Elhelyezés időpontja: 2010.11.28 14:40
Megjelenés időpontja: 2010.12.05 17:10
Utolsó lényeges változás: 2022.08.28 23:41
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+2V)
Elrejtők: Békés nádas
Ládagazda: Békés nádas Nehézség / Terep: 2.5 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 5000 m
Megtalálások száma: 53 + 6 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.1 megtalálás hetente
Mint ládadoki a geoládát utolsó logjai vizsgálata alapján és a rejtő inaktivitása miatt betegre állítottam.
Ha van rá lehetőséged, kérlek javítsd!
További tudnivalók a beteg ládákról: https://geocaching.hu/documents.geo?id=ladadoki
[Zazi és a Lányok, 2022.01.29 06:03]WAP:
1) Vashíd keleti végén sárga fedlapon olvasható piros betűk közül hármat (4.-1.-2.) írj egymás után. (3 karakter) 1. pont alternatív lehetősége:a kopott és rosszul olvasható jelszórészlet a kerítésen lévő sárga táblára felírva is megtalálható.
2) Réztábla "A" betűvel kezdődő sorának második szava. (7 karakter)
3) Mikrokapszula a vízi erőmű fémhídjának jobb oldalán a betonpillér mellett vízszintesen átvezető vascsőbe rejtve. 3. pont alternatív lehetőségei: a fémhídhoz legközelebb eső közlekedési tábla hátulján. Valamint a fémhíd melletti alumínium csőre felírva is megtalálható.
A kapott jelszórészeket egymás után írva 24 karakterrellehet logolni.
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Temesvár tájegysége hatalmas mocsárvilág volt, és a két folyóvíz, a Béga -mely a Tisza 254 km. hosszú mellékfolyója-, illetve a jelenleg tíz kilométerre folyó Temes, egységes vízrendszert alkotott. A város neve is emiatt lett Temesvár, vagyis a Temesközben lévő vár.
Először Mercy Ferenc 1718-ban kezdte el a mocsarak lecsapolását és a folyó szabályozását. Megásták a Béga-csatornát, melynek eredeti célja Temesvár és Pétervárad (Szerbia) közötti katonai és polgári hajózás biztosítása volt. Valamint ezen keresztül szállították az épületfát és tüzelőanyagot Temesvárra. Az udvari kamara 1727-ben hagyta jóvá a Béga szabályozási munkálatait, így a Béga régi kanyargós medre helyett egy újat ástak. Ezzel megrövidült a Béga útja, de a régi meder is megmaradt.
Az első hajó 1732-ben jutott a csatornán Pancsováról (Szerbia) Temesvárra.
1799-1808 között nagymértékű szabályozási munkákat végeznek el. Védőtöltéseket építettek, elkészítették a hajók vontatásához szükséges vontatóutat.
A hajózó csatorna kezelése a Temesváron felállított Béga-csatorna Magyar Királyi Igazgatóság feladata volt.
A Béga-csatorna - a Duna mellett - hosszú időn át ennek az országrésznek az egyedüli hajózható vize volt. Nagy nyereséget jelentett, mivel maga a Bánság jelentős gabonatermesztő és állattenyésztő vidék volt; és az itteni termékeket viszonylag könnyen és olcsón, vízi úton fel tudták szállítani egészen Budapestig, Bécsig vagy délre, Bukarestig.
A Temest és a Béga-csatornát csatornákkal összekötötték, zsiliprendszerrel látták el, így a vízfölösleget mindig le lehetett vezetni a Temesbe, vagy szárazság idején vizet pumpálni a Bégába.
A hajózás végét a Tito-ellenes periódus jelentette, amikor a zsiliprendszereket lezárták, a folyóra pedig rácsokat építettek. (Civil szervezetek máig küzdenek a csatorna hajózhatóvá visszaállításáért.)
A csendes Bégát Temesváron hét híd szeli át, mindkét partján fűzfákkal övezett kellemes sétány tompítja a nagyváros zaját és szennyezett levegőjét.
Mi ebből a 7 hídból a két legjelentősebbet szeretnénk megmutatni. A hidak között elterülő parkokban pedig érdemes egy regeneráló sétát ejteni.
A vashíd
1917-ben építették, melyhez felhasználták az 1913-ban lebontott Hunyadi híd elemeit is. Csupán gyalogos forgalom lehetséges rajta. Egy legenda alapján Eiffel hídnak is nevezik, miszerint a hidat Gustav Eiffel, a párizsi torony tervezőjének, egyik rajza alapján készítették. A valóságban a terveket Tóth Róbert, a hajdani vasúti társaság resicai vasműhíd osztályának főnöke tervezte.
Jelszó első része: N 45° 44,935' E 21° 12,881' 89 m [GCBEGA-1] A híd keleti végén a lépcsők között található sárga fedlapon olvasható piros karakterek közül 3 betűt írj egymás után.(Sorrendben: 4-1-2)
A Decebal híd
A Decebal híd, amely kapcsolatot teremt a Gyár és a Vár negyedek között 1909-ben építették és korának leghosszabb vasbeton-gerenda hídja volt. A régmúltban Korona hídnak hívták ill. Ligeti úti hídként is említik. Hossza 195, szélessége 9 méter. A terv Díszoklevelet kapott, az 1910-ben Párizsban megrendezett Nemzetközi Kiállításon. A Mihalich Győző technikai megoldását több ország szaklapja is bemutatta.
A vizi erőmű
1910-ben építették Székely László (Lloyd sor épületeit is Ő tervezte) tervei alapján.
Van egy kimagasló része, amely egy toronyhoz hasonlít, egy része a Béga fölött és egy a bal parton. A toronynak több, oszlopokra támaszkodó boltíve van, az alsó felén pedig egy erkélye. A völgy felőli oldalán boltíves ablakai vannak.
A zsiliprendszer fölött egy fából készült és díszített átjáró van. Ez az épületrész a folyó teljes szélességében látható és takarja a gépházat ahova annak idején, beszerelték a 600 lóerős Ganz turbinákat.
Az itt nyert elektromos energiát használták a villamosok közlekedéséhez, a közvilágításhoz és különféle ipari célokra. Az erőművel és a vízszabályozási munkálatokkal elmúlt az állandóan fenyegető árvízveszély. Az erőmű ma is működőképes.
Mint ládadoki a geoládát utolsó logjai vizsgálata alapján és a rejtő inaktivitása miatt betegre állítottam.
Ha van rá lehetőséged, kérlek javítsd!
További tudnivalók a beteg ládákról: https://geocaching.hu/documents.geo?id=ladadoki
Email-t küldtem a rejtőnek.
Arad-Temesvár ládázás Lcsoka, kitkat0123 és Robogo társaságában. Több hu-s ládát is megkerestünk, ennél az első pontnál elakadtunk.
Kérem a találat elfogadását.
Temesváron jártunk kitkat0123,Robogo és R.Guszty társaságában. A ládák többségét megtaláltuk, de sajnos volt sikertelen kisérletünk is. Itt ugyan végigjártunk minden pontot, de rajtunk kívülálló okokból nem sikerült minden jelszórészletet leolvasnunk.
Kérném a találat elfogadását.
Temesvári ládázás alatt kerestük fel a multi pontjait kitkat0123, LCSOKA és R.Guszty társaságában. A 3. pont és 2. pont rendben van. Az 1. pontnál se a fedlapról, se a sárga tábláról nem olvasható a jelszórészlet.
Képek alapján kérném a találat elfogadását.
Az első ponton minden igyekezetünk ellenére nem találtuk meg a jelszórészletet sem a csatornafedlapot, sem a táblán a pótjelszót. A képek alapján kérem szépen a megtalálás elfogadását.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Bővebben otthonról. [Geoládák v3.10.5] A mai egyik viszonylag egyszerű, bár az első pontot sikerült benézni. A régi malom tetszett a legjobban.
Ahogy tehetjük frissítjük az alternatív feliratot. Képek alapján elfogadjuk a jelszó nélkülit. Valamint telefonon és mailen is segítünk.
Köszönjük a türelmet.
Az első ponthoz még az első éjszakai portyán eljutottunk, a séta további része a visszaindulás reggelére maradt. Változatos képét mutatja a csatorna, jók a helyek kiválasztásai. Sajnos a vashídnál már nem lelhető fel a jelszórészlet, így alternatív jelszót javasoltunk a ládagazdának, hátha történik valami. A harmadik ponton a csőre írt felirat látszik, a táblára ragasztott papír kifakult. A meglévő jelszórészleteket mailben küldöm, köszönöm a rejtő segítségét.
- törölt user - 2019.03.16 10:00 - Megtaláltam - szerkesztés
Végigjártam a pontokat 2019.03.16-án, meg is van a 24 karakter, de az első pontnál a táblán nagyon elmosódottak voltak a karakterek. E-mailben is jeleztem. Kérném a jelszó nélküli megtalálás elfogadását.
Erdélyi ládatúránk tizedik állomása a Béga csatorna látnivalói. Az első ponton nem találtuk a sárga fedlapot, csak segítséggel lett meg a jelszó. A harmadik ponton a közlekedési tábláról olvastuk le a jelszót. Kár, hogy a keresgélés miatt más látnivalók felkeresésére kevesebb idő jut. Mielőbb érdemes lenne pótolni a hiányzó jelszavakat, hogy legalább az utánunk érkezők ne bíbelődjenek a keresgéléssel. A rejtővel beszéltem és azt mondta, legközelebb ősszel tervezi a hiányzó jelszavak pótlását. A Dacebal-hídon a réztábla legalább biztosan megvan és leolvasható a jelszó. Köszönet a helyszínek bemutatásáért.
Temesvári geotúra Pliptai-val Kópé1993-al LionDaddy-vel! Az első és a harmadik pontot javítottuk. A harmadik pont környezete tetszett a legjobban. Felújítottuk az 1. pontot, illetve a 3. pontot újrarejtettük.
Köszi a rejtést!
Temesvári geotúra Pliptai-val Kectam-mal LionDaddy-vel! A 3. ponton újrarejtettünk egy mikrót a híd első pillérjében, csőben jobb oldalt. Köszi a rejtést!
Temesvári geotúra kectam, kópé1993 és pliptai társaságában. 17/10. találat.
Az 1. ponton a kopott és rosszul olvasható jelszórészletet felírtuk a kerítésen lévő sárga táblára. A 3. ponton új mikroládát rejtettünk a híd alatti betonpillér mellett vízszintesen átvezető vascsőbe.
Köszi a rejtést! [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]
Kérlek ellenőrizd a láda állapotát! Üdv: ládadoki
Régóta betegeskedő láda, ezen csak egy kicsit egyszerűsíteni kéne. Régóta nem olvasni kellemes logot, pedig mindenki nagyon jónak találja a helyszínt. (24 karakter? biztos kell ennyi amúgy is?)
Temesvári hétvégén végigjártuk a pontokat, de mi se találtunk semmit a harmadik ponton. Köszönjük a rejtést, igazán kellemes helyeket mutatott meg a láda.
Az 1. és 2. pont rendben van, de a 3. ponton én sem találtam semmit. Ezt már évek óta többen is jelezték. A helyszínek tetszettek, érdemes volt végigjárni. Köszönjük a rejtést.
Temesvári láda portya Lillával. Az első két pontot gyalog kerestük meg hatodikán (a jelszórészleteket elküldtem a rejtőnek e-mailben), a harmadikat pedig autóval hetedikén, de a jelszót mi sem találtuk. Kérjük a találat elfogadását! Köszönjük!
Köszönjük szépen a sok tartalmas pontot, amit a temesvári ládák bemutatnak. Ugyanakkor maradt némi hiányérzetünk. Nekem Temesvárról az első (és ezidáig nagyjából az egyetlen) dolog, ami eszembe jutott az az, hogy innen indult az 1989-es romániai forradalom. A református templomot viszont egyik pont sem érinti. Tévedésből jutottunk el oda (amúgy azt sem tudtuk, hogy hol van), ugyanis a Béga csatorna első pontjától vissza a város felé nem az eredetileg tervezett útvonalon haladtunk, és Lilla véletlenül kiszúrta.
Az első két pont meg van, bár az elsőnél a leírás segített, a gps alaposan messze vitt. A harmadiknál sajnos mi sem találtunk a jelszórészletet, az őr azt hitte a híd gyári számát keressük. Annyit értettünk meg, nem eredeti az anyag; de segíteni nem tudott. A feltöltött képek alapján kérjük a találat elfogadását.
Nagyszerű helyek a réztábla leolvas de a többi bujkált. A fémhídon már az őr is kijött segíteni akart,-de nem értettük meg egymást. A látvány szuper volt, a mai napon nekem ez a rejtés nagyon bejött valóban átment rajtam.Tettem fel képeket kérem ennek alapján elfogadni. Köszi szépen a lehetőséget.
Köszönöm a rejtést!
Sajnos az erőműnél mi is elvéreztünk, pedig a biztonsági őr is kijött és próbált segíteni, igaz egy szavunkat sem értette.
A fotóink alapján szeretném kérni az elfogadást.
Jelszórészleteink vannak, de sajnos a vízierőműnél nem találtuk a részletet :(, így a fotó alapján szeretnénk kérni a találat elfogadását. A többit küldjük mailen. Köszönjük.
Nem lett volna ez olyan rossz, ha a rejtések nem teszik azzá. Utálom az olyan ládákat, ahol a megtalálás több időt vesz igénybe, mint magának a nevezetességnek a megtekintése, lefotózása, körbejárása. Ráadásul úgy, hogy az ember folyamatosan kellemetlenül érzi magát, mert hát nem egy életszerű viselkedés vashidakon hasalva kúszni, kihajolgatni a víz felőli oldalra, stb. Ráadásul a koo sem a rejtésre mutat, hanem a híd elejére. Az első vashídon semmilyen sárgát a harmadik korlátján pedig semmilyen feliratot nem találtunk. Kár, hogy ez elrontotta az élményt is.
Végigjártuk a helyszíneket, amik nagyon hangulatosak voltak. Legjobban a 3. pont környéke tetszett. Sajnos az utolsó jelszórészletet nem tudtuk megkaparintani, ugyanis csak rövid időt volt alkalmunk keresni, mivel közben megjelent a biztonsági őr és elzavart minket a hídról. Hagyományos esetben tudjuk az ilyet kezelni, de most a nyelvi nehézségekre tekintettel inkább ráhagytuk a dolgot. A fotók és a Rejtőnek e-mailben eljuttatott jelszórészletek alapján szeretnénk kérni a találat jóváhagyását.
Közös "temesvári tobzódás" Strombus-szal, H.Gáborékkal és Csizmásokkal VI.
Klassz ládaötlet, érdekes szempontból mutatja be a várost.
A vizierőmű hídjánál nem találtuk a feliratot, pedig hatan kerestük jó ideig.
Miután a rejtőtől hiába kértem a hiányzó jelszórészt, egy kedves kessertárstól tudakoltam meg.
Mai 10/6. találat.
Ennyi híd és sehol egy lehetőség legalább egy valódi láda rejtésére?
Mivel német ősiem erről a vidékről származnak nem volt számomra újdonság a Béga története. Mennyire egyszerű az a mondat, hogy "Mercy Ferenc 1718-ban kezdte el a mocsarak lecsapolását". Én az embereket látom a nagy munka mögött, a szép igéretekkel idecsábított, új hazát kereső német telepeseket. Szinte számolatlanul pusztultak el maláriától és más, a rossz higiéniás körülmények miatt kialakult betegségektől mire elkészült a csatorna.
Az első két részlet meglett, levélben küldöm, de a 3. ponton a "ládát" nem találtuk a híd jobb oldalán.
A 24 fokban még havat is találtunk.
Kérjük a találat elfogadását!
Ez a láda volt az egyik legjobb, a Béga-csatorna onnan, ahol a Nyugati pályaudvarról érkező - talán 1-es villamos - átmegy a hídon, kb. a Vastyúk ládás hídig nagyon klassz sétát kínál. Kedvem támadt vízi hattyúba is ülni. Az első ponttal annyi gondom támadt, hogy a karakterek elég bénán vannak a bizonyos táblára felfestve (megszakad a betűk folyamatossága), így - mivel nem értek románul - gyors netes ellenőrzés kellett, hogy is van értelmesen a felirat. A második pontot már a második nap kerestem fel. Ott elhagytam a Bégát a templomok és a sörgyár kedvéért, majd visszatértem a következő, szintén az 1-es és 2-es villamosok által használt hídig. A végponttal azonban problémáim adódtak - néztem fent, majd lent, és megint fent: aztán háromszori mélybe ereszkedés és 20 perc forgolódás után feladtam. Szerencse, hogy a párom nem volt velem, mert ő nem bírja a negyed órás hídláb alatt kaparászásokat. Egy szó mint száz: most csak elfogadásra tudom felterjeszteni a ládát:( Rakok fel képeket.
Az első ponton rossz táblát találtunk, pedig sárga volt piros betűkkel. Annyira megörültünk neki, hogy valószínű nem néztünk körül elég alaposan. Köszönjük a segítséget.
Ahol híd, ott víz és ahol víz - horgász lévén- az már legalább vízuális élményt ígér. Most áradóban volt a folyó és a partja is kopaszabb, mint a többi évszakban, de így is üde színfoltja a városnak.
Az első állomásunknál a vashídnál a rejtő segítségét kértük. A hídon ugyanis valamilyen zenés műsorra készültek a helybeliek és nem akartuk őket zavarni a hangfal cipelésben és egyéb előkészületeikben. Egy sárga fedlapon megálltunk ugyan, de nem volt nálam a leírás és rossz karaktereket jegyeztünk meg.
A Decebal-híd a belvárosba vezet és ennek megfelelően már előrevetíti annak hangulatát a rajta átkelők számára. A sötéten kavargó folyó fölött éles fehér kontrasztjával hatotta át a tekintetet.
A vízerőmű környéke, viszont lehangoló külvárosi látképet idézett, kellemes színfoltja azonban a műemlék jellegű felépítmény.
Összességében nagyon kellemesen telt ez a délutáni séta és autókázás a Béga partján.
Szívesen benéztem volna még az 1718-ban alapított Ursus sörgyárba is az út mellett, de ehhez kevés lett volna az idő, amíg a jelzőlámpa zöldre vált és haladnunk kellett tovább :-(