FAQ
3404. Duna-Tisza csatorna - A füstbe ment terv (GCDTCS)

A csatorna bejárata

A csatorna bejárata

A megépített és a tervezett nyomvonal

A megépített és a tervezett nyomvonal

A távolban Dunaharaszti templomtornya

A távolban Dunaharaszti templomtornya

A ráckevei Duna-ág

A ráckevei Duna-ág

Irány Dabas

Irány Dabas

A közeli, frissen felújított kápolna

A közeli, frissen felújított kápolna

Tildy Zoltán, a Magyar Köztársaság 1. köztársasági elnökének előszava Duna-Tisza csatorna tanulmányhoz

Tildy Zoltán, a Magyar Köztársaság 1. köztársasági elnökének előszava Duna-Tisza csatorna tanulmányhoz

A tervezett gyóni vízlépcső és hajóátemelő távlati képe

A tervezett gyóni vízlépcső és hajóátemelő távlati képe

Kubikusok építik a csatornát

Kubikusok építik a csatornát

Tildy Zoltán

Tildy Zoltán

Szélesség N 47° 21,319'
Hosszúság E 19° 4,352'
Magasság: 99 m
Megye/ország: Pest
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2012.09.23 14:00
Megjelenés időpontja: 2012.09.23 14:21
Utolsó lényeges változás: 2021.05.28 17:10
Utolsó változás: 2022.06.03 10:48
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Edit, Roland
Ládagazda: housefly
Nehézség / Terep: 2.0 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 650 m
Megtalálások száma: 659, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 1.2 megtalálás hetente


WAP
2021.05.28. A láda karbantartása megtörtént, ismét lehet keresni.

12x8x7 cm-es konyhai doboz, a parttól kb. 5m-re, mesterséges tárgyba rejtve.


A ládába TravelBug nem helyezhető.

Megközelítés:

Tömegközlekedéssel:
- A Ráckevei HÉV-vel Dunaharaszti külsőig kell jönni, majd innen kb. 4km-re van a láda.
- A Volánbusszal érkezőknek a Népligettől indulva Dunaharaszti, Bajcsy-Zs. utcai megállónál kell leszállni. Innen kb. 2 km kellemes séta.

Autóval érkezőknek javasoljuk a ládához viszonylag közel fekvő parkoló használatát:  N 47° 21,021' E 19° 4,221' 100 m [GCDTCS+parkoló]
Innen egy 600 m-es csatorna parti sétával lehet eljutni a ládához.

Kerékpárral a rejtekig el lehet gurulni.

SUP-pal, kenuval és kajakkal is meg lehet közelíteni a ládát.



A láda kihelyezésének célja

Ezzel a ládával egy több száz éve tervezett, de a mai napig el nem készült mesterséges csatorna kiindulópontjához invitálunk Benneteket.
A Duna-Tisza csatorna, amely a Kiskunságon át vezetne, a Dunát kötné össze a Tiszával, körülbelül a Dunaharaszti-Dabas-Cegléd-Szolnok vonal mentén. A csatornából eddig csak egy kis rész, 22 kilométer készült el.
Nem feltétlenül a táj szépsége (bár azért az sem elhanyagolható) miatt invitálunk ide Benneteket. Inkább azért, hogy felhívjuk a figyelmet, hogy az egyéni és politikai érdekek akár több száz éven keresztül tudnak hátráltatni egy nagy, az egész országunk számára fontos döntést, vállalkozást.

A Duna-Tisza csatornáról
Magyar szakemberek közel 300 éve ostromolják a kormányokat a Duna és a Tisza összekapcsolásának követelésével. Az eddigi 13 kísérlet megbukott az érdekellentéteken, és a kormányok rövid távban gondolkodó politikáján. Az elmúlt évszázadokban, elsősorban, a hajózás, áruszállítás megindításának szükségessége indokolta a csatorna megépítését. Ma sokkal erősebb érvek! Többek között a XX-XXI. század, a globalizált világ környezetkárosító kihívásai, és az európai együttműködés erősítésének közös érdekei követelik meg, a Duna és a Tisza természetes erőforrásainak hasznosítását.

Az első tervek
A csatorna megépítésének gondolatát először 1715-ben vetette fel a bécsi udvarnál bizonyos Dillher báró, Szolnok parancsnoka. Az ő terve nyomán még Pesttől délkeleti irányba haladt volna a hajózható csatorna, Szolnoknál érve a Tiszába. A megépítés okai között ekkor főként gazdasági és hadi jellegűek húzódtak meg, mert így lehetett volna az Erdélyben bányászott sót, valamint a máramarosi épületfát olcsón elszállítani. A báró számításai szerint a csatorna ára egy év alatt megtérült volna, amit az érintett 16 kerület vármegye lakossága ásott volna ki 3 hónap alatt.

A 19. századi elképzelések
A csatorna gondolata továbbra sem hagyott nyugodni egyeseket, annál is inkább, mivel 1802-ben átadták a Ferenc-csatornát a Délvidéken, amely szintén a Dunát kötötte össze a Tiszával. A vállalkozás üzletileg is sikeresnek bizonyult, így báró Podmaniczky József mellett többen is felléptek a csatorna megépítése mellett, majd az 1840. évi Országgyűlés még törvényt is alkotott a "Dunát a Tiszával összekötő csatornáról".
Azonban a munka nem kezdődött el. Ezek után gróf Széchenyi István, Reitter Ferenc, Zichy Jenő gróf is felvetette a csatorna megépítésének gondolatát.
A kiegyezés után, szintén többen javasolták a Duna-Tisza-csatorna megépítését, de ez ekkor sem realizálódott.

A 20. századi építkezések
Az első világháború után Magyarország tengerparttal nem rendelkező országgá vált és elvesztette a Délvidéken húzódó Ferenc-csatornát is, így egyre többen sürgették a két nagy folyót Magyarország területén összekötő csatorna megépítését. Külön lendületet adott ennek a Mahart új folyami tengerjáró hajóflottájának megépítése, valamint a csepeli szabadkikötő további bővülése.
Összesen 11 nyomvonalat vizsgáltak meg az 1930-as években, majd 1943-ban törvényjavaslat készült báró Bánffy Dániel földművelésügyi miniszter aláírásával, melyben a csatorna megépítését "a magyarság legeredetibb bölcsőjének, az Alföldnek gazdasági javulását látta". A második világháború nehézségei miatt az építkezés nem kezdődhetett el, majd csak 1947-ben, amikor is maga Tildy Zoltán köztársasági elnök is jelen volt a csatorna megépítésének elkezdésénél. A munkálatok azonban 3 hónap után félbeszakadtak, feltehetően a nagy költségek miatt.
Az egész társadalmat megmozgató felbuzdulás csak az első 22,5 km-es szakasz félszélességben történő elkészítéséhez volt elegendő.
Többféle terv is készült még 1947-ben, magasvezetésű, illetve mélybevágású csatornára is. Az akkori vizsgálatok a mai modern környezeti hatásvizsgálatok elődje.
A munkálatok leálltak 1947 őszén, és azóta sem kezdődött újra az építkezés, bár ismét többfajta nyomvonalterv született.

21. századi elképzelések
Az 1992-ben átadott Rajna-Majna-Duna-csatorna bebizonyította, hogy van ráció a hajózócsatornák üzemeltetésében. Ezt látva Magyarországon is többen felvetették a vízlépcsők, valamint a Duna-Tisza-csatorna megépítésnek szükségességét. Az igazi lökést azonban az adta, hogy az 1970-es évektől a homokhátság fokozatos kiszáradása és az átalakuló éghajlat miatt jelentősen csökkent a Kiskunságban lévő talajvíz szintje. Ezt felismerve 2000 után ismét terítékre került a csatorna megépítésének szükségessége, környezeti és gazdasági szempontokat egyaránt figyelembe véve. A terveknél már számoltak EU-s pénzekkel is, a bekerülési költség egy 2008-as számítás szerint 150-200 milliárd forint lenne.

Technikai jellemzői
Eredetileg 32-33 méter szélességre tervezték, amely elegendőnek bizonyult volna az 1000-1200 tonnás uszályok közlekedtetéséhez. A zsilipes megoldásnál számoltak azzal, hogy a vizet szivattyúzni kell, illetve hogy a Ráckevei-Dunát rendszeresen kotorni a megnövekedett hajóforgalom miatt. A modern tervek is hasonlóan számolnak, valamint új kikötők építését, de egyes vélemények még több kiágazó apró csatornát is számításba vesznek.
A csatorna a Dabas mellett folyó Átok-csatornába csatlakozva délnek fordul.
Egészen a hetvenes évek végéig még fürödni is lehetett benne, amikor is járványveszélyre hivatkozva azt a Köjál megtiltotta.

Ha felkeresitek a ládát javaslom, nézzetek meg a lehjtóval szemben kb. 100 m-re fekvő, kápolnát  N 47° 20,503' E 19° 4,419' [GCDTCS+Kápolna] is, ami a közelben található GCdhkd láda fontos része, valamint a GCdhss ládát is keressétek fel!

Kellemes sétát és jó keresgélést kívánunk!

Linkek, források:
wikipedia
DTCS
Állapot: kereshető
1 játékos jelölte kedvenc ládájának

KRW értékelés (323 db): környezet: 4.59 rejtés: 4.76 web: 4.71 átlag: 4.69

-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
+
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


GeriBig 2022.11.20 01:05 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4 web: 3.5 átlag: 4.00 súly: 2.23
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! #ÉjszakaiGeoFiúk [Geoládák v3.12.10]

Norbertosz 2022.11.20 01:05 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
#ÉjszakaiGeoFiúk [Geoládák v3.12.10]

Marthings_hu 2022.11.20 01:05 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.50 súly: 2.82
Megtaláltuk, köszönöm a rejtést!
#ÉjszakaiGeoFiúk [Geoládák v3.12.10]

S13 2022.10.31 12:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.80
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

RékaésAdrián 2022.10.31 12:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.01
Szép rejtés, szép helyszín. Nagyon hangulatos kis utcák kanyarognak erre. Köszönjük, ,hogy megismerhettük a tényeket. (Térkép alapján majdnem máshonnan közelítettünk, vicces volt a helyzet és lett volna úgy a találat. Mókának tökéletes...)
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

IMG_20221031_122444IMG_20221031_123109
IMG_20221031_123118IMG_20221031_123133
Rózsás László 2022.10.23 12:37 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

stimi 2022.10.16 17:05 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Holloagi 2022.10.16 15:30 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

balazskona 2022.10.09 16:05 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

lipek 2022.09.25 13:33 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.78
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Ich.. 2022.09.14 10:46 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.98
Gyönyörű, kellemes környezet, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

20220914_10504520220914_104326
20220914_10432220220914_104146
kerol 2022.09.10 13:56 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 3.80
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

laki10 2022.08.27 14:15 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

bati6 2022.08.27 14:15 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

SzZozi 2022.08.21 08:21 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! nagyon igényes láda! látszik hogy rendben van tartva [Geoládák v3.12.10]

eltájoló 2022.08.19 09:39 - Megtaláltam
Érdekes, és szomorú a történet. Bizonyosan szükség lenne a cstornára.
A láda jó állapotban a helyén van. Köszi a rejtést!
mmccxcv

Páratlanpáros 2022.08.13 12:49 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést!
Talán még soha nem volt ennyire nyilvánvaló, hogy mekkora szükség lenne a csatorna teljes megépítésére. [Geoládák v3.12.10]

DSC_6401 
Fudus 2022.08.12 16:08 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

rrol 2022.08.09 14:10 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük! [Geoládák v3.12.10]

anettnori 2022.08.02 10:37 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.46
Megvan!
[g:hu+ 2.9.11]

Szomorú történet, pedig egyre nagyobb szükség lenne erre.

-1-2
-3 
momo-dumby 2022.07.30 09:38 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 4.5 átlag: 4.67 súly: 1.00
Eltartott egy darabig míg rájöttem a megoldásra.

Sergio64 2022.06.29 12:36 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést!
Zs & Zs

IMG_20220629_124538IMG_20220629_124525
IMG_20220629_122725IMG_20220629_122258
IMG_20220629_122146IMG_20220629_122051
Pongiz 2022.06.25 16:17 - Megtaláltam
Megtaláltam bringázva, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Juju 2022.06.22 21:25 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.91
Megtaláltam, Pucuval szép nyári időben kajakkal a szembe partról indulva. Ma van Mede Lukács és az én szülinapom, azt ünnepeltük :) Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.9.6 teszt]

SzülinaposokKajakkal a ládához
Pucu 2022.06.22 21:04 - Megtaláltam
Megtaláltuj Jujuval.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.8.13]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (659 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]