor:

Alternatív jelszó;
Itt következik két barlang, melyeknek a bejáratánál piros számok
vannak feltüntetve. Az első barlangot itt;  N 46° 50,214' E 22° 23,844' 444 m [GCFEHK+első barlang] , a második barlangot pedig itt;  N 46° 50,161' E 22° 23,894' 452 m [GCFEHK+második barlang] tekintheted meg. Ezeket a számokat jegyezd fel és ezek egyike vagy egésze lehet az alternatív jelszó, annak, aki nem merészkedik ki a sziklafalra. Ezek után a látnivalók után nem sokára eljutunk egy rétre.  N 46° 50,042' E 22° 23,857' 417 m [GCFEHK+rét] Aki szédül az innen ne menjen tovább! Aki viszont loggolni szeretne, annak itt kell elindulni a kiszögellés felé. Pár méter után már nagyon izgalmas és adrenalin dúsító a terep. A vége felé egy kis hasadékhoz érünk, amin balra leereszkedünk egy párkányra 1,5 métert, ( legjobb ha társunk kötéllel biztosít minket míg mi dolgozunk a ládával) majd egy másik kisebb párkányra 1 métert ereszkedünk. Ekkor egy kisebb fás bokornak kell alattunk lenni. A ládát itt találjuk egy üregben kövekkel és némi száraz növénnyel álcázva. Ládázás után visszatérünk a rétre, majd fel a szekérútra, amin jobbra indulunk a házak között. GPS-ünkbe beállítjuk az autónk koordinátáit és lenavigáljuk magunkat az adandó ösvényeken utcácskákon. FIGYELEM; ne induljunk neki torony iránt, mert szúrnak a tüskék. A fent leírt túra hosza kb 6 km (3-4 óra), de lehet több is jó napos időben. Ehhez kívánok sok sikert.... Imi

KRW értékelés (28 db): környezet: 4.98 rejtés: 4.69 web: 4.92 átlag: 4.87

Paul 2021.07.08 13:45 - Megtaláltam
Csodaszép szurdok.Nem hoztunk most kötelet,ami a sok via ferrata miatt elég boszantó volt.A barlangoknál már nem olvasható a piros szám.Rejtövel beszéltem.
Kérem a képek alapján az elfogadást.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.7.12]

[Jóváhagyta: mohapafrany, 2021.07.08 16:05]

Screenshot_20210708-132737_Geoldk.jpgScreenshot_20210708-132226_Geoldk.jpg
ha8je 2020.07.05 16:16 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.4.1]

Fidorka 2018.10.21 16:00 - Megtaláltam
Kitúrtam

kivancsifancsi 2018.10.21 16:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.29
Remek három napot töltöttünk el a Király-erdőben Mikulás és Bal3 társaságában. Az őszi erdő, a kis szurdokok, számtalan barlang és forrás, sok-sok látnivaló. Csoda világ ez.

Szemerkélő esőben sétáltunk fel a szurdokban. A földön több helyen foltos szalamandrák jönnek-mennek, ilyen sokat egy helyen még soha nem láttam. A szurdok ebben a párás, ködös időben is csodás és fentről is gyönyörű. Számítottunk a nehéz rejtésre, így volt nálunk kötél és beülő. Ez a mi szerencsénk, mert a csúszós köveken biztosan nem másztunk volna le a ládáig. Hosszas keresgélés után sem találtuk a dobozt, végül Skalp telefonos segítsége oldotta meg a rejtélyt. Túl kell mászni a kis szikla tüskén és mögötte a hasadékban kell lemászni a ládához. Merész rejtés, még száraz időben is jó ha van az embernél kötél.
Nekünk nagyon tetszett, köszönjük a lehetőséget.

Mikulás 2018.10.21 16:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.66
Háromnapos, szép, októberi kirándulás a Királyerdőben Eszterrel, kiváncsifáncsival és Bal3 barátaimmal, remek hangulatban, csodaszép és változatos helyeken járva.
A mai harmadik helyszín és ládatalálat. A völgyről csak szuperlatívuszokban tudnék nyilatkozni. Legyen hát: csodálatos, lenyűgöző. A kellemes séta a völgyön keresztül komoly élmény volt, a kis felkapaszkodás annak peremére pedig nem volt nagy sportteljesítmény. Követtük a leírást: két barlang, kis rét, ösvény és sziklaszirt. Innen jött a neheze. Mivel nem vagyunk pudingok, így pótjelszó vagy bármi egyéb "alternatív okosság" szóba sem jöhetett, csakis a láda! A gond az volt, hogy akárhonnan is nézegettük a sziklákat, a ládaoladalon szereplő helyeken nem tudtuk azonosítani. Készültünk: kötél, beülő nálam volt (a Pruszik csomó meg csodákra képes :-)), így elkezdtem több irányba is ereszkedni, kutatni, de eredménytelenül. Végül Skalp felhívása világította meg az alapvető tévedésünket: bizony, hogy át kell kelni (mászni) a kis tüske alakú sziklán, amit a kiszögellés végének véltünk. Nem az! Azon túl is van még egy kiszögellés és a kettő között kell balra (a völgy bejárata felé) ereszkedni. A felismerést követően már rutinosan kötöttünk át a "sziklatüskére" és onnantól kb. egy perc alatt a kezemben volt a doboz. Nem csodálom, hogy innen nem lopják el :-) Nekünk nedvesek, csúszósak voltak a sziklák, száraz időben bátrabb az ember, de azt gondolom, hogy jobb a békesség és használjatok kötélbiztosítást. Nem bonyolult dolog az, mert itt nagyon nagyot lehet esni. Az 5-ös nehézség helyes. Összességében számomra ez volt a három nap legjobb ládája: a csodálatos helyszín és a kihívás miatt is. Szeretem az izgalmas kalandokat, amikre picit készülni kell! Kösz, Imi!

Mikulás

(ezzel eddig 4300 (különböző) geoládát találtam meg a 4517 eddig megjelent ládából, az 95.2%)

mohapafrany 2016.09.30 10:20 - Egyéb
Örülök, hogy vannak visszatérő vendégek is... kellemes túrákat és jó egészséget
Moha

Skalp 2016.09.02 23:59 - Egyéb
Felugrottam, hogy még mindig olyan szép-e ez a hely. Hát az!

Fehérkő-szurdoka (Erdély) (GCFEHK)_2Fehérkő-szurdoka (Erdély) (GCFEHK)_3
Fehérkő-szurdoka (Erdély) (GCFEHK)_4Fehérkő-szurdoka (Erdély) (GCFEHK)_5
zsuzsilove 2016.05.21 16:00 - Megtaláltam
zsuzsilove 2016.05.21. 16:00
Mohával! a fejem felett Sanyi és Bunya

13254141_886945418080966_6406150361298140336_n
bence máté 2015.10.18 00:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.80
ok

mohapafrany 2015.04.02 00:00 - Egyéb
A láda maximális nehézségű !!!! Ez nem azt jelenti hogy nekiindulunk egy gps-el és egy mobiltelefonnal és tuti megtaláljuk.... én a Lomnici csúcsra 8. alkalommal jutottam úgy fel hogy volt kilátás, 7 alkalommal csak a ködöt és a társamat láttam ha egy méteren belül volt... ez a példabeszéd arra próbál rámutatni, hogy a maximális nehézség, maximális akaraterőt, elszántságot, szerencsét, stb igényel.... természetesen senkinek nem kívánok a legcsekélyebb balesetnek kitevődést sem, de a rejtek, sokszorosan ki van próbáltatva, nehezen, de megtalálható... a pót jelszók is a helyükön vannak, és azok is nehezen érhetők el, az egyik nagyon szemetes a másik nehezen hozzáférhető, de ott van, a láda március elején jól volt köszöni szépen... A jövöben csak a láda által rejtett jelszóval illetve a pótjelszóval lehet rögzíteni a megtalálást.... Figyelem a kiírás minden szava fontos tessenek kinyomtatni, centiméterről- centiméterre követni az útmutatót, akkor nagyobb sikerrel járunk, mintha a gps-el a láda felett állunk, és csodálkozunk hogy nincs a kezünkben, mert éppen 3 méterrel alattunk van. A képek is jó támpontot adhatnak hogy merre is keressük a ládát. Ha tervezett a túra, írj nekem előtte, hátha ott vagyok a közelben akkor akár más csodákat is meg tudok mutatni a környéken. Remélem ezzel nem elveszem a kedveteket, hanem éppen ellenkezőleg... inspirállak benneteket egy kicsit :)
Moha

Mary Lou 2015.03.07 15:00 - Megtaláltam
Csabai Bihargók nőnapi túráján jártunk a Fehérkő-szorosban.
Megközelítettük a ládát de ládához lemenni túl veszélyesnek tartottuk.
Megnéztük a barlangokat is de nem sikerült piros számokat találni csak az egyiknél egy jó nagy rakás szemetet.
Ha lehetséges szeretnénk kérni jelszó nélküli megtalálást.

[Jóváhagyta: mohapafrany, 2015.04.02 14:36]

Köszönjük szépen!

sio 2014.05.31 00:00 - Megtaláltam
GPS szerint 1-3 méterre a ládától, már veszélyesnek tartottam tovább kimenni, ott viszont nem találtam. Kérem a kép alapján az elfogadást.
Csodálatos kilátás van a láda helyétől, érdemes kimenni, amíg biztonságosnak érzi az ember, köszönöm hogy megmutattad.
Árpi

[Jóváhagyta: geocaching.hu, 2014.07.03 12:33]

Ott keressük ketten is
VERBOLA 2014.04.17 16:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.03
Szép hely köszönöm a rejtést.

smilehunter 2013.10.05 14:00 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 3.29
Szép hely, jó rejtés! Köszi!

perdix 2013.06.22 10:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 3 web: 5 átlag: 4.33 súly: 3.37
Meglelve! Köszi a rejtést!
A szurdok és a barlangok nagyon tetszettek.A láda megközelítése nekem a sziklákon csak fél siker volt,kissé berezeltem,de Sólyom Misi komám már jártas lévén a láda előhalászásában segített.

sziklákmélység
Kőbunkó
Gyömi 2013.05.02 14:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.69
Nagyon szép ! Köszönöm!

zsoooc 2012.10.28 15:10 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.31
Megtaláltam! Erős szél volt, de szerencsére nem esett. A hely nagyon szép, a Tehén- és a Denevér-barlangot nem szabad kihagyni, a nagyon szép, változatos képződményeik miatt.

tomasz63 2012.08.20 17:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.21
Háát, eléggé meredek.
Felkerestük az alternatív jelszókat is.
A második barlangnál lekoptak a számok, én nem tudtam kisilabizálni.
Muszáj volt lemenni a ládáért.
Aki erre jár érdemes felkeresnie a Farcu barlangot is.
Ponitától felfelé 2km.
A belépő felnőtteknek 10 lei, gyerekeknek 7 lei.

Danwion 2012.06.02 12:10 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 1.00
Megtaláltuk.

mohapafrany 2012.06.02 11:30 - Egyéb
Az Arany János Gimnázium (Berettyóújfalu) diákjaival, csodás egy napot töltöttünk a szorosban.

zergékládázás
csúcsona csapat
fényíjász 2012.04.30 13:47 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 1.00
Nem kis kihívást jelentett a láda megtalálása de hála a túravezetőnk Mohabácsi gondoskodásának, és a fiúk ügyességének senki sem pottyant a mélybe. Kis csapatunk a Királyerdőben tett látogatásának másnapján indult el a láda irányába. A szurdok tetejéről valóban királyi kilátás tárult a szemünk elé, így el is időztünk egy darabig a szikla tetején. Később leereszkedve a völgybe volt szerencsénk megcsodálni a fentről csak pontoknak látszó legelő teheneket és kecskéket. Majd felfrissültünk a forrásnál, és Imi vezetésével bemerészkedtünk a Tehén és a Denevérbarlangba, ahol arcunkon érezhettük a denevérek szárnycsapásait. Én mondom nem mindennapi élmény volt, mint ahogy a Királyerdőben töltött pár napunk sem. Köszönjük a Moha és Páfránynak azaz Iminek a vendégszeretetet és a csodálatos kirándulásokat!

mohapafrany 2012.04.30 13:47 - Egyéb
Ládaellenőrzés régi és új ismerősökkel... remélem majd regisztrálnak, hogy elmesélhessék élményeiket, és megoszthassák csodás képeiket.

kar1o 2012.04.29 15:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.72
Tökéletes! Köszi.

zoli12342 2011.10.30 13:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 1.00
Megtaláltam köszi.

ZoLiza 2011.09.24 13:30 - Egyéb
Kellemes őszi séta a szorosban, majd ládaellenőrzés. A ládával mindem rendben.
Innen elmentünk még a Bőgő-barlangba és a Rosia forrásához.

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (46 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.