Elhelyezés időpontja: 2010.08.12 00:00
Megjelenés időpontja: 2010.08.30 13:20
Utolsó lényeges változás: 2012.04.19 08:11
Utolsó változás: 2021.09.16 09:25
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: J és P
Ládagazda: istvandsz Nehézség / Terep: 1.0 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 0 m
További infók: http://www.sin-ter.hu/topic.php?id=974
Megtalálások száma: 427 + 2 sikertelen + 3 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.6 megtalálás hetente
Alföldi első gazdasági vasút emlékhelye
Az adott kordinátán az egyik sínszál alatt az ágyazatban.
A ládába TravelBug nem helyezhető.
a láda
Az Alföldi Első Gazdasági Vasút emlékhelyét 2009-ben készítették el és adták át. Igazi "drive in". A Békést Vésztővel összekötő út mentén található, nem messze a Bélmegyeri elágazástól. Jelenleg még szép, gondozott állapotban található.
A Ládát a kordinátapárral megadott helyen az egyik sínszál alatt az ágyazatban találhatjátok. Kérjük a megtalálókat, hogy alaposan "kövezzék" vissza.
Segítségként ha szükséges: 20 - 4883662
Kívánunk mindenkinek jó keresést.
A kisvasutak
A keskeny nyomtávolságú pályák nyomtávolsága lehet (például) 1067, 1000, 760, 750, 600, 580 és 500 mm. A kisvasutat egyszerűbb és olcsóbb felépíteni, kisebb sugarú íveket lehet építeni, az alacsonyabb pályasebességnek megfelelően, ami a hegyi terepen nagy előny. A mozdonyok és a kocsik is könnyebbek, ami a pályáépítést olcsóbbá teszi. Ez a kedvező tulajdonság sík területen is jól kihasználható. A kisvasút hátránya, hogy helyi hálózatok nem alkotnak országos egységet, és ezért hosszabb utakon át kell szállni a "nagyvasútra" illetve az árut is át kell rakni. Ezt a hátrányt az XX. század elején úgy vélték kiküszöbölhetőnek, ha a keskeny nyomtávolságú vasutak önálló - adott pontokon a nagyvasutakhoz kapcsolódó - hálózatot alkotnak. Magyarországon például elkészítették a kisvasutak országos hálózatának a tervét. A közúti motorizáció fejlődése e tervek tényleges megvalósítását megakadályozta. A kisvasút gyakran alacsonyabb kényelmi színvonalú, mint a normál nyomközű vasút, a kocsik többnyire fapadosak, kályhafűtésűek, és a pályasebesség is alacsonyabb. Ahol a keskeny nyomtáv az elterjedtebb és költenek fejlesztésekre (például Svájcban) ez a különbség nem igazán érezhető. A kisvasutakat nemcsak a nyomtávolságuk és funkciójuk, hanem üzemeltetésük módja szerint is csoportosítani lehet. Léteztek ló, sőt emberi erővel hajtott ún. könnyen szállítható mezei vasutak is.
Magyarországi történetük:
Magyarországon az 1870-es években indult meg az építésük. A Monarchia vasúti szabályzata szerint harmad- és negyedrendű vasútvonalként épültek: a harmadrendű vasútvonalak közforgalmat ellátó, a másodrendűként besorolt helyiérdekű vasutakkal megegyező funkciójú keskenynyomközű vonalak voltak, míg a negyedrendű vonalak közé a csak teherszállítást ellátó erdei, gazdasági és bányavasutak tartoztak. A harmadrendű kisvasutak szabványos nyomköze 760 mm lett a Monarchia egész területén, a negyedrendű vonalaknál gyakori volt a 600 mm-es nyomtáv, de ettől mindkét irányban eltérhettek. Az 1920-as évekre már több ezer km vágányhosszú keskeny nyomközű vasút szelte az országot. Az erdőgazdaságok, nagybirtokok, és bányák sorra nyitották az új szárnyvonalakat, és kötötték be a már meglévő hálózatokba. Elsősorban áruszállítás céljára létesítették őket, de később egyre nagyobb teret nyernek a személyszállításban is.
A II. világháború után utak hiányában sok helyen ez maradt az egyetlen közlekedési eszköz. Az 50-es években még épültek új kisvasúti vonalak, azután csak elvétve, főleg turisztikai céllal úttörővasútként. A 60-as évek táján kezdődött meg a kisvasutak dízelesítése: megjelentek a C-50 és Mk48 típusú mozdonyok felváltva a gőz- illetve lóvontatást. Ezek a mozdonyok még ma is egyeduralkodó típusnak számítanak a legtöbb vasútüzemben. A legtöbb vonal sorsát az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció pecsételte meg. A megmaradt vonalakon a teherforgalom folyamatosan csökkent. 1990-es évekre szinte teljesen megszűnt az árufuvarozás. Ez idő tájt vette át a turisztika a létfenntartó szerepet a kisvasutaknál.
Ma összesen 380 km hosszan utazhatunk Magyarországon kisvasúton. A megmaradt személyszállítást is végző vonalak a 600 mm nyomközű Almamelléki Állami Erdei Vasút és Kemencei Erdei Múzeumvasút kivételével 760 mm nyomtávolságúak. A leghosszabb a 109 km-es Csömödéri Állami Erdei Vasút, a legrövidebb a Pécsi Gyermekvasút, ami csupán 650 métert tesz meg.
Ezeken a vonalakon kívül még számos, főleg téglagyárakban, és bányákban üzemelő (760, 600, 500 mm nyomtávolságú) kisvasút található Magyarországon, számuk sajnos folyamatosan csökken
Az alföldi elsőről:
A vasút első szakaszát Alföldi Első Gazdasági Vasút (AEGV) néven az Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak leányvállalataként építették 1894-ben a mai Mezőkovácsháza és Kupapuszta között. A forgalom ekkor két gőzmozdonnyal indult meg a vonalon. A megépült vasútvonal 1900-ig csak a környező földbirtokosok terményeit fuvarozta. A Kovácsháza-Csaba-vasútvonal már közforgalmú vasútvonalként épült 1899-ben. Ezzel a kialakulóban lévő hálózat elérte későbbi központját, Békéscsabát. Ennek a vonalnak az építését már a megye és a városi szervek is támogatták pénzügyileg. A hálózat kiépülése a Csaba-Békés-vonallal folytatódott, aminek átadására 1903-ban került sor. Az új pálya üzemelését (hazánkban először) teljesen motoros üzeműre tervezték. A forgalmat benzin-villamos és gőzmotoros motorkocsik, illetve mozdonyok bonyolították le. A gerincvonal építésének utolsó szakaszaként 1904-re megtörtént a Békés-Vésztő szakasz átadása is.
A vasúthoz számos uradalmi vasút csatlakozott. 1905-ben fejeződött be a Tótkomlós és Géza megálló[4] közötti szárnyvonal építése, majd hosszú tervezés után 1925-ben a Tótkomlós-Orosháza vonal kiépülésével a vasút elérte Orosházát. Egy évvel később, 1926-ban megépült Orosházáról a hálózatba Gyopárosfürdőt bekötő vonal is. Ezzel kialakult az AEGV teljes hálózata, a két világháború között ezután már csak a meglévő hálózatot fejlesztették.
Az AEGV önálló vállalattá vált, független lett korábbi anyavállalatának jogutódjától, a Szeged-Csanádi Vasúttól. A II. világháborús hadműveletek és bombázások során a vasúti pályában és járművekben is komoly károk keletkeztek, azonban a forgalmat 1945. november 23-áig fenn tudták tartani. A vállalat ekkorra csődbe ment, sem a dolgozók bérét, sem a mozdonyokhoz szükséges szenet nem tudták megvásárolni. A kisvasút leállt.
A mai nap egy műtét utáni, térdkímélő, sokat autózós, kevéssé mászkálós ládapusztító kört tettünk a környéken Sirgalahad-del. Pont erre alkalmas, borongós-napos időben tudtuk felkeresni a helyeket. 545km, és 17 ládatalálat volt az eredmény.
Nem ez volt ma az egyetlen kisvasutakat bemutató láda. Annyira drive-in, hogy túl is szaladtunk rajta, mert hirtelen nem vettem észre.
A leírás nagyon érdekfeszítő! Sokat tanultunk belőle! Az emlékhely a ládaoldal képein még jól néz ki, de sajnos a természet kezdi szép lassan eltüntetni. Ma már közel sem néz ki olyan jól, mint az egykori képeken. Benőtte a dzsindzsa!
A rejteket gyorsan megtaláltuk! Sirgalahad begyűjtött egy szép nagy kullancsot is! Vigyázzatok!
4 nap 3 jubileumi 20-as láda és egy hosszú autókázós nap közte,ami ez volt.Már sötétben értünk ide,elsőre el is mentünk mellette,de visszafordultunk,mert mára ezt még beterveztük utolsó megállónak.
Hosszú hétvége alatt kerestük fel a ládát kitkat0123-mal. Hu-s és com-os ládát se hagytunk megtalálás nélkül. Munka és DEoSör/DEoBeer #100 (Utolsó/Last) event miatt jöttünk kitkat0123-mal el a keleti országrészbe. Pénteket Nyíregyház környékén töltöttük és este résztvettünk a sörözésen, majd éjszaka felkerestük a még hiányzó debreceni ládákat és a labokat. Szombaton Békéscsaba felé útba eső ládákat kerestünk fel. Vasárnap Békécsabát fedeztük fel, majd jöttünk vissza az Advent in Budapest 2021 #2 - St. István Bazilika eseményre.
A mai napon Debrecenből mentünk Békéscsabára. Nyírerdőben kezdtük a napot. EKOGV láda felkeresése után Újlak következett. A Hármashegyet már sokszor meg szerettem volna keresni, DEocaching-ek alatt többször is elmentünk a környéken. Most volt annyi időnk, hogy azt is felkeressük. Születésnapos családi eseményládából a hetediket is sikerült ma felkeresni. 2016-ban kerestem fel a berettyóújfalui ládák nagy részét, akkor pár nem volt meg. Most azok is gyorsan előkerültek. Ide már sötétedés után érkeztünk, de így is látványos volt a hely. Gyorsan meglett a láda.
Köszönöm a rejtés!
Szuper lehetett ez a kisvasúti vonal is. Mikor én születtem, Csabán, sajnos már nem volt meg. A családban meséltek róla, hogy elég hosszú vonal volt a megyében. Örülök, hogy eljutottam ide is.
A láda jó egészségnek örvend. Köszi a rejtést.
Meglett! Köszi. Nem volt nehéz ugyanis már az útról látszódott a láda az előttem megtaláló nem igazán "kövezte" vissza. Segítettem neki egy jó kis fészek kialakításával.
Ez az emlékhely egyszer csak, hipp-hopp előttünk termett. Nekem valahogy fura is volt itt, a semmi közepén, mert ilyesféle emlékhelyeket településeken láttam eddig. Volt, hogy jelenleg is üzemelő vasútállomásokon, volt, hogy "csak úgy" - de a lényeg, hogy belterületen. Így az út szélére húzódva meg tudtuk állni és relatíve rövid ideig tartott megnézni. A ládát is hamar megtaláltuk, ezért mehettünk is tovább Foltival.
Egyértelműen a nap ládája. Egyszerűen nagyszerű rejtés. :)
Tetszett a kis emlékhely. Talán egy nyomvonaltérkép, meg esetleg egy levéltárból előbányászott ősi menterendoldal még jól mutatna a ládaoldalon. ;) [Geoládák v3.0.0_beta_8]
Véletlen találat. A Csolt-monostor romjaihoz menet megláttuk az emléktáblát és megálltunk. Gondoltam, ez a hely ládát kíván. Körülnéztünk és megtaláltuk. :-)
Köszönjük a rejtést.
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget.
Két munkás úgy gondolta, hogy pont ma délelőtt kell lefesteni az emlékhelyt, így lehetetlen volt feltűnés nélkül megkeresni. [g:hu 1.6.0a]
Saját készletből lecseréltem az egyfülest négyfülesre. Most már jól zár és mivel az új láda kicsit kisebb mint a régi ezért talán álcázni is könnyebb. A tollnak azért kicsit össze kell húznia magát, és a mezőberényi református templomnak sem jutott hely. Majd keresek neki egy tágasabb ládát
Gyuláról hazafelé úton ejtettük útba ezt a pontot. Ez igen! Vagány rejtés!
A láda tényleg 1 fülű, de semmi baja a benne lévő dolgoknak. Van benne egy TB! de nem com-os a láda.
Ezt is megtaláltam! Köszönöm a rejtést. Nem volt hiába eljönni ide. :)
Részletek és képek hamarosan.
A bélmegyeri elágazásig busszal jöttem, onnan kb 1 km-t sétáltam
Kicsit meleg volt, de azért kellemes volt a séta, már amennyire az autóktól kellemes lehet. A láda elég feltűnő módon volt álcázva, de szerintem csak az veszi észre, aki valóban keresi. Ahogy a fentebbi egyéb logban jeleztem, hiányzik a láda négy füléből három, elég nehezen zárható. Mivel a láda megkeresése után elképesztően sok idő volt, és nem volt kedvem Vésztőre sétálni 7 km-t (ha a vasútállomást nézzük), így vártam, majd elindultam, és jött is hamar a busz. :) [g:hu 1.5.4j] 873.
Mai napunk utolsó helyszíne a naplementében. Amikor odaértünk, örültünk, hogy kessertársakkal fogunk találkozni. Azonban kiderült, hogy a fiatal pár egy ismerősüktől hallották, hogy hol a ládarejtek és csak az ajándékokra voltak kíváncsiak. Vajon hány ládáról tudhatnak még? Kérdeztük, miért nem regisztrálnak és ládáznak, azt mondták, nincs rá idejük.....érdekes.
Tetszett az emlékhely és a rejtés is, köszönet érte.
Megtaláltam.
A ládára egy csere ráférne. Egyik füle le van törve, gondosan benne volt a láda aljában. Logbook nincs elázva, de nyirkos. Láda aljából kitöröltem a vizet, de esős időben utánpótlás várható.
Köszönöm a rejtést!
Érdekes emlékmű. Sajnos nem találtuk se a ládát, se a pótjelszót... :( Egy mágneses mikroládát viszont el tudnék ide képzelni; az talán nem annyira feltűnő. A képek alapján kérném a találat elfogadását, köszönöm!
A "Betyárfák"-tól jöttünk visszafele Vésztő felé. Útközben álltunk meg. A ládát persze sehol nem találtuk meg, ahogy a leírás is írta, eltűnt. Viszont kerestük volna a jelszót az emlékművet jelző KRESZ táblák hátulján, de nem találtuk őket. Igyekszem mellékelni a fotókat. Kérem elfogadni a megtalálást!
A hely könnyen meglett, a láda egyáltalán nem. Aztán a logbookot megtaláltam elázva a bokrok alatt. Később kiderült, hogy a közeli GCBEVA egy korábbi logbookját találtam meg.
Úgy látszik itt valaki tudatosan pusztított.
Több kép nem készült, kérem a találat elfogadását.
A mai első kisvasútas emlékhely, a túra végén Szeghalmon a párját is felkerestem. Kár, hogy egy régi mozdonyt vagy kocsit nem állítottak ki, kicsit érzékletesebb lenne az emlékhely.
Másik ládára "hajtva" láttuk meg és néztük meg az emlékművet.Mivel jelentősnek tartottuk,rákerestünk ott helyben,mert gondoltuk itt kell,hogy legyen rejtés.Ez bejött,így ez egy betervezetlen találat lett.Köszönjük a rejtést.
szombati biciklizés közben véletlenül bukkantam e helyre. biztos voltam benne, hogy lesz itt egy láda, de gps-em nem volt. így hát a fotó alapján kérném a rejtőt az elfogadásra.
Ezt is megtaláltuk.Sötétben,ködben,sikerült kitapogatni az emlékhelyet.A gps is épp lemerült,de nem adtuk fel.Végig tapogattuk a sineket mire meglett.Közben javasoltam páromnak nézzük inkább az alternatív jelszót,de ő a ládát akarta!
Bicajos túra 4/13. Ismét egy mementó az elmúlást példázva. Bizony jól esett volna erre döcögni a síneken, bár kétség kívül a párhuzamos műút nemrég felújítva jobb minőségű. A vaskerekek kattogásáig tovább kellett tekernem Vésztőre! :)
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.4.16] [wapon beküldött szöveg]
Családi és baráti kísérettel nyolcan tekertünk és kerestünk, jó kis túra volt.
80 km kerékpár edzés a Gyomaendrőd - Dévaványa - Körösladány - Szeghalom - Vésztő útvonalon 1 mozgó és 4 új ládával. A vizsgák között rám fért egy hagyományos téli alföldi edzés.
GCSZGH után 18 km következett az alföldi vasúti emlékhelyhez. Azért választottam ezt a láda sorrendet, mert így főként hátszélmenetben volt részem. Ezen a szakaszon különösen jól jött az oldalhátszél, mert a sok kihagyás után már fáradt voltam.
Próbálkoztam azért váltakozó sártartalom mellett 54/15 - 54/17 között átlagos 88 rpm ped. és 137 bmp pulz.-sal a -on. Alig vártam, hogy elérjem az emlékhelyet, hogy leereszthessek.
A láda azonnal meglett. Az oszlopon is ott van a tartalékjelszó, de ember legyen a talpán, aki azt könnyedén kiolvassa. Körbejártam az emlékhelyet, majd indultam vissza Vésztő vasútállomásra. Az utolsó 7 km nem esett jól.
Ide már csak a sínekre a kisvonat hiányzik. Sokat hallottam Édesapámtól a vonalon járó személyszállításról. Hogyan futottak utána és szálltak fel menet közbeni. Tetszett.
Köszi !
Körösladányban volt ma dolgunk és miután elvégeztük, amiért jöttünk, elindultunk pár ládát felkeresni a Viharsarokban.
Drive-in cache a javából és a rejtés sem volt nehéz. A hely érdekes emléket állít az első alföldi vasútnak.
Hááát nekem kissé csalódást okozott, hogy a jelszó csak egy filctollal volt ráírva a sínre. Azért lehetett volna találni valami normális rejtekhelyet, normális csomagolásban.
...
Sorry. Most átolvastam az oldalt. Ezek szerint van (volt?) normális láda, amit találtam az a pótjelszó.
Hazafelé menet ejtettük útba, épp az előző kesserek végeztek. Elsőre nem sikerült megtalálni, mert nem olvastuk el a leírást, csak a koordinátát írtuk ki.Aztán délután visszatekertünk, s már tudtuk hol is kellett volna keresni.
Így meglett. A "kincsek benne tényleg helyhez kapcsolódóak.
Köszönjük.
Családi kirándulás során meglelve.
Kár hogy a környéken már csak ezen a 10 méteren lehet kisvasutat találni. Még mindig azon töprengek hogy miért pont ide tették ezt az emlékművet :)
Gyakran járok erre, már máslor is álltam meg itt.
A ládát nem kerestem az előző hozzászólásokat olvasva.
A jelszót az oszlopról olvastam le.
Értékelés majd akkor, ha újra lesz láda
Mivel ládatúrára indulva általában csak az első két oldalt nyomtatom ki, nem tudtuk, hogy csak pótjelszóval lehet keresni. (legközelebb talán érdemes lenne a WAP-os részbe beírni, nem csak a leírás végére!! )
Komótosan átpakoltuk darabonként a kőágyat mindkét sínszál alatt végig,aztán feladtuk.
Végül mobilon csak megnéztük a láda oldalát, hátha a hozzászólásokból kiderül valami.
Így derült ki, hogy tartalék jelszót kell használni.
szomorú vagyok, bár olvastam az előttem járókat, hogy nem találták a ládát, bíztam benne hogy előkerült....sajnos én sem találtam meg, pedig minden centimétert átmozgattam.
mindegy szép idő volt, késő őszit kis túrának nagyon jó volt
remélem a csatolt fotó alapján elfogadja a rejtő
köszi
Csak a pótjelszót találtuk meg. 1 órát rászántunk, és a teljes sínhosszt átnéztük, de a láda nem lett meg. A rejtőt felhívtuk, de a segítségével sem találtuk.A megadott helyen a talajig átkutattuk a sín alatti területet. Vagy nagyon el van dugva, vagy eltűnt...
Édesapámmal és a gyerekekkel egy békési látogatás után ejtettük útba a ládát. Gyönyörű időben kerestük a ládát és pont a déli harangszó hangjára lett meg.
Édesapám gimnazista korában még utazott ezen a vasútvonalon Békésről Vésztő közt.
Köszönet a rejtőnek a rejtésért és a megjegyzett majd a fejemben átalakult jelszó rekonstruálásáért!!
Jimbo barátunkkal mentünk ki fotókat készíteni a ládaoldalhoz, ezzel is segítve a láda megjelenését.
Ennél a ládánál hamarabb meglett a három találat mint itt. :)
Munka közbeni gyors találat. Tegnap uis későn értünk haza Pestről, így mikor láttam az új ládát, már nem indultunk el keresni.
Ide egyébként mi is terveztünk rejteni egy mikroládát. Ez a gondolat akkor fogalmazódott meg bennünk, amikor hatalmasat bicikliztünk a GCPAKR-hoz. A kidolgozás azonban elmaradt, így örültünk ennek a megjelenésnek. :)
Köszönjük!
Sajnos, az első helyről jól lemaradtam... :-(
Az Abonyi Természetjárók már 22-én logoltak, mikor még meg sem jelent a láda.
Skalp is megelőzött, de ez már csak az én hibám, miért nem néztem rá az oldalra hamarabb.
Így kénytelen voltam este fél 10-kor, sötétben, esőben elindulni 20 km-t. (Visszafelé már szakadt, azt hittem, sose érek haza.)
De nem mondhatom, hogy a kutya se jött velem, mert Penyut azért elvittem bátorításként.
Elmentem már párszor a hely mellett, most meg a friss láda miatt motoroztam ki direkt, még az eső előtt. Néztem is, azelőtt is, mi ez itt, ahol még a mozdony füstje sem szállt sosem. De ezek szerint mégis. Valaki mesélte, hogy a doboziakat azzal bosszantották régebben, hogy megkérdezték, merre van Dobozon az állomás.
Utólag rájöttem, hogy az első bejegyzés a füzetben talán a rejtők írása, nem az első megtalálóé. Akkor megint dolgom volt egy szűzzel? ;))