Az eredeti ládaleírás:
A láda újratelepítve, lehet keresni!
A táró kb 100m-re van a doboztól D-felé, sajnos oda nem tudtam rejteni.
Kérném ugyanilyen precízen viszarejteni, nem szeretném, ha megint egy arra járó gombászó egyén elvinné haza.
Rég elfeledett ipari műemlék az erdő mélyén.
Kevesen tudják, hogy létezett és a szénszállításban jelentős szerepet töltött be a század első felében.
Én véletlenül akadtam rá erdőjárás közben pár éve, és összegyűjtöttem pár sort a táró funkciójáról.
SZABOLCS-TÁRÓ
A vasasi Thommen- (Petőfi-) aknáról egy összetett rendszeren keresztül jutott át a szén a Ferenc József (Béke-) aknai gyűjtőbunker rendszerbe.
Thommen- (Petőfi-) aknán kiszállított szenes csilléket az üzem területén kialakított vasbeton tároló-feladó bunkerekbe körbuktatón és szalagrendszeren keresztül ürítették, majd a bunker alatti feladóhoz csatlakozó drótkötélpálya szállító edényeibe töltötték át.
A függőpálya Petőfi- és Rücker-aknák között 3066 m hosszban épült ki (1893-ban favázas oszlopokon) acélvázas oszlopokkal.
A szintkülönbség a feladó és leadó állomás között 56,7 m. A kötélpályán átszállított szén a Rücker-aknai leadóállomáson ismét csillébe került, és iparvasúti pályán Szabolcs-tárón keresztül, villamos mozdony vontatással jutott a Ferenc József (Béke-)aknai üzemudvarra, majd a szénsilóba.
A vasútpálya hossza 2,7 km volt. Az alkalmazott mozdonyok egyenáramú motorral 330 V feszültséggel üzemeltek. Az egyenáramot motorral hajtott áramátalakítóval állították elő.
Ez a szénszállítási rendszer kapacitásában kielégítette a fokozódó termelési igényeket, és 36 évig megbízhatóan üzemelt.
Módosítására az 1950-es évek közepétől induló fejlesztési beruházásokkal párhuzamosan került sor, mert a Ferenc József (Béke-) akna kimerülése miatt az akna- és silópillérben lekötött, valamint e területen másodlagos művelésre alkalmas szénvagyonok leművelhetősége érdekében a gyűjtő csomópont létesítményeit fel kellett számolni és a fejlesztési súlypont a vasasi-hosszúhetényi területre tolódott át, melynek tervezett felfutó termelését a régi összetett rendszer nem tudta volna elszállítani.
A vasasi Petőfi-akna szenének szállítását a tervezett hosszúhetényi új bányaüzem megépítésével kapcsolódóan alakították ki.
A Petőfi- és Rücker-aknák közötti kötélpálya lebontásra került, ugyancsak felszámolták a
Szabolcs-tárói iparvasutat is.
A helyette létesített új szállítási rendszerben a Petőfi-aknából kikerülő szenet a meglévő szénbunkerokba szállították, amelyekből az újonnan létesített Hosszúhetény-Vasas közötti kötélpályán szállították a hetényi aknák mellett felépült széntároló silókba.
Kellemes és eredményes keresgélést kívánok!- Fairy
Ládatörténet
2017.08.01 Naplófüzet- és jelszócsere, koordináták pontosítása.
2007.09.10 A ládát adoptáltam CoVától, aki felé itt szeretném kifejezni köszönetemet az eredeti rejtésért és az öt évnyi gondoskodásért.
2005.04.03 14:00 Ismét újratelepítve.
2003.05.08 15:30 Újratelepítve.
2002.07.21 12:00 Eredeti ládarejtés: cova.