A ládába TravelBug helyezhető. Megközelítése: Ipolytölgyest elhagyva - ha busszal érkezel - az "Ipolygyöngye Tsz." megállóhelynél kell leszállni; itt választás előtt állsz, mivel két út is elvezet a célterületre. Döntésedet az Ipoly vízállása határozza meg. A terep nehézsége, megközelítése nem véletlenül hármas. Magas vízállásnál nem csak lelkileg kell felkészülnöd... (A.)Egy földút N 47° 56,117' E 18° 46,596' 122 m [GCDuha+földút], minősége évszaktól függő. Továbbhaladva egy hídon N 47° 56,005' E 18° 46,304' 109 m [GCDuha+híd] átkelve már csak a GPS-re hagyatkozz. (B.) Egy keskeny műúton N 47° 55,772' E 18° 46,599' 116 m [GCDuha+műút] kell haladnod a parkolóig. N 47° 55,882' E 18° 46,422' 109 m [GCDuha+parkoló] Előzmény
A második világháborút követően a két szomszédos ország közös vízgazdálkodási kerettervet készített, melynek alapján készült el az Ipoly szabályozásának terve a Szob-Ipolytarnóc közötti szakaszra (1975.). A tényleges szabályozási munkák az 1970-es évektől gyakorlatilag az ezredfordulóig tartottak. 1975-ben készült el "Az Ipoly-szabályozása a Szob-Ipolytarnóc szakaszon" című általános tanulmányterv, melyet, a készítő munkacsoport vezetőjének, Verina Hulinová mérnök asszonynak a neve után, röviden, Hulinová-terv néven emlegetnek. Ez 14 duzzasztó megépítését irányozta elő Szob és Ipolytarnóc között. A Duna és Ipolybalog közé ezekből 11 esett volna. Az új nyomvonalat úgy jelölték ki, hogy a "nyert" és a "vesztett" területek lehetőleg azonosak legyenek, a folyó középvonala továbbra is országhatár maradt. A kanyarulat átvágások során az új csatornaszelvényből kitermelt földet a szegélytöltések építéséhez illetve gyakran az eredeti, de a szabályozást követően felhagyott folyómeder betöltéséséhez használták fel. Emiatt eltűnt számos természetes vagy a korábbi munkákból származó mesterséges holtág is. A szabályozások utáni szükséges területcserére a 90-es évek végén került sor. Az Ipoly-folyón 1993-ban Ipolytölgyes-Kiskeszinél (Malé Kosihy) és Tésa-Ipolyszakállosnál (Ipeľský Sokolec) szlovák állami beruházásként duzzasztóművek létesültek. Az építési munkát mederátvágásban végezték, így a bal parton, Ipolytölgyes és Tésa térségében, a korábbi Ipoly főmeder holtággá alakult. Ezeket, az ágakat a főmeder kotrásából kikerült anyaggal részben fel is töltötték és erre a természetes jellegű feltöltődési folyamat is "rásegített".
Következmény:
A hatvanas években a folyón végzett szabályozási munkálatok révén, elvágták a folyó amúgy igen gazdag halállományának (pl. márna, a menyhal, a paduc és a különféle keszegek) vándorlási útját az alsó szakasz és a felső szakaszon lévő természetes ívóhelyek között, melynek következtében az állomány erősen lecsökkent. Napjainkra Ipolydamásd, Hont, Drégelypalánk, Ipolyvece, Őrhalom, Szécsény-Pösténypuszta térségében vannak a szabályozásokkal nem érintett szakaszok melyek révén képet kaphatunk az Ipoly szabályozások előtti állapotáról. A duzzasztók építése és a mederkorrekciók mellett a Hulinova-terv legfontosabb eleme volt a környező területek ármentesítése is. Ennek érdekében a folyó mentén árvízvédelmi töltések épültek a 100 éves gyakoriságú árhullámokra méretezve.
A duzzasztóknak közvetlen befolyásuk van a folyó halállományára is, azáltal, hogy megakadályozzák a halak vonulását. Ebben az esetben a duzzasztóművek az ökológiai folyosóként működő folyót egymástól elszeparált szakaszokra vágják. Megállapíthatjuk, hogy az Ipoly szabályozása sok helyütt a korábban meglévő ökológiai folyosó megléte szempontjából károkat, problémákat is okozott.
Megoldás
A tervezett beruházás során kiegyenlítik a duzzasztóknál lévő két méteres szintkülönbséget. A duzzasztó mellett a folyómederben kis medencék lépcsőzetes elhelyezésével a folyómeder "fokozatos" lejtésűvé válik. Az így kialakult kisebb szintkülönbség és a lassúbb áramlás révén a halak és más vízi élőlények zavartalanul vándorolhatnak le, illetve fel a folyón. E program keretében a folyószabályozásból megmaradt holtágak felhasználásával épült meg a duzzasztókat megkerülő csatorna, amely lehetővé teszi a halak, illetve egyéb vízi állatok vándorlását. Pozitívum, hogy a hallépcső révén a két, korábban levágott holtág "visszakötésre" kerül a folyóba, ezáltal lassú degradációjuk megáll, a holtágak természetes állapota pedig tovább növeli a folyó, mint élettér biológiai sokféleségét. A munkálatok 2006. október 4-én megkezdődtek. Első lépésben a holtágak felső részén a beeresztő műtárgyak és a természetközeli megkerülő csatornák földmunkája készült el. Év végére elkészültek a vasbeton műtárgyak fenéklemezei, a holtágak szükséges kotrásai 2007. késő nyarára - kora őszére a létesítmények elkészültek, így a Tésa és Ipolytölgyes térségében megvalósult hallépcső és holtág.
Sajnos a távlati tervek (pihenő, kemping, tanösvény) még nem valósultak meg; bízzunk benne, hogy ez csak idő kérdése...
Viszonyítási alapként ajánlom a távolabb fekvő denkpáli hallépcső ( GCDUD ) felkeresését; ahol kicsit más méretben látható eme objektum...
2016.07.20. Javítás-pótlás: igen szívatóssá vállt a korábbi rejtek, ezért egy kissé könnyítettem rajta. Kérek mindenkit óvatosan loggoljatok...;-)''
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
-
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
-
gyerekbarát láda
+
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
+
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Köszönjük! A földútról jöttünk, az elején le lehet állni az autóval. A másik parkolóhely felől mi nem mentünk körbe, kisgyerekkel nem ajánlottan gazos, a gázlós átkelés jelenleg nem kivitelezhető.
Ide jutni nagyon élvezetes és izgalmas volt! Láttunk egy hódot is:)
A leírás nagyon pontatlan, de végül telefon egyeztetés után megtaláltuk! [Geoládák v3.9.0]
Mint ládadoki, a geoládát az utolsó bejegyzések vizsgálata alapján betegre állítottam.
Ha van rá lehetőséged, kérlek javítsd! Köszönöm előre is a gondoskodást. További tudnivalók a beteg ládákról.
Email-t küldtem a rejtőnek.
Motorozás a Gerecsében, Pilisben és Börzsönyben ládázással egybekötve.
A ládát nem találtuk meg, pedig alaposan átkutattuk a környéket, minden kő alá benéztünk.
Az eldobált hulladékból arra következtetek, hogy a környékbeliek bulizni járnak oda, vagy a pecások voltak, de sok az üvegtörmelék, így a túrabottal kapirgáltunk.
Kérem jelszó nélküli találatnak, ha elfogadod.
Köszönjük!
Utólag sajnálom, hogy végülis magát a duzzasztóművet nem láttam - valahogy nem volt teljesen világos, hogy ahhoz ennél a vízállásnál épp a másik megközelítés volna jobb, merthogy ott átjáró is van. Az ajánlott parkoló felől közelítve nem látszott olyan könnyen gázolhatónak a víz, hogy (a feltehető elveszésre tekintettel is, ráadásul gyerekekkel) túlzottan erőltessem. (Talán kicsit érdemes lenne tisztázni a leírásban, hogy mire is kell készülni, és mi az alternatívája a vízben gázolásnak.)
Köszönöm az elfogadást.
Sajnos a láda eltűnt, telefonon egyeztettem is a rejtővel. Végigkenuztuk az Ipolyt, ha vízi úton közelítesz, és átemelsz, akkor még át kell menned a szlovák oldalra is. Mi is így tettünk, így tudunk a túloldalról is képeket küldeni.
PET kupáztunk is, azaz gyűjtöttünk szemetet a folyóból
Kérlek fogadd el a rejtést a képek alapján nekem és rágcsa13-nak is. Köszi.
Szívesen pótoltuk volna a ládát, mert nagyon Isten háta mögötti helyen van de nem volt nálunk semmi még egy filctoll sem...
Börzsönyi kirándulás előtt megálltunk itt. Kedves kis hely, most nem is volt annyira szemetes. A ládát sajnos nem leltük meg, bár leginkább a betonfal mellett kutattunk.
Börzsönyi túráról hazafelé útba ejtve. A vízállás miatt az északi megközelítést választottam. A horgászok szemétkupacait leszámítva tetszett a hely, köszönet a rejtésért!
Az északi úton autóztunk le az Ipoly partjáig, személyautóval simán el lehet odáig menni. Az utolsó néhány száz métert tettük meg gyalog. Köszönjük a rejtést!
Szob vasútállomásról busszal érkeztem az Ipolytölgye TSZ. megállóhoz. Innen két lehetőség van a láda megközelítésére: egy északi és egy déli út. Az előző logok alapján az északi utat választottam, így a ládához hídon keresztül kényelmesen be lehet jutni. Az Ipoly gyönyörű, ráadásul szép hidegfrontos idő volt. A láda könnyen meglett. Innen a GCGCSM ládához mentem, de a déli utat nem mertem megkockáztatni, így maradt a biztos út, ami egy kis kerülő is volt. Köszönöm a rejtést!