Megye/ország: Borsod-Abaúj-Zemplén
Elhelyezés időpontja: 2012.05.26 00:00
Megjelenés időpontja: 2012.06.01 11:31
Utolsó lényeges változás: 2012.06.01 11:31
Utolsó változás: 2024.09.13 07:59
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: halindaattila
Ládagazda: halindaattila Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 50 m
Megtalálások száma: 122 + 2 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.2 megtalálás hetente
Vasból készült, kékre festett tárgyat keress. Alatta megtalálod a 20x20x8 cm ládát.
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Megközelítése
Törökéri szivattyú házhoz egyébként viszonylag jó minőségű aszfaltút vezet.
Autóval
Sárospatak, Apróhomok, Kenézlő, Viss, Törökér útvonalon. Vagy Balsánál komppal átkelni a Tiszán N 48° 10,654' E 21° 32,266' 100 m [GCBZUG+komp] majd Kenézlő, Viss, Törökér útvonalon haladni.
Kerékpárral
Bodrog folyó gátján is két irányból megközelíthető.
Sárospatak felől N 48° 18,701' E 21° 34,336' 95 m [GCBZUG+H+1letérés a gathoz]innen 16 km kerékpáron, cserébe több mint fele út aszfaltozott.
Illetve Tokajtól nem mesze Zalkod határában kezdődik a gát ami megtévesztően, a szántóföldek között vezet N 48° 11,600' E 21° 27,998' 88 m [GCBZUG+H+2leteres a gathoz] innen 8 km kerékpározást jelent, földúton.
A gát teljes hosszában Sárospatak és Zalkod között 24 km élményekkel, gazdag kerékpártúrával teljesíthető a táv.
Hazánknak egy olyan területe, amely a vízrendezések, folyószabályozások ellenére, napjainkban is a vizes élőhelyek és társulások sokaságát őrzi. Ezek mind botanikai, mind természetvédelmi szempontból sok ritka és érzékeny fajnak, illetve társulásnak nyújtanak otthont. A mai értelemben vett Bodrogköz, kb. 20.000 évvel ezelőtt alakult ki, amikor a terület süllyedése következtében a Tisza a jelenlegi helyére került. A folyó szabályozások előtt a Bodrogzug az év jelentős részében víz borította, visszahúzódása után nagy kiterjedésű mocsaras lápos terület maradt vissza. Annak ellenére, hogy a területet mezőgazdasági művelésre alkalmassá tegyék, XIX. században jelentős vízvédelmi és folyószabályozásokba kezdek. Majd következő lépcsőként a belvíz rendezésére került sor. Elsőként kiépítették a gátak között (Bodrog és Tisza gát) rekedt víz elvezetésére szolgáló főcsatornákat. (Törökér és a Zsaró-ér) Az így összegyűjtött belvizet, leszívással és a gáton való átemeléssel juttatják vissza a Bodrog folyóba. Szivattyútelepek megépítése ezért váltak szükségessé.
Törökéri szivattyútelep
A Bodrogközi belvízvédelmi körzet részét képezi a Törökéri öblözet, melynek kiterjedése 101 km² nagyságú, főcsatornája a 12,8 km hosszú Törökéri főcsatorna. Torkolati szakasza mintegy 3,5-4,0 km hosszúságban 20-50 m széles ősi morotva meder, amely a Törökéri Holtág nevet viseli. A főcsatorna torkolatánál 4 szivattyútelep található, amelyből ma már csak a III. és a IV. telep üzemel.
A szénnel fűtött, gőzüzemű szivattyúház gépei egyébként jelenleg is elvileg működőképesek (folyamatosan karbantartják őket), ám ma már nem használják, sőt a dízelüzemű, 1943-ban telepített szivattyúk is inkább már csak díszként vannak egy másik épületben. Kétféle villanymotoros szivattyúház van, az egyik 1972-ben, a másik 1995-ben épült, utóbbi jóval modernebb, lényegében a felügyelet egyemberes, néhány elektromos kapcsolószekrény karjának a meghúzásából áll csak. Ezzel szemben a gőzüzemű gépeket 8-10 ember felügyelte és kezelte egykor.
A szivattyútelep kezelője a helyszínen lakik, így kérésre szívesen megmutatja az egész komplexumot. Aki GPS nélkül keresi a ládát az nyugodtan kérdezze meg hollétét, mert tud a rejtésről, engedélyezte. Bár a képek segítenek!
Szivattyútelepek
Az I. számú régi szivattyútelep 1896-1897-ben épült 142.530 forint összegben. A szivattyúegység 2 db Schlick-Nicholson típusú vízszintes tengelyű centrifugál szivattyúegységből állt. Vízszállító képességük egyenként 1 m³/s volt. A meghajtó gépek is Schlick-Nicholson típusú beépített gőzgépek voltak, amelyek 1200 kg gőz/óra teljesítménnyel rendelkeztek. A termelt gőz 169 °C hőfokú és 8 atmoszféra nyomású volt.
A II. számú diesel üzemű szivattyútelepet 1943-ban építették. Építési költsége akkoriban 1.202.231 pengőbe került. A szivattyúegység 1 db MÁVAG KK-90 típusú vízszintes tengely elrendezésű centrifugál szivattyúból állt. Meghajtó gépe LÁNG gyártmányú 3KN-52 típusú beépített légsűrítős, vízszintes tengelyű nyersolaj motorból állt.
A ma is működő III. számú szivattyútelep (Törökéri szivattyútelep) 2 db egyenként 1,5 m³/s kapacitású Ganz KCK800 típusú elektromos szivattyúegységekből áll. (a fent említett gőz és diesel hajtású szivattyú házak mára már műemlékként vannak jegyezve)
A IV. számú szivattyútelepet a 1990-es évek beruházása keretében valósították meg, amely 3 db modern ABS típusú 4 m³/s összkapacitású elektromos szivattyúegységekből épül fel.
Köszönjük. hogy a rejtéssel felkeltetted az érdeklődésünket a helyszín iránt. [Geoládák v4.5.2]
Újabb kompozást iktattunk be, a Balsa-Kenézlő átkelőnél. Ez egy ilyen nap, két komp között egy motorcsónakozás. 😁
A szivattyútelep kihalt volt, az ablakon kukkantottam be.
A láda helye egyszerű, nagyszerű.
Viss községben megnéztük az emufarmot.
Eldugott klassz kis hely. Balsa felől komppal jöttünk át a Tiszán. Sajnálatos, hogy az épület állagmegóvásával nem törődnek. Az itt dolgozók természetesen tudnak a rejtésről. Megtekintésére érdemes a bejárat közelében álló hatalmas vadgesztenye fa.
Megtaláltam, köszi! :)
Sárospatakról biciklivel. Azért az az aszfaltos út elég hamar elfogyott a gáton...
Kutyák nem voltak most szerencsére. :D
A jelszó egyik betűjét először számjegynek néztem, de másodjára sikerült.
Keroval Patakról. Oda földutakon, vissza a gáton. Jó időben. Az ott lévő úr szívesen mutatta a ládahelyét. Ezzel ki is merült a látnivaló. Éreztem ma nincs ebben több.
Szatmári rokonlátogatásból Sárospatakra mentünk egy pár napos kikapcsolódásra, hogy egy kicsit túrázzunk, ládázzunk a gyönyörű Zemplénben és esténként a wellness-ben pihenjük ki a fáradalmakat.
A 3. napra csak két ládát terveztem, mert nem nagyon volt már több a közelben úgy, hogy maradjon még időnk a városra is egy kicsit.
A korábbi logok alapján már vártam ezt a találatot, mert gépészmérnök lévén szeretem az ehhez hasonló ipartörténeti helyeket. Ahogy sétáltunk befelé, az egyik kitört ablakon bekukucskáltam és megcsapta az orromat az a jellegzetes, olajos-fémes gépszag. Rögtön tudtam, hogy itt csodákat fogunk látni. :)
Szerencsénkre a gépész-telepvezető nagyon kedvesen fogadott, és mikor kiderült jöttünk oka, szívélyesen körbevezetett és minden gépet - a legrégebbi gőzhajtásútól a dieselen át a legmodernebb, állítható lapátszögű elektromos szivattyúig - megmutatott, elmesélt. A végén még a Törökérben elburjánzott vízinövényekkel vívott "harcukről" is mesélt pár szót.
Nagyon érdekes volt, igazán kellemes élmény volt ez a találat!
Betegség és eső miatt túrázás helyett laza kirándulás lett a program. Nem bántuk meg, mert nagyon érdekes, világvégi ipartörténeti emlékhelyet ismertünk meg.
A zárt kapuk láttán majdnem keresés nélkül távoztunk, mert a leírásban nem jutottunk el a megfelelő részig. De a telep kezelője nagyon segítőkész volt, megnézhettük a szépen karbantartott gépeket. Ez az egyetlen hely, ahol gőzmeghajtású, Diesel és elektromos szivattyú is található. Bátran jöjjön mindenki, mióta nincsenek erre vizitúrázók, csak néhány geokesser és egy-egy kiránduló osztály fordul meg itt.