geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
3408. Balsa Tiszai híd (GCBATI)
25 (1-20) > >>

Balsa Tisza híd

Balsa Tisza híd

Építése

Építése

A folyó feletti hídnyílás szereléséhez egy ideiglenes szerelőhíd beemelése

A folyó feletti hídnyílás szereléséhez egy ideiglenes szerelőhíd beemelése

Épül a híd

Épül a híd

Hajó a híd alatt

Hajó a híd alatt

A kész híd látképe

A kész híd látképe

A híd műszaki rajza ép és felrobbantott állapotban

A híd műszaki rajza ép és felrobbantott állapotban

Vasárnap délután

Vasárnap délután

Hídroncs robbantás után

Hídroncs robbantás után

Híd földrajzí helyzete

Híd földrajzí helyzete

Hídpillér

Hídpillér

Kilátás a Tiszára balra

Kilátás a Tiszára balra

Hídpillér fentről

Hídpillér fentről

Híd kezdete 2008-ban

Híd kezdete 2008-ban

Híd töltése

Híd töltése

Szerkezet

Szerkezet

Híd töltése és egyben a vasútvonal helye

Híd töltése és egyben a vasútvonal helye

Vasbeton szerkezet, robbantás egyik helye

Vasbeton szerkezet, robbantás egyik helye

Komp

Komp

Töltés mellett a kisvasút mentén. Ajánlott sétaút.

Töltés mellett a kisvasút mentén. Ajánlott sétaút.
25 (1-20) > >>

Az összes képet kérem!
Szélesség N 48° 10,559'
Hosszúság E 21° 32,868'
Magasság: 104 m
Megye/ország: Szabolcs-Szatmár-Bereg
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2012.09.13 00:00
Megjelenés időpontja: 2012.09.29 08:00
Utolsó lényeges változás: 2012.09.29 08:00
Utolsó változás: 2020.04.07 19:20
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: halindaattila
Felhasználó: halindaattila
Nehézség / Terep: 1.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 450 m
Megtalálások száma: 220, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.5 megtalálás hetente


A láda egy fa ágának, üregében található, 1,5 méter magasan fa kéreggel álcázva. Láda mérete: 15x10x4 cm.

A ládába TravelBug nem helyezhető.

Megközelítése

Balsa község Magyarország északkeleti részén, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében található. A Tisza bal part menti faluja. Tokajt keleti irányba elhagyva Tímár község felé megyünk tovább.

Aki szeretne egy rövid sétát tenni a ládáig, az Balsa keleti végében hagyhatja az autót itt  N 48° 10,315' E 21° 32,873' 103 m [GCBATI+1parkolo] és a hídra felvezető homok töltés mellett könnyed sétával a keskeny nyomtávú vasút vonala, mentén 450 méter hosszan megteheti. Mindenkinek ezt az útvonalat ajánlom sokkal szebb és hangulatosabb, mint autóval a láda mellett 15 métere megállni. A vonattól nem kell félni mert sajnos 2010 decemberétől már nem jár.

A "kevés idővel rendelkezőknek" itt érdemes kanyarodni  N 48° 10,288' E 21° 32,944' 105 m [GCBATI+letérés] és az autóval itt lehet parkolni.  N 48° 10,564' E 21° 32,894' 103 m [GCBATI+2parkolo]

Műszaki leírása

Teljes hossza a hídnak 204 méter volt, mind a két végén feljáró töltések egészítették ki. A híd két darab 102 méteres szabad nyílásból állt. Szélessége 6 méter, melyből 4,8 méter a közútra, kétoldalt pedig 0,6 méter a gyalogosjáróra esett. A híd tengelyében volt elhelyezve a 0,76 méter nyomtávú vasúti vágány. A híd fémszerkezete rendkívül állóképes anyagból, nagy szilárdságú hengerelt szilíciumacélból készült. Ugyanilyen szegecsekkel szerelték össze, csupán az alsó és felső szélrács, a felső keresztkötés, a korlát és a vasúti pályaszerkezet Zorés vasai készültek Siemens Martin folytvasból. A falazaton felfekvő saruk kovácsolt és öntött acélból valók. Egy-egy hídnyílás vasszerkezetének összsúlya kereken 360.000 kg. A mederhíd két szegecselt acélszerkezetét a parti hídfőkön, illetve a meder közepén elhelyezkedő pilléren nyugodtak. A híd elemeit a parton nagyobb darabokká állították össze, amelyeket egy hajódaru emelt a helyére.

Története

A balsai Tisza-híd ígéretesen kezdte életét. A 14 éves fennállása alatt hasznosan szolgálta a környéket. A maga idejében modern műszakilag igényesen megoldott és szép létesítménynek számított. Itt kell megemlítenünk Olcsvári Pál járási főszolgabírót, aki kezdeményezte majd kijárta, hogy a híd Balsára kerüljön. Az új híd helyét Balsától északkeletre jelölték ki egy olyan helyen, ahol a Tisza szélessége kicsi. Építése 1929-30-ban állami pénzen valósulhatott meg, Márkus Dávid tervei alapján. Átadására 1930. október 24-én került sor.

A hídon vezetett át a a Tiszától délre fekvő Nyírvidéki Kisvasút, attól északra a Bodrogközi Gazdasági Vasút hálózatot vonala. A híd megépítésével vasúti kapcsolat jött létre Nyíregyháza és Sátoraljaújhely között. Így Magyarország leghosszabb keskeny nyomtávú vasútvonallá nőtte ki magát. A vonat áthaladásának idején a híd mindkét végét, sorompóval lezárták a keresztirányú forgalom elől. Mind két oldalon egy-egy vámház volt, ahol az átkelésért fizetni kellett, a Balsai lakosok kivételével. A vámházakban a Balsai oldalon Vaskó Mihály, Kenézlő felőli oldalon Guszti Gyula nevű őrök vámoltak és ők kezelték a sorompókat is. Amikor nem közlekedett a vonat, akkor élénk gyalogos és jármű forgalom zajlott a hídon. A híd a falu szeme fénye lett, szerették, tisztelték és hálásak voltak neki, magukénak érezték a balsaiak. A fiatalok ott találkoztak, de a felnőtteknél is, felkapott szokás lett vasárnap délután felsétálni a hídra, ott beszélgetni, nézelődni.

Az új híd azonban csak 14 évig állt. Utolsó napjaiban a második világháború vége felé a híd körül, amely stratégiailag fontos hely lett, élénk harcok alakultak ki. A híd és a Lónyai csatorna között egy hét fős német különítmény ásta be magát, géppuskákkal, golyószóróval és minden egyéb hordozható fegyverrel felszerelve. Napokig tartották az állást. Mindenki tudta, hogy a hidat fel fogják robbantani. Körtvélyessy László, balsai református tiszteletese mivel, jól beszélt németül, egy fehér zászlóval megközelítette a "halálbrigádot", és a falu lakóinak nevében kérte, hogy kíméljék meg a hidat. Vezetőjük német precizitással elmondta, hogy ő katona, és parancsot kapott, amit teljesítenie kell. Egy megoldás van, mondta cinikusan, ha a falu lakói megtámadják és lefegyverzik őket. Erre természetesen nem került sor. A lakosságot rövidesen felszólították, hogy hagyják el a községet. Sokan ekkor Vissre menekültek. A hídon áthaladva látható volt, hogy hatalmas csomagokban robbanótölteteket erősítettek rá. 1944. november 1-én a hidat, a református és a görög katolikus templomok tornyait felrobbantották. A detonáció akkora volt, hogy még a szomszéd községben is törtek be ablakok. A rákövetkező napokban a hídroncson fennakadó szálfákon és rohamcsónakon román katonaság kelt át a folyó túloldalára, és támadtak rá a Bodrogközben védekező magyar és német csapatokra.

A háború után búvárok segítségével távolították el a mederből a roncsokat. Környékbeli gyermekek nagy érdeklődéssel figyelték, hogy a súlyos felszerelésben esetlenül mozgó búvár elmerül a vízben. Egy fel nem robbant szerkezetet a tűzszerészek hatástalanítottak a híd lábánál. Ma már a hidat csak fényképről ismerjük. Többször is szó volt a újjáépítésről, még tervek is készültek, de fontosabbnak kikiáltott célok rendre kiszorították. Nem volt olyan befolyásos személy, aki sajátjának érezte volna a környéknek ezt a tátongó sebét. Későbbiekben a szerepét két komp vette át, a balsaiak csak hidasnak hívtak. Ma már ezeket a neveket sem használják. A háború után az 50-es évek közepén egy nagy ladikkal történt az átkelés, amit a révész a csónak orrában állva kézzel húzott át egy kifeszített drótkötélen. Embertelenül kemény és fárasztó fizikai munka volt ez. Hajnal három órakor kezdtek és este tíz óráig dolgoztak. Hidegben és forróságban, esőben, hóban markolták, húzták a drótkötelet, míg a Tisza be nem fagyott. Ha jégzajlás, vagy magas árvíz volt, akkor evezővel hajtották a csónakot, csáklyával tolták el a jégdarabokat az útból.
1965-ben a kormányzat elvi engedélyt adott az átkelőhely újbóli felépítésére, erre azonban az óta sem került sor.

Ökoturisztikai látogatóközpont

Tisza Tokaj feletti szakaszán kevés megfelelő infrastruktúrával rendelkező turisztikai bázis működik, így ez a fejlesztés fontos szerepet kap a térség idegenforgalmának fellendítésében. A Felső-Tisza vidék turizmusának élénkülését segíti elő az az új látogatóközpont.

A nettó 50 millió forintból, háromszáz négyzetméter területű központot kilencven százalékban uniós támogatásból alakítottak ki, közvetlenül a folyó partján a Tiszai hídpillér maradványa mellett. A négyszintes épület többféle szolgáltatást kínál a turistáknak. (Az épületet és az egykori híd pillért teljesen egybeépítették.) A konferenciák tartására alkalmas rendezvénytér mellett büfét és vendégboltot, akadálymentesített vizesblokkokat alakítottak ki, emellett szükség esetén kisebb szobák, valamint tetőterasz szolgálja a vízen, kerékpárral, gyalogosan vagy autóval érkező látogatók kényelmét. A látogatócentrum akár a tiszai vízitúrák állomásává is válhat, ahol megfelelő ellátást biztosíthatnak a résztvevőknek.

Kívánok mindenkinek kellemes időtöltést, és láda vadászatot! Attila

Egy cikk az építésről.
Állapot: kereshető

KRW értékelés (94 db): környezet: 4.58 rejtés: 4.59 web: 4.76 átlag: 4.64

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 + szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 + vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 + babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 + sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - van-e a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb.?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 - GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


Lumen79 2020.09.05 13:22 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.6.0]

ellfelek 2020.09.04 11:00 - Megtaláltam
Egy ismerősünk innen származik, ezért kíváncsiak voltunk erre a községre is. A ládához a hosszabb úton akartunk menni, de azt már nagyon belepte a gyom... Tehát átálltunk a Tisza partjára, az ökocentrum közelébe... Természetesen nagyon tetszett a Tisza part... Sajnos az ökocentrum nem volt nyitva. Itt már kezdett világossá válni, hogy hiába vannak, mindenféle fejlesztések, nem biztos hogy meg is hozza a várt sikert. Itt is milyen jó lenne, ha sok-sok látogató miatt állandó nyitva tartása lenne a helynek...
Köszi a rejtést! [g:hu 1.6.7]

IMG_20200904_105834IMG_20200904_105903
IMG_20200904_110428IMG_20200904_110434
MAjacky 2020.08.20 12:52 - Megtaláltam
Köszi a rejtést !

nszk 2020.08.18 11:37 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.2.12]

Zsombor111 2020.08.16 17:49 - Megtaláltam
Köszönjük a rejtést! Anikó és Zsombor [Geoládák v3.5.3]

fercsipeter 2020.08.06 10:25 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.5.0]

Webber 2020.08.06 10:24 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.5.0]

Cerberus 2020.08.06 10:24 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.33 súly: 4.41
Megtaláltam! Három napos maratoni ládázás fercsipeterrel és Webberrel Tokaj környékén. 26/46

Köszönöm a rejtést!

IMG_1460 
Ruzsi 2020.08.01 15:53 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.5.0]

KVBB 2020.07.23 20:30 - Megtaláltam KRW környezet: 3.5 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.00 súly: 1.00
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.5.0]

Szőkekapitány 2020.07.12 13:59 - Megtaláltam
Köszönöm a rejtést.

cserpaktomi 2020.06.27 10:21 - Megtaláltam
nincs

Raczky család 2020.06.26 13:25 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

zoll 2020.06.25 17:42 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.40
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! Andi, Zoli [Geoládák v3.4.1]

reko 2020.06.13 12:48 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.4.1]

bm 2020.05.26 11:52 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.1.17]

Bróthág 2020.05.10 17:31 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

dobozipatikus 2020.05.04 12:42 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

szabbr 2020.04.24 13:41 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

sztaily 2020.04.05 15:59 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 1.60
Hurrá!

Rubor 2020.03.19 14:20 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.17 súly: 3.99
Tarcali szállásunkról felkerestük a ládát. Köszi!

Molnár család 2020.03.18 14:57 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

henii0321 2020.03.09 16:42 - Megtaláltam
Megtaláltuk, motorral, köszönjük a rejtést!

Pantya 2020.02.22 14:49 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

gabor03 2020.02.22 14:48 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (220 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.