Wap: Vasból készült, kékre festett tárgyat keress. Alatta megtalálod a 20x20x8 cm ládát. (CD lemez elfér benne)

A ládába TravelBug
nem helyezhető.
Megközelítése
Törökéri szivattyú házhoz egyébként viszonylag jó minőségű aszfaltút vezet.
Autóval
Sárospatak, Apróhomok, Kenézlő, Viss, Törökér útvonalon. Vagy Balsánál komppal átkelni a Tiszán
N 48° 10,654' E 21° 32,266' 100 m [GCBZUG+komp] majd Kenézlő, Viss, Törökér útvonalon haladni.
Kerékpárral
Bodrog folyó gátján is két irányból megközelíthető.
Sárospatak felől
N 48° 18,701' E 21° 34,336' 95 m [GCBZUG+H+1letérés a gathoz]innen 16 km kerékpáron, cserébe több mint fele út aszfaltozott.
Illetve Tokajtól nem mesze Zalkod határában kezdődik a gát ami megtévesztően, a szántóföldek között vezet
N 48° 11,600' E 21° 27,998' 88 m [GCBZUG+H+2leteres a gathoz] innen 8 km kerékpározást jelent, földúton.
A gát teljes hosszában Sárospatak és Zalkod között 24 km élményekkel, gazdag kerékpártúrával teljesíthető a táv.
Az autót, kerékpárt itt érdemes hagyni
N 48° 14,551' E 21° 30,821' 84 m [GCBZUG+parkolo]
Bodrogköz
Hazánknak egy olyan területe, amely a vízrendezések, folyószabályozások ellenére, napjainkban is a vizes élőhelyek és társulások sokaságát őrzi. Ezek mind botanikai, mind természetvédelmi szempontból sok ritka és érzékeny fajnak, illetve társulásnak nyújtanak otthont. A mai értelemben vett Bodrogköz, kb. 20.000 évvel ezelőtt alakult ki, amikor a terület süllyedése következtében a Tisza a jelenlegi helyére került. A folyó szabályozások előtt a Bodrogzug az év jelentős részében víz borította, visszahúzódása után nagy kiterjedésű mocsaras lápos terület maradt vissza. Annak ellenére, hogy a területet mezőgazdasági művelésre alkalmassá tegyék, XIX. században jelentős vízvédelmi és folyószabályozásokba kezdek. Majd következő lépcsőként a belvíz rendezésére került sor. Elsőként kiépítették a gátak között (Bodrog és Tisza gát) rekedt víz elvezetésére szolgáló főcsatornákat. (Törökér és a Zsaró-ér) Az így összegyűjtött belvizet, leszívással és a gáton való átemeléssel juttatják vissza a Bodrog folyóba. Szivattyútelepek megépítése ezért váltak szükségessé.
Törökéri szivattyútelep
A Bodrogközi belvízvédelmi körzet részét képezi a Törökéri öblözet, melynek kiterjedése 101 km² nagyságú, főcsatornája a 12,8 km hosszú Törökéri főcsatorna. Torkolati szakasza mintegy 3,5-4,0 km hosszúságban 20-50 m széles ősi morotva meder, amely a Törökéri Holtág nevet viseli. A főcsatorna torkolatánál 4 szivattyútelep található, amelyből ma már csak a III. és a IV. telep üzemel.
A szénnel fűtött, gőzüzemű szivattyúház gépei egyébként jelenleg is elvileg működőképesek (folyamatosan karbantartják őket), ám ma már nem használják, sőt a dízelüzemű, 1943-ban telepített szivattyúk is inkább már csak díszként vannak egy másik épületben. Kétféle villanymotoros szivattyúház van, az egyik 1972-ben, a másik 1995-ben épült, utóbbi jóval modernebb, lényegében a felügyelet egyemberes, néhány elektromos kapcsolószekrény karjának a meghúzásából áll csak. Ezzel szemben a gőzüzemű gépeket 8-10 ember felügyelte és kezelte egykor.
A szivattyútelep kezelője a helyszínen lakik, így kérésre szívesen megmutatja az egész komplexumot. Aki GPS nélkül keresi a ládát az nyugodtan kérdezze meg hollétét, mert tud a rejtésről, engedélyezte. Bár a képek segítenek!
Szivattyútelepek
Az
I. számú régi szivattyútelep 1896-1897-ben épült 142.530 forint összegben. A szivattyúegység 2 db Schlick-Nicholson típusú vízszintes tengelyű centrifugál szivattyúegységből állt. Vízszállító képességük egyenként 1 m³/s volt. A meghajtó gépek is Schlick-Nicholson típusú beépített gőzgépek voltak, amelyek 1200 kg gőz/óra teljesítménnyel rendelkeztek. A termelt gőz 169 °C hőfokú és 8 atmoszféra nyomású volt.
A
II. számú diesel üzemű szivattyútelepet 1943-ban építették. Építési költsége akkoriban 1.202.231 pengőbe került. A szivattyúegység 1 db MÁVAG KK-90 típusú vízszintes tengely elrendezésű centrifugál szivattyúból állt. Meghajtó gépe LÁNG gyártmányú 3KN-52 típusú beépített légsűrítős, vízszintes tengelyű nyersolaj motorból állt.
A ma is működő
III. számú szivattyútelep (Törökéri szivattyútelep) 2 db egyenként 1,5 m³/s kapacitású Ganz KCK800 típusú elektromos szivattyúegységekből áll. (a fent említett gőz és diesel hajtású szivattyú házak mára már műemlékként vannak jegyezve)
A
IV. számú szivattyútelepet a 1990-es évek beruházása keretében valósították meg, amely 3 db modern ABS típusú 4 m³/s összkapacitású elektromos szivattyúegységekből épül fel.
Közeli látványosság
Azoknak akik a gáton haladnak végig kerékpárral Sárospatak és a szivattyúház között.
N 48° 17,482' E 21° 33,167' 95 m [GCBZUG+letérés a híd irányába] Régen amikor ezen a szakaszon még közlekedett a keskeny nyomtávú vonat akkor ezen a hídon
GCNVKH
N 48° 17,591' E 21° 33,052' 103 m [GCBZUG+vasúti híd] haladt át a Bodrog folyó felett. Mára már nyugdíjba vonult. Vadregényes kis földút vezet a hídig érdemes megnézni.
A figyelmeztető táblát kérem komolyan venni! (utolsó kép) A HÍD NEM ÁTJÁRHATÓ !!!
Kívánok mindenkinek kellemes időtöltés!
Attila