geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
2821. Alföldi kisvasút (GCAEGV)

Az emlékmű

Az emlékmű

A tábla

A tábla

Az emlékhely

Az emlékhely

Az út túloldaláról

Az út túloldaláról

Mint ha kicsit ferde lenne?

Mint ha kicsit ferde lenne?

Amit a béka lát

Amit a béka lát

Nyári kilátás a ládától. Majd minden évszakról rakok fel.

Nyári kilátás a ládától. Majd minden évszakról rakok fel.
Szélesség N 46° 52,788'
Hosszúság E 21° 14,401'
Magasság: 84 m
Megye/ország: Békés
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2010.08.12 00:00
Megjelenés időpontja: 2010.08.30 13:20
Utolsó lényeges változás: 2012.04.19 08:11
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: J és P
Felhasználó: istvandsz
Nehézség / Terep: 1.0 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 0 m
További infók: http://www.sin-ter.hu/topic.php?id=974
Megtalálások száma: 313 + 1 sikertelen + 3 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.6 megtalálás hetente


WAP: Alföldi első gazdasági vasút emlékhelye

Az adott kordinátán az egyik sínszál alatt az ágyazatban.


A ládába TravelBug nem helyezhető.


a láda

Az Alföldi Első Gazdasági Vasút emlékhelyét 2009-ben készítették el és adták át. Igazi "drive in". A Békést Vésztővel összekötő út mentén található, nem messze a Bélmegyeri elágazástól. Jelenleg még szép, gondozott állapotban található.

A Ládát a kordinátapárral megadott helyen az egyik sínszál alatt az ágyazatban találhatjátok. Kérjük a megtalálókat, hogy alaposan "kövezzék" vissza.

Segítségként ha szükséges: 20 - 4883662

Kívánunk mindenkinek jó keresést.

A kisvasutak

A keskeny nyomtávolságú pályák nyomtávolsága lehet (például) 1067, 1000, 760, 750, 600, 580 és 500 mm. A kisvasutat egyszerűbb és olcsóbb felépíteni, kisebb sugarú íveket lehet építeni, az alacsonyabb pályasebességnek megfelelően, ami a hegyi terepen nagy előny. A mozdonyok és a kocsik is könnyebbek, ami a pályáépítést olcsóbbá teszi. Ez a kedvező tulajdonság sík területen is jól kihasználható. A kisvasút hátránya, hogy helyi hálózatok nem alkotnak országos egységet, és ezért hosszabb utakon át kell szállni a "nagyvasútra" illetve az árut is át kell rakni. Ezt a hátrányt az XX. század elején úgy vélték kiküszöbölhetőnek, ha a keskeny nyomtávolságú vasutak önálló - adott pontokon a nagyvasutakhoz kapcsolódó - hálózatot alkotnak. Magyarországon például elkészítették a kisvasutak országos hálózatának a tervét. A közúti motorizáció fejlődése e tervek tényleges megvalósítását megakadályozta. A kisvasút gyakran alacsonyabb kényelmi színvonalú, mint a normál nyomközű vasút, a kocsik többnyire fapadosak, kályhafűtésűek, és a pályasebesség is alacsonyabb. Ahol a keskeny nyomtáv az elterjedtebb és költenek fejlesztésekre (például Svájcban) ez a különbség nem igazán érezhető. A kisvasutakat nemcsak a nyomtávolságuk és funkciójuk, hanem üzemeltetésük módja szerint is csoportosítani lehet. Léteztek ló, sőt emberi erővel hajtott ún. könnyen szállítható mezei vasutak is.

Magyarországi történetük:

Magyarországon az 1870-es években indult meg az építésük. A Monarchia vasúti szabályzata szerint harmad- és negyedrendű vasútvonalként épültek: a harmadrendű vasútvonalak közforgalmat ellátó, a másodrendűként besorolt helyiérdekű vasutakkal megegyező funkciójú keskenynyomközű vonalak voltak, míg a negyedrendű vonalak közé a csak teherszállítást ellátó erdei, gazdasági és bányavasutak tartoztak. A harmadrendű kisvasutak szabványos nyomköze 760 mm lett a Monarchia egész területén, a negyedrendű vonalaknál gyakori volt a 600 mm-es nyomtáv, de ettől mindkét irányban eltérhettek. Az 1920-as évekre már több ezer km vágányhosszú keskeny nyomközű vasút szelte az országot. Az erdőgazdaságok, nagybirtokok, és bányák sorra nyitották az új szárnyvonalakat, és kötötték be a már meglévő hálózatokba. Elsősorban áruszállítás céljára létesítették őket, de később egyre nagyobb teret nyernek a személyszállításban is.

A II. világháború után utak hiányában sok helyen ez maradt az egyetlen közlekedési eszköz. Az 50-es években még épültek új kisvasúti vonalak, azután csak elvétve, főleg turisztikai céllal úttörővasútként. A 60-as évek táján kezdődött meg a kisvasutak dízelesítése: megjelentek a C-50 és Mk48 típusú mozdonyok felváltva a gőz- illetve lóvontatást. Ezek a mozdonyok még ma is egyeduralkodó típusnak számítanak a legtöbb vasútüzemben. A legtöbb vonal sorsát az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció pecsételte meg. A megmaradt vonalakon a teherforgalom folyamatosan csökkent. 1990-es évekre szinte teljesen megszűnt az árufuvarozás. Ez idő tájt vette át a turisztika a létfenntartó szerepet a kisvasutaknál.

Ma összesen 380 km hosszan utazhatunk Magyarországon kisvasúton. A megmaradt személyszállítást is végző vonalak a 600 mm nyomközű Almamelléki Állami Erdei Vasút és Kemencei Erdei Múzeumvasút kivételével 760 mm nyomtávolságúak. A leghosszabb a 109 km-es Csömödéri Állami Erdei Vasút, a legrövidebb a Pécsi Gyermekvasút, ami csupán 650 métert tesz meg.

Ezeken a vonalakon kívül még számos, főleg téglagyárakban, és bányákban üzemelő (760, 600, 500 mm nyomtávolságú) kisvasút található Magyarországon, számuk sajnos folyamatosan csökken

Az alföldi elsőről:

A vasút első szakaszát Alföldi Első Gazdasági Vasút (AEGV) néven az Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak leányvállalataként építették 1894-ben a mai Mezőkovácsháza és Kupapuszta között. A forgalom ekkor két gőzmozdonnyal indult meg a vonalon. A megépült vasútvonal 1900-ig csak a környező földbirtokosok terményeit fuvarozta. A Kovácsháza-Csaba-vasútvonal már közforgalmú vasútvonalként épült 1899-ben. Ezzel a kialakulóban lévő hálózat elérte későbbi központját, Békéscsabát. Ennek a vonalnak az építését már a megye és a városi szervek is támogatták pénzügyileg. A hálózat kiépülése a Csaba-Békés-vonallal folytatódott, aminek átadására 1903-ban került sor. Az új pálya üzemelését (hazánkban először) teljesen motoros üzeműre tervezték. A forgalmat benzin-villamos és gőzmotoros motorkocsik, illetve mozdonyok bonyolították le. A gerincvonal építésének utolsó szakaszaként 1904-re megtörtént a Békés-Vésztő szakasz átadása is.

A vasúthoz számos uradalmi vasút csatlakozott. 1905-ben fejeződött be a Tótkomlós és Géza megálló[4] közötti szárnyvonal építése, majd hosszú tervezés után 1925-ben a Tótkomlós-Orosháza vonal kiépülésével a vasút elérte Orosházát. Egy évvel később, 1926-ban megépült Orosházáról a hálózatba Gyopárosfürdőt bekötő vonal is. Ezzel kialakult az AEGV teljes hálózata, a két világháború között ezután már csak a meglévő hálózatot fejlesztették.

Az AEGV önálló vállalattá vált, független lett korábbi anyavállalatának jogutódjától, a Szeged-Csanádi Vasúttól. A II. világháborús hadműveletek és bombázások során a vasúti pályában és járművekben is komoly károk keletkeztek, azonban a forgalmat 1945. november 23-áig fenn tudták tartani. A vállalat ekkorra csődbe ment, sem a dolgozók bérét, sem a mozdonyokhoz szükséges szenet nem tudták megvásárolni. A kisvasút leállt.

Forrás: Wikipedia

Ezen a linken sok régi kép található az egykori épületekről és hálózatról.

Köszönjük ZoLiza képeit és segítségét.

Ellopták

Sajnos ezt a ládát is utol érte az eltulajdonítás sorsa. a jövő héten megyek arra és pótlom. Addig is két oszlopon megtalálható a pótjelszó.

Ládakarbantartás

A tegnapi napon az ellopott ládát az eredeti helyen pótoltam. A konyhai doboz mérete egy picivel nagyobb lett. Kérek mindenkit, hogy megfelelően és alaposan rejtse vissza a ládát.

részt vesz az akcióban

A láda részt vesz a szövetség és az Unilever Flora akciójában. Ezért a jelszó megváltozott. A logbookban szereplő új (rövidebb) jelszó az élő. A biztonság kedvéért elhelyeztem pótjelszót is két helyre. Ezek megtalálhatóak az út szélén mind a két irányból az emlékművet mutató KRESZ táblák hátulján.
Állapot: kereshető

KRW értékelés (160 db): környezet: 4.28 rejtés: 4.38 web: 4.51 átlag: 4.39

-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
-
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
-
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
+
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


djsilas 2020.11.22 11:52 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.7.2]

GYEZegzug 2020.11.20 11:57 - Egyéb
Hát év után újra megkerestem, sokkal könnyebb volt megtalálni, ismét esőben. Jó volt újra itt lenni. Rejtéssel minden rendben van.

IMG_20201117_104931 
totik 2020.11.06 06:59 - Megtaláltam
Köszönjük a rejtést!
(Viki, Geri, Krisz) TZ

hitamas 2020.10.29 13:55 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 4.45
Jól jönne a sínre egy mozdony (vagy valami más vasúti bizgentyű) ... :)

Báthory Ödönke 2020.10.13 15:00 - Megtaláltam
Megvan, köszönöm szépen.

Bagoly és Talicska 2020.10.08 17:21 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.7.1]

Göde 2020.10.07 15:31 - Megtaláltam
Újabb kincs a tarsolyban. Köszönöm. [g:hu 1.6.2y]

kocsora 2020.10.04 18:18 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.7.1]

james 2020.09.19 17:38 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
James [Geoládák v3.6.0]

kissss 2020.09.11 17:26 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.17 súly: 3.68
Gyulai hétvégénk egyik felvezető akkordja. Köszi a rejtést!

SziaHello 2020.09.06 16:10 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.5.0]

belus01 2020.09.03 11:16 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.6.0]

Senator62 2020.08.30 23:59 - Megtaláltam
Meglett! Köszi. Nem volt nehéz ugyanis már az útról látszódott a láda az előttem megtaláló nem igazán "kövezte" vissza. Segítettem neki egy jó kis fészek kialakításával.

scooby84 2020.08.19 12:40 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük.

fkmaster 2020.08.04 09:35 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 4.33
Lásd Stüszi!

Stüszi vadász 2020.08.04 09:35 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 3.83
Gyors találat az út mellett a mai első kisvasúti emlékhelynél.

gabor03 2020.07.28 20:45 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.5.0]

Pantya 2020.07.28 19:16 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.5.0]

urbanj 2020.07.25 13:30 - Megtaláltam KRW környezet: 3 rejtés: 5 web: 4 átlag: 4.00 súly: 4.39
Az emlékhely szép lenne, ha egy kicsit is gondoznák. A rejtés jó, köszönjük.

Dózerbika 2020.07.09 18:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 4 átlag: 4.67 súly: 3.34
Arra jártam, véletlenül megtaláltam. Köszi a rejtést,

Szőkekapitány 2020.07.02 07:59 - Megtaláltam
Köszönöm a rejtést.

Kroo 2020.06.14 17:54 - Megtaláltam
Köszönjük a rejtést!

swiki 2020.06.14 15:17 - Megtaláltam KRW környezet: 2.5 rejtés: 3 web: 4 átlag: 3.17 súly: 3.14
Könnyű, gyors találat.

macikupac 2020.06.07 15:27 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 3.5 web: 4 átlag: 3.83 súly: 4.52
Erdészek nyomában - Kelet 10.

Ez az emlékhely egyszer csak, hipp-hopp előttünk termett. Nekem valahogy fura is volt itt, a semmi közepén, mert ilyesféle emlékhelyeket településeken láttam eddig. Volt, hogy jelenleg is üzemelő vasútállomásokon, volt, hogy "csak úgy" - de a lényeg, hogy belterületen. Így az út szélére húzódva meg tudtuk állni és relatíve rövid ideig tartott megnézni. A ládát is hamar megtaláltuk, ezért mehettünk is tovább Foltival.

Ancs 2020.06.07 15:27 - Megtaláltam
Erdész ládák nyomában - kelet 10/13.
Gyors drive-in a nap vége felé. Szép emlékhely.
Köszi

20200607_152639_HDR20200607_152641
20200607_152707_HDR20200607_152747

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (317 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.