
WAP ON
FIGYELEM! Kesserterror-veszélyes láda! Ha a helyszínen rendellenességet tapasztalsz (pl. nem a leírásnak megfelelő méretű láda, nem fogadja el a jelszót a rendszer, stb.), hívd a megadott telefonszámot!
Mecseknádasd és Apátvarasd határán, mélyen a Varasdi-völgyben, egy nagy fa tönkjében rejtőzik a négyfülű geoláda.
WAP OFF
Bevezető
Ismert helyre hívlak: valószínűleg jártál már itt. De mégis alig-alig ismert, amit mutatok: egy magyar rekord, ami majd' hatvan éve csendben teszi a dolgát.
Hidak
A ma 6. számmal jelzett (építésekor 63. számú) főút nem a Budapest- Pécs közötti 40. számú vasúti fővonal nyomvonalát követi a Kapos- Baranya-patak- Bükkösdi-vízfolyás völgyeiben. Építésénél inkább a Budapest- Eszék közlekedési folyosóról Szekszárdnál leágazva a Sió- Völgységi-patak- Öreg-patak völgyei mentén vitték Mecseknádasdra, ahonnan szerpentineken és meredek szakaszokon vezették át a Mecsek délkeleti hegylábán. (Az 1937-es Hotel Kikelet című filmben egy rövid snitt erejéig megjelenik a mecseknádasdi nagy kanyar.) Az 1950-es évekre megnövekvő (főként teher-) gépkocsiforgalom azonban elavulttá tette a háború előtti vonalvezetést: túlságosan meredek, kanyargós és szűk volt a régi út. Ezért Apátvarasd határában két modern - sőt, a kor viszonyaihoz képest szinte forradalmi - megoldású hidat építettek.
A Varasdi-völgyhíd
A 6. főút 172+459 km-szelvényben 1953-ban épült fel Hazánk máig legnagyobb vasbeton ívhídja, a Varasdi-völgyhíd. A háború előtt elkészült hasonló megoldású társa ma
Veszprém egyik jelképe - bár az jóval kisebb és meredekebb. Az alacsonyabb ív a tartószerkezeti számítások terén komoly kihívást jelentett: Bölcskei Elemér (Mélyépterv) tervezőmérnökön kívül egyetemi tanárokból és mérnökökből álló bizottság ellenőrizte a méretezést.
Az elkészült műtárgy jellemző méretei:
Teljes hossz: kb. 170 m
Támaszköz: 98 m
Legnagyobb magassága: 32 m
Útpálya szélessége: 7.8 m
A kivitelezést a Hídépítő Vállalat végezte, Laber Kornél vezetésével. A zsaluhéjak alátámasztására különösen nagy méretű állványzatot készítettek, ma is látható betonalapokkal. A betonozás 60 m3/nap ütemben haladt. A kizsaluzásnál az állványt nagyon lassan, 37 ütemben eresztették le.
Sajnálatos módon ez a remekbe szabott mérnöki alkotás szinte észrevétlen marad: az elmúlt több, mint ötven évben a völgy növényzete annyire megnőtt, hogy még akkor is alig látható a csodálatos szerkezet, ha az errejáró veszi a fáradságot és leereszkedik a mélybe. Az útpályán néhány másodperc alatt átszáguldva pedig jóformán nem is tudatosul a közlekedőben: hídon halad - nem is akármilyenen...
Megközelítés
Gépjárművel érkezve a keleti hídfőnél kb. itt parkolhatsz:
N 46° 12,313' E 18° 27,205' 290 m [GC6H+PARKOLO].
Ha autóbusszal jössz, akkor a legközelebbi megálló az
Apátvarasdi elágazás.
Gyalogos kirándulás keretében a RP-DDK túraútvonalról kb. 1 km-es kitérő a K+ jelzésen. Kerékpárral a régi hatoson, majd ritkán járt szekéruton közelíthető meg a láda.
Közeli játék
Bolondvár
Ládatörténet
2023.10.26 morph játékostárs új helyen pótolta a ládát - köszönet érte, új jelszóval kereshető (szikizso[Admin])
2021.08.27 11:40 Frissítettem a ládaoldalt.
2021.08.19 15:40 A törött ládát megtalálva
Csabiq játékostársam felhívott a helyszínről és megbeszéltük, hogy kihelyez egy ládacsereprogramos dobozt a megviselt tárolóedény helyett. Köszönöm a karbantartást!
2019.08.09 22:10 Skiccpausz játékostárunk geodéziai pontosságú mérése alapján frissítettem a koordinátákat. Köszönöm az értékes adatot!
2019.04.17 22:50 Előkerült az eredeti láda, így az adatbázisban módosítottam az adatokat (ládaméret, jelszó).
2018.02.24 12:48 Az ellopott ládát pótoltam.
2018.02.19
A Kesserterror Napján a ládát ellopják.
2012.07.20 20:35 Kihelyezem a ládát és útközben kereshetőre állítom.
2012.03.10 A tervet a moderátorok egyhangúlag (+7/-0) jóváhagyják.
2012.03.08 Benyújtom moderációra a ládatervet.
Forrás
Kara Katalin- dr. Tóth Ernő (szerk.): Hídjaink. A római örökségtől a mai óriásokig. Budapest, 2007.
Pécs környéki hidak. Hídépítők. 2011/2. szám
Sikeres kincskeresést!