geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés

3431. Lapát-vár (GCLV)

K+-en közelítve

Gyanús kődarab

Alig látható sziluett - túl dús a növényzet

Turistatérkép (baranyatermeszetbarat.hu)

Úthossz a kiindulóponttól: 5000 m
Megtalálások száma: 148 + 2 sikertelen + 2 egyéb, grafikon

WAP ON
Fa üregében rejtőzik 670 milliliteres négyfülű geoláda.
WAP OFF

Bevezető
Egy ősi erődítés máig feltáratlan helyére hívlak ezzel a rejtéssel - hátha megérint a "genius loci" :-)

Kelet-Mecsek
A Dél-Dunántúl legmagasabb középhegységének a hagyományos felosztás alapján a Mánfa-Pécsszabolcs vonaltól keletre eső része a Kelet-Mecsek sugarasan kiemelkedő sasbércek sorozata lepusztult tetőszinttel és jól megfigyelhető hegyláblépcsőkkel.
A felszínen a jura időszaktól láthatóak kőzetek: korábbról márgák, mészmárgák, homokkövek, későbbről a fő hegységalkotó tömör, kovás, tűzköves mészkövek. A kréta időszakban ezen a területen jelentős alkáli típusú vulkanizmus is zajlott, bazalt, trachidolerit és fonolit képződött. Az ekkor zajló intenzív hegységképző mozgások töréses, gyűrt, sőt pikkelyes szerkezeteket hoztak létre. A földtörténeti középidőben még két tenger-elöntés -kiemelkedés fázis következett, az ehhez kapcsolódó üledékképződési - lepusztulási folyamatokkal. Az újidőben már inkább csak a hegység peremein alakultak ki új kőzetek - a legnagyobb része ugyanis végig szárazföld maradt.

Lapát-vár
Egy teljesen feltáratlan, rejtélyes hely a Farkas-árok északi oldalán emelkedő Lapát-vár. Váralja község - amelyhez közigazgatásilag tartozik - önkormányzati rendeletében régészeti védelem alá helyezte, de pár szavas utalásokon kívül semmit nem lehet tudni a kora Árpád-kori - esetleg vaskori - erődítésről.

Megközelítés
Váralja felől a K+ Kék kereszt turistajelzésen, Óbánya felől a Z+ Zöld kereszt jelzésen közelíthető meg a várdomb.

Ládatörténet
2020.10.30 16:05 Voltak ugyan kétségeim a láda eltűnését illetően, de kötelességtudóan pótolni mentem a ládát. A helyszínre érve a rejtekadó fától kb. 5 méterre épen, egészségesen ott hevert az ajándékokkal tömött doboz. Ezért pótlás helyett csak áthelyeztem: az előző rejtekét kék pöttyel jelölte meg az erdőgazdálkodó, ami kétségessé teszi a hosszú távú fennmaradását. Így talán mégsem volt teljesen értelmetlen a benzin- és zsírégetés...
2020.10.19 19:34 V_Gabor, mint logbíró a geoládát utolsó logjai vizsgálata alapján és "a rejtő inaktivitása miatt" betegre állította.
2018.01.15 13:25 Úgy tűnik, hogy a korábbi rejtek valami rágcsáló raktára, aki folyton kitúrja a behelyezett dobozokat. Ezért a ládát új helyen pótoltam.
2017.04.23 becko újrarejtette az eltűnt betegeskedő ládát, a jelszó is változott. Köszönjük. [Admin (Fazék)]
2014.10.07 Pogánypeti a helyszínre szállította a pótdobozt, a láda újra kereshető. Köszönet!
2012.11.08 A kedvezményes megtalálási lehetőség megszűnt: ma a végleges helyére költözött a doboz.

Forrás
Váralja önkormányzati honlap

Sikeres kincskeresést!'

KRW értékelés (78 db): környezet: 4.41 rejtés: 4.43 web: 4.54 átlag: 4.46

A két Sanyi 2021.02.19 15:22 - Megtaláltam
Úgy gondoltuk, hogy nosztalgiázási okokból nem toronyiránt borítunk le a GCTOME -ról a Farkas árokba, hanem megyünk a turistautakon. Ennek eredményeként aztán befutottunk egy fakitermelő brigádba, és élőben csodálhattuk az offroad rally, és egy hunokról készült kalandfilm egyvelegét, melynek keretében az ember nagyságú kerekekkel felszerelt erdészeti céltraktor úgy húzta maga után kötözve a földön ferge (most figyelj!) teges sebességgel a kivágott bükkfatörzseket, mint Attiláék a rabszolgának beszerzett ellenségeket. (Hú! 49 szavas mondat. Egész szépre sikeredett. :) ) Ezután a zöld kereszten szánkáztunk le a Farkas árokba, közben ismét többször emlegetve a klasszikus Shakespeare mondatot. Lent a völgyben bizony még eléggé be volt fagyva a patak. Ez is üzente nekünk, hogy még nincs itt a tavasz. de megpillantva a Lapátvár halmát, tudtuk, hogy hamar kimelegszünk ismét. Még AltSanyi gyakorlatozó kedvét is elvette a meredek, így toronyiránt helyett az utakon cikk-cakkban haladtunk felfelé. Memorizáláskor AltSanyi nem tudta mire vélni azt a 0,3 mm vonalvastagságú folytonos vonalat, mely egy szabálytalan sokszöget ábrázolt a domb déli oldalán. Látatlanban kerítésre tippelt, s a valóság őt igazolta. Csak azt nem értettük, miért kell egy szálerdőt körbe keríteni. Ilyet általában csemetés köré vonnak. Végül azt találtuk a legmegnyugtatóbb válasznak, hogy Lapát úr, vszeg. kárpótlási jeggyel visszavásárolta ősei birtokát, és ezzel jelzi, hogy hol húzódik a telekhatár. A láda a kerítés közelében rejtőzött, és addig nem is volt baj, míg az út a kerítés mellett ment, hanem aztán egyszer toronyiránt felfelé és északnak fordult a kerítés, míg az út lágyan szintezett tovább, így fel kellett mászni a partoldalon, ami ebben a képlékeny állapotú altalajon bizony komoly, és több nekifutást igénylő kihívás volt. Végül AltSanyi botjai segítségével felvergődött nagy nehezen, majd a botot lenyújtva JungSanyinak, őt is felsegítette. (bár sokáig úgy nézett ki, hogy JungSanyi segíti vissza az útra). Végre ott voltak a célegyenesben , de itt nem volt olyan egyszerű a keresés, mint eddig, ahol egy jellegzetes tereptágy volt a búvóhely. Csak annyit tudtak, hogy egy bükkfa üregében, a környék viszont tele volt szép szál bükkökkel. A két Sanyi - mint afféle férfi - természetesen a legérdekesebb üreget szemelte ki. (1. kép, és aki nem tanult ábrázoló geometriát, és nem képes a térben forgatásra fejben, annak ott a 2. kép). Persze mivel nem a Boccaccio-i húrokat pengető Strombusz volt a rejtő, ezért hiába hatoltunk be az üregbe, ott nem találtuk meg a beteljesülést. Bár nedves volt, de hideg és üres. Végül a mellette lévő fa aljában volt a megoldás. És, hogy Solymár Imre babérjaira törjünk (Lásd: GCDOBO), rögtön egy mondát rögtönöztünk, hogy mi lehet eme érdekes fa története. Íme a rövidített változat:
"Valamikor egy féktelen várúr Lapát Hugó lakta e várat. Egy nap a közeli Máza faluból elhurcolt egy fiatal szüzet tivornyázási célzattal. A lánynak azonban nem fűlött hozzá a foga, ezért segítségül hívta az erdő szellemét a jóságos Hókuszpókot, aki fává változtatta. A várúr erre olyan dühbe gurult, hogy megfogta a faszobrot, és mint egy karót, fejjel lefelé beleverte a földbe" (A hosszabb verzió egy néhány évtized múlva megjelenő tolnai regék és mondák kiadványban lesz megtalálható, népköltészet forrás megjelöléssel)
Szóval vissza a ládához. Azt megtaláltuk, viszont a jelszó úgy nézett ki, mint amit az informatikusunktól szoktunk kapni, ha kitiltjuk magunkat a rendszerből. A legfelszabadultabb fantáziával sem tudtunk semmi értelmet kötni a karakterlánchoz. Ezt aztán tényleg jó alaposan kellett egyeztetni. AltSanyi biztos volt benne, hogy este hiába könyvel. Nem létezik, hogy pontosan be lehet ezt valaha is írni. Olvasóinknak azért eláruljuk, hogy második nekifutásra mégiscsak sikerült. A jelszóban szereplő K betű kissé szálkásra sikeredett, így azt IK-nak is lehetett olvasni, de a később jövőknek eláruljuk, hogy nem ez volt a jó megoldás. (Köszönetnyilvánítás a GCHUTA - nál) Na és akkor jöjjön a mai napi teljesítmény. Fel a Dobogóra! (GCDOBO)

VERBOLA 2021.02.13 11:45 - Megtaláltam

[g:hu+ 2.5.7 teszt]

V_Gabor 2020.10.19 19:34 - Egyéb
Piros kereszt
Mint LogBíró a geoládát utolsó logjai vizsgálata alapján és a rejtő inaktivitása miatt betegre állítottam.
Ha van rá lehetőséged, kérlek javítsd!
További tudnivalók a beteg ládákról.
Email-t küldtem a rejtőnek.

#betegre állítva

beteg láda
tiktak 2020.09.15 12:45 - Megtaláltam
A lekerített rész mellett mentünk fel, de sajnos nem találtuk a ládát! Fa a koordinátán megvan, odú üres. Lefele a kerítés melleett ereszkedtünk, aljából visszanézve sejthető a régi vár alakzat, leginkább a mezőföldi árpádkori palánkvárakhoz hasonló. Kíváncsi vagyok, lesz e feltárás! Esetleg egy elfogadás fotók alapján? [Geoládák v3.6.0]

[Jóváhagyta: geocaching.hu, 2020.10.20 19:53]

20200915_11084920200915_113132
20200915_113243Képkivágás3
álomfogók 2020.08.22 13:00 - Megtaláltam
Négyládás kirándulás Óbányáról (15,5 km): GC3500-GCLV-GCDOBO-GCTOME. A négyből kettőt nagyon simán megtaláltam, a Farkas-árokban levőt kissé nehezebben,ezt meg sajnos sehogy. Szerintem jól azonosítható a fa, ahol a ládának lennie kellene, de bármennyit keresgéltem a legmélyebb bugyraiban is, dobozka nem akadt a kezembe.
A kék jelzéshez képest, ami ma (is) leginkább a Váci utca forgalmát hozta, szinte tökéletes volt a nyugalom egész úton, az északi oldal és az árok meg még majdnem hűvösnek is tűnt.

[Jóváhagyta: geocaching.hu, 2020.09.22 19:37]

Dia1Dia2
Legend 2020.07.12 12:45 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.4.1]

ellfelek 2020.05.18 15:49 - Megtaláltam
A láda megvan a helyén. Várfalat nem nagyon láttam, de még követ sem nagyon, ami az lehetett volna... :)
Itt azért már éreztük, hogy hosszú lesz ez a nap, de még a szép völgyek elvarázsoltak... Néhol szelídebbek voltak, főleg Óbánya és Újbánya között, néhol meg már elég impozánsak, mondjuk a piros sáv és a kék kereszt összekötése között...
Köszi a rejtést! [g:hu 1.6.7]

IMG_20200518_150529IMG_20200518_151926
IMG_20200518_152034IMG_20200518_155206
N.Zs. 2020.05.16 14:00 - Egyéb
Legutóbb akkor jártunk erre, mikor a Forrás-túra a Farkas-árokban (GC3500) még 11 pontos multi volt és azt teljesítettük. Ma Mecseknádas felől (GCALPI) tettünk egy jó kört a Lapát-vár érintésével.
Sajnos a telefonomon semmi nem működött, a pontot nem töltöttem le, így emlékezetből próbáltuk megkeresni a dobozt, de nem találtuk meg. A közeli kidőlt fán újabb szendvicset ettünk, majd leereszkedtünk és a számomra meseszép Kék kereszten a Váraljai árok mentén sétáltunk visszafelé.

TothTi 2020.05.16 10:50 - Megtaláltam
Meglelve. Köszi a rejtést.

beckpeti 2020.02.01 15:00 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.33 súly: 2.32
Sajnos a "vár" kontúrjait sem találtam, de így is érdekes és vadregényes volt a túra! Köszi a rejtést!

Sudár Bükkös a kék keresztenDrazsé!
Lapát felett az égFebruár vitéze
copfocska 2019.12.31 16:30 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! ide sem jelzett turistauton mentunk , de megerte :) jo lenne latni milyen is volt korabban :) koszonjuk, hogy megmutattad ezt a helyet is.[Geoládák v3.1.2]

Frankie Family 2019.12.29 12:43 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

Bob&Bobek 2019.12.29 12:43 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 3.5 web: 3.5 átlag: 3.67 súly: 3.91
27 ládás hétvége Frankie Familyvel.

Cicki 2019.10.19 12:22 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

szamosszamoca 2019.10.05 15:50 - Megtaláltam
Egy éve már csábítóan közel voltunk, de fejlámpa nélkül jöttünk (kocsiban maradt) és már sötétedett,s nekünk Váraljára kellett kiérni, a kutyákon lévő jelzőfényekkel. Akkor rossz dombra kezdtünk mászni. Ma Kisújbánya előtt parkoltunk, és felsétáltunk a piros sávra, mintha GCTOME felé mennénk. A mészégető előtt nemsokkal van egy földút lefelé, három forrás található rajta. Nekünk csak a nevesítettet sikerült megtalálni, a foglalatlanok valószínű üzemen kívül voltak. Nagyon szép ez a része a Mecseknek, most is elvarázsolt. Vissza a kék pluszon terveztük, de valahol sikerült elhagynunk a jelzést, és néhány száz méterrel a kék út végétől jobbra érkeztünk fel. Végül jól sült ez el, mert egy hete a kék út ezen részének sűrű alj és oldalnövényzete riasztott el, a mostani utunk pedig végig széles és jól járható volt.

IMG_20191005_141859IMG_20191005_142749
IMG_20191005_144717100_6106
IMG_20191005_145559IMG_20191005_151228
IMG_20191005_151256IMG_20191005_151306
james 2019.09.06 10:04 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

vaslemez 2019.08.26 15:00 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 4.15
Jó 20 méterre a koordinátától.

lczandris 2019.08.09 13:43 - Megtaláltam

Luki 2019.05.04 20:50 - Megtaláltam
+one, köszönöm a rejtést!
Bővebben a blogban [Geoládák v2.2.5]

tabletta 2019.05.04 14:25 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.3a]

Toti 2019.05.04 13:45 - Megtaláltam
Geocaching verseny közben megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.2y]

Ásványvadász 2019.05.04 13:37 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.74
Megtaláltuk. Köszönjük a lehetőséget. [g:hu 1.6.2y]
Geocaching fesztivál keretében, közös vadászat BlackCat és Luki játékostársunkkal.
A láda meglett. Itt találkoztunk kivancsifancsi és JAck:66: társainkkal.

BlackCat 2019.05.04 13:35 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! :) [Geoládák v2.2.5]

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (152 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.