geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés

3431. Lapát-vár (GCLV)

K+-en közelítve

Gyanús kődarab

Alig látható sziluett - túl dús a növényzet

Turistatérkép (baranyatermeszetbarat.hu)

Úthossz a kiindulóponttól: 5000 m
Megtalálások száma: 165 + 1 jelszó nélküli + 2 sikertelen + 2 egyéb, grafikon

WAP ON
Fa üregében rejtőzik 670 milliliteres négyfülű geoláda.
WAP OFF

Bevezető
Egy ősi erődítés máig feltáratlan helyére hívlak ezzel a rejtéssel - hátha megérint a "genius loci" :-)

Kelet-Mecsek
A Dél-Dunántúl legmagasabb középhegységének a hagyományos felosztás alapján a Mánfa-Pécsszabolcs vonaltól keletre eső része a Kelet-Mecsek sugarasan kiemelkedő sasbércek sorozata lepusztult tetőszinttel és jól megfigyelhető hegyláblépcsőkkel.
A felszínen a jura időszaktól láthatóak kőzetek: korábbról márgák, mészmárgák, homokkövek, későbbről a fő hegységalkotó tömör, kovás, tűzköves mészkövek. A kréta időszakban ezen a területen jelentős alkáli típusú vulkanizmus is zajlott, bazalt, trachidolerit és fonolit képződött. Az ekkor zajló intenzív hegységképző mozgások töréses, gyűrt, sőt pikkelyes szerkezeteket hoztak létre. A földtörténeti középidőben még két tenger-elöntés -kiemelkedés fázis következett, az ehhez kapcsolódó üledékképződési - lepusztulási folyamatokkal. Az újidőben már inkább csak a hegység peremein alakultak ki új kőzetek - a legnagyobb része ugyanis végig szárazföld maradt.

Lapát-vár
Egy teljesen feltáratlan, rejtélyes hely a Farkas-árok északi oldalán emelkedő Lapát-vár. Váralja község - amelyhez közigazgatásilag tartozik - önkormányzati rendeletében régészeti védelem alá helyezte, de pár szavas utalásokon kívül semmit nem lehet tudni a kora Árpád-kori - esetleg vaskori - erődítésről.

Megközelítés
Váralja felől a K+ Kék kereszt turistajelzésen, Óbánya felől a Z+ Zöld kereszt jelzésen közelíthető meg a várdomb.

Ládatörténet
2020.10.30 16:05 Voltak ugyan kétségeim a láda eltűnését illetően, de kötelességtudóan pótolni mentem a ládát. A helyszínre érve a rejtekadó fától kb. 5 méterre épen, egészségesen ott hevert az ajándékokkal tömött doboz. Ezért pótlás helyett csak áthelyeztem: az előző rejtekét kék pöttyel jelölte meg az erdőgazdálkodó, ami kétségessé teszi a hosszú távú fennmaradását. Így talán mégsem volt teljesen értelmetlen a benzin- és zsírégetés...
2020.10.19 19:34 V_Gabor, mint logbíró a geoládát utolsó logjai vizsgálata alapján és "a rejtő inaktivitása miatt" betegre állította.
2018.01.15 13:25 Úgy tűnik, hogy a korábbi rejtek valami rágcsáló raktára, aki folyton kitúrja a behelyezett dobozokat. Ezért a ládát új helyen pótoltam.
2017.04.23 becko újrarejtette az eltűnt betegeskedő ládát, a jelszó is változott. Köszönjük. [Admin (Fazék)]
2014.10.07 Pogánypeti a helyszínre szállította a pótdobozt, a láda újra kereshető. Köszönet!
2012.11.08 A kedvezményes megtalálási lehetőség megszűnt: ma a végleges helyére költözött a doboz.

Forrás
Váralja önkormányzati honlap

Sikeres kincskeresést!'

KRW értékelés (80 db): környezet: 4.41 rejtés: 4.42 web: 4.52 átlag: 4.45

K.L. 2021.09.12 18:58 - Megtaláltam
Fentről, a Cigány-hegy felől jöttem. Onnan semmi nehézséget nem jelent a láda megközelítése. Hacsak annyi nem, hogy a kerítést bontják, és a terület tele van dróthálódarabokkal, drótokkal, kivágott fákkal. A ládát rejtő hatalmas bükkfa most az írtás szélén áll.
A jelszó hosszú értelmetlen betühalom. Értelmetlen, mert jelentése nincs, és értelmetlen, mert a feljegyzésnél, begépelésnél teljesen fölösleges nehézséget okoz.

Még egy apróság: várnak nyoma sincs.

Iván19 2021.09.12 14:59 - Jelszó nélküli megtalálás KRW környezet: 4 rejtés: 3.5 web: 4 átlag: 3.83 súly: 3.66
Megtaláltuk a ládát és a jelszót is, de olyan zagyvaság, hogy vagy tízszer próbáltam, de nem fogadta el. Elég rondán is van írva, találgatni kell, hogy melyik betű mi akarna lenni. Ha már a Farkas- völgyben voltunk, felszaladtunk ide is, de minket nem fogott meg a "hely szelleme". Nem ez lett a kedvenc ládánk. Kérem a képek alapján az elfogadást.

birobal89 2021.08.15 14:52 - Megtaláltam
Köszi!

Csabiq 2021.08.11 10:29 - Megtaláltam
HEURÉKA! Köszönöm a rejtést!
Ecce homo: felülről érkeztem, aztán nézve a szintvonalakat a térképen, gondoltam alulról közelítem a ládát, hisz nagyjából végig platón vagyok. Úgyhogy azon nyomban meg is kerültem a hegyet, hogy egy könnyed találattal bezsebeljem a kincset. Ahogy azt Móricka elképzelte! Alulról át kellett másszak a vadkerítésen, ami felülről nyitva volt. Aztán következett egy 130 méteres szakasz ahol igazság szerint csak kötéltechnikával szabadna
közlekedni mert olyan meredek. De a szeget nem fogná meg a talaj, mert annyira porózus(most kicsit túlzok:). Felülről lényegében síkon mentem volna. Mondtam is magamnak: Ember! Quo vadis? Így jár amikor túlkombinál a homo sapiens valamit. A hely szelleme engem nem fogott meg, viszont annál inkább a Váraljai- völgy mély csendje és magánya, ahogy haladtam a következő áldozat felé.
A rejtekadó fa közvetlen, déli és nyugati szomszédai favágók prédái lettek. Remélem az őrző még jó darabig állja a sarat.[Geoládák v3.11.3]

Madwe 2021.08.10 23:34 - Megtaláltam
Köszi a rejtést!

Tagesz 2021.07.28 08:42 - Megtaláltam
[g:hu+ 2.7.14]

tukus 2021.07.10 17:09 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

rozika99 2021.06.19 18:28 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 2.46
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.1]

bkk 2021.06.19 18:24 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4 web: 3.5 átlag: 4.17 súly: 2.86
Másztunk meredeken fel, kerítésről lógva, faágak között, térerő nélkül, de meglett! [Geoládák v3.10.5]

befi 2021.06.15 12:30 - Megtaláltam

Jó kis túra volt.
Muci és Panna

A két Sanyi 2021.02.19 15:22 - Megtaláltam
Úgy gondoltuk, hogy nosztalgiázási okokból nem toronyiránt borítunk le a GCTOME -ról a Farkas árokba, hanem megyünk a turistautakon. Ennek eredményeként aztán befutottunk egy fakitermelő brigádba, és élőben csodálhattuk az offroad rally, és egy hunokról készült kalandfilm egyvelegét, melynek keretében az ember nagyságú kerekekkel felszerelt erdészeti céltraktor úgy húzta maga után kötözve a földön ferge (most figyelj!) teges sebességgel a kivágott bükkfatörzseket, mint Attiláék a rabszolgának beszerzett ellenségeket. (Hú! 49 szavas mondat. Egész szépre sikeredett. :) ) Ezután a zöld kereszten szánkáztunk le a Farkas árokba, közben ismét többször emlegetve a klasszikus Shakespeare mondatot. Lent a völgyben bizony még eléggé be volt fagyva a patak. Ez is üzente nekünk, hogy még nincs itt a tavasz. de megpillantva a Lapátvár halmát, tudtuk, hogy hamar kimelegszünk ismét. Még AltSanyi gyakorlatozó kedvét is elvette a meredek, így toronyiránt helyett az utakon cikk-cakkban haladtunk felfelé. Memorizáláskor AltSanyi nem tudta mire vélni azt a 0,3 mm vonalvastagságú folytonos vonalat, mely egy szabálytalan sokszöget ábrázolt a domb déli oldalán. Látatlanban kerítésre tippelt, s a valóság őt igazolta. Csak azt nem értettük, miért kell egy szálerdőt körbe keríteni. Ilyet általában csemetés köré vonnak. Végül azt találtuk a legmegnyugtatóbb válasznak, hogy Lapát úr, vszeg. kárpótlási jeggyel visszavásárolta ősei birtokát, és ezzel jelzi, hogy hol húzódik a telekhatár. A láda a kerítés közelében rejtőzött, és addig nem is volt baj, míg az út a kerítés mellett ment, hanem aztán egyszer toronyiránt felfelé és északnak fordult a kerítés, míg az út lágyan szintezett tovább, így fel kellett mászni a partoldalon, ami ebben a képlékeny állapotú altalajon bizony komoly, és több nekifutást igénylő kihívás volt. Végül AltSanyi botjai segítségével felvergődött nagy nehezen, majd a botot lenyújtva JungSanyinak, őt is felsegítette. (bár sokáig úgy nézett ki, hogy JungSanyi segíti vissza az útra). Végre ott voltak a célegyenesben , de itt nem volt olyan egyszerű a keresés, mint eddig, ahol egy jellegzetes tereptágy volt a búvóhely. Csak annyit tudtak, hogy egy bükkfa üregében, a környék viszont tele volt szép szál bükkökkel. A két Sanyi - mint afféle férfi - természetesen a legérdekesebb üreget szemelte ki. (1. kép, és aki nem tanult ábrázoló geometriát, és nem képes a térben forgatásra fejben, annak ott a 2. kép). Persze mivel nem a Boccaccio-i húrokat pengető Strombusz volt a rejtő, ezért hiába hatoltunk be az üregbe, ott nem találtuk meg a beteljesülést. Bár nedves volt, de hideg és üres. Végül a mellette lévő fa aljában volt a megoldás. És, hogy Solymár Imre babérjaira törjünk (Lásd: GCDOBO), rögtön egy mondát rögtönöztünk, hogy mi lehet eme érdekes fa története. Íme a rövidített változat:
"Valamikor egy féktelen várúr Lapát Hugó lakta e várat. Egy nap a közeli Máza faluból elhurcolt egy fiatal szüzet tivornyázási célzattal. A lánynak azonban nem fűlött hozzá a foga, ezért segítségül hívta az erdő szellemét a jóságos Hókuszpókot, aki fává változtatta. A várúr erre olyan dühbe gurult, hogy megfogta a faszobrot, és mint egy karót, fejjel lefelé beleverte a földbe" (A hosszabb verzió egy néhány évtized múlva megjelenő tolnai regék és mondák kiadványban lesz megtalálható, népköltészet forrás megjelöléssel)
Szóval vissza a ládához. Azt megtaláltuk, viszont a jelszó úgy nézett ki, mint amit az informatikusunktól szoktunk kapni, ha kitiltjuk magunkat a rendszerből. A legfelszabadultabb fantáziával sem tudtunk semmi értelmet kötni a karakterlánchoz. Ezt aztán tényleg jó alaposan kellett egyeztetni. AltSanyi biztos volt benne, hogy este hiába könyvel. Nem létezik, hogy pontosan be lehet ezt valaha is írni. Olvasóinknak azért eláruljuk, hogy második nekifutásra mégiscsak sikerült. A jelszóban szereplő K betű kissé szálkásra sikeredett, így azt IK-nak is lehetett olvasni, de a később jövőknek eláruljuk, hogy nem ez volt a jó megoldás. (Köszönetnyilvánítás a GCHUTA - nál) Na és akkor jöjjön a mai napi teljesítmény. Fel a Dobogóra! (GCDOBO)

VERBOLA 2021.02.13 11:45 - Megtaláltam
Köszönöm a rejtést.

Tőkésréce 2021.02.02 15:28 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.0]

Béla 53 2021.01.16 10:19 - Megtaláltam
[g:hu+ 2.5.7 teszt]

V_Gabor 2020.10.19 19:34 - Egyéb
Piros kereszt
Mint LogBíró a geoládát utolsó logjai vizsgálata alapján és a rejtő inaktivitása miatt betegre állítottam.
Ha van rá lehetőséged, kérlek javítsd!
További tudnivalók a beteg ládákról.
Email-t küldtem a rejtőnek.

#betegre állítva

beteg láda
tiktak 2020.09.15 12:45 - Megtaláltam
A lekerített rész mellett mentünk fel, de sajnos nem találtuk a ládát! Fa a koordinátán megvan, odú üres. Lefele a kerítés melleett ereszkedtünk, aljából visszanézve sejthető a régi vár alakzat, leginkább a mezőföldi árpádkori palánkvárakhoz hasonló. Kíváncsi vagyok, lesz e feltárás! Esetleg egy elfogadás fotók alapján? [Geoládák v3.6.0]

[Jóváhagyta: geocaching.hu, 2020.10.20 19:53]

20200915_11084920200915_113132
20200915_113243Képkivágás3
álomfogók 2020.08.22 13:00 - Megtaláltam
Négyládás kirándulás Óbányáról (15,5 km): GC3500-GCLV-GCDOBO-GCTOME. A négyből kettőt nagyon simán megtaláltam, a Farkas-árokban levőt kissé nehezebben,ezt meg sajnos sehogy. Szerintem jól azonosítható a fa, ahol a ládának lennie kellene, de bármennyit keresgéltem a legmélyebb bugyraiban is, dobozka nem akadt a kezembe.
A kék jelzéshez képest, ami ma (is) leginkább a Váci utca forgalmát hozta, szinte tökéletes volt a nyugalom egész úton, az északi oldal és az árok meg még majdnem hűvösnek is tűnt.

[Jóváhagyta: geocaching.hu, 2020.09.22 19:37]

Dia1Dia2

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (170 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.