Megye/ország: Nógrád
Elhelyezés időpontja: 2010.05.01 00:00
Megjelenés időpontja: 2010.05.03 18:42
Utolsó lényeges változás: 2021.10.23 17:28
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Fürgelábak
Ládagazda: Fürgelábak Nehézség / Terep: 1.5 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 300 m
Megtalálások száma: 199 + 1 sikertelen + 2 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.3 megtalálás hetente
WAP: A ládát a földsánc tetején, egy jellegzetes fa (mintha ki akarna dőlni, de mégsem) gyökerei között lehet megtalálni.
Megközelítés: Salgótarjánból Somlyóbánya irányába kell haladni, majd Somlyóbányára beérve, mindjárt az első utca balra (Völgyhíd utca), majd ennek folytatásaként a Hanga utca elhagyásával, földúton közelíthető meg. Ki mennyire kíméli az autóját, el lehet menni a Hanga utca végéig is és ott parkolni, de előtte is bárhol meg lehet állni és gyalog folytatni az utat. Itt már a régi vasúti nyomvonalon járunk. A földút rövid idő után balra kanyarodik és egyenesen is folytatódik, de balra kell menni, majd a vadászles mellett jobbra letérni, ezen haladva jutunk el a nemrégiben megkezdett feltárásig. A 2. feltárás mellett ( íves hídrész) található a rejtekadó fa.
A viadukt helyenként harminc méter magasan, s hét ívével kétszáz méter hosszan szelt át egy völgyet a nógrádi szénmedencében. Kétszer akkora volt, mint a veszprémi.
Megdöbbentően precíz munkát végeztek 1911-12-ben a somlyóbányai viadukt építői, akik közt külföldi mesterek is lehettek. A kőszénbányák építésekor ugyanis több olasz mester is dolgozott Salgótarjánban és környékén. A Grünwald Gyula és Mitis István által tervezett, s a Nicholson Gépgyár által megépített hídra botrányok árnyéka nem vetült. Ma már ez is meghökkentő, miként az is, hogy ezt a hidat "élve eltemették". A Teréz-tárót ugyanis - ahová vezetett - 50 millió mázsa szén kitermelése után, 1929-ben bezárták. Ezt követően meddőhányóval töltötték fel a Teréz-táró felé vezető völgyet, így az ötvenes évekre gyakorlatilag eltűnt a híd is. Amit a föld nem takart el, arra az egyre vastagabb avarréteg terített takarót. Előbb csak a völgy lett egyre kisebb, majd a fák birtokba vették a híd közvetlen környékét is. Ma már csak egy nyiladék látszik: igaz, gyanúsan egyenes itt az erdei út.
A helytörténetírók azonban most joggal remélhetik, hogy nem csupán olvasmányt készítettek, de feladatot is adtak a munkájukkal. Például azt, hogy a somlyói viadukt egy darabját kiássák, és legalább turistalátványosságként a nagyközönség elé tárják az arra illetékesek.
Ürmössy Ákos, a Magyar Közút Kht. Nógrád megyei igazgatója hídmérnök munkatársaival kezdett hozzá a somlyóbányai völgyhíd vizsgálatához. Mint mondja, a pályaszerkezet a kutatás első eredményei szerint meglepően jó állapotban van, miként az általuk feltárt vasbeton tartószerkezet is. Irdatlan mennyiségű földet kellene azonban elhordani, hogy látványosságot produkáljanak. Viszont minden bizonynyal megérné a fáradságot, ha legalább egy ívet bemutatnának, járhatóvá tennék a pályatestet, és kerékpárútként hoznák rendbe a Zagyva-rakodó felé vezető bányavasúti nyomvonalat, amely a híd után a hegy gyomrában, egy ugyancsak meglévő, feltárható alagúton keresztül vezet.
Ha még nem is tudja megmutatni az egykor Közép-Európa legnagyobb völgyhídjának valódi szépségét Pócsa Sándor, a somlyóbányai "élve eltemetett" viaduktnak, legalább az 1:45-ös, méretarányos makettjével szemléltetheti azt. A lokálpatrióta vállalkozó két hónap alatt készítette el Salgótarján egyik legjelentősebb ipartörténeti emlékének mását, melyet a Bányamúzeum GCAKNA udvarán lehet megtekinteni, s most a bemutatóval támogatókat szervez a 203 méter hosszú völgyhíd feltárásához.
Állapot: kereshető
+
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
-
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
+
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
+
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Megvan, köszi!
Salgótarján környéki kutyás csavargások során megtaláltam. GCPEKO után ide jöttünk át, lentről, az utolsó házaktól indulva. Látnivaló itt már nem maradt, azt gondolom, a jelenleg vadlesekkel telerakott füves rész alatt lehet valahol a híd.
A doboz egy fekete nejlonzsákba csomagolt fagyis doboz, a zsák miatt először azt hittem, szemét, de végül kiderült, hogy nem az.
Nem törött, más baja sincs, de ezek a dobozok nem záródnak túl jól.
Ez is megvan, bár nem volt egyszerű. Érdekes a tábla ami ki van téve az út elején (lásd a képek között), de minden további méter felesleges. Ráadásul a waze és a google is fentről akart hozni, ott meg olyan (térképen nem, de valóságban igen) járhatatlan zsákutcák vannak, amik egy terepjárót is megizzasztanak. Időben kapcsoltam, mielőtt túl késő lett volna, így egy kis szenvedés után magam navigáltam a megfelelő útra, ahol persze nincs rendes parkoló. A séta nem gond, de a ládát már csalánoson keresztül lehet elérni csak. Ha a tisztás legelején tértek be az erdőbe, úgy sokkal járhatóbb a hely, mintha már a tisztáson próbálkoznátok meg ezzel. A ládáról inkább nem mondok semmit.
Fel kéne újítani és máshova rejteni.
E-kerékpáros ládázás.A helyszínen meg ne mondtam volna, hogy ez a hely miért érdekes. Az élményt inkább a dzsungelharc jelentette. A "ki akarna dőlni, de mégse" meghatározás tökéletes; a merülő akku és a gyenge jel miatt kb. 30 méteres pontossággal is egyértelmű volt. Köszönöm a rejtést! És még egy indok arra, hogy érdemes bemenni a bányamúzeumba.
Ebből tényleg nem sok látszik, főleg tavaszi vegetációban, mégis érdekes a történet. A ládát nem volt könnyű sem megközelíteni, se megtalálni, de a fiúkkal végül sikerrel jártunk. Köszönjük a lehetőséget!
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
Kár hogy a helyszín csak a történetében érdekes, a helyszínen semmi érdekesség nem látható. Most kb egy vadászat céljára használt síkabb terep, ahol beetetés zajlik. [Geoládák v4.1.2]
Nem a jelzett ösvényen, hanem a rétről a ládával egy vonalban a legrövidebben érdemes támadni a csalánozók miatt. Tetszett. Köszönöm , hogy megmutattad.
[Geoládák v3.12.10]