Elhelyezés időpontja: 2012.09.13 00:00
Megjelenés időpontja: 2012.09.29 08:00
Utolsó lényeges változás: 2022.03.29 10:15
Utolsó változás: 2023.07.01 07:47
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: halindaattila
Ládagazda: halindaattila Nehézség / Terep: 1.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 450 m
Megtalálások száma: 309 + 2 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.5 megtalálás hetente
A láda egy fa ágának, üregében található, 1,5 méter magasan fakéreggel álcázva. A áda egy 7x5 cm nagyságú gyógyszeres henger.
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Megközelítése
Balsa község Magyarország északkeleti részén, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében található. A Tisza bal part menti faluja. Tokajt keleti irányba elhagyva Tímár község felé megyünk tovább.
Aki szeretne egy rövid sétát tenni a ládáig, az Balsa keleti végében hagyhatja az autót itt N 48° 10,315' E 21° 32,873' 103 m [GCBATI+1parkolo] és a hídra felvezető homok töltés mellett könnyed sétával a keskeny nyomtávú vasút vonala, mentén 450 méter hosszan megteheti. Mindenkinek ezt az útvonalat ajánlom sokkal szebb és hangulatosabb, mint autóval a láda mellett 15 métere megállni. A vonattól nem kell félni mert sajnos 2010 decemberétől már nem jár.
Teljes hossza a hídnak 204 méter volt, mind a két végén feljáró töltések egészítették ki. A híd két darab 102 méteres szabad nyílásból állt. Szélessége 6 méter, melyből 4,8 méter a közútra, kétoldalt pedig 0,6 méter a gyalogosjáróra esett. A híd tengelyében volt elhelyezve a 0,76 méter nyomtávú vasúti vágány. A híd fémszerkezete rendkívül állóképes anyagból, nagy szilárdságú hengerelt szilíciumacélból készült. Ugyanilyen szegecsekkel szerelték össze, csupán az alsó és felső szélrács, a felső keresztkötés, a korlát és a vasúti pályaszerkezet Zorés vasai készültek Siemens Martin folytvasból. A falazaton felfekvő saruk kovácsolt és öntött acélból valók. Egy-egy hídnyílás vasszerkezetének összsúlya kereken 360.000 kg. A mederhíd két szegecselt acélszerkezetét a parti hídfőkön, illetve a meder közepén elhelyezkedő pilléren nyugodtak. A híd elemeit a parton nagyobb darabokká állították össze, amelyeket egy hajódaru emelt a helyére.
Története
A balsai Tisza-híd ígéretesen kezdte életét. A 14 éves fennállása alatt hasznosan szolgálta a környéket. A maga idejében modern műszakilag igényesen megoldott és szép létesítménynek számított. Itt kell megemlítenünk Olcsvári Pál járási főszolgabírót, aki kezdeményezte majd kijárta, hogy a híd Balsára kerüljön. Az új híd helyét Balsától északkeletre jelölték ki egy olyan helyen, ahol a Tisza szélessége kicsi. Építése 1929-30-ban állami pénzen valósulhatott meg, Márkus Dávid tervei alapján. Átadására 1930. október 24-én került sor.
A hídon vezetett át a a Tiszától délre fekvő Nyírvidéki Kisvasút, attól északra a Bodrogközi Gazdasági Vasút hálózatot vonala. A híd megépítésével vasúti kapcsolat jött létre Nyíregyháza és Sátoraljaújhely között. Így Magyarország leghosszabb keskeny nyomtávú vasútvonallá nőtte ki magát. A vonat áthaladásának idején a híd mindkét végét, sorompóval lezárták a keresztirányú forgalom elől. Mind két oldalon egy-egy vámház volt, ahol az átkelésért fizetni kellett, a Balsai lakosok kivételével. A vámházakban a Balsai oldalon Vaskó Mihály, Kenézlő felőli oldalon Guszti Gyula nevű őrök vámoltak és ők kezelték a sorompókat is. Amikor nem közlekedett a vonat, akkor élénk gyalogos és jármű forgalom zajlott a hídon. A híd a falu szeme fénye lett, szerették, tisztelték és hálásak voltak neki, magukénak érezték a balsaiak. A fiatalok ott találkoztak, de a felnőtteknél is, felkapott szokás lett vasárnap délután felsétálni a hídra, ott beszélgetni, nézelődni.
Az új híd azonban csak 14 évig állt. Utolsó napjaiban a második világháború vége felé a híd körül, amely stratégiailag fontos hely lett, élénk harcok alakultak ki. A híd és a Lónyai csatorna között egy hét fős német különítmény ásta be magát, géppuskákkal, golyószóróval és minden egyéb hordozható fegyverrel felszerelve. Napokig tartották az állást. Mindenki tudta, hogy a hidat fel fogják robbantani. Körtvélyessy László, balsai református tiszteletese mivel, jól beszélt németül, egy fehér zászlóval megközelítette a "halálbrigádot", és a falu lakóinak nevében kérte, hogy kíméljék meg a hidat. Vezetőjük német precizitással elmondta, hogy ő katona, és parancsot kapott, amit teljesítenie kell. Egy megoldás van, mondta cinikusan, ha a falu lakói megtámadják és lefegyverzik őket. Erre természetesen nem került sor. A lakosságot rövidesen felszólították, hogy hagyják el a községet. Sokan ekkor Vissre menekültek. A hídon áthaladva látható volt, hogy hatalmas csomagokban robbanótölteteket erősítettek rá. 1944. november 1-én a hidat, a református és a görög katolikus templomok tornyait felrobbantották. A detonáció akkora volt, hogy még a szomszéd községben is törtek be ablakok. A rákövetkező napokban a hídroncson fennakadó szálfákon és rohamcsónakon román katonaság kelt át a folyó túloldalára, és támadtak rá a Bodrogközben védekező magyar és német csapatokra.
A háború után búvárok segítségével távolították el a mederből a roncsokat. Környékbeli gyermekek nagy érdeklődéssel figyelték, hogy a súlyos felszerelésben esetlenül mozgó búvár elmerül a vízben. Egy fel nem robbant szerkezetet a tűzszerészek hatástalanítottak a híd lábánál. Ma már a hidat csak fényképről ismerjük. Többször is szó volt a újjáépítésről, még tervek is készültek, de fontosabbnak kikiáltott célok rendre kiszorították. Nem volt olyan befolyásos személy, aki sajátjának érezte volna a környéknek ezt a tátongó sebét. Későbbiekben a szerepét két komp vette át, a balsaiak csak hidasnak hívtak. Ma már ezeket a neveket sem használják. A háború után az 50-es évek közepén egy nagy ladikkal történt az átkelés, amit a révész a csónak orrában állva kézzel húzott át egy kifeszített drótkötélen. Embertelenül kemény és fárasztó fizikai munka volt ez. Hajnal három órakor kezdtek és este tíz óráig dolgoztak. Hidegben és forróságban, esőben, hóban markolták, húzták a drótkötelet, míg a Tisza be nem fagyott. Ha jégzajlás, vagy magas árvíz volt, akkor evezővel hajtották a csónakot, csáklyával tolták el a jégdarabokat az útból.
1965-ben a kormányzat elvi engedélyt adott az átkelőhely újbóli felépítésére, erre azonban az óta sem került sor.
Ökoturisztikai látogatóközpont
Tisza Tokaj feletti szakaszán kevés megfelelő infrastruktúrával rendelkező turisztikai bázis működik, így ez a fejlesztés fontos szerepet kap a térség idegenforgalmának fellendítésében. A Felső-Tisza vidék turizmusának élénkülését segíti elő az az új látogatóközpont.
A nettó 50 millió forintból, háromszáz négyzetméter területű központot kilencven százalékban uniós támogatásból alakítottak ki, közvetlenül a folyó partján a Tiszai hídpillér maradványa mellett. A négyszintes épület többféle szolgáltatást kínál a turistáknak. (Az épületet és az egykori híd pillért teljesen egybeépítették.) A konferenciák tartására alkalmas rendezvénytér mellett büfét és vendégboltot, akadálymentesített vizesblokkokat alakítottak ki, emellett szükség esetén kisebb szobák, valamint tetőterasz szolgálja a vízen, kerékpárral, gyalogosan vagy autóval érkező látogatók kényelmét. A látogatócentrum akár a tiszai vízitúrák állomásává is válhat, ahol megfelelő ellátást biztosíthatnak a résztvevőknek.
Kívánok mindenkinek kellemes időtöltést, és láda vadászatot! Attila
Ládatörténet
2022. 3. 29 A régóta beteg ládát fa-peti javította, köszönjük. Az eredeti rejtő már nem aktív, ezért ez a láda adoptálható. [Admin(Marton Zoli & Fazék)]
2023.06 27 Az ismét eltűnt ládát Pogánypeti pótolta. [Ládadoki(Marton Zoli)]
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Megtaláltuk! 🙂
Beautóztunk a rejtésig. A láda könnyen meglett. A turisztikai központot megcsodáltuk. Működés nyomait nem találtuk, bár novemberben ez talán természetes is.
Megfogott a csendes tiszapart nyugalma.
Köszönjük a lehetőséget! [Geoládák v4.0.3]
Az iskolai őszi szünetben pár napos családi kirándulást tettünk Tarcal környékén. A őszi színekbe borult erdők ilyenkor nagyon szépek és az időjárás is végig nagyon kedvező volt, így minden adott volt a remek túrákhoz. Öt nap alatt nagyon sok és változatos látnivalót sikerült megnéznünk és még 42 ládatalálat is összejött.
Meglepett, hogy nekem nincs meg ez a láda, hiszem emlékszem rá, hogy pár éve egy Tisza kenutúra alkalmával már egyszer megkerestem, csak biztosan elfelejtettem belogolni. Vajon hány ilyen lehet még :)
Tokaj felől biciklivel.
Nem gondoltam, hogy végig lesz kerékpárút. Mondjuk sok helyen félre kell állni, ha jönnek szembe, de szerencsére nem volt most forgalom. :D
Ezt is felkutattuk, Köszönjük a rejtő fáradozását! Bővebben otthonról, fényképek később. [Geoládák v3.12.10]
Cca. 20 éve volt szerencsém még az akkor működő kis vasúttal idáig utaznom. Persze a hídnak akkor is már csak az egykori hídfője állt. Mára sajnos a kisvasút megszűnt, mert a járművei kellettek a királyi kisvasúthoz, Felcsútra. A hídfőt is körbeépítették, de a turisztikai Látogatóközpont elhagyatottan áll. Végül is mikor lenne nyitva, ha nem egy nyári hétvégén! Megint sikerült néhány százmilliót eltapsolni feleslegesen? A környék is elvesztette korábbi nomád jellegét, ami szerintem a fő vonzerejét adta. Mindenesetre a korábbi, szintén nyári, látogatásom alatt jóval több ember volt a hídfő környékén.
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget! [g:hu+ 2.10.12]
Még otthon olvastam róla, hogy a ládát ellopták. Írtam Marton Zoli ládadokinak, aki megadta a jelszót, én pedig pótoltam a ládát az eredeti rejtekében.
Most egy fehér gyógyszeres, 7X5 cm-es "Béres-hengert" kell keresni az eredeti helyen, melyet nyárfalevelekkel álcáztam. Nagyobb ládát szerettem volna rejteni, de az nem fért bele a faodúba. A hengerbe logpapírokon kívül "Mugli-tájékoztatót" is tettem, de toll sajnos nem fért bele.
Jó keresést az utánam érkező kessertársaknak! :)
Mi sem találtuk, pedig a nyomkereső is velünk volt. Ő mindenáron át akart bújni a kerítés alatt, de remélem nem neki volt igaza. Sajnos a csere ládák otthon, a bicikli táskában maradtak, így nem tudtam pótolni. Mindkét fát áttanulmányoztam, de szerintem a rejtekhely egyértelmű, csak üres. [Geoládák v4.0.0_beta_8]
A ládikának csak a hűlt helyét találtuk. Az odú eléggé adja magát, de azért végignéztük mindkét fát.
Meglepett a hídnak támaszkodó modern társasház. Az meg méginkább meglepett, hogy a leírás szerint ez egy turisztikai központ. Erre ugyanis a helyszínen semmi nem utal. Az épület kifejezetten lakóháznak néz ki.
Sajnos üres volt az üreg a fán, ahol a láda lett volna. A környéket is átfésültük, hátha eldobta valaki, de semmi nyom nem volt. Kérlek, fogadd el, hogy megtaláltuk az odut.
A helyet könnyű megtalálni, de ha csak 10 perccel később jövök, nem tudtam volna bejutni. Valami nagyon fontos személyiséget vártak, így egy kis kunyizás után beengedtek, de 10 percet kaptam csak a vizitre. Még jó, hogy a rejtés könnyen meglett és egy pár fotó után, már iszkoltam is kifelé. Köszi a rejtést!
Mint ládadoki a geoládát utolsó logjai vizsgálata alapján betegre állítottam.
Ha van rá lehetőséged, kérlek javítsd!
További tudnivalók a beteg ládákról: https://geocaching.hu/documents.geo?id=ladadoki
Email-t küldtem a rejtőnek.
Köszönöm a lehetőséget. [Geoládák v3.10.5] Legutóbb Szabolcsig jutottunk, ma onnan folytattuk a Tisza menti csavargást. Még nincsenek szúnyogok. A közeli kompot is megnéztük, illetve ma csak a kikötőt, mert a komp nincs üzembe állítva.
A fémdoboz rozsdásodik, a logbook amortizálódik.
Egy ismerősünk innen származik, ezért kíváncsiak voltunk erre a községre is. A ládához a hosszabb úton akartunk menni, de azt már nagyon belepte a gyom... Tehát átálltunk a Tisza partjára, az ökocentrum közelébe... Természetesen nagyon tetszett a Tisza part... Sajnos az ökocentrum nem volt nyitva. Itt már kezdett világossá válni, hogy hiába vannak, mindenféle fejlesztések, nem biztos hogy meg is hozza a várt sikert. Itt is milyen jó lenne, ha sok-sok látogató miatt állandó nyitva tartása lenne a helynek...
Köszi a rejtést! [g:hu 1.6.7]
105 + 12 km kerékpártúra a Gávavencsellő - Tiszabercel - Buj - Nagyhalász _ Dombrád útvonalon. A végén még egy kis gckupázásra is volt idő Tokajban.
A közelben ácsok dolgoztak, ezért csak óvatosan keresgélhettem.
A balsai komppal jöttük a bodrogzugi szivattyútelep felől. A kompozás nagyobb élmény volt, mint a bezárt látogatóközpont. A híd története érdekes. A nedves logbookot kicseréltük.
Érdekes történet érdekes helyszín! A látogatóközpont viszont megint egy másik történet... A fémből készült doboz nem a legszerencsésebb, a logbook eléggé nedves! Köszönet a rejtésért!
Megtaláltam. Komppal érkeztem Sárospatak felől. Szívesen megnéztem volna a látogató központot, de nem volt ott senki, bár ruhák száradtak az emeleten.
Köszönöm a lehetőséget!
Megtaláltam!
Nagyon nagy kár ezért a hídért. De sokkal nagyobb a kár, hogy az épületet semmire sem használják. Mostani megjelenésemkor ember nem volt a környéken.
Köszönöm az elrejtőnek.
A látogatóközpont zárva, akkor így a hídra sem lehet felmenni.
A fedélben lévő jelszó jó állapotban van, a füzet már nem annyira.
Legalább nem kellett a bozótban lambadázni.
A partról néztük a kenusokat. Egyikük odajött, büfét keresett. Szívesen ajánlottuk volna a látogatóközpontot nekik is, de hiába... Pedig a turisták ilyenkor jönnek, nem télen.
Idén ismét a gyönyörű Zemplént választottuk nyaralásunk helyszínéül. Odafelé menet kerestünk pár ládát. 8/6. találat.
A Tisza-part sok helyen mutat hasonlót és a rejtek is átlagos, sajnos a kis fém dobozka is rozsdás, nyirkos.
A hídpillérre ráépített látogatói központ szemmel láthatóan kihasználatlan, lassan az enyészeté lesz ez is, mint oly sok EU-s pénzből értelmetlenül felhúzott látszat "fejlesztés". Elszomorító!
Két napos családi kenutúránk közben, a víz felöl közelítve vadásztuk le. Jó volt kicsit megállni a ládánál, mert rendesen elültük eddigre már a hátsónkat. :-)
Szabolcsi körút 4/7.
Ezt is megtaláltam! Köszönöm a rejtést. Nem volt hiába eljönni ide. :)
Részletek és képek hamarosan.
Ezt a ládát már vártam. A sín mellett parkoltunk, onnan mentünk fel, bár volt ahol nagy gaz volt. A híd környékén egy nő a hidat festette, de szerencsére egész távol volt. A láda is meglett hamar, belogoltam, majd kicsit elnéztem a Tiszára, majd mentünk tovább. [g:hu 1.5.2x] [wapon beküldött szöveg] 444.
Megálló a Tiszánál. Szeretem ezt a folyót, nyaranta evezünk is rajta rendszeresen.
Érdekes a régi-új kompozíció, de legalább nem csak egy rom maradt.
Köszi
Elkövetve.
A ládához érve már messziről láttuk, hogy valaki épp logol. Így sikerült összefutnunk Access Denied-el, akivel persze másnap a GCtour-on is találkoztunk. Kár, hogy a híd újjáépítése mindig csak felmerül, de nem valósul meg. Az egyetlen jó abban hogy a rendszerváltáskor nem épült újjá, hogy így mellette a komp egyedülálló technikai megoldással rendelkezett. A komptraktor nagyon látványos és érdekes szükség hozta megoldás volt. Ez egy kerekek nélkül vasbeton tömbökön álló traktor melynek a kihajtása hajtott azt a dobot amin a drótsodrony volt, aki ezt látta soha nem felejti el, nagyon mókás megoldás volt. Sajnos mára már ez sincs valószínű az EU konform elsöpörte eme egyedülálló megoldást.
A látogatóközpont elég modern, így nem igen illik bele a hídfő megmaradt részébe.
Drive-in cache. Néhány éve már jártunk ennél a hídnál, igaz akkor a túlparton lévő lábánál. A doboz könnyen előkerült, tettünk bele ajándékot, mert azzal elég gyengén állt aztán továbbindultunk a komphoz.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Jobban szerettem régi formájában (ökoturisztikai központ nélkül) a hídpillért, ahogy mementóként megmaradt a Tisza partján.
Megtaláltuk!A hely nagyon érdekes.A láda állapota fokozódott.A jelszó külön papíron megvan.Szárítgatni nem tudtuk mert szemerkélt az eső.Köszönjük a lehetőséget.
Köszi a rejtést! Kedves rejtő! A láda beázott. Egy zacskóba betettem ugyan, de minden vizes, ami benne van. Ha esetleg arra jársz, egy másik dobozra cserélni kellene. Sajnos doboz nem volt nálam:(
Pár km-re innen nőttem fel, gyermekkoromban sokat jártunk át a(z akkor még működő) komppal. Most némi nosztalgiával kerestem a ládát. Természetesen tetszett a környék, kár, hogy az ökoturisztikai valami elhagyatottnak tűnik.
Megvan. A folyó és a part szép látvány. A rejtőt dícséri a láda okos elhelyezése, hogy sok más rejtővel ellentétben nem kell hosszasan gazos, szúrós helyen barangolni, hiszen aki a helyszít szerette volna megtekinteni az felkeresi a helyszínt és a ládát, akit pedig úgysem érdekel. nos az nem kerül extázisba egy bozótharctól.
Meg van, részletesen késöbb... [wapon beküldött szöveg]
A ládát könnyen megtaláltuk. Kissé meglepett a hatalmas ökocentrum. Kiváncsi leszek, hogy ez működő beruházás lesz-e, vagy valami reprezentatív presztízs épület marad.
A komphoz mentünk innen. Műszaki szemmel egy érdekes megoldás, a víz felett kifeszített drótkötél tartja a kompot a szükséges vonalon, és egy lapátkerekes motor mozgatja ide-ode a két part között.
Üdv Mr Zerge.
Mai utolsó, szürkületbe futó találat. A helyszín már szintén ismert régebbről, ám akkor a vonat még eljött a balsai állomásra. Érdekes a centrum tervezése, bár egy helybeli "illatos" ember szerint alig van benne valaki. :) Az egykori töltés kezdetén meg már gyümölcsfákat ültettek kerítésen belülre.
Kihasználva a jó időt, meglátogattuk Balsát. Rombolás, építés. A Tisza szépen teszi a dolgát. A rejtek remek. Az előttünk járó ügyesen megreparálta a dobozt. Köszönjük a rejtést.
Megtaláltuk! Mai 3/1. ládánk. Csendes környezet, nyugodtan folydogáló, valóban szőke Tisza. Korábban is voltunk már itt, akkor bejártuk a hídroncsot alul-felül, most csak a láda miatt kanyarodtunk erre. Kitűnő rejtés! Azonban a ládát több helyen kirágta valami rágcsáló, illetve a ládát rejtő fekete szemeteszsákot is lyukasra szaggatta ugyanő. A dobozt 3 helyen ragtapasszal beragasztottam, a zsákot egy fehér reklámszatyorra cseréltem, de ez csak átmeneti megoldás, félő, hogy előbb-utóbb be fog ázni a doboz. Köszönjük a lehetőséget!
GYÁVA OROSZLÁNNAL MEGTALÁLUK.
KANYARBAN 100 ÉVES (VASÚTI SINT) MEGVILÁNÍTÓ LAMPA MÉG AZ OSZLOPN.
LOVAK ,TEHENEK,FÖLDMUNKA GÉPEK BÉKÉSEN DELELTEK.
KÖSZÖNJÜK A REJTÉST.
Szomorú példája a háborúk értelmetlen pusztításának.
A rejtés tetszett! Az új turisztikai központ viszont teljesen kihaltnak látszott.
Külön öröm volt ebben a szép időben, hogy a komppal mentünk át a túlpartra folytatni a ládázást.
Nagyon jó hely. Tavasszal nagyon gondolkodtam, hogy kéne ide egy láda, de a karbantartását nem tudtam volna megoldani, így elvetettem. De szerencsére másnak is volt ilyen jó 5lete. Köszönöm a rejtést. Ja az Ökoközpontot még sosem láttam nyitva, pedig idén vagy 5x jártam itt.
Megtaláltam köszönöm a rejtést, és hogy megmutattad! Szep környezet érdekes történettel, műszaki leírással. Az ajánlott megközelítési út nagyon jó. Ajánlom mindenki figyelmébe!