Megye/ország: Hajdú-Bihar
Elhelyezés időpontja: 2013.06.17 16:00
Megjelenés időpontja: 2013.06.21 13:00
Utolsó lényeges változás: 2024.12.02 15:28
Utolsó változás: 2024.12.23 00:48
Rejtés típusa: Multi geoláda (8H)
Elrejtők: K:Pisti Lauer Mártával és Gubával
Ládagazda: KPisti Nehézség / Terep: 2.0 / 1.5
Úthossz a kiindulóponttól: 6000 m
Megtalálások száma: 197 + 3 sikertelen + 12 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.3 megtalálás hetente
7+1 állomásos hagyományos multi kb. 6 km teljes távval, mely gyalogosan, kerékpárral vagy kisvonattal illetve ezek tetszőleges kombinációjával teljesíthető. Fontos, hogy CSAK NAPPAL lehet a területre bemenni, napnyugta után a madarak védelmében szigorúan TILOS! A belépés nemzeti parkos belépőkártyával vagy kisvasutas menetjeggyel lehetséges, részletek lentebb! Az összesen 7 db állomáson kis méretű mikrós tárolóedényben (9 cm) találsz egy-egy számot a végláda koordinátájából, amely egy normál mikrós tárolóedény (13x13x7 cm-es). Javasolt irány: kisvonattal a végállomásig kiutazva, majd onnan gyalogosan vagy kerékpárral visszafelé pontról pontra.
Záróláda segítség: .avzáclá lasccnáhaf sé lakkayllag ,ttözök gá sik bböt ,lezök zöhdlöf ,nebévöt aF
---
1. állomás: Madárfajok a halastavaknál: sirályok, ludak, darvak
N47° 38,884' E21° 05,425'
Segítség: kb. 2 méter magasan, deszka mögött, az ajtó zsanérjának irányában, bentről az ajtó felé fordulva jobb oldalt.
---
2. állomás: A halastavak növényzete
N47° 38,867' E21° 05,266'
Segítség: kilátó mögött kb. 40 m-re lévő kis fabódé jobb oldalának tövében. Pótkártya: beszorítva a tetőnél lévő vízszintes deszka alá.
---
3. állomás: Halastavak a Hortobágyon
N47° 38,195' E21° 05,024'
Segítség: villanyoszlop szerű oszlop betontuskója alatt.
---
4. állomás: Madárfajok a halastavaknál: gémfélék és kanalasgém
N47° 37,644' E21° 04,815'
Segítség: két fa közötti bokor. A fa (fél méterre a bokortól) tövében, avarral takarva.
---
5. állomás: Pro Natura
N47° 37,267' E21° 04,542'
Segítség: kilátó lépcsője alatt.
---
6. állomás: Bivalyok a Hortobágyon (bivalyfürdető)
N47° 36,820' E21° 04,394'
Segítség: rövid korlát közepe alatt.
---
7. állomás: Madárvonulás-kutatás (gyűrűző-állomás)
N47° 36,502' E21° 04,274'
Segítség: híd vége alatt, gerendán.
ÚJRA KERESHETŐ :)
A ládába TravelBug egyelőre NEM helyezhető!
FONTOS!
Ez a tanösvény és bemutatóterület CSAK NAPPAL látogatható, napnyugta után a madarak védelmében szigorúan TILOS a belépés!
Ezen geoláda a Hortobágyi Nemzeti Park engedélyével jött létre. A nemzeti park területén a tanösvények és bemutatóterületek látogatása feltételekhez kötött. A Hortobágy-halastavi bemutatóterület látogatható vezető nélkül, ugyanakkor ezen területekre való belépés előtt a nemzeti parki belépőkártya vagy menetjegy megváltása a kisvasútra kötelező! Ezeken kívül eső egyes területek az Igazgatóság előzetes vagyonkezelői hozzájárulásával és az általa megbízott vezetővel látogathatók. A Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság Általános Látogatási Szabályzata
A belépőkártya ára 2.500 Ft/felnőtt. Megvásárolható a HNP Látogatóközpontjában (Hortobágy), a Halászbárka Halastavi Fogadóközpontban (parkoló mellett). Vonatjegy a kisvasút pénztárában váltható valamint ezen leírás végén látható további helyszíneken.
A túrázáshoz időjárásnak megfelelő ruházat szükséges. Mivel nyáron akár plusz 40 C-ra is felmelegedhet a levegő, ezért mindig szükséges elegendő folyadékról gondoskodni! A tanösvény területén WC nem található!
A puszta csendjét őrizzük meg, ne zajongjunk, járjunk minél csendesebben, semmit ne gyűjtsünk és semmit ne vigyünk magunkkal! Minden szemetet vigyünk haza!
MEGKÖZELÍTÉS
Autóval: a 33-as főközlekedési úton a 67-es kilométerkőnél kell letérni, tábla mutatja az irányt, onnan 1,8 km a kisvasút állomása végig a bekötőúton, a vasúti átjáró után balra kanyarodva.
Vonattal: 108-as vonal (Füzesabony-Tiszafüred-Debrecen) Hortobágy-Halastó megállójánál leszállva néhány perces sétával érhető el a kisvasút végállomása (kb. 100 méter).
Kerékpárral: Hortobágy településről kerékpárút vezet a kisvasút végállomásához, Hortobágyról Máta felé kell letérni a 33-as útról, majd 300 méter múlva már látható (balra) a kerékpárút kezdete. A táv kb. 7 km.
KÉRÉS!
Kérlek, hogy hasonló gondossággal rejtsd vissza a kis ládikákat valamint a záróládát is a rejtekébe, mint ahogyan rátaláltál! Szeretnélek megkérni továbbá, hogy a konkrét rejtekekről NE TEGYÉL FEL fényképet a logodhoz azért, hogy legyen élmény az utánad következőknek is megtalálni azokat! Köszönöm szépen!
GCKISV - KISVASÚT SOROZAT
A geoláda része a GCKISV magyarországi kisvasutak geoláda sorozatnak. A logfüzet belső oldalában találsz majd egy külön e célra szolgáló jelszót is, kérlek, ezt is jegyezd fel magadnak, később még szükséged lehet rá! A GCKISV sorozat részletei itt találhatók.
KISVASÚT MENETRENDJE
A kisvasút jelenleg nem közlekedik.
HORTOBÁGYI ÖREG-HALASTÓ
A Hortobágy-halastavi bemutató terület Közép-Európa legnagyobb madárnyugvó és pihenőhelye, ahol a meglévő vasútpálya rekonstrukciója egyedülálló módon biztosít lehetőséget arra, hogy a Magyarországon valaha előfordult és lejegyzett madarak jelentős része megfigyelhető legyen.
A Hortobágy szikeseinek hasznosítására már a múlt századtól terveket alkottak. 1915-ben ennek eredményeként kezdték el építeni a halastórendszert és az azt kiszolgáló kisvasutat a Csúnyaföld nevű szikes pusztán. Területe jelenleg kb. 2000 hektár kiterjedésű. A később létesített többi halastórendszerrel együtt összesen 6000 hektár halastó található a Hortobágyon és ezzel a világ egyik legnagyobb mesterséges körtöltéses halastórendszerét alkotják.
A hortobágyi Öreg-halastó tizenhét egykori medencéjéből ma már csak tíz működik, a többi elnádasodott, elmocsarasodott, illetve némelyek gátszakadás révén egybenyíltak. A tavakban legnagyobbrészt pontyot tartanak, de a Nyugati-főcsatornán keresztül sok, errefelé honos, gazdaságilag kevésbé jelentős halfaj is előfordul. Mindemellett a terület kiemelkedő fontosságú vízimadárvilága révén vált nemzetközileg is elismert Ramsari-területté, és nemcsak Magyarország, de alighanem Európa egyik legfontosabb vízimadár élőhelyévé.
VÍZELLÁTÁS A PUSZTA KÖZEPÉN
A halastavak vízellátását egy 24 km hosszú csatorna biztosította, amely Tiszakeszinél indult. Magas vízállás idején a tavakat gravitációs úton is fel tudták tölteni, máskor csak gőzgéppel hajtott szivattyúkkal lehetett a vízellátást biztosítani. Napjainkban a vízellátást az 1965-ben átadott Nyugati-főcsatorna biztosítja.
NÖVÉNYVILÁG
Növényvilágát az egyre inkább terjeszkedő mocsári vegetáció jellemzi, különösen a nádasok, gyékényesek kiterjedtek, de a lebegő és rögzült hínártársulások is egyre nagyobb teret hódítanak. Itt ki kell emelni a tündérrózsa-vízitök-hínár és tündérfátyol-hínártársulásokat, melyek nemcsak védett növényfajaik miatt értékesek, hanem a rajtuk rendszeresen kialakuló, 150-200 páros fattyúszerkő telepek miatt is. A gátakon növő füzek az itt átvonuló énekesmadár fajok vonulási útvonalának fontos részét képezik.
VÍZIVAD
A vízivad vadászat teljes mértékű betiltása óta jelentek meg itt, és költenek egyre növekvő számban a kis kárókatonák. Jelenleg a Hortobágy-Halastó az egyik ismert magyarországi költőhelye, de előfordulási adatai alapján várható terjeszkedése az egész országban. A batla szintén a vízivad-vadászat beszüntetése után vált rendszeresen költő fajjá. A Halastó 200-250 páros kanalasgém telepe Magyarország, és egyben Közép-Európa legnagyobb telepe is. Ezenkívül több-nagyobb kárókatona-, szürke gém-, vörösgém-, nagy kócsag-, üstökösgém-, kis kócsag- és bakcsókolónia található Halastón. E fentebb felsorolt gémfajok, batlák és kis kárókatonák nádban és fűzfákon is kialakítanak vegyes telepeket.
A Halastó életének egyik látványos eleme a vadlúdvonulás. Különösen tavasszal látványos ez, amikor az olykor 200 ezres hortobágyi libatömeg néhány tízezer madarat kitevő csapatai a környező szántókon található táplálkozóterületeikről napközben inni és pihenni, este pedig éjszakázni húznak be. Az átvonuló vadlúdtömeg zömét nagylilik, kisebb részben vetési és nyári lúd teszi ki. Halastó az egyik legfontosabb átvonulóhelye a világszerte veszélyeztetett kis lilik európai állományának. Számuk kiemelkedő években a több százat is elérheti. Ritkaságként, de egyre rendszeresebben fordul elő a libacsapatokban az úgyszintén veszélyeztetett vörösnyakú lúd.
A récevonulás ősszel megkapó látvány igazán, amikor 6-7 úszórécefaj több tízezer példánya tölt hónapokat lecsapolt halastavak sekély vizeiben, ahol vedlésük biztonságban folyhat le. A daruvonulás a Hortobágy egyik leglátványosabb madármozgalma. Az Észak-Európából szeptember első felében érkező madarak a komolyabb fagyok beköszöntéig maradnak nálunk, hogy utána Szicílián, illetve a Boszporuszon keresztül jussanak le tunéziai, szudáni telelőterületeikre. A Magyarországon átvonuló darvak 95%-a a Hortobágyon megpihenve repül tovább, és az itt töltött hónapok alatt legnagyobb részük Halastó egyik zavartalanabb, sekély vizű medencéjébe jár éjszakázni. A Hortobágyon átvonuló darvak száma másfél évtized alatt háromezerről több mint 100 ezerre nőtt, ami mögött feltehetőleg vonulási irányuk módosulása és a populációk gyarapodása áll. A Halastón eddig megfigyelt legnagyobb éjszakázó darutömeg 112 ezer madarat számlált (2012-ben).
REJTÉS
A záróládát a logfüzettel (benne a jelszóval) és ajándékokkal a 7 állomás során megtalált leírások jobb felső sarkában felfedett koordináta-számok alapján találod majd meg. Kérlek, hasonló gondossággal rejtsd vissza mind a kis ládikákat, mind a záróládát a rejtekébe! Szeretnélek megkérni, hogy a rejtekekről NE TEGYÉL FEL fényképet, hogy legyen élmény az utánad következőknek is megtalálni azokat! Köszönöm!
Javasolt irány: kisvonattal a végállomásig kiutazva, majd onnan gyalogosan vissza pontról pontra.
1. állomás: Madárfajok a halastavaknál: sirályok, ludak, darvak
A 460 hektáros Kondás-tó a hortobágyi halastavak közül a legnagyobb. Itt található a sztyeppi sirályok egyik hortobágyi költőtelepe, de a világszerte veszélyeztetett északi vadlúdfaj, a kis lilik vonuló példányai is előszeretettel keresik fel ezt a tavat. A Kondás-tó híres még egy madárfajról: a valamikor Magyarországon is költő, de ma már csak évente kétszer átvonuló eurázsiai vagy más néven szürke darvak egyik hagyományos éjszakázóhelye ez az őszi vonulás során. Október közepén nem ritkán 25-30 ezer daru húz be alkonyatkor a Kondás-tó medrébe éjszakázni. Figyelem! Csak az első madárles látogatható, a többi még felújítás alatt van, így azok nem is üzemelnek!
Segítség: kb. 2 méter magasan, deszka mögött, az ajtó zsanérjának irányában, bentről az ajtó felé fordulva jobb oldalt. N 47° 38,884' E 21° 5,425' 95 m [GCHHTK-1]
2. állomás: A halastavak növényzete
A halastavak növényzete a nyíltvízű mocsarakéval rokon. A tavak létrehozásakor partvédelmi céllal történt nádtelepítés. Gyakori a keskeny és a széleslevelű gyékény is. A tavakban a gyökerező- és úszó hínárok között több védett fajt találunk, mint pl. a sulyom, a tündérfátyol, a fehér tündérrózsa. A gátakon néhány szikespusztai fajjal is találkozhatunk (kamilla, sziki üröm, sóvirág), mivel a halastavak gátjait a helyben kitermelt szikes földből hozták létre. A gátakon a fűz és nyárfák zöld folyosóként szolgálnak a vonuló énekesmadaraknak.
Segítség: kilátó mögött kb. 40 m-re lévő kis fabódé jobb oldalának tövében. Pótkártya: beszorítva a tetőnél lévő vízszintes deszka alá. N 47° 38,867' E 21° 5,266' 95 m [GCHHTK-2]
3. állomás: Halastavak a Hortobágyon
A halastavakat a Tisza folyó 19. századi szabályozása után kiszáradó szikes puszták és mocsarak hasznosítására hozták létre. Így alakult ki Közép-Európa legnagyobb mesterséges halastórendszere, 6000 hektáron. A legelsőként létrehozott tóegység a Hortobágyi-halastó volt. Ma a medencék közül 10 üzemel, elsősorban pontytenyésztésre szolgálnak. A közelben egy kiállított régi szivattyú is látható.
Segítség: villanyoszlop szerű oszlop betontuskója alatt. N 47° 38,195' E 21° 5,024' 94 m [GCHHTK-3]
4. állomás: Madárfajok a halastavaknál: gémfélék és kanalasgém
A Hortobágyi-halastó kutatottsága óriási. Az elmúlt 40 év során több mint 300 madárfajt regisztráltak a területen, így a halastavak európai szinten is jelentős madárélőhelynek számítanak. A Hortobágy egy észak-déli irányú madárvonulási útvonalon fekszik, ahol a halastavak táplálkozó- és pihenőhelyként szolgálnak a vonuló madarak számára. Elsősorban gémfélék, nyári ludak, récék lakják a nagy kiterjedésű nádasokat, de vonulási időben a lecsapolt tavakon partimadarak (cankók, partfutók) óriási csapatait figyelhetjük meg. Az összes gémfaj megtalálható: szürke és vörös gém, nagy és kis kócsag, üstökösgém, törpegém, bölömbika, bakcsó, és néha a pásztorgém is felbukkan. A csak nevében gém, valójában a gólyákkal rokon kanalasgém egyik nagy költőtelepe a 4-es tó nádrengetegében található.
Segítség: két fa közötti bokor. A fa (fél méterre a bokortól) tövében, avarral takarva. N 47° 37,644' E 21° 4,815' 93 m [GCHHTK-4]
5. állomás: Pro Natura
Az 1973-ban alapított Hortobágyi Nemzeti Park hazánk első és legnagyobb nemzeti parkja. Létrejötte a Pro Natura (A természetért) kiáltványnak köszönhető, amelyet Festetics Antal és Lukas Hoffmann szövegeztek meg az 1960-as években. A kiáltványban felhívták a magyar állam vezetőinek figyelmét a Hortobágyon található természeti értékekre, amelyeket csak egy nemzeti park létrehozásával lehet megmenteni. A Hortobágyi Nemzeti Park ennek hatására született meg.
Segítség: kilátó lépcsője alatt. N 47° 37,267' E 21° 4,542' 96 m [GCHHTK-5]
6. állomás: Bivalyok a Hortobágyon (bivalyfürdető)
A Dél-Ázsiában ma is vadon élő arni bivalytól (Bubalis arnee) származó házi bivalyokat az avarok hozták a Kárpát-medencébe. A házi marhánál igénytelenebb, megél a nádas, mocsaras legelőkön is. Meglévő állományai jobbára nemzeti park igazgatóságok tulajdonában vannak, ahol természetvédelmi kezelési célokat szolgálnak: rágásukkal, taposásukkal a nagy, összefüggő nádas területekből nyíltabb, mocsárréti élőhelyeket hoznak létre, amelyek bizonyos madarak számára kedvezőbbek.
Segítség: rövid korlát közepe alatt. N 47° 36,820' E 21° 4,394' 94 m [GCHHTK-6]
7. állomás: Madárvonulás-kutatás (gyűrűző-állomás)
A madarak jelölésére használt, egyedi kóddal ellátott fémgyűrűt Hans Christian Mortensen, dán tanár alkalmazta először 1899-ben seregélyeken. Magyarországon 1908-ban kezdték meg a gyűrűzés alkalmazását. A kis és közepes méretű madarakat ún. függönyhálóval fogják be, nagyobb madarak esetén egyéb eszközöket használnak, vagy még röpképtelen korban, a fészekben gyűrűzik meg őket. A módszer lényege a visszafogás: minél több gyűrűs madarat fogunk vissza a vonulási útvonalon, annál több információhoz jutunk egy adott faj vonulási szokásaival kapcsolatban. Mivel a madarak politikai határokat nem ismerve vonulnak, fontos, hogy minél részletesebben ismerjük az útvonalukat, hogy szükség esetén összehangolt természetvédelmi intézkedéseket hozhassunk.
Segítség: híd vége alatt, gerendán. N 47° 36,502' E 21° 4,274' 95 m [GCHHTK-7]
JELSZÓ
A bejelentéshez szükséges jelszó a záróláda ládanaplójának belső oldalán olvasható.
CACHE
A rejteket adó doboz egy normál mikrós tárolóedény 13x13x7 cm-es méretekkel.
Segítség: fától jobbra, fa mögött, téglával takarva.
A KISVASÚT MÚLTJA
A kisvasút építése 1914-ben kezdődött a Hortobágy legszikesebb, időszakosan vízzel borított részén, az ún. Csúnya-földön, Kondás-fenéken, Liba-laposon. A háború alatt jórészt orosz hadifoglyokkal dolgoztattak itt. A munkálatok elhúzódtak, a tavakat 1916 decemberében jelentették készre, a teljes beruházás a kiegészítő létesítményekkel 1925 végére készült el. Ebben az időben 12 tavon folyt a gazdálkodás, mely később 17 tóra bővült (jelenleg 10 tó működik, egyesek elnádasodtak, mások a köztük lévő gátak lepusztulásával összeolvadtak). A kisvasút az Öreg-tavak ipari vasútjaként funkcionált 1915-től, haltápot, halakat és munkásokat szállított, a jelenleginél jóval hosszabb pályán. Kezdetben lóvasút volt, később egy B20 sorozatú dízelmotoros mozdony járt rajta s vontatta a halszállító csilléket. Miután a traktorok, teherautók átvették a szerepét, a vasút megszűnt, a síneket felszedték.
A KISVASÚT JELENE
A környék nevezetességei miatt a turizmus került előtérbe és a Hortobágyi Nemzeti Park vette át a vasút üzemeltetését. Több próbamenet után 2007 tavaszára készült el az a 4,2 km-es pálya, amin a személyszállítást a HNP elindította, ez 2011-ben 5 km-re bővült, a halastórendszer gátjának teljes hosszán végigmegy, egészen a legutolsó, Kondás tóig. A bővítés a pálya teljes felújítását is jelentette egyben, úgynevezett "C" sínekre cserélték a korábbi síneket, mivel ezek biztonságosabbak, egyedül az induló állomásnál maradt meg az eredeti sín. A kisvasútnak 4 állomása van, amelyeket a HNP létrehozásában nagy szerepet játszó hazai és külföldi tudósokról, ornitológusokról neveztek el 2011-ben: Lukas Hoffmann, Konrad Lorenz, Peter Scott és Festetics Antal. A névadó ünnepségen Festetics Antal is jelen volt. Ezek az emberek a Pro Natura kiáltvány megalkotásában, ill. aláírásában vettek részt, úgyhogy a kisvasút immár a Pro Natura Kisvasút nevet is viseli, az Öreg-tavi Kisvasút és a Hortobágy-Halastavi Kisvasút mellett (egyébként ez utóbbi a hivatalos). A kocsikat egy közel 50 éves, 4 hengeres Csepel motorral szerelt, korának megfelelő műszaki állapotban lévő C50-es, a korábbiaknál nagyobb teljesítményű dízelmozdony húzza, mely a 2013-ban a Kisvasút Napján tartott névadó ünnepségen a Szíktipró nevet kapta. A szerelvény 3 db személyszállító kocsival jár, egyenként 10 fő ülőhely + 10 fő állóhely kapacitással. A megengedett maximális sebesség 20 km/óra, a váltóknál, pályahibáknál 5 km/óra, így a menetidő kb. 25-30 perc.
NÉZZ A LÁBAD ELÉ!
Néhány helyen korlát nélküli kis híd vezet át a tápláló csatornán, a pallóút végén hiányzik a korlát egy része, valamint az alábbi helyeken nyitott aknák vannak, amelyeket hamarosan be fognak fedni, de különösen gyermekekkel veszélyes lehet, tessék vigyázni!
fedetlen akna-1 N 47° 36,989' E 21° 4,484' 123 m [GCHHTK+akna1]
fedetlen akna-2 N 47° 36,996' E 21° 4,483' 123 m [GCHHTK+akna2]
KISVASÚT NAPJA
Minden évben megrendezésre kerül a Kisvasút Napja, június hónap 3. szombatján. Már reggel 9-től várják a kicsiket és nagyokat, családokat színes és változatos programokkal, slambuc kóstolóval. Ki lehet próbálni a kisvasút hajtányát is! Részletek itt!
BELÉPŐKÁRTYA
A Hortobágyi Nemzeti Park tanösvényeire (Hortobágy-halastavi, Górési, Szálkahalmi) történő turisztikai célú belépés csak belépőkártyával vagy a kisvasútra megváltott menetjeggyel lehetséges, amely belépési engedélynek minősül. További megkötés, hogy CSAK NAPPAL látogatható a tanösvény, napnyugta után szigorúan tilos a belépés!
Belépőkártya váltható:
Hortobágyi Nemzeti Park Látogatóközpont, Hortobágy
Hortobágy Fogadó, Hortobágy
Hortobágy-Halastavi Kisvasút jegypénztára
Kaparó csárda, 33-as út nagyiváni elágazás
Nyugati Fogadóház, 33-as út egyeki elágazás
Szabics Kikötő, Tiszafüred-Örvény
FORRÁSOK
Hortobágyi kisvasút honlapja
Juhász Péter (2012): Hortobágyi Halászati Füzetek I. - Az Öregtavak (Kiadó: Hortobágyi Halgazdaság Zrt. - ISBN 978-963-08-4721-6)
LÁDATÖRTÉNET
2024.11.23.: Geolaci kessertársunk hathatós segítségével ismét teljes a multi, minden pont kereshető
2023.03.03.: morph kessertársunk végig járta és ahol tudta, javította
2019.04.10.: Két kessertársunknak köszönhetően (Tapiapi és Judith), a felújítási munkálatok miatt az 1., 2., és 4. pontok felújításra kerültek.
2018.07.30.: A problémás 5., 6. és 7. pontok új dobozkát kaptak némileg megváltozott rejtek helyszínekkel.
2016.11.09.: Tapiapi kessertársunk hathatós és önzetlen segítségével ismét kereshető a multi
2016: a multi betegre állítva, nem kereshető
2014.07.02.: úgy néz ki, hogy a 2. pont ládikája megvan, viszont az 5. ponté eltűnt (kivzsgálás alatt)
2014.01.30.: mégis megvan a 3. pont ládikája, most meg a 2. pont a gyanús
2013.10.30.: úgy néz ki, hogy a 3. ponton lévő ládika eltűnt
2013.06.21.: kereshető a geoláda
2013.06.17.: rejtés
2013.06.13.: helyszín bejárása
2007-2013: egyeztetés a nemzeti parkkal, információ gyűjtés
KÖSZÖNET
Köszönet a multi geoláda létrejöttéért a Hortobágyi Nemzeti Parknak, különösen Lauer Mártának, aki aktív, tevékeny segítőm volt a telepítés során, valamint Gubának, a fehér kis puminak, aki lelkes kísérőnk volt a nagy meleg ellenére is! Köszönet illeti a következő kessertársainkat az önzetlen segítségért, hogy ismét kereshető legyen a multi: Tapiapi, morph, Geolaci.
Kívánunk kellemes sétát, jó időt a megfigyelésekhez és természetesen műholdjelekben gazdag eget!
K:Pisti & Lauer Márta
Állapot: kereshető
1 játékos jelölte kedvenc ládájának
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
-
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
+
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4] Örültünk, hogy újra kereshető a láda. Szikrázó napsütésben gyönyörködtünk a tájban és a madarakban. A láda rendben, a kisvasút nem jár. A kőrnyék csendes , néhány kutyát sétáltató emberrel találkoztunk. Belépőt nem vettünk, de nem is volt senki aki kérte volna. A beléptető kapu nyitva, ki volt támasztva egy téglával.
Gyógyítás közbeni találat! [Geoládák v4.5.2]
Havas időben jártam be a pontokat.
- 1. pont nem a megadott magasságban, de megvan. Szerintem még jobb is így. Nem volt deszkával takarva, megcsináltam rendesen. N 47° 38,884' E 21° 05,425'
- 2. pont a helyén, kicsit beázva, kitörölgettem. Színes, jól laminált leírás volt benne, nem cseréltem. A felette lévő pótkártya is megvan. N 47° 38,867' E 21° 05,266'
- 3. pont a fa odújában itt sem találtam, morph jelzése alapján hitamas koordinátáján a tereptárgyban viszont ott van a jól laminált, színes leírás, úgyhogy ezt nem cseréltem, szépen visszatettem úgy, ahogy találtam. N 47° 38,195' E 21° 05,024'
- 4. pont a fa odújában nincs meg, viszont a morph által elhelyezett bokor tövi láda megvan. Laminált lapot cseréltem. N 47° 37,644' E 21° 04,815'
- 5. pontnál sem az eredetit nem találtam, sem a kilátósat. A kilátóban lent elhelyeztem egy új ládát a laminált lappal a lépcső alá. N 47° 37,267' E 21° 04,542'
- 6. pont morph logja alapján lett meg, szárazon. Azért a laminált lapot cseréltem, mert amit hoztam azt rendesen körbeéri a laminálás. N 47° 36,820' E 21° 04,394'
- 7. pont le volt esve, be volt ázva. Kitörölgettem zsepivel, cseréltem az elázott laminált lapot. Visszatettem a helyére. N 47° 36,502' E 21° 04,274'
Ötnapos Hajdúság-Szabolcs-Szatmár geotúra 3. napjának 1/24. találata (összesen 34/124). A napot a Hortobágyon kezdtem, majd Debrecent kerültem meg a Panoráma-úton végigmenve, végül a 471-esen Nyírmeggyesig autóztam.
KPisti útmutatásával és hitamas logja alapján ellenőrizve/újrarejtve. Szerencsém volt, ugyanis épp, ahogy elindultam gyalog az 1-es pont felé, jött mögöttem egy terepjáró, amit lestoppoltam. A debreceni egyetemről jöttek madarakat megfigyelni, és elvittek kapásból a hármas pontig. Ezzel spóroltam némi időt, ami praktikus volt.
1. pont: a tégelyt felraktam a helyére, mellé közvetlenül egy új információs kártyát is elhelyeztem (ez nem látszik, fel kell lépni érte, remélhetőleg ott marad, az oszloptól jobbra). 2. pont: jobb hátul lenn rendben megvan a doboz, fölötte elhelyeztem egy pótkártyát, remélem, megmarad a helyén. 3. pont: hitamas koordinátáin N47° 38.193 E021° 05.026 a doboz rendben, de elhelyeztem egy pótkártyát Peter Scott fölött, kő alatt (N47° 38.148 E021° 04.999) 4. pont: rendben megvan, de a biztonság kedvéért kis doboz bokor tövében kicsit délebbre (a zsilip mellett: N47° 37.644 E021° 04.815) 5. pont: a kilátóban nem találtam, így elhelyeztem egy pótládát jobb oldalon a kilátó padlózata alatt a földön (N47° 37.264 E021° 04.542). 6. pont: nem találtam, pót dobozka N47° 36.820 E021° 04.394 koordinátán, rövid korlát közepe alatt. 7. pont: híd vége alatt, gerendán rendben megvan (N47° 36.502 E021° 04.274). Záróláda: épségben megvan, de NEM a tökéletes fedettségű üregben, hanem jobbra mögötte, téglával takarva. Szerintem el van mérve a koordináta: a végpont legutolsó számából 4-et érdemes levonni.
Ha teljesen újragondolnám a ládát, lehet, hogy csak egy hagyományos ládát tennék az 1. pont környékére (így pl. családdal is teljesíteni lehet, ha a hat kilométer visszaút valakinek sok lenne), vagy legalább* gravírozott táblákat helyeznék el útközben, hogy ne legyen ez az eltűnéspara. Mindenesetre most működik :)
Még hét láda van hátra a kisvasutas sorozatból.
Megjegyzés: a fenti koordináta-linkek "geo:" linkek, amelyek mobilon a legtöbb navigációs alkalmazásban megnyithatók.
* KPisti felhívta a figyelmemet, hogy a láda alapkoncepciójának része a multiság és a pontokon található információs kártyák, így a hagyományos ládára vonatkozó javaslatomat visszavonom. Az időtállóbb megvalósítás azonban továbbra is kívánatos lenne.
Köszönöm a rejtést, szuper a hely! [Geoládák v3.12.10]
Délutánra terveztem Debrecenből hazafelé ezt a számomra érdekes tanösvényt. A gyalogut során sok szép madarat, két játszadozó őzgidát, szelid nyulat figyelhettem meg. Nem mindegyk pontot találtam a helyén, de a rejtő kisegitett. A kis vonat most még nem közlekedett, mert gondolom, majd később nyítnak. A környézett és a kilátokról vló távoli távcsöves fürkészés nagyon tetszett. Visszafelé már sötétben mentem. 13 km lett a túrám vége. Köszönöm alehetőséget, hogy ezeket a szép helyeket megismerhettem.
Hitamas logja alapján kerestük és találtuk meg a pontokat, a 6. kivételével. Azt mondjuk nem nagyon értem, hogy március óta a leírás illetve a koordináták miért nem lettek még aktualizálva? Az 5. pont sem volt meg a kilátóban, egy sugalltra végül megtaláltuk alatta, a földre leesve, visszavittük az emeletre. A 2. pont konkrétan egy wc alatt van elrejtve, ez sem túl szerencsés. Ez a helyszín megérne egy valódi javítást mind az oldalon, mind a helyszínen, esetleg alternatív jelszavakkal, hogy akkor is kereshető legyen, ha egy-egy pont ládája elveszne. Mivel a vonat jelenleg már nem közlekedik, Nemzeti Parkos belépőt sem lehet a helyszínen vásárolni. A forgó kapu működik, jegy nélkül is be lehet menni, de mi végül vettünk online egy napos belépőt. Gyönyörű időben, rengeteg madár közt jó kis túra volt, de oda vissza 10 km-es séta, ezt mindenki kalkulálja be, aki gyalog indul el.
[g:hu+ 2.0.31]
Köszönet hitamasnak működik ez a rejtés. Ajánlom mindenkinek, de indulás előtt olvassátok el hitamas logját, és vegyétek fel az új koordinátákat.
Úgy terveztem, hogy kisvonattal megyek be és gyalog ki, de nem fértem fel a kisvonatra. Így aztán oda-vissza gyaloglás lett, de nem bántam meg. A 6. pont nincs meg, de nem is kell, mert olyan koo részletet ad, ami könnyen kitalálható. A többi rendben. A 4. ponton az öreg fának jó sok ágát levágták, de az odú és a rejtés megmaradt. A 2. ponton nagyon le kell nyúlni, hogy megtaláld, de ott van.
A rejtésre azért adtam "csak" 4,5-t, mert nem szeretem a rejtett pontos multikat. A végláda teljesen felesleges.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.9.12]
18/21. Születésnapi két napos ládatúra tizennyolcadik találata. Ennél a fantasztikus multinál már csak a végláda hiányzott, mert amikor kb. 2 éve az angliai unokáimmal végigcsináltuk 1-7-ig a pontokat, a végére már olyan nyűgösek lettek, hogy hagytam. Ma útban hazafelé ezt is be akartam cserkészni, de sajnos vagy 35 percnyi négykézláb mászás a hatalmas fák között, de le a talaj közelében nem hozott sikert. Szerintem meg is találtam a rejteket, ami nagyon jó volt, de nem volt benne semmi. Talaj menti nagy üreg volt, még egy egész nagy láda is belefért volna, de ami elárulta, hogy ez lehetett a rejtek, az az volt, hogy egy 1cm vastag faszelet pont olyan formájú volt mint az üreg bejárata, így takarta ami benne volt. Nagyon ügyes lehetett aki ezt összedobta, de én úgy érzem, hogy ha ilyen muglik által soha nem járt helyről egy ilyen klassz rejtekből hiányzik a láda, akkor az a nagy valószínűség, hogy egy helybeli utazik rá. A ládagazda nagyon kedves és segítőkész volt, elküldte a 8-as pont koordinátáját, hátha rossz helyen kerestem, de nekem is pont az volt meg amit ő elküldött. Végén kisegített a jelszóval is, amit nagyon szépen köszönök neki. :)
UI: Sajnos a kisvonatról nincs kép, mert jelenleg elromlott és valahol máshol javítják. :(
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Több éve gyűjtögetem a ládákat, de ez volt az első multiládám, ami ekkora méretű volt. Izgalmas volt a keresése, és ez a hortobágyi rész nagyon szép, szóval érdemes ide ellátogatni, akár a ládák miatt, akár a látvány miatt. Viszont mivel a pontok fel lettek újítja, ezért érdemes hitamas (ő volt az újrarejtő)logját követni itinerként, de néhány pont esetén a láda eredeti 'Leírása' a mérvadó (ott ahol hitamas azt említi, hogy "a pont a helyén van"). Ami még fontos lehet, hogy a kettes pont egy olyan bódé alatt van, ami vízbe lóg, tehát nagyobb vízszint esetén elmoshatja a pontot. A 6.os pontot pedig egyáltalán nem találtuk meg, de szerencsére az itt található koordináta részlet, a végső pont(ami a láda) keleti koordinátájának 2. karaktere lenne, amit a végén ki lehet totózni (érdemes a korábbi pontok sémája szerint haladni és állomás közelben keresni a végső pontot, azaz a ládát ;)). A 7es ponton az eredeti leírás azt mondja, hogy felújított hídnál keresd a koordináta részletet, de ez nem egy szerencsés megfogalmazás, mert évek után már nem látszik felújítottnak az a híd. Érdemes egyébként ezt a túrát télen, vagy kora tavasszal, esetleg késő ősszel végezni, mert a burjánzó aljnövényzet hátráltatja a pontok megtalálását a rejtekhelyükön. [Geoládák v3.12.8]
2es lada magas vizallasnal szinte uszott, lehet nem a legidotallobb helyszin. 6ost sajna nem talaltuk meg. koszi a telefonos segitseget, igy meglett a vegjelszo :)
A tanösvény végre látogatható és már csak ez a láda hiányzott a kisvasutas ládák közül. Ezért a rejtővel egyeztetve vittem pótládákat és laminált leírásokat a gyógykezeléshez (és a megtaláláshoz). A pénztárban elmondtam, mire készülök, mire gratis betessékeltek a tanösvényre ... köszönöm. A végláda koordinátáinak ismeretében itt kezdtem, szerencsére ez a helyén volt, így meg is szereztem az utolsó(!) kisvasutas láda jelszavát. A pontokat értelemszerűen visszafelé kerestem. A 7. láda a helyén. A 6. nem volt sehol, a csatorna parti öreg fákat kivágták, a vasutat felújították. Az új rejtés (kétfülű doboz) a vasúti megálló utáni ledeszkázott átjáró távoli széle alá került, a koordinátái: N47° 36,814' E21° 04,392'. Az 5. pont ládáját se találtam a sinek között, cserébe egy munkavonat jött-ment a sineken, ezért jobbnak láttam a ládát a közeli kilátó padozata alá rejteni (jobb oldalt, hátul). Koordináták: N47° 37,264' E21° 04,542'. A 4. pont rendben a helyén, ott van, ahol hozzá lehet férni a fához. A 3. pont nincs az odúban, és úgy tűnik, hogy az öreg fákra eléggé rájár a fűrész errefelé, ezért ezt is egy kicsit odébb vittem, egy mesterséges tereptárgy lábához, nagy kővel takarva. Koordináta: N47° 38,193' E21° 05,026'. A 2. pont a fabódé hátsó része alatt lakik, immár nádtörekkel takarva. Az 1. pont a helyén, remélhetőleg mindenki a madarakat nézi és nem veszi észre a zöld ládikát (ami belépve balra van és nem takarja semmi ...). A madárforgalom hatalmas, csivitelés, krákogás, vijjogás, ami belefér. Egy sirály folyamatos felderítő köröket repült felettem egy szakaszon. A vízszint aggasztóan alacsony, de ez most országos jelenség. Köszönöm a lehetőséget és sok sikert a keresőknek, a tanösvény nyitva, a ládák a helyükön. :)
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! :)
A korábbi logok sokat segítenek, a láda adatlapján elférne pár módosítás. A harmadik pont nem lett meg, az odú üres volt, de a végláda szerencsére így is megtalálható volt. Nagyon szép hely, érdemes meglátogatni, rengeteg a madár. [Geoládák v3.11.3]
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! a halastavak és élőviláguk gyönyörűek, viszont összességében az egész hely elég lepusztult, kb a semmiért hagytunk ott X ezer forintot. a ládázás élménye viszont kárpótolt mindenért, köszi az igényes rejtést, illetve hogy elhoztál ide! [Geoládák v3.11.3]
A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (212 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.
Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.