Elhelyezés időpontja: 2008.12.11 16:18
Megjelenés időpontja: 2008.12.21 10:13
Utolsó lényeges változás: 2021.06.14 12:36
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Fairy
Ládagazda: Fairy Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 600 m
Megtalálások száma: 189 + 7 sikertelen + 1 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.2 megtalálás hetente
WAP ON
Drávasztára község külterületén, töltésvégi pillér tetején rejtőzik a félliteres (17*13*5 cm külső méret) geoláda.
WAP OFF
Bevezető
Ezzel a rejtéssel az egykori Sellye-Nasice helyi érdekű vasútról szeretnék megemlékezni egyik legjelentősebb műtárgyának, a százméteres hídnak a maradványai között.
A Sellye-Nasice HÉV
A magyar vasútépítés aranykorában, a 19. század végén készült el az ormánsági Sellyét a Dráva túlsó partján, a Papuk-hegység lábainál fekvő kisvárossal, Nasicével összekötő vonal. A Magyar Királyság területére két komolyabb műtárgy jutott: a 107 fkm-nél egy híd a Dráva folyón valamint ettől északra egy mocsaras terület felett áthaladó százméteres híd.
A százméteres híd
1895-ben készült el a híd, (ha jól számoltam :-)) kilenc darab, a környező terepszintből 3-5 méterre kiemelkedő, ovális alaprajzú téglából falazott pillértesten faragott kő pillérfejekkel. A felmenő szerkezetekre támaszkodó rácsos acéltartón haladt a vasúti pálya.
A hídtól a sínek kb. 2200 m-en át DDNY felé tartottak, majd kb. 1100 m után (DNY felé) értek el a Dráva medréhez. A túlsó parton Noskovacka Dubrava község határában állítólag még megvannak a vágányok. Maga a Dráva-híd 1944-ben robbantás áldozatává vált.
Sajnos szomorú aktualitása is van a helyszínnek: az elmúlt évek során a teljes fémszerkezetet elbontották és már csak a pillérek maradtak meg, jelképezve a határmenti helyi érdekű vasutak évszázados kálváriájának stációit.
Megközelítés Tömegközlekedéssel:Autóbusz legközelebb Zaláta, autóbusz-váróterem (kb. 2 km) vagy Drávasztára, forduló (kb. 4 km) mh-ig közlekedik - elég ritkán. Vonat meg már hosszú évtizedek óta nem jár erre... Egyéni közlekedési eszközzel: Vagy a Sellye- Drávaiványi- Drávasztára vagy a Vajszló- Lúzsok- Kemse- Zaláta útvonalon érdemes. Megállni itt, N 45° 48,538' E 17° 52,135' 104 m [GC100M+PARKOLO] a vasútvonal és a közút közötti egykori kereszteződés közelében érdemes.
Sikeres kincskeresést!
Ládatörténet
2021.06.14 12:35 Adatbázis frissítése.
2021.06.07 16:16 Ormánsági ládakarbantartó kör során új helyen pótoltam az eltűnt dobozt Pogánypeti kessertársammal.
2021.05.25 18:20 szikizso, mint ládadoki a geoládát az utolsó bejegyzések vizsgálata alapján betegre állította.
2012.10.28 A jelszó újra az eredeti.
2012.04.27 A jelszó a Kincstúra szabályzatának megfelelően megváltozott.
2011.07.02 Mr. Fülixáj ma a helyszínre szállította a pót-mikroládát, így a csésze újra kereshető. Köszönet a segtségért!
2009.04.15 Családi ládaellenőrzés schwEster és time2go társaságában.
2008.12.21 10:13 A láda egyszerre jelenik meg a GPSGames és a geocaching.hu játszótéren néhány további játék (Alfa és omega/Málom - a bekebelezett falu (GCMALM), Malom múzeum a Vízfő-forrásnál/GCMMVF, Hármaskereszt, Mecsek kőzetei, Bolondvár, Pokoli torony) társaságában.
2008.12.18 A moderátorok egyhangúlag (+9/-0) támogatják a láda megjelenését.
2008.12.16 A tervet benyújtom moderációra.
2008.12.11 16:18 Egy (Jevica és) Gyuszival elkövetett horvátországi piros egyesezés után Harkányból nem észak, hanem nyugat felé vettem az irányt, hogy felkeressem a híd maradványait. Az alkonyati félhomályban sikerült megtalálni a pilléreket, ki is rejtettem a ládát az egyikbe.
Források
http://www.baranyatermeszetbarat.hu/kislexikon
http://www.mecsekerdo.hu/
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
+
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Most nincs dzsungelharc, érdemes megkeresni! A pillér jól őrzi a ládát, bár azzal a dilemmával néztem szembe, hogy hogyan jutok le. Persze kiderült, hogy nem kellene mindig a legrövidebb utat választani a ládához való jutáshoz, nem árt előbb körülnézni. A kilátás nem pazar, de látni lehet a természet erejét. Azt, ahogy képes visszafoglalni az őt megillető helyet! Köszönöm, hogy elhoztál ide! Ja, majdnem elfelejtettem! Az út kb. első harmadánál, a patakon átívelő hídnál nálam fellépett a zabszem effektus. Igen rossz állapotban van! [Geoládák v4.2.6]
Toronyiránt a töltésen vezető, megfelelő jedi-erővel kikövetkeztethető (geo)ösvényen ... mert ez volt a legrövidebb megközelítés és nem volt jobb ötletem. Az utunkat álló növényzet nagy része legalább nem szúrós ... hajtogatható, taposható ... Az út(?) végén ott vannak a pillérek. :)
Tavaly nyáron sajnos nem jártunk szerencsével, de azért nem szegte kedvűnket , hogy ismét vissza térjünk ide és megkeressük a rejtek adó pillért! Köszönjük a rejtést!
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
Szerencsére még csak indulásban volt a vegetáció, így relatíve egyszerűen el lehetett jutni a ládáért, de nyáron borzasztó lehet a dzsindzsharc. Ennek egy része a fahíd után kikerülhető, talán lemenve a vadkerítés mellé és annak végétől már csak 50m a láda.
Ritával kerestem a ládát, de mint ahogy Ő is írta az eldzsungelesedett hely miatt a ládát nem tudtuk megközelíteni, végül kénytelenek voltunk feladni a keresést. A képek alapján szeretném kérni a jelszó nélküli megtalálás jóváhagyását. [Geoládák v3.12.9]
Ezt a ládát sajnos képtelenség volt számunkra megtalálni, mivel fejmagaságú parlagfű, ezüstnyár uralma alatt állt a terület. A tégla pillérekből is kettő-három darabot sikerült elérni , de végül kénytelenek voltunk feladni a keresést. A képek alapján szeretném kérni a jelszó nélküli megtalálás jóváhagyását.
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.Elég nehéz volt megközelíteni a ládát , útközben kesser családdal találkoztam , mondták hogy a ládába csak a füzet van így pár dolog került bele.
[g:hu+ 2.7.14]
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget. A többit majd otthonról! [g:hu 1.6.4]
Fairyval ormánsági "ládagyógyító körúton" voltam, az Ő társaságában pótoltuk ezt a ládát, melyet valaki eltulajdonított.
A ládához vezető töltésen kivágták a fákat, nincs most már, ami védjen a tűző napsütéstől :(
Innen Zalátára mentünk tovább, a GCZALI ládáért...
Mint ládadoki a geoládát az utolsó bejegyzések vizsgálata alapján betegre állítottam.
Ha van rá lehetőséged, kérlek javítsd!
További tudnivalók a beteg ládákról: https://geocaching.hu/documents.geo?id=ladadoki
Email-t küldtem a rejtőnek.
A területen éppen munka nem folyt. A dzsungelben megpróbáltuk bemenni a rejtekhez de sajnos nem találtuk meg. A képek alapján kérnék szépen az elfogadást. Köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6] [Geoládák v3.9.6]
A vasúti töltésről és +- 30 m-es sávjáról leirtották az összes fát, illetve április elsején még bőszen folyt a munka. Ki is vívtuk a dolgozók nemtetszését, "Mit járkálnak itt?".
Komoly dzsungelharc volt elérni a hídig.
A rejtés pillérjére is rádöntötték a fákat, ennek ellenére beküzdöttem magam. Machete nélkül 5-ös nehézségű.
A láda is áldozatul esett valószínűleg az akciónak.
Egyelőre senkinek nem javaslom a láda keresését, szerintem a pótlással is érdemes lenne várni, amíg elmúlik a vihar...
Az ajánlott parkolóból indultunk neki a keresésnek, de biztosan közelebb is anászkodhattunk volna a tócsás, saras utakon. Gyakorlatilag 20 méter után már az egykori töltéskoronán jártunk. A gyakorlottabb szem azonnal észleli, hogy mi ez, mert ilyen egyenes ösvényt nehéz kivitelezni. Néhol az egykori zúzott kő is előbukkan a talpaink alatti fűből. Sőt, egy vas-szerkezetű híd is megmaradt, illetve pár szelvénykő is látható még. Köztük a 32. kilométert jelző. Ennek a kialakítása is más. Az egykori híd jól nézhetett ki, amíg megvolt. Azt picit furcsállom, hogy a téglából rakott pillérek bírták a terhelést, de feltételezem, nem száguldoztak rajta megpakolt és hosszú szerelvények. Öcsipókkal kerestem fel.
Dél-Baranyai-Ormánsági barangolásunk érdekes helyszíne egy letűnt kor emléke, a két megmaradt vasúti híd pillér. A környezet spirituális, a pilléreket a múltjukkal együtt körbefonja a természet. Köszönet a rejtésért.
Az ajánlott parkolótól besétáltunk a pillérekhez. Tetszett a környezet, próbáltam elképzelni milyen lehetett a kisvasút pöfögése a vadregényes erdőben. A logok alapján pótládával készültem. A bozót miatt nehezebben elérhető pillér üregében rejtettem el a pótládát.
Sokáig kerestük a ládát, hiába.
Az összes kis és nagy lyukat végigkutattuk mind 2 szóbajöhető pillérben, de eredménytelenül.
Bigmick, Iza
[g:hu+ 2.0.4 ß]
Érdekes helyszín. Néhány év, és csak a töltés marad meg.
Az előző napi Nyugat-Mecseki kirándulások után a nagy melegben vízre vágytam, így Drávasztára határában, a Dráva partján töltöttem az éjszakát. Ezután adódott, hogy ezen a napon, sok év után újra, az Ormánságban csavargok.
Az aszfaltos úttól besétáltam a hídlábig. Mint a Dráva mentén mindenhol, rengeteg a szúnyog. A doboz most szárazon megkereshető, de a környezetben van víz bőven.
Ormánsági bringatúra, 150 km, tíz megtalálással. Köszönöm a célpontot! Azt hittem, el kell majd dugni a bringát dzsindzsajáráshoz, de remekül biciklizhető a töltés. Épp a ládát keresem, amikor jön egy idősebb pár. De nem kesserek: az úr még látta a hidat, tanúja volt a bontásnak, és néha elmegy oda. Micsoda meglepetés találkozni valakivel egy ilyen néptelen helyen!
Drávai túránk utsó ládája (mert a vasárnapi terveinket elmosta az eső).
Látványos lehetett a híd, jó lenne látni a Dráván áthaladó vasúti híd régi képét is, kerestem utólag a net-en de nem találtam.
A szállásunkat (Drávagyöngye vendégház) és a vacsorázó helyünket (Seoska vendéglő) Sztárán, bátran ajánlom, bár a szállás képei kicsit idealizáltak, de Sándor egy unikum...
Bicajos ormánsági ládatúra I. Némi kerülővel, a Dráva felől megközelítve. Nagyszerű, hogy azért a töltésen kívül még valami más is megmaradt a régi idők dicsőségéből. A láda használható, a sár felszáradt, minden rendben volt!
Aki mostanában megy gumicsizmát vigyen, mert a láda csak úgy közelíthető meg. Lehet szedni még barkát. Érdekes hely, hogy itt valamikor vonat közlekedett. Köszi a lehetőséget.
Remek kis hely, és azt hiszem láda nélkül ide soha sem tévedtünk volna. Ahogy a volt vasúti töltésen gyalogoltunk be volt egy érdekes kis híd, amin látszik autóval is átjárnak. Az elkorhadt faszerkezetre nemes egyszerűséggel egy nylont terítettek és rá földet szórtak.:-) Amúgy remek kis séta volt a ládáig meg vissza. A híd igaz már nem áll, de az oszlopai még megvannak. A láda is gyorsan előkerült.:-)
Megtaláltam! :) Én lettem a láda 100. megtalálója... :) Érdekes ezen a régi töltésen, szinte vadregényes környezetben elsétálni a ládáig. A rejtést szerintem könnyen meg lehet közelíteni, hiszen tényleg van ott pár "lépőkő". Ami pedig a logolást illeti; toll hiányában csak pecsételni tudtam. Köszi a lehetőséget.
Vasútbarátoknak és a történelem kedvelőink kötelező darab ez a remek rejtés! A vasúti töltés, kis híd és az ártéri híd maradványainak nosztalgikus hangulata nem mindennapi. (A töltés egyébként majdnem becsapott, először nem értettem, hogy itt vajon fogaskerekű közlekedett-e :-), de aztán rájöttünk, hogy csak egy kis szakaszon mélyítették ki a nyomvonalát.)
Maga a rejtés jellegzetes, eltéveszthetetlen, de alig megközelíthető, remélhetőleg sokáig nem fedezik fel a gyalázatos muglik. Pont így jó, ahogy van.
Nagyon tetszett a hely! Az odavezető úttal és az első híddal együtt. A ládát rejtő oszlopot mocsár vette körül, ezért először megijedtem, hogy nem fogjuk tudni megtalálni, de szerencsére volt ott egy lépőkő, amiről kapaszkodva-nyújtózkodva el lehetett érni a rejtést. Viszont a ,,Nasicét'' sürgősen Nekcsére kellene javítani a leírásban.
Nem lett meg...
Igaz elég hátráltató a volt a nyakig érő gaz és a millió szúnyog, az összes hídpilléren megnéztük a lyukakat, de nincs meg. Lehet ismét elvitték???
Megtaláltam. Mivel a kornyeken dolgozom, regota terveztem a lada felkesreseset, de szerencsere most sikerult :) Köszönöm a rejtést :) [g:hu 1.4.28] [wapon beküldött szöveg]
Mennyivel másabb volt régen a helyzet?
Akkor fontos volt, hogy költséges módon vasutat építsenek a hidaival együtt.
manapság meg azt is bezárják, amit nem olyan rég még használtam...
:-(((((((
Megtaláltuk!
Hát mi azt hittük, hogy találtunk egy rövidebb utat a hídhoz. Hát aztán mégsem. ;) Kellemeset sétáltunk a klassz időben.
Köszönjük a rejtést!
Hajni & Tomi, Barnabás és Vacak kutya
Megtaláltuk Pannával!
Sajnos már nem ilyen szép mint a képeken, de érdekes volt hogy egy évszázaddal korábban ott vonatok jártak ahol most mi gyalogszerrel!
Mi lesz az autópályákkal 100 év mulva?!?!
Uramnak Oldfoxnak ez volt az 1000. találata. Így alakult, imád mindent ami a vasúttal kapcsolatos, szóval ez stílusos jubileum. Nekem is tetszett, de üröm az örömben, felhőben támadt a sokezer szúnyog, sajnos nem időzhettünk túl sokat. Köszönjük, remek volt!!
A ládát a rejtő segítségével ma újratelepítettem, így ismét kereshető. Az új láda egy kb. 10x4 cm-es mikro. Csak logbook van benne, még toll sincs. Ajándék nem fér bele. A láda az egyetlen susnyával be nem nőtt pillérben van, közvetlenül az útelágazás után (5 m).
Fakopáccsal együtt kerestük, de sajnos nem jártunk sikerrel.
Az összes pillér összes nyílását végigvizsgáltuk, de a láda egyikben sincs.
A képek alapján kérjük az elfogadást.
Kedves Fairy
Sajnos még mindig víz van a pillér körül és mivel nem az utolsó helyszínünk ezért nem tudtuk kivenni a ládát. A pontot az elágazástól kerékpárral közelítettük meg, de azzal sem tudtuk volna megúszni száraz lábbal.
Kérlek hagyd jóvá a megtalálást!
Ormánsági hosszú hétvége első ládája. A ládához vezető úton nem volt nagy sár, könnyen járható volt. Azonban a láda közvetlen közelében kisebb akadályba ütköztünk, kb. 30-40 centis víz vette körül a ládát rejtő pillért. Kis gondolkodás után visszamentem a kocsihoz egy gumipapucsért és abban besétáltam a vízben a ládához. A képek magukért beszélnek! Nagy élmény volt, köszönet a rejtőnek!
130 km kerékpáros tréning Szentlőrinctől Villányig, két délvégi hiányzó ládával. Remek, októberhez képest meleg idő, a nap nagy részében "rövidben" tekertünk. Sellyéig jó tempóban jöttünk, az első nagyobb megálló a drávaiványi festett kazettás templomnál volt. Tényleg igaz lehet, hogy a legszebb belsővel bír itt Baranyában, a kórósihoz hasonlóan, de ez kevéssé zsúfolt, arányosabb a belső tér.
Az odafelé vezető út megmaradt hídján átzúgtunk biciklivel, közben észleltük, hogy a rönkökön és földdel takart műanyagzacskók és rongyok jelentik a burkolatot, visszafelé már nem voltunk ennyire bátrak. Ezen a hídon megmaradt vas tartószerkezeteken próbáltam évszámra bukkanni, de nem sikerült.
Kicsit hezitáltunk, menjük-e tovább a vasút mentén, biztosan a Dráva-töltésén érnénk ki, de a bizonytalan útminőség miatt visszatekertünk az aszfaltra, és Zaláta után hajtottunk le a töltésre, ahogy azt terveztük is.
Kicsit keresgéltem a neten a vasútvonalról, és néhány dologban talán pontosabb adatokra bukkantam, mint ami az erdészet honlapján is áll. Az első, hogy csak a Sellye-Slatina vasútvonal szűnt meg, a nagyobb rész Našice-ig ma is létezik. A másik, hogy a háború idején csak az állomásépület (és a Dráva-híd) sérült, így lett egyemeletes az azóta teljesen megsemmisült Drávasztára-Zaláta nevű állomás, mindkét falutól 5 kilométerre (egy megálló volt még Sósvertikénél), és Sellyétől idáig a 9 km-es szakasz 1970-ig még használatban volt (néhány tanyán is éltek még a Dráva-mentén). Állítólag a Dráva alacsony vízállásánál látszanak a Dráva-híd megmaradt pillére is. Azt hiszem, vissza fogok még látogatni, hajt némi kíváncsiság.
Fogtam!
Muraszemenye - Drávaszabolcs vízitúra keretében rövid kísérőautós rásegítéssel Drávasztáráról 8 fős társasággal kerestük fel a szebb napokat megért helyet. Most ember nagyságú csalán védi.
A nem messze levő Drávaivány református kazettás teploma kicsit jobban lenyügözött.
Megtaláltuk szép környék én és 7 hónapos várandós feleségem. Az út nem nehéz csak rettenet mennyiségű a szúnyog.
Ide sem jöttem volna magamtól. Köszönjük a rejtést.
Ismét egy remek láda ezen a csodálatos környéken. Elképesztő ez az egész hév história. Nem is gondoltam volna, hogy itt is ilyen volt. Kellemes lehetett vele utazni, kár, hogy itt már nem lehet nosztalgia vasutazni:)
A mai napot arra szántuk, hogy egy jót kiránduljunk a környéken. Ebből persze ez a láda sem maradhatott ki. Bár ehhez a hídhoz mi is szerettünk volna rejteni, de így sokkal könnyebb volt megkeresni.
Elvittük apukámat is magunkkal, nagy élmény volt neki, sok régi emlék eszébe jutott fiatalkorából. Egész úton mesélte a történeteke és mutatott érdekes helyeket.
Köszönjük Jevica, Gyuszi, Peti és Cunipapa!
A büdös életbe nem jöttem volna ide, ha nincs a ..., de van! Nekem nem is a rejtés okozott élményt, inkább a környék. Az Ormánság mindeddig kimaradt nálam, most végre ide is eljutottam. Tanulságos kirándulás volt. Köszönöm!
A ládához vezető gyalogúton Luxi és New will kollégával találkoztunk.
Pécsi kesser sajátosság, hogy benzin nélkül indulunk kesselni ?:)))
Érdekes hely, tavasszal és nyáron biztos sokkal szebb a környezet is. Visszafelé gyalogolva megrendeltük telefonon az ebédet is, mire hazaérünk, mert ,már kezdtünk éhen halni. Jó ha van egy Mama a családban.
Ezt a helyet már rég kinéztem, hogy ide kéne rakni egy ládát. November közepén el is jöttünk errefelé, de mivel elsőre nem találtam meg a helyet - meg miután a gyerekek már kezdték nagyon unni és nyűgösködtek - úgy döntöttem, hogy visszajövök egyedül és felderítem a környéket. Az ünnepek közeledtével ez csak tolódott és végül el is maradt :(
Héten az egyik nap beszélgettem a Fairyvel és kérdezte hogy milyen ládát szerettem volna telepíteni, mert a moderáció során volt rá utalás ;)
Ha már lecsúsztam a láda helyről, akkor legalább én legyek az első megtaláló :) A fórumon olvasható volt, hogy kb. mikor fog megjelenni és reggel óta, szinte menetkészen, vártam a megjelenést. Egy kicsit későn jelent meg, mivel a Judit azóta sem szól hozzám mert egy kicsit elkéstünk a vasárnapi ebédről ....