2585. Ördög-kanyon (Vražji prolaz) (GCOrdK)

Itt még nem szűk a völgy

De itt már igen

A szinte összeérő sziklák

Erre megyünk

Ami egyszer oda beesik, az ott is marad

Útközben

Ládagazda: Strombus
Úthossz a kiindulóponttól: 3000 m
Megtalálások száma: 67 + 3 egyéb, grafikon

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.

A második "helyiségben", ne talajszinten keresd az 500 ml-es ládát!

Kedves kesser, ezzel a geoládával a horvátországi Gorski Kotar hegyeibe szeretnénk csábítani. Ez a szépséges vidék útba ejthető a tenger felé jövet-menet vagy épp egy hűvösebb napon, amikor nincs mit csinálni a tengerparton, hisz Rijekától autóval kb. 1 órányi a távolság.

Megközelíthetés
A D3-as jelzésű útról az  N 45° 26,004' E 14° 54,326' 649 m [GCOrdK+1Utelagazas] pontban térjünk északi irányba, majd az  N 45° 26,763' E 14° 53,989' 593 m [GCOrdK+2Utelagazas] pontban térjünk dél-nyugati irányba. Parkolni az  N 45° 25,583' E 14° 53,555' 327 m [GCOrdK+Parkolo] pontban ingyen parkolhatunk.

Figyelem!
A 2. útelágazás és a parkoló közötti szakasz nem kezdő autósoknak való! Az út meredek, murvás, egynyomtávú, kevés a kitérési lehetőség, a széle sokszor szakadék. Ha ezt inkább kihagynád, akkor Skradból, a vasútállomástól indulva, a sineken átkelve, egy szép gyalogtúrával is elérheted a vízesést és a kanyont.

A kanyonban jellemző a kisebb-nagyobb sziklaomlás, különösen hóolvadás után (március, április). Nem véletlen, hogy hivatalosan csak április közepétől van nyitva! Ha mégis előbb jársz arra, okvetlenül viselj sisakot, de nyáron sem át az elővigyázatosság! A pallók, korlátok viselik a lehulló kövek nyomát és Strombus is tud mesélni arról, milyen az, amikor egy kő fejbe kólintja. Te ne próbáld ki!

Áprilistól 10-től 10-16 óra között a kanyon bejáratánál lévő házikónál belépődíjat kell fizetni. Ez 2022-ben felnőttnek 25 kn, gyereknek 10 kn, 7 éves kor alatt ingyenes. Aktuális információt itt találsz. Ottjártunkkor, szezonon kívül a bejutást nem akadályozta semmi és senki.

Az Ördög-kanyon (Vražji prolaz) egy 800 m hosszú, szűk kanyon, melynek mélyén a Jasle patak folyik. A függőleges sziklák helyenként elérik a 100 méter magasságot is, miközben egyik a másiktól alig válik el. A kanyont az ezek között a sziklák között vezető lépcsőkön, létrákon és pallókon haladva látogathatjuk meg. A Jasle patak gyorsan folyó vize sima, nem mindennapi formákat alakított ki a kövekben, amelyek impozáns ellentétet jelentenek a körülöttük levő sziklák meredek és hegyes durvaságával szemben.
Kb. 20 perc séta után (nem számítva azt, hogy valószínűleg lépten-nyomon megállsz majd fotózni) a völgy kiszélesedik és elérkezünk a ládát rejtő Muževa hižica (Férj háza) barlanghoz, aminek a száját 14 m-rel a patak fölött találjuk. A barlang eddig feltárt hossza 200 m. A végében egy tó található. A hőmérséklete télen-nyáron 8 °C fok, így jobb ha nemcsak a fejlámpádat, de a puloveredet sem felejted otthon, ha mélyebbre szeretnél merészkedni!

A kanyontúrát követően, visszatérve a parkolóba, érdemes a Zeleni Vir táblát követni és megtekinteni a Curka patak 70 méter magas vízesését is. A mögötte, vagy ha úgy tetszik alatta levő barlangban, egy bővizű, alulról feltörő forrás ered, az Iševnica-patak forrása, amely egy smaragdzöld színű kis tavat táplál. Ez a forrás a Zeleni Vir, a Zöld-forrás, erről kapta a látnivaló a nevét, tehát a Zeleni Vir nem a vízesés neve! A vízesésnek, úgy tűnik, nincs neve.

Gorski Kotar
Gorski Kotar hegyvidék, melyet Horvátország zöld szíveként is szoktak emlegetni, a Kvarner-öböl hátterében fekszik, úgy 20 kilométerre a tengertől. Erdőkkel borított hegycsúcsairól, - melyek közül legmagasbb a Kula, 1534 m -, rétjeiről és barlangjairól, endemikus növényeiről és ritka állatfajtáiról ismert. Itt még mindig tanyázik farkas, medve, zerge, vadmacska és hiúz. A folyók, számos patakkal és mellékfolyóval, a hegyvidék sziklás talajába vájt medrekben és kanyonokban csodálatos formákat alkotnak a föld felszínén és a föld alatt is.

Kívánunk nagyon jó időt, kellemes kirándulást és sok pozitív, felejthetetlen élményt!

Ládatörténet
2009. 08. 20.: Erre kirándult MikiCache és Anikó és láda gyanánt elrejtenek egy narancssárga strandkulcstartó dobozt.
2009. 09. 08.: Megjelenik a láda.
2009. 09. 13.: Megszületik a piros egyes (Zsozsoboy és menace)
A ládát igen keveseknek sikerült megtalálni, 2012-től már nem is próbálkozik senki, elég kihívás a rossz koordinátával megadott pótjelszó megfejtése is.
2022. 03. 13.: Strombus és Péter60 ideiglenesen örökbefogadja a rejtés, új, normál méretű ládát rejt és frissíti a ládaoldalt. Szívesen továbbadná bárkinek, aki vállalja, hogy gondját viseli.
Eddig a ládának 68 megtalálása született, átlagos értékelése 4,38 (környezet 4,86, rejtés 3,74, web 4,53).

KRW értékelés (27 db): környezet: 4.86 rejtés: 3.76 web: 4.52 átlag: 4.38

Strombus 2022.03.13 14:30 - Megtaláltam
A keskeny kocsiút a meredély szélén a katlan bejáratáig elég félelmetes volt. Utána a szűk völgy gyönyörűséges.
Érdekes időpontban érkeztünk. Még alig tavaszodik, a célhoz közeledve az északi hegyoldalakon és az út mellett még havat láttunk. A völgyből már eltűnt a fehérség, de arról, hogy nemrég még dermedt volt itt a talaj és fagyott a szikla, árulkodtak az kisebb vízfolyásokat igen látványosan keretező jégcsapok és, sajnos, az egyes szakaszokon időnként a magas, függőleges sziklafalról aláhulló kisebb-nagyobb kődarabok.
Nagy élvezettel sétáltunk a szurdokban a zubogó patak mellett/felett, a jól kiépített, masszív, azonban itt-ott kicsit sérült lépcsőkőn, "járdák"-on. Lépten-nyomon volt valami megcsodálnivaló, így hamar elértünk a szurdok végéig, ahol a terület kiszélesedett és a hegy oldalában megpillantottuk a Muževa Hiža (Férj háza) barlang száját. Ide is felsétáltunk, sőt a fejlámpát elővéve, be is sétáltunk és idebenn rejtettük el a sok-sok éve elhanyagolt láda pótlását. A barlang 120 m hosszú és a végén egy tó húzódik, de mi csak kb. 30 m-re merészkedtünk, ameddig könnyen járható, és nem is vettük észre a további járatot.

Az útvonal mellett horvát és angol nyelven írt geológiai témájú, érdekes információs és horvát/szlovén nyelvű figyelmeztető táblák sorakoznak. Ezek némelyikét utólag fordítóprogram segítségével elolvastam: "Ne hajoljon ki a korláton! Csak kis csoportokban sétáljon! Kapaszkodjon a drótkötélbe! Csúszós terep." Biztosan volt olyan is, hogy "vigyázat kőhullás veszély", sőt kifelé jövet, miután kerestük, észrevettük a bejárat melletti falra ragasztott hosszú, Z betűvel kezdődő szó: zatvoreno. Zárva. De az utat semmi fizikai akadály nem zárta le és az ösvényen jópár kirándulóval találkoztunk, tehát nem csak mi voltunk a buta vagy renitens turisták. De remélem, csak én voltam az egyetlen, akinek aznap a fejére eset egy kő. Szerencsére valószínűleg egy kisebb és már valahol gellert kapva, de így is épp elég nagy ütést mért rám. A pillanatok alatt nőtt búbot a jéghideg patak vizével átitatott zsebkendővel borogattuk, így, a zsebkendőt tarkómra szorítva támolyogtam vissza az ösvény hátralevő részén.
A lendületem meglehetősen megtört, de azért a vízesést sem hagytuk ki! Az is nagyon tetszett.

-10-5
-9-7
-8-1
-6-11
-12-4
-3-2
Péter60 2022.03.13 14:27 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.58
Klassz hely, az igazi izgalom az autós megközelítés.
Végre lett doboz is, jó keresgélést!

szannikolett 2022.02.27 23:07 - Nettaláltam
Köszönöm a lehetőséget és az élményt! Megint egy újdonsággal lettem gazdagabb! [Geoládák v3.12.6]

bendekt 2021.10.12 19:24 - Nettaláltam
Idei Horvátországi nyaralásunk alkalmával itt mentünk el mellette, és elhatároztuk, hogy megnézzük a katlant és megkeressük a ládát. Ez sajnos elmaradt, így utólag netes segítséget vettem igénybe. Nettaláltam.

nrudi 2021.09.15 20:25 - Megtaláltam

-1-2
-3-4
-5-6
lelcache 2021.07.25 11:50 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 1 web: 5 átlag: 3.50 súly: 4.54
Horvátországi nyaralásunk előételeként jöttünk a katlanba. A hosszú autóutat így meg tudtuk törni egy kis kirándulással. A leírás alapján azt gondoltam, hogy a rossz minőségű út miatt nem fogunk itt senkit találni. Amikor megláttuk az utat, amin tényleg nem a legnagyobb élmény az autókázás, még inkább biztos voltam benne, hogy nem lesz itt senki. De tévedtem! Viszonylag sok autó állt a parkolóban. Az út valóban pocsék, de magasabb építésű autóval azért gond nélkül abszolválható.

A katlan tetszett! Szeretem a sziklákra épített gyalogos utakat, amikor alattad a nagy mélységben folyik a patak. A legjobb talán a végén, a barlang volt. Mindenképpen vigyetek fejlámpát, mert akkor nagyon mélyen be lehet menni, ahova sokan, a telefonos fénnyel már nem merészkednek be. És bent vannak nagyon érdekes formák.

A koordináta, fogalmam sincs milyen megfontolásból, ide mutat, a barlanghoz. Az összes közeli információs táblát megnéztük, de nem találtunk semmi olyat, ami kicsit is emlékeztetne a jelszóra, ami a leírásban szerepel. K.L. logjában találtam meg a megoldást. Ugyanis A JELSZÓ NEM A MEGADOTT KOORDINÁTÁN VAN!!!, hanem a bejáratnál, ahol belépsz a katlanba a pénztár urán! De akkor a koordináta mi a bánatért nem oda mutat, ahol a jelszó van??? Érthetetlen!

A barlang, és a katlan után felmentünk a vízeséshez is, ami a pénztártól a másik irányba érhető el. Szóval a két látványosság nem egy körön helyezkedik el, de ez igazán nem probléma. A vízesést is érdemes megnézni, mert igen látványos! Út közben egy türkíz vízű tavacska is van egy törpe vízeséssel. Az is nagyon szép!

Szóval a jelszó elhelyezése miatti bosszankodáson kívül nagyon tetszett az egész! Érdemes volt ezt a kis kitérőt megtenni az autópályáról. Remek hely!

Köszönöm, hogy felhívtad erre a figyelmünket!

lelcache+Zsé+Lilóka+Bambusz

20210725-2076920210725-20773
20210725-20774
K.L. 2021.06.25 12:58 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
Látványos szép szurdok, a barlangba nem tudtam/mertem végig bemenni, kb. 50 m után már nagyon csúszott.

Néhány pontosítás:
A jelszó a bejárat (pénztár) közelében lévő sematikus térkéről olvasható le.
A belépőjegy ára 25 kuna.
A lefelé vezető út autóval járható, de jónak már nem mondható.

xegox 2021.03.17 21:11 - Megtaláltam

Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.4.1]

g-tabe 2020.07.15 17:16 - Megtaláltam
Megvan, köszi!
A megközelítés valóban adrenalinszint emelő. A kanyon is szép, érdemes ide ellátogatni, kár hogy ilyen rövid! A barlangot bakanccsal javaslom, mert némiképp sáros, csúszós.
A táblát a cache-hez tartozó koordinátán sokáig kerestük, míg végül átböngésztük a korábbi logokat (gyenge mobiljelszint!) és onnan derült ki, hogy hol is a van. Eléggé rontott ez az élményszinten.
Hint: nem a barlang közelében...

ösvény-hidakbarlangszáj
barlangbarlang2
anettx 2019.10.29 11:37 - Megtaláltam
TFTC! [Geoládák v2.2.5]
Horvátország 4 nap

Először a jelszót megkerestük aztán bejártuk a helyet.
Rövid, de látványos szurdok, nagyon tetszett!
Micsoda luxus: lépcsők, pallók, korlát segítik a kirándulót...bezzeg tegnapelőtt ilyen segítség nem volt:)

gcordk-DSC07663gcordk-DSC07688
gcordk-DSC07698gcordk-DSC07710
ha2 2019.10.29 10:00 - Megtaláltam
Érdemes végig járni a katlant.
Anettx egy megközelítőleg Románia térképe közepén áll.

ÁG-Team 2019.08.20 15:33 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]
Nagyon jo volt, koszonjuk szepen,hogy oda vezettél minket!!! Ez tipikusan az az elrejtett gyongyszem,amit az ember magatol nem talal meg... koszi! Hazafele nyaralasbol, gyerekekkel.

Endresz_család 2019.08.02 13:00 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük!

Csodaszép hely, sok élménnyel, ami még teljesebb is lehetett volna, ha készülünk komolyabb lámpákkal a barlang miatt. A gyengécske fejlámpánk és zseblámpánk nem volt meggyőző ahhoz, hogy teljesen végig bejárjuk a járatot.

A jelszó helye minket is megtréfált, de megoldottuk a korábbi logok alapján.

EFAFAB7B-9025-4066-B870-7AB9216EEF15892239C9-AC2D-4BFF-B1DD-06ACB75061E8
6A9797C8-68DF-4B98-A4FD-6FD5DAC8E111963DA23D-3A6F-47A7-9889-02D8072074FB
7B25C6E6-D17C-4F68-AB91-FD76DBCB315014A4A34C-F6C3-444B-B73F-15A2E9073C8E
5A2F757E-98B0-4F13-9C3D-47BE6A0C0A49
Jevica és Gyuszi 2019.06.29 14:54 - Megtaláltam

mozgo 2019.06.16 12:07 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 3.5 web: 4.5 átlag: 4.33 súly: 4.01
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.0]

Diós Bejgli 2019.04.04 15:44 - Megtaláltam
Köszönjük: B, T és Á [Geoládák v2.2.5]

ellfelek 2018.09.15 14:00 - Megtaláltam
Krk-sziget felé menet itt áltunk meg egy kicsit sétálni.
Mi Skradban a vasútnál álltunk meg és onnan tettünk egy kört a vízesés, majd a hágó felé... Mikor a koordinátán voltunk, akkor derült ki, hogy a KEZDŐPONTNÁL van a megfelelő tábla, a térképes tábla... :( Így visszamentünk az autóhoz Skardra és gondokodtunk, hogy majd fényképek alapján elfogadtatjuk a pontot... De inkább visszamentünk autóval, ha már ilyen messze jöttünk egy ládáért... Hát mit mondjak? Tényleg szűk az út és szívesen kihagytam volna... :)
Köszi a rejtést!

IMG_20180915_155230IMG_20180915_155933_1
IMG_20180915_163414IMG_20180915_163432
IMG_20180915_165748IMG_20180915_182707
Kimberli1 + Imi30 2018.08.22 13:00 - Megtaláltam
Nagyon szép hely! Így főszezonban a 25 kuna belépőt kérték, gyerekeknek is ugyanennyi. Köszönjük a rejtést!

SirLes 2018.08.07 13:14 - Megtaláltam
Pulából hazafelé kitértünk megkeresni.
Csabáék logja segített a tábláknál. Szép hely, érdemes felkeresni.

Csaba & családja 2018.07.20 09:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 2 web: 4 átlag: 3.67 súly: 4.60
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést. A térkép tábla nem a megadott koordinátán van, hanem a túra kezdőpontján, a faház mögött. A belépő már 25 kuna, de nem kérte tőlünk senki.

-1-2
orszagoskek 2018.06.30 12:51 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 2.86
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget! Lehetséges, hogy a jelszót hordozó táblát egy kicsit odébb helyezték? Tamás [Geoládák v2.2.4]

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (72 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.