FAQ
2821. Alföldi kisvasút (GCAEGV)

Az emlékmű

Az emlékmű

A tábla

A tábla

Az emlékhely

Az emlékhely

Az út túloldaláról

Az út túloldaláról

Mint ha kicsit ferde lenne?

Mint ha kicsit ferde lenne?

Amit a béka lát

Amit a béka lát

Nyári kilátás a ládától. Majd minden évszakról rakok fel.

Nyári kilátás a ládától. Majd minden évszakról rakok fel.
Szélesség N 46° 52,788'
Hosszúság E 21° 14,401'
Magasság: 84 m
Megye/ország: Békés
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2010.08.12 00:00
Megjelenés időpontja: 2010.08.30 13:20
Utolsó lényeges változás: 2012.04.19 08:11
Utolsó változás: 2021.09.16 09:25
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: J és P
Ládagazda: istvandsz
Nehézség / Terep: 1.0 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 0 m
További infók: http://www.sin-ter.hu/topic.php?id=974
Megtalálások száma: 380 + 1 sikertelen + 3 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.6 megtalálás hetente


Alföldi első gazdasági vasút emlékhelye

Az adott kordinátán az egyik sínszál alatt az ágyazatban.


A ládába TravelBug nem helyezhető.


a láda

Az Alföldi Első Gazdasági Vasút emlékhelyét 2009-ben készítették el és adták át. Igazi "drive in". A Békést Vésztővel összekötő út mentén található, nem messze a Bélmegyeri elágazástól. Jelenleg még szép, gondozott állapotban található.

A Ládát a kordinátapárral megadott helyen az egyik sínszál alatt az ágyazatban találhatjátok. Kérjük a megtalálókat, hogy alaposan "kövezzék" vissza.

Segítségként ha szükséges: 20 - 4883662

Kívánunk mindenkinek jó keresést.

A kisvasutak

A keskeny nyomtávolságú pályák nyomtávolsága lehet (például) 1067, 1000, 760, 750, 600, 580 és 500 mm. A kisvasutat egyszerűbb és olcsóbb felépíteni, kisebb sugarú íveket lehet építeni, az alacsonyabb pályasebességnek megfelelően, ami a hegyi terepen nagy előny. A mozdonyok és a kocsik is könnyebbek, ami a pályáépítést olcsóbbá teszi. Ez a kedvező tulajdonság sík területen is jól kihasználható. A kisvasút hátránya, hogy helyi hálózatok nem alkotnak országos egységet, és ezért hosszabb utakon át kell szállni a "nagyvasútra" illetve az árut is át kell rakni. Ezt a hátrányt az XX. század elején úgy vélték kiküszöbölhetőnek, ha a keskeny nyomtávolságú vasutak önálló - adott pontokon a nagyvasutakhoz kapcsolódó - hálózatot alkotnak. Magyarországon például elkészítették a kisvasutak országos hálózatának a tervét. A közúti motorizáció fejlődése e tervek tényleges megvalósítását megakadályozta. A kisvasút gyakran alacsonyabb kényelmi színvonalú, mint a normál nyomközű vasút, a kocsik többnyire fapadosak, kályhafűtésűek, és a pályasebesség is alacsonyabb. Ahol a keskeny nyomtáv az elterjedtebb és költenek fejlesztésekre (például Svájcban) ez a különbség nem igazán érezhető. A kisvasutakat nemcsak a nyomtávolságuk és funkciójuk, hanem üzemeltetésük módja szerint is csoportosítani lehet. Léteztek ló, sőt emberi erővel hajtott ún. könnyen szállítható mezei vasutak is.

Magyarországi történetük:

Magyarországon az 1870-es években indult meg az építésük. A Monarchia vasúti szabályzata szerint harmad- és negyedrendű vasútvonalként épültek: a harmadrendű vasútvonalak közforgalmat ellátó, a másodrendűként besorolt helyiérdekű vasutakkal megegyező funkciójú keskenynyomközű vonalak voltak, míg a negyedrendű vonalak közé a csak teherszállítást ellátó erdei, gazdasági és bányavasutak tartoztak. A harmadrendű kisvasutak szabványos nyomköze 760 mm lett a Monarchia egész területén, a negyedrendű vonalaknál gyakori volt a 600 mm-es nyomtáv, de ettől mindkét irányban eltérhettek. Az 1920-as évekre már több ezer km vágányhosszú keskeny nyomközű vasút szelte az országot. Az erdőgazdaságok, nagybirtokok, és bányák sorra nyitották az új szárnyvonalakat, és kötötték be a már meglévő hálózatokba. Elsősorban áruszállítás céljára létesítették őket, de később egyre nagyobb teret nyernek a személyszállításban is.

A II. világháború után utak hiányában sok helyen ez maradt az egyetlen közlekedési eszköz. Az 50-es években még épültek új kisvasúti vonalak, azután csak elvétve, főleg turisztikai céllal úttörővasútként. A 60-as évek táján kezdődött meg a kisvasutak dízelesítése: megjelentek a C-50 és Mk48 típusú mozdonyok felváltva a gőz- illetve lóvontatást. Ezek a mozdonyok még ma is egyeduralkodó típusnak számítanak a legtöbb vasútüzemben. A legtöbb vonal sorsát az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció pecsételte meg. A megmaradt vonalakon a teherforgalom folyamatosan csökkent. 1990-es évekre szinte teljesen megszűnt az árufuvarozás. Ez idő tájt vette át a turisztika a létfenntartó szerepet a kisvasutaknál.

Ma összesen 380 km hosszan utazhatunk Magyarországon kisvasúton. A megmaradt személyszállítást is végző vonalak a 600 mm nyomközű Almamelléki Állami Erdei Vasút és Kemencei Erdei Múzeumvasút kivételével 760 mm nyomtávolságúak. A leghosszabb a 109 km-es Csömödéri Állami Erdei Vasút, a legrövidebb a Pécsi Gyermekvasút, ami csupán 650 métert tesz meg.

Ezeken a vonalakon kívül még számos, főleg téglagyárakban, és bányákban üzemelő (760, 600, 500 mm nyomtávolságú) kisvasút található Magyarországon, számuk sajnos folyamatosan csökken

Az alföldi elsőről:

A vasút első szakaszát Alföldi Első Gazdasági Vasút (AEGV) néven az Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak leányvállalataként építették 1894-ben a mai Mezőkovácsháza és Kupapuszta között. A forgalom ekkor két gőzmozdonnyal indult meg a vonalon. A megépült vasútvonal 1900-ig csak a környező földbirtokosok terményeit fuvarozta. A Kovácsháza-Csaba-vasútvonal már közforgalmú vasútvonalként épült 1899-ben. Ezzel a kialakulóban lévő hálózat elérte későbbi központját, Békéscsabát. Ennek a vonalnak az építését már a megye és a városi szervek is támogatták pénzügyileg. A hálózat kiépülése a Csaba-Békés-vonallal folytatódott, aminek átadására 1903-ban került sor. Az új pálya üzemelését (hazánkban először) teljesen motoros üzeműre tervezték. A forgalmat benzin-villamos és gőzmotoros motorkocsik, illetve mozdonyok bonyolították le. A gerincvonal építésének utolsó szakaszaként 1904-re megtörtént a Békés-Vésztő szakasz átadása is.

A vasúthoz számos uradalmi vasút csatlakozott. 1905-ben fejeződött be a Tótkomlós és Géza megálló[4] közötti szárnyvonal építése, majd hosszú tervezés után 1925-ben a Tótkomlós-Orosháza vonal kiépülésével a vasút elérte Orosházát. Egy évvel később, 1926-ban megépült Orosházáról a hálózatba Gyopárosfürdőt bekötő vonal is. Ezzel kialakult az AEGV teljes hálózata, a két világháború között ezután már csak a meglévő hálózatot fejlesztették.

Az AEGV önálló vállalattá vált, független lett korábbi anyavállalatának jogutódjától, a Szeged-Csanádi Vasúttól. A II. világháborús hadműveletek és bombázások során a vasúti pályában és járművekben is komoly károk keletkeztek, azonban a forgalmat 1945. november 23-áig fenn tudták tartani. A vállalat ekkorra csődbe ment, sem a dolgozók bérét, sem a mozdonyokhoz szükséges szenet nem tudták megvásárolni. A kisvasút leállt.

Forrás: Wikipedia

Ezen a linken sok régi kép található az egykori épületekről és hálózatról.

Köszönjük ZoLiza képeit és segítségét.
Állapot: kereshető

KRW értékelés (180 db): környezet: 4.30 rejtés: 4.37 web: 4.53 átlag: 4.40

-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
-
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
-
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
+
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


tavidir 2022.11.24 12:29 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.6]

Zé&Za 2022.11.20 13:25 - Megtaláltam KRW környezet: 3.5 rejtés: 4 web: 4 átlag: 3.83 súly: 2.00
Megtaláltuk,köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

BaboesMedve 2022.11.19 14:05 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

csatogabor 2022.11.12 10:56 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Joe13 2022.10.29 13:17 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!

mr.bandesz 2022.10.11 06:29 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.29
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!

T.m.huszar 2022.09.25 17:38 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Mimi92 2022.09.23 13:33 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.40
Köszönöm hogy megmutattad ezt a helyet.

ucsabi31 2022.09.04 13:33 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

mucik 2022.08.20 12:37 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.5]

Luca23 2022.08.19 13:26 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Monesz&Tibi 2022.08.03 13:45 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 3.21
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Pityeszti 2022.07.18 11:20 - Megtaláltam
Köszönjük. Laci találta meg.

Noreen 2022.07.17 20:08 - Megtaláltam
Ezt is megtaláltuk, köszönjük a rejtést! Sok számítógépmonitor közepette :( bt75hu és Noreen [Geoládák v3.12.10]

bt75hu 2022.07.17 20:05 - Megtaláltam
Megtaláltam. A muglik szemétlerakónak kezdték a helyet használni.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.9.11]

VaVi 2022.07.03 18:55 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Kobalt 2022.06.26 22:20 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Simán Szabó család 2022.05.22 11:28 - Megtaláltam KRW környezet: 3 rejtés: 1 web: 5 átlag: 3.00 súly: 1.00
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

tabletta 2022.04.30 12:07 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

Tisztisz és Csabi 2022.04.16 17:30 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszi!

BéresSanyi 2022.04.13 17:03 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.7]

5N 2022.03.14 18:20 - Megtaláltam
4 nap 3 jubileumi 20-as láda és egy hosszú autókázós nap közte,ami ez volt.Már sötétben értünk ide,elsőre el is mentünk mellette,de visszafordultunk,mert mára ezt még beterveztük utolsó megállónak.

DSC06172DSC06173
Rozlin 2022.03.14 18:20 - Megtaláltam
Hosszú hétvégi GC20-as gyűjtő kirándulások közötti utazás alatt elkövetett ládakeresés.

DSC06174 
Perecz Márk 2022.02.19 10:15 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.6]

Csillag51 2022.02.12 11:26 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.7.16]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (384 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]