A láda autóval az utolsó méterekig megközelíthető. A kereszttől balra, egy nagy kő alatt.
A dobozba TravelBug / Geocoin is helyezhető.
Megközelítés
Sopronból 511 km, körülbelül 5 órás út, melynek több mint 90% autópálya! A ládáig lehet menni autóval, itt egy helyi köztemető parkolója található, a bejárattal szemben van az emlék-kereszt. Az útvonaltervezőbe simán írjátok be, hogy San Martino del Carso, Sagrado, Italia és indulhattok...
Az "ihlet"
Az első világháború egyik - magyar szemmel igen fontos helyszínére invitállak benneteket, az Isonzo-völgye mentén fekvő San Martino del Carso-ba. Ezen a környéken dúlt a híres doberdói csata. A területen lezajlott sorozatos csatákban az összes harcoló fél katonái közül majdnem egymillió esett el, vagy lett harcképtelen. A helyiek azt mondják, a patakokban azért pirosas-barnák a kövek, mert a környék földjét annyira átitatta az emberek vére, hogy még most is az ázik ki a talajból. A környék tele van látnivalóval, múzeumokkal, valamint, itt mindenkit megérint a történelem szelleme. Még a háború alatt elkezdtek építeni a magyar katonák egy kápolnát, amely azonban befejezetlen maradt a háború végéig. A pusztuló romokat hét évvel ezelőtt fedezték fel ismét. N 45° 51,851' E 13° 33,854' 42 m [GCBEIT+Kapolna] Végül felépült 2009-ben, és a Hősök napján hivatalosan is felszentelték. A ládától pár száz méterre található egy kicsi, de nagyon érdekes múzeum, a Ricordi della Grande Guerra, itt magyarul is olvashatsz róla, valamint kicsit messzebb még egy, a Museo della Grande Guerra. N 45° 56,555' E 13° 37,714' 63 m [GCBEIT+2muzeum] A környéken van egy emlékmű, amelyet az olasz áldozatok feletti megemlékezés miatt emeltek - ez még műholdképeken is felismerhető - olyan hatalmas! N 45° 51,083' E 13° 29,335' 63 m [GCBEIT+olasz-emekmu] Sajnos a mi magyarjainknak nem jutott ilyen monumentális emlékmű, így egy baráti beszélgetés során egy barátom ötletére alapozva elkezdtük kidolgozni azt egy majdani emlékhely kialakítására.
Megtervezte és elkészítette azt a hatalmas keresztet (kb. 5 m magas és 3 m széles), melyre a következőt írta: "Hol nyugszunk nem tudja barát feleség gyerek
Elszórt testünk nyomtalanul nyelte magába a föld
Szívetek őrizzen: milliók eleven milliókat
Áldozatunk nem a gaz jogcíme. Jóra parancs"
Keresztury Dezső
"A keresztet állíttatták a soproni M. Kir. 18 Honvéd és Népfelkelő Cs. Kir. 76. gyalogezred leszármazottai"
Ezzel az emlékművel próbálunk meg a háborúban elhunyt katonáknak emléket állítani. Valamint az utókor számára egy kis emlékeztető, hogy mi is történt itt valójában... A környéken vannak még magyar emlékművek, melyet érdemes szintén felkeresni, valamint az említett kilátást is megcsodálni, mert lélegzetelállító!!! Hatalmas területet lehet be- illetve átlátni! Az egyik oldalon az Adriai-tenger, vele átellenben pedig szinte az Alpokig el lehet látni.
Szomorú fordulat
A keresztnek van még egy nagyon szomorú vonatkozása: a BARÁTOM, illetve a BARÁTUNK, aki megálmodta, kitalálta, megtervezte és elkészítette ezt az egész emlékművet, a tervezett felállítás előtt két héttel, a soproni lőtéren rablógyilkosság áldozata lett! Így az ötlet szülőatyja nem érhette meg, hogy műve 2012. május 11-én a felállításra került. Emlékére még egy tábla lett rá elhelyezve: "IN MEMORIAM BAUMGARTNER ERVIN"
Ládaterv
Amikor elkészültünk az emlékművel, véletlenszerűen jött az ötletem, hogy ezt a helyet meg kellene mutatni még sok honfitársunknak, így beszereztem egy tízórais dobozt, tettem bele egy-két háborús relikviát és egy jelszót! Eredetileg nem volt betervezve a láda - így, kérlek ne haragudjatok a puritánságáért, hiányosságaiért. Ha jól emlékszem, még tollat is elfelejtettem tenni bele meg füzetet is...Már pótoltam!
A kereszt hivatalos felszentelése és leleplezési ünnepsége 2012. június 23-án volt. Csatolok ide egy linket az emlékkereszt felállításáról. A fotón legközelebb eső alak én vagyok. :)
Jó utat kívánok mindenkinek
Ládatörténet
2022. szept. bagolyvera játékostársunk javította, nagyon szépen köszönöm, újra kereshető.
Állapot: kereshető
+
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
+
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
+
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Gradoi nyaralásunk során vadásztuk le a ládát, utána pedig elmentünk az apró múzeumba is. Beszélgettünk sokat a múzeumvezetővel és vettünk egy könyvet is, elmesélte a Magyarországon készült képeinek is a sztoriját. :)
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
Nagy tisztelet az emlékműért, s a ládáért is. Jó látni, s olvasni az olasz-magyar összetartozást.
Gyönyörű a kis ládika is!
Megtaláltuk az olaszországi nyaralás alatt, pontosabban már Gradóból hazafelé tartva. A gyerekeknek meséltem arról, miért fontos ez a hely nekünk magyaroknak. Egy kis élő történelem órát rögtönöztem. Remélem emlékezni fognak rá, ha oda jutnak a tanulmányaik során. És így ismeretlenül is megemlékeztünk Ervinről és tragikus haláláról.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.10.16]
Átnéztünk a kereszt körül mindent, szó szerint minden követ megmozgattunk a jelszóért, de egy felbontott elsősegély dobozt találtunk csak...Kérjük a kép alapján a találat elfogadását. [Geoládák v4.0.2]
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]
Ez a láda volt a legközelebb a júliusi 5-9. Alpok-Adria kerékpártúrához
180 km szint: 400 fel, 1200 le
1. nap - kerékpárút a Milleniumi vasútvonal helyén: a kerékpártúránk első része a klasszikus Alpok-Adria útvonal utolsó hegyi szakasza. Európa egyik leglátványosabb kerékpárútja vezet át az Alpok hegyein, követve a Fella folyó völgyét. Szinte végig kellemesen gurulunk lefelé, köszönhető ez annak, hogy a kerékpárút egy régi sínpár, az egykori Milleniumi vasútvonal helyén létesült. Kellő távolságra az autóutaktól, hidakon, régi viaduktokon és vasúti alagutakban bringázunk. Az útvonalunkat a régi vasútállomások épületei szegélyezik, amiken még látszanak a korabeli állomások nevei. Pontebba kisvárosában megpihenünk, majd délnek fordulunk, miközben előttünk a Júliai-Alpok hegyei magasodnak. Ilyen vonalvezetésű kerékpárút manapság aligha épülne, csakis akkor, ha egy régi vasút adja át helyét a kerékpárosoknak. Egymást érik az alagutak és a viaduktok, amik magasan a folyó és az autópálya felett ívelnek át. Mintha egy vasúti terepasztal elevenedne meg előttünk. A régi vasútállomásokat és fűtőházakat ma is használják; lakásokat vagy épp kerékpáros pihenőket alakítottak ki bennük. Chiusaforte után a hegyek alacsonyabbak lesznek, mi pedig hamarosan megérkezünk Venzone kisvárosába.
Venzone: az ezeréves városkát az 1976-os földrengés csaknem teljesen elpusztította, ám az újjáépítés annyira jól sikerült, hogy 2017-ben Olaszország legszebb falujának választották. A főtér, az utcák és a középkori hangulatot idéző házak valóban csodálatosak, ezért elég időt szánunk Venzone megismerésére.
Gemona del Friuli: a pihentető városnézés után már csak 10 kilométer van hátra, mire megérkezünk Gemona del Friuli városába, a szállásunkra. Táv: 70 km
2. nap - kerékpártúra Udinéig: a reggeli után elhagyjuk Gemona városát és rátérünk az Alpok-Adria kerékpárútra. A mai szakaszon elhagyjuk a hegyeket és megérkezünk a síkságra. A Tagliamento folyó széles völgyében bringázunk és apró falvak, szőlőföldek, erdők, mezők és farmok között tekerünk. Tomba faluban régi mosóházakat és elhagyott vízimalmok maradványait láthatjuk. Megállunk egy hangulatos kávézónál, majd folytatjuk utunkat Udine felé. A hivatalos útvonal ugyan nem érinti Tricesimo kisvárosát, de a szép óváros és egy pihenő miatt megéri a letérőt. Tricesimóból továbbindulva még 18 kilométer van hátra Udinéig; az útvonalon egymást érik a kisvárosok, mígnem a kanyargós utunk végén megérkezünk Udine belvárosába. Táv: 50 km
3. nap - kerékpártúra Gradoig: reggel elhagyjuk a szállodánkat és Udine utcáin átsuhanva magunk mögött hagyjuk a várost. Szinte észrevétlenül, de folyamatosan lejt az útvonalunk. Kisvárosról kisvárosra haladunk, amiket farmok, gyümölcsösök és mezőgazdasági területek kötnek össze. Ha hátra pillantunk, még feltűnnek az Alpok vonulatai, de egyre közelebb érünk a tengerhez. Félúton találjuk Palmanova kisvárosát, ahol megpihenünk. A települést a Velencei Köztársaság idején erődvárosnak építették. A különlegességét az adja, hogy a szabályos, 9 szögletű elrendezését a mai napig megtartotta; többek között ez is közrejátszott abban, hogy elnyerte az UNESCO Világörökég címet. A kerékpárút egyenesen a kör alakú főtérre vezet, ahol több vendéglőt is találunk.
Strassoldo: Palmanova után csak néhány kilométert tekerünk az újabb megállónkig, a középkori Strassoldo városkáig. A település névadója a Strassoldo család, akik összefonódnak Európa történelmével. A legenda szerint őseik még a hunok ellen is harcoltak. A középkori várfalak és épületek között sétálva mindenesetre minket is megérint a történelem szelleme.
Aquileia: a következő megállónk Aquileia kisvárosában lesz, ahol a bazilika és a mellette található régészeti lelőhely az UNESCO Világörökségek között is szerepel. Aquileia a Római Birodalom egyik legjelentősebb kulturális és kereskedelmi központja volt jelentős kikötővel.
Grado: az Alpok-Adria kerékpártúránk legutolsó szakasza a tengerparti Grado kisvárosáig vezet. Kerékpárutakon és alacsony forgalmú közutakon bringázunk és hamarosan elérünk egy mesterséges gátig, amely a tengeren vezet keresztül. Majdnem 5 kilométert tekerünk, közben jobbra-balra az Adriát látjuk, míg végül megérkezünk Gradóba. Táv: 60 km
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Bővebben otthonról. [Geoládák v3.12.10]Kis segítséggel,mert a csoport nem vár. Olaszországi rövid hétvége, erre vissza kell jönni.