WAP: Győrladamér-Dunaszeg
1. A kereszt állításának évszáma
2. A pirossal jelzett útvonal hossza.
3. Az út menti gesztenyefák száma
4. Jelszó a dobozban
5. A híd pillérjeinek száma
Ezzel a multival egy ma már csak az emlékekben élő szigetközi kisvasút-hálózat nyomába eredhetünk.
A geoláda a Győrladamér-Dunaszeg-Gyulamajor-Öttevény útvonal legszebb szakaszán található (nagyon magas vízállás esetén a láda víz alá kerülhet, illetve még az utat is le szokták zárni). Kirándulásunk során két, a vasútvonalra jellemző, ma is fennmaradt építményt, illetve két, az útvonal mellett található emlékhelyet kell megkeresni.

A ládába TravelBug
nem helyezhető.
1. pont: Emlékhely: A VÖRÖS KÖRÖSZT. A jelszó első része: a kereszt állításának évszáma.
N 47° 45,533' E 17° 33,066' 122 m [GCBOLG-1]
2. pont: Közlekedési emlékhely. A jelszó második része a pirossal jelzett útvonal hossza.
N 47° 46,387' E 17° 32,032' 110 m [GCBOLG-2]
3. pont: Az indítóház Gyulamajorban. A jelszó harmadik része az épület közelében lévő platánfa alsó ágainak száma, vagy a beveztő úton álló gesztenyefák száma (vigyázz, az egyik akácfa)
N 47° 46,815' E 17° 31,629' 123 m [GCBOLG-3]
4. pont: A láda "a föld alatt" Jelszó negyedik része a ládában
N 47° 45,708' E 17° 30,949' 123 m [GCBOLG-4]
5. pont: A Bolgányi híd A jelszó ötödik része a híd vízben található pillérjeinek száma.
N 47° 45,621' E 17° 31,062' 123 m [GCBOLG-5]
A XX. század elején a Szigetközben Óvárt Győrrel összekötő vasút terve az állami és helyi érdekeltségű támogatások hiányában nem valósult meg. A vasútban rejlő lehetőségeket azonban az egyes szigetközi földbirtokosok (Khuen Héderváry Károly, Wenckheim Frigyes )felfedezték és a magángazdaságaik számára kiépítették. A földjeikről így a terményt gazdasági kisvasúton szállították el Szigetközből a legközelebbi nagyvasúti állomásig.
Ma is áll két kisvasúti híd, amelyen egykor a szerelvények áthaladtak. Az egyik a Dunaszeg melletti Bolgányi híd, amelyen Dunaszegről és környező földekről elsősorban cukorrépát szállítottak Öttevényre. A másik a Lickópusztai híd, amelyen a Hédervárt Lébénnyel összekötő kisvasút haladt.
A vasúti pálya Dunaszegen a töltésen került kiépítésre. A Ladamér felé kiépített pályán egy úgynevezett C 50 -es típusú kismozdony, népies nevén "muki" közlekedett. A motorház egy Csepel D 413 -as jelű, 50 LE-s négyhengeres dízelmotort rejtett. A vezetőfülkében, amely minden irányból jó kilátást biztosított, átlósan két vezetőállást építettek be. A "muki" fékezése - lábbal vagy kézzel - mind a négy kerékre ható mechanikus fékkel történt. A szerelvény biztonságos megállását a szerelvény elején és végén egy-egy "fékes" munkás biztosította.
Az egykori uradalmi, úgynevezett keskeny nyomközű vasúton eleinte mezőgazdasági árut szállítottak. A második világháború után a kisvasutak állami kézbe kerültek, funkciójuk megváltozott, elsősorban az újjáépítéshez szükséges ipari szállítások kerültek előtérbe. A Szigetközben -gazdag kavics és homok lelőhelyeinek köszönhetően- újabb vasúti pályák épültek. Az 1954-es árvíz utáni újjáépítéséhez a kisvasút nagy segítséget nyújtott az árvíz sújtotta falvaknak.
Az 1968-as közlekedéspolitika sajnos megpecsételte több kisvasút, így a szigetközi sorsát is. Az árufuvarozás áttevődött a közutakra, következményeként közel 2000 km mellék- és keskeny nyomtávú vasút felszámolását kezdeményezték.
Az országban több kisvasúti pálya, köztük a szigetközi kisvasút is 1969. jan.1-jétől megszűnt véglegesen. A pályákat lassan felszámolták, a síneket felszedték.
A szigetközi kisvasútról további képek Dunaszeg község honlapján a galériában láthatók.
Útunkat Győrladamér és Dunaszeg határában kezdjük, ahol a VÖRÖS KÖRÖSZT nevű emlékhely található
Autóval érkezők a főútról letérve álljanak meg a földút szélén
N 47° 45,520' E 17° 33,000' 115 m [GCBOLG+P1]innen már gyalogosan kell megtenni kb 150 métert a réten, majd az erdőben.
A Fenyősi legelő szélén nem messze az országúttól a fák, bokrok között megbújó kis halmon áll egy kereszt, melyet az idősebbek "Vörös-köröszt"- ként emlegetnek. Az emlékművet a hívek hálából állíttatták azoknak a magyar katonáknak a dicsőségére, akik a falunk határában lefolyt 1848-as csatában estek el. A kereszt valamikor vörös színű volt, de mára már kifakult. (Igazából nincs köze a kisvasúthoz, de mint a vasút mentén található emlékhelyként került be a multiba...)
A főúton tovább haladva Dunaszeg nyugati határában a Méri-tavak bejáratánál találjuk meg a közlekedési emlékhelyet, amit 2009 máj. 31-én ünnepélyes keretek között adtak át. Ezzel a motormozdonnyal adózva a ma már csak emlékekben élő kisvasúthálózatnak. Az információs táblán látható pirossal jelzett vasútvonal hossza (csak a szám) lesz a jelszavunk második része.
Természetjáróknak pecsételő hely! Pecsételés a tóparti horgászboltban lehetséges.
Innen Gyulamajorba vezet az útunk. Itt a régi TSZ-majorban találjuk meg a kisvasút egyik indítóállomását. Ma az épületben raktár működik. A portán nyugodtan bemehetünk, körbejárhatjuk az épületet (nem nyújt valami fényes látványt). A jelszó második része a főúttól a portaépületig tartó út melletti gesztenyefák száma.
Ha bemegyünk a majorba egy régi, elhagyott kovácsműhelyt is találhatunk. Bemenni nem lehet, mert zárva van, de az ablakon bekukucskálva láthatjuk az elhagyott berendezéseket.
A majorból visszaindulva a főúton áthaladva induljunk tovább (ez már az egykori kisvasút megmaradt nyomvonala), egy rövid szakaszon földúton kell haladnunk. Ha kereszteztük a Dunaszentpálra bevezető utat, már aszfaltozott úton haladhatunk tovább. Elérve a Mosoni-Duna töltését( itt kapcsolódott egymáshoz a Győrladamér és a Gyulamajor felől érkező sínpár) a legszebb szakaszhoz érkeztünk. A Kunsziget felé vezető szakaszon a vártnál nagyobb forgalomra számíthatunk.
Mivel az út elég keskeny javaslom, hogy az autóval parkoljunk le az út azon szakaszán, ahol mindkét irányban lehajtót építettek ki.
N 47° 46,172' E 17° 31,198' 115 m [GCBOLG+parkoló] Innen már csak 300 m-re van a rejtekhely. Ha odaértünk a megadott koordinátákhoz, akkor nézzünk a lábunk elé...illetve alá! A ládát egy "barlangban" rejtettük el.
Ha logoltunk, haladjunk tovább, még 150 méter és máris elérjük a hidat. A Szigetközben Győr felől nézve ez az első híd, amelyen személyautóval is át lehet kelni a Mosoni-Dunán.
A hidat 1990-ben teljesen felújították. A deszkapadlózatot és a síneket felszedték, helyükre aszfalt került. A pilléreket megerősítették és teljesen új festést is kapott a műtárgy.
Kunsziget felől érkezőknek a bejárást fordított sorrendben ajánlom.