WAP: A láda kis hengeres vitaminos doboz, ne a földön keresd! Leírás:
Egy olyan érdekes helyre invitállak benneteket, ami nem kulturális vagy természeti szépségével hódít, hanem a ritkaságával: itt helyezkedik el az N 48° szélességi és a E 21° hosszúsági kör metszéspontja. Ez Magyarország 11 konfluencia pontja közül az egyik, sajnos leginkább "csak" kesser kuriózumként érdekes:) A konfluencia maga egy szántóföldön található, de a rejtéstől vezető földúton 50 méterre megközelíthető. A láda derékmagasságban van elrejtve, egy hengeres vitaminos doboz, melynek mérete: 10x5 cm. Kérlek légy figyelemmel a környéken esetlegesen bóklászó civil emberekre, biciklisekre, nehogy rosszándékú "kesserek" áldozata legyen a láda. Vigyázz, mert van egy kis törött üveg szétszóródva! Sajnos a környéken néha előfordul szemét, ha esetleg találsz kérlek segíts az eltüntetésében!
A pont további érdekessége, hogy a közelében található, néhány légiforgalmat irányító adóberendezés. 1971-től '92-ig, ezen ponton ment át a K, ÉK felé irányul légiforgalom legnagyobb része, egészen a szigorú légifolyosó rendszer megszűnéséig. De ezek az adóállomások a mai napig a léginavigáció fontos eszközei. Az országban csak néhány ilyen csomópont létezik. Az adóállomások területe zárt állami tulajdon, de a N 48° 0,350' E 20° 59,863' 101 m [GC4821+VOR adó] és a N 47° 59,825' E 20° 59,283' 99 m [GC4821+NDB adó] pontokról megtekinthetőek. A koordinátákat csak a rend kedvéért írtam ide azért szabad szemmel is könnyű rájuk találni;) Az utóbbit egy halastó, haltenyésztő is körül veszi, amit az itt feltörő melegvizet használja. Az adóállomások működéséről a GCVOR ládánál olvashattok többet.
Több történelmi esemény zajlott a közelben. A környéken ajánlom a muhi csatának emléket állító GCMUHI-t és az ónodi várat GCONOD. Érdekesség képen megjegyzem, hogy egyes források szerint az ónodi országgyűlés nem Ónodon, hanem azon a Köröm és Girincs között található dombon zajlott, amire a környék szennyvíztisztító üzemét építették, ez a pont is látható kocsiból. Valamint érdemes megtekinteni a Köröm Girincs felőli végén, a temetővel átellenben elhelyezkedő Rákóczi emlékparkot is. Megközelítés:
A láda legegyszerűbb megközelítése Köröm község Girincs felőli, déli végén lévő elágazásnál a láda felé, ÉK-nek fordulunk: N 47° 58,873' E 20° 57,424' 101 m [GC4821+körömi elágazás] , innen egészen a ládig változó minőségű aszfalt úton haladhatunk tovább.
Kiegészítő információ a megközelítéshez, hogy Köröm és Muhi között nincs híd, hanem komp közlekedik. Nyitvatartása erősen rapszodikus - nyári időszakban, napközben áltálabán üzemel - , de érdekes élmény átekelni vele a folyón.
A ládába TravelBug helyezhető. Ládatörténet:
2009.04.02. Zsófi segítségével com-os lett a ládikó, így most már kisebb bogarakat is fogad.
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
+
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
"Nyújtózkodva kinézett az ablakon. (...) A sofőr ügyesen kerülgette a kátyúkat, majd egy széles kanyarral megálltak.
– Mi van itt? – suttogta(...)."
-Réti László ~ Európa falak mögött-
A ládához vezető út egy sávosra szűkült, nem igazán forgalmas. A kanyarban a földútra betolatva állítottam meg a kocsit, a láda mellett 3 méterre. A láda érdekessége nem vonzott annyira, hogy a szántóföld közepére besétáljak. Egy traktoros éppen a tavaszi munkálatokat végezte kicsit arrébb, így a logolás után továbbálltam.
Hirtelen felindulásból tértünk ki ehhez a ládához Pécsről Sárospatakra menet. Muhi felől közelítettünk és igencsak meglepődtünk, amikor a GPS közölte, hogy nemsokára kompra kell szállnunk. Majdnem vissza is fordultunk, azt gondolván, hogy a komp biztos igen ritkán jár, ha jár egyáltalán így szezonon kívül, hétvégén, esőben, és sok időt most nem tudunk rászánni, felesleges tovább menni. De a kiváncsiságunk erősebb volt. "Nézzük már meg azt a kompot! Majd ott visszafordulunk." Hamarosan elénk tárult a látvány: a Bodrog, rajta egy aprócska komp, amit egy ember irányít és épp felénk közeleg, egy autót hozva. Két főre és az autóra a menetdíj oda-vissza 700 Ft. Reggel 6-tól este 6-ig jár. Elég alacsony volt a vízállás, így most alig pár méter volt az út. Nagyon élveztük.
Köröm elég nyomorult kis falunak látszik, de nagyon szép és különleges a volt pálos rendház épülete, így itt megálltunk, megcsodáltunk.
Végül eljutottunk a ládát rejtő kanyarig. A rejtés szépen kivitelezett. A logbook lapjaira esett és tele is volt, így tettem helyette másikat. A régit kérésre szívesen postázom a rejtőnek. Tettem mugli infót és valami kis ajándékot is.
Kár, hogy a konfluencia a ládától 292 m-re van légvonalban. Az ekkor még tiszta autóval a sáros földúton nem volt kedvünk odamenni, az utolsó 50 métert pedig a frissen szántott porhanyós földön nem lett volna jó gyalog megtenni, majd azzal a lábbal az autóba beszállni, így inkább hagytuk most a nullákat. Pedig tényleg jó móka ezeket a GPS-en megnézni.
Tipikus "geocaching nélkül soha" élmény volt ez a kis kirándulás. Köszönöm.
A ládaoldal egyik légiközlekedéses linkje sajnos már nem él.