Waposoknak: Pannonia Motorkerékpár Múzeum címe: Balassagyarmat, Kossuth u.1.
Nyitvatartás:
Csütörtök: 14-18 óráig, Szombat: 11-17 óráig vagy előzetes bejelentkezéssel: 06(30)746-18-06 Szakács László-t hívjátok. Nagyon segítőkész -tud a játékról ! A henger alakú ládát (Ø9x29 cm), a múzeumon belül rejtettem el. NE,A MOTOROK KÖZÖTT KERESSÉTEK!! Alternatív jelszó: a bejárattal szemben (a kapualjban ) a falon keressetek valamit, amihez a mágnes ragaszkodik. Belépőjegy nincs CSAK becsület kassza!!
Wap end.
Parkolás:
N 48° 4,685' E 19° 17,694' [GCMAMO+parkoló]
Évek óta lelkesen gyűjtögetem a ládákat, és már épp itt van az ideje, hogy én is rejtsek egyet.
A Magyar Motorkerékpár gyártásnak szeretnék -a magam módján emléket állítani.
Néhány Magyar Motorkerékpár a teljesség igénye nélkül: Csepel "Turán", Mátra 100, D Csepel 125, Csepel 250/U , Danuvia 125 , Méray, Panni , Tünde , Berva , és végül a Csepeli legenda : A Pannonia
Csepel. Legtöbb ember számára csupán egy földrajzi név - bár akad, aki azt is tudja, hogy Árpád főlovászát hívták így. Másokban munkásmozgalmi legendák kelnek életre e név hallatán, mi viszont leginkább motorkerékpárokra gondolunk.
A csepeli Weiss Manfréd művek a maga idejében korszerű gyáróriás volt, ahol a varrótűtől a repülőgépig úgyszólván mindent gyártottak. Becsületére váljon a Rákosi Mátyás Művek Motorkerékpár-gyárában munkálkodó szakembereknek, hogy igyekeztek minél jobb gépeket készíteni ebben a csaknem konkurencia nélküli világban. Csaknem - merthogy az export gazdaságilag fontos szempont marad, ezért kellettek a korszerű termékek.
1954 februárjában megjelent az első híradás az új, 250-es kísérleti Csepelekről és az őszi Párizsi Szalon közönsége már megcsodálhatta az ezek alapján készült Pannóniákat. Még a motorkerékpár-gyártás nagyhatalmának tartott Angliában is sikert arattak ezek a valóban korszerű gépek.
1955-ben a Dunai Hajógyárban elkészültek a Pannóniákhoz tervezett szép vonalú Duna oldalkocsik mintapéldányai és az új Csepel motorcsalád kísérleti darabjai, de az ígéretes 350-es és 175-ös blokkok gyártásából semmi sem lett.
1955-ben a 125-ös motorkerékpárok gyártását Csepelről áthelyezték az Angol utcába, a Danuvia-gyárba, ahol egy évvel később már a 10.000.-dik D-Csepel elkészültét ünnepelhették. Persze a csepeliek sem pihentek a babérjaikon, hiszen
1956-ban megjelent az új TL Pannónia.
Ugyancsak
1956-ban a Bol d'Or 24 órás versenyén kategóriagyőzelmet arat egy Pannónia.(Erről később még esik szó)
1957 -elkészült a Berva, a csepeli kerékpárgyárban pedig a Csepeli Panni mintapéldánya.
1960 - elkészül a 100.000.-ik Danuvia és a 100.000.-dik Pannónia, megjelenik az üzletekben a magyar Tünde robogó. Tündöklése rövid életű, mert
1962 végére, amikor a Berva és a Panni gyártása megszűnik, a Tünde is eltűnik a boltokból. De már Danuvia sincs -
1968-ban megszűnt. Épp abban az évben, amikor elkészült a P20-modellek nullszériája.
A csepeli motorkerékpár-gyárban sorra jelentek meg az új prototípusok - T 250, P20 DL, P11, P24. A motorsport gyorsasági szakágában pedig Szabó II és Drapál után fiatal versenyzők egész sora iratkozott fel a világbajnoki pontlistákra.
Ám a dolgok mégsem a jó irányba haladtak. Például a versenysportban drámaian csökken az események és a résztvevők száma - jellemző, hogy
1975-től hét éven át nem volt gyorsasági verseny Magyarországon. De a hazai motorosélet legnagyobb veszteségét mégis az jelentette, hogy Csepelen megszűnt a motorkerékpár-gyártás. Nagyjából ismertették e döntés gazdasági hátterét, ám a Yamaha korábbi előnyös ajánlatáról, a japán "kérő" visszautasításáról és e döntés indokairól több mint tíz éven át mindenütt mélyen hallgattak...
2010 március 10.-én 82 éves korában meghalt Csabai Béla a Pannonia-gyár híres mérnöke, aki fékpadi kísérleteivel és méréseivel nagyban hozzájárult a Pannonia motorok hírnevéhez.
2010 április 6.-án Várpalotán bemutatták az új Pannoniát !!!
A Pannonia Bol d'Or elnevezésű modellt magyarok tervezték és 90 százalékban a gyártása is hazai, a futóművét azonban Olaszországban készítették, a Moto Racing, illetve Stefano Favaro, Talmácsi Gábor magyar motorversenyző világbajnok menedzsere segítségével.
Ezzel a modellel
1956-ban Franciaországban, Monthléryben rendezett Bol d'Or (aranysisak) elnevezésű, 24 órás versenyen páros győzelmet szerzett Kurucz György és Reisz János.
Nem mellesleg a két "öreg motoros" leplezte le az új modellt.
2011-ben lesz a franciaországi nagy győzelem 55. évfordulója, s addigra éppen 55. darabot szeretnének legyártani.
És végül:
Legyünk büszkék a már régen elmúlt nyolcvan év mindazon motoros produktumaira, melyeket a magyar alkotók technika iránti töretlen érdeklődése hozott létre a motoros társadalom nem kis örömére. És bízzunk abban, hogy mindez a 21. században is megtalálja a folytatás lehetőségeit.
Amit az érdeklődők láthatnak a Balassagyarmati múzeumban:
23 db eredeti állapotú Pannonia motorkerékpárt , 6 db oldalkocsit, 2 db utánfutót, de van a folyamatosan bővülő kiállításon még számtalan gépkönyv, műszaki rajz, kezelési utasítás, és még megannyi műszaki ritkaság, benzinkút, stabilmotorok stb.
A Múzeum Honlapja:
www.pannoniamuzem.hu
Ahová még érdemes elmenni:
- Maróti Motorkerékpár-gyűjtemény 1205 Budapest XX., Nagykőrösi út 91.
N 47° 26,827' E 19° 7,511' 146 m [GCMAMO+Maróti Motorkerékpár-múzeum]
Közel 100 db gyönyörűen restaurált Magyar Motor látható.
www.marotimotor.hu
-Pannónia Park Recsk, Kossuth u.6.
www.pannoniapark.hu
-1975-ben bezárt Pannonia összeszerelő üzem. (volt) Csepel Művek területén található (siralmas állapotba van)
N 47° 25,503' E 19° 3,262' 100 m [GCMAMO+Összeszerelő üzem]