Elhelyezés időpontja: 2008.09.04 00:00
Megjelenés időpontja: 2008.09.13 21:23
Utolsó lényeges változás: 2012.10.27 11:03
Utolsó változás: 2012.11.16 08:05
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+1V)
Elrejtők: H. Gábor
Ládagazda: H. Gábor Nehézség / Terep: 2.0 / 1.5
Úthossz a kiindulóponttól: 140 m
Megtalálások száma: 520 + 1 sikertelen + 9 egyéb Megtalálások (havi bontásban):
A legaktívabb hónap 2008-09 volt 17 'Megtaláltam' loggal, OFF
Megtalálások gyakorisága: 0.6 megtalálás hetente
Wap:
A ládát (12x12x6 cm-es, kb 1 l-es műa. doboz) a reptér kerítésen találjátok.
A második pont, az adott koordinátán, a régi reptér területén álló emlékmű, ennek a keleti oldalán található évszám első három számjegye a jelszó második része.
Bejelentéskor a jelszót szóköz nélkül, egybe kell beírni!!!
A első ponthoz menet itt ér véget az aszfalt, érdemes itt parkolni N 45° 59,450' E 18° 14,012' 199 m [GCPRPT+parkoló] , innét földúton 300 méteres sétával éritek el a ládát.
A második pontnál rendelkezésetekre áll egy egész városrész a parkolásra, válasszatok ízlésetek szerint.
A pécsi repülőtér története:
Pécs városának lakói először 1907-ben, az akkor megrendezésre került mezőgazdasági kiállításon találkoztak légijárművel, ami egy hidrogénnel töltött léghajó volt. Az első világháború után kijelölték a repülőtér helyét, ami a mai Uránváros helyén terült el.
Az 1920-as évek második felében, már rendszeresen szálltak fel repülőgépek innen. 1929-től, az akkor még titokban szerveződő légierő is telepített ide felderítő repülőgépeket, később pedig egy repülőszázad állomásozott a repülőtéren Vörös Kakas néven.
1930. április 15-én Leszáll a pécsi repülőtéren az első utasszállító gép. A repülőtér gyakorlatilag egy nagy füves mező volt a Mecsekalján, a mai Uránváros helyén, és az akkori pécsi légi irányítás korszerű navigálási eszközökkel sem rendelkezett. A hangár- és repülőgép-avatás ünnepségén részt vett Vitéz Nagybányai Horthy Miklós kormányzó is.
Érdekesség, hogy a világháború végén 1944-ben kényszerleszállást hajtott végre egy amerikai "Liberátor" bombázó a pécsi repülőtéren.
A második világháború után 1946. augusztus 1-én a Közlekedési Minisztérium hatáskörébe került a sportrepülés, és vele a Pécsi Repülőtér is. 1947-től Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság, a Maszovlet beindította Budapest-Pécs menetrendszerinti járatait, Li2P típusú gépekkel.
Nevezetesség, hogy az első hazai repülőgép-eltérítés a Budapest-Pécs járaton történt 1948-ban, a Rákosi-rendszer kezdetén: az egyik gépet az utasai Münchenbe kényszerítették. Ettől kezdve állambiztonsági tisztet is rendszeresítettek a gépekre.
Légiszerencsétlenség is fűződik a pécsi járathoz, ami 1949. novemberében történt.
1948-ban megalakult a Pécsi Vasutas Sportrepülő Egyesület, ám a hatóságok, a határ közelsége miatt betiltották a repülést. A belföldi légi forgalom tovább bővült, amikor 1952 áprilisában beindult a Szeged-Pécs járat is. 1953. szeptember 26-án újra engedélyezték a sportrepülést Pécsen, megalakult a Pécsi MÁV Lokomotív Repülőklub, így megkezdődhetett mind a vitorlázó, mind a motoros repülés. A belföldi légi közlekedés vonzó jegyárai egyre több utast eredményezett. 1954 október 4-től beindult, a Budapest-Pécs-Kaposvár járat is.
Az 1955-ös évtől a repülőtér közelében egyre több emeletes ház épült, ami jelentősen befolyásolta a repülést, így 1956 tavaszán a korábbi repülőteret megszüntetve egy újat alakítottak ki, a belvárostól 10 km-re délre, Pogány falu határában lévő réten. Itt kerültek kialakításra fogadóépület, irodák, hangár, majd üzemanyag tároló is.
A rendszerváltásig sport és hobby repülőtér volt, a rendszerváltás után már mezőgazdasági célokat is szolgált, de 1994 április óta légimentő bázis is üzemel itt. Az önkormányzati tulajdonban lévő repülőtér, az elmúlt években jelentős fejlődésen ment keresztül, hiszen 2003 áprilisától kezdődően megépült egy 1500 méter hosszú, 31 méter széles aszfaltborítású futópálya, 2004-ben pedig elkészült a légikikötő fény- és navigációs rendszere.
A 2005. év őszétől 2006 tavaszáig tartó időszakban épült új fogadóépület elkészültével, és átadásával egy időben, nemzetközi menetrendszerinti járatot is fogadott a repülőtér, jelezvén, hogy ezzel bekerült, a világ légi közlekedésének hálózatába.
Szép túrát és jó időt kívánok nektek! És semmi rohangálás, csak szép nyugodtan, mindent megnézni.
Forrás: Részben, Pécs Pogány Airport
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Meglelve
A városi pont még évekkel korábban megvolt, és csak most volt érkezésem az új repteret meglesni.
----------
XVII. ÖrdögKatlan túra:
Kaposvár - GCPRPT - GCZSK - GCtuat - GCNAPI - GCTSzl - GCSIK5 - GCSKLV - GCHARB - GCTere - GCOCRD - Kaposvár
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.5.0]
Villányi hétvége, a környéken ládázással. Ma GCOCRD - GCpell - GCkesu - GCPRPT - GCUJPG útvonalon, többször tavak mellett....
A tavakat elhagyva szárazabb "vizekre eveztünk", így következett a régi és az új reptér színhelye, utóbbi helyen alaposan felzavartuk a a fürge ürgéket....
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! A második pontnál egy hete voltam, most visszajöttem a DDP folytatása miatt, így ma volt egy fél napom, hogy ezt a pontot is megkeressem. A reptéren nagy volt a forgalom, csak kapkodtam a fejem. Meleg volt ma is nagyon, de volt szél is, gondolom ezért volt sok repülő a magasban.
Ha már a légikatasztrófás ládát kerestük ezen a napon, akkor már ezt a rejtést is megkerestük. Fura volt a régi reptér területén arra gondolni, mi volt ott régen, hiszen most nyüzsgő városrészben álltunk egy emlékműnél.
GCLI2 volt az egyik fő célpont ma,aminek első pontja ezen láda 2.pontja mellett van,akkor keressük meg ezt is,így itt kezdtük a napot.Nem tudom,hogy a reptéri őrszolgálat tud-e a ládáról,de(szerintem joggal)úgy éreztük figyelnek minket,mondjuk egy reptér esetében jogos is.A 2.pontnál ma már nehéz elképzelni,hogy ott reptér volt.
Két részletben sikerült. A repülőgép katasztrófás ládánál vettük észre, hogy a zebra túloldalán is van egy jelszórészlet, s ma ezért erre vettük utunkat, hogy a másik fele is meglegyen.
A mai napra pár fébemaradt multi befejezését terveztem. Ennek a ládának a városi pontját még a nyáron találtam meg. Ma aztán kocsiba ültem, és elautóztam reptérre. Nagy szél volt, így csak az üres repteret láttam.