geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
3745. Steinschneider Lilly - az első magyar pilótanő (GCStLi)

Steinschneider Lilly pilótasapkában

Steinschneider Lilly pilótasapkában

Lilly a miniatür pilóta

Lilly a miniatür pilóta

Lilly felszállás előtt

Lilly felszállás előtt

Lilly a levegőben

Lilly a levegőben

Egy Etrich Taube a levegőben

Egy Etrich Taube a levegőben

A rákosi reptér Google térképe ma

A rákosi reptér Google térképe ma

Steinschneiderék ebben a palotában laktak a Kodály köröndön.

Steinschneiderék ebben a palotában laktak a Kodály köröndön.
Szélesség N 47° 30,615'
Hosszúság E 19° 4,262'
Magasság: 107 m
Megye/ország: Budapest
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2013.12.30 10:15
Megjelenés időpontja: 2014.01.01 20:51
Utolsó lényeges változás: 2020.05.20 11:12
Utolsó változás: 2021.01.09 18:28
Rejtés típusa: Virtuális geoláda
Elrejtők: Roy és emiGrant
Felhasználó: emiGrant
Nehézség / Terep: 2.0 / 1.0
Megtalálások száma: 1034 + 2 sikertelen + 2 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 2.8 megtalálás hetente


Röviden
A megadott koordinátánál levő tereptárgy alján kis táblán található a jelszó.
Pótjelszó: a szomszédos azonos tereptárgy másik végén mágneses lapocska.


A ládába TravelBug nem helyezhető.


Megközelítés

Autóval nem ajánlom a megközelítést, mivel parkolóhelyet a láda környékén nagyon nehéz találni. A legegyszerübb a kisföldalattival utazni és a Kodály körönd megállónál leszállni.

Ezzel a ládával Magyarország első női pilótájának és Budapest első repülőterének szeretnénk emléket állítani.

Az első magyar pilótanő

Steinschneider Lilly 1891. január 13-án született Budapesten. Apja, Steinschneider Bernát dúsgazdag pesti paplangyáros volt. Lilly életének első 18 évét sajnos homály fedi, csak feltételezhetjük, hogy a korabeli jómódú kisasszonyokhoz illően ő is érettségizett. Korabeli dokumentumok szerint az egész család, Lilly, szülei és apja testvérei egymáshoz közel, az akkori időkben nagyon elegáns, nagypolgári környezetben laktak a Nagykörút, Andrássy út, Király utca, Damjanich utca és a Városliget által körülvett VI-ik és VII-ik kerületben.

Az 1910 nyarán, Budapesten megrendezett nemzetközi repülőverseny olyan nagy hatással volt rá, hogy gépjármű-vezetői vizsgája után a pilótaigazolvány megszerzését tűzte ki célul. A pilótatanfolyamot Bécsújhelyen (Wiener Neustadt) végezte egy Etrich Taube típusú gépen. Tanára Karl Illner, a korszak híres osztrák repülője, volt. A pilótavizsga második részére 1912. augusztus 15-én került sor. A 4-es sorszámmal kiállított pilótaigazolványa a Közlekedési Múzeum repüléstörténeti kiállításán tekinthető meg.

1912. augusztus 20-án a Magyar Aviatikai Szövetség Pesten, a rákosi repülőtéren nagyszabású repülőversenyt szervezett. Egy korabeli szemtanú, Denk József visszaemlékezésében az alábbiak szerint írja le a repülőteret: "A Rákosi repülőtér a század elején katonai gyakorlótér volt. Körülbelül 10 négyzetkilométer nagyságú szabálytalan mező, sima és buckás, hepe-hupás, homokos terület." Gyakran megtörtént, hogy valamelyik repülőgép a hepehupás talajon átvágódott, futója megsérült, sőt az is előfordult, hogy az egész gép összetört, a pilóta pedig könnyebb-súlyosabb balesetet szenvedett. Bizony a repülés hőskorában nem volt ritka a halállal végződő légi kaland sem. Az előző mondatok tükrében még jobban csodálhatjuk Lilly bátorságát és elhivatottságát, mellyel a szárnyát bontogató aviatikának szentelte ifjúságát.

1913-ban Pesten, a rákosi repülőtéren ismét megrendezték a szentistván-napi repülőnapot. A verseny hivatalos végeredménye szerint a pilótakisasszony megnyerte a gyorsasági versenyt, második helyezést ért el az egyhuzamban repülések és a levegőben töltött összidők versenyében.

Lilly kiváló repülési képességeire nemsokára egy osztrák aviatikai cég is felfigyelt, mely állást ajánlott neki. A jómódú kisasszonynak azonban más elképzelései voltak. Korabeli újságcikkekből tudjuk, hogy Lilly tábori pilótának készült,apja ebbe azonban már semmiképp nem egyezett bele. A kor szokásainak megfelelően, valószínűleg családi nyomás hatására, 1915. július 27-én Bécsben házasságra lépett gróf Johannes Evangelist Virgilio Coudenhove-Kalergi von Ronspergheimmal, és férje csehországi lakóhelyére költözött. Röviddel férjhez menetele után Lilly abbahagyta a repülést.
Az első magyar pilótanő további életéről meglehetősen kevés adat maradt ránk. Egy leánya született és házaséletének nagy részét férjétől különválva a Riviérán egyedül töltötte. Az Osztrák-Magyar Monarchia 4. vizsgázott pilótája, az első női pilóta 1977-ben 86 éves korában távozott az élők sorából Nizzában.

A rákosi repülőtér története

Budapest első reptere az egykori Felsőrákosi Lovassági Gyakorlótér területe volt. A mai Kerepesi út - Fehér út - Keresztúri út által határolt, egykor homokos, ma erdős, hepehupás területen végezték első repülési kísérleteiket a magyar repülés úttörői. 1909 júniusában a hadügyminiszter olyan kikötéssel adta át a területet a Magyar Aero Clubnak, hogy ott csak napfelkelte előtt és délután négytől szállhatnak fel és le repülő alkalmatosságokkal az életunt kísérletezők.

1909 július 25-én Louis Blériot átrepülte a La Manche csatornát, és még 1909 októberében bemutató repülést tartott a magyar fővárosban is. Az érdeklődés és a siker leírhatatlan volt. A Blériot-bemutató anyagi sikerein felbuzdulva 1910-ben Budapest kérte a hetedik nemzetközi nagy repülőverseny megrendezésének jogát, és minden különösebb lobbizás nélkül meg is kapta. A versenyre új hangárok épültek, rendbe hozták a repülőtér talaját, és kijelölték a 3333 méteres kerületű versenykör helyét. A tíznapos verseny az óriási érdeklődés ellenére teljes kudarccal végződött, a viharos erejű szélben nyolc pilóta törte pozdorjává a gépét, kettő saját magát is, a többiek fel sem szálltak, vagy ha igen, a nagyérdemű legfeljebb alibi-repüléseket láthatott.

Megbízható jövője csak azután lett a reptérnek, hogy egyre több pilóta levizsgázott, sikeres versenyeket rendeztek és az infrastruktúrát fejlesztették. Óriási tervek születtek, új gépek és motorok hagyták el a műhelyeket, repülési teljesítményeikre pedig kezdett felfigyelni a világ. A nagysikerű 1913-as szentistván-napi repülőnap után mindenki jókedvűen, optimistán tekintett a jövőbe, pedig már egy év sem volt hátra, s Európa alámerült az első világháború poklába.

A rákosmezei repülőtérre szomorú napok következtek. A háború alatt a repülőélet átkerült Mátyásföldre, Aszódra, Albertfalvára, a mai Fehér út környékén csak a fanatikus kísérletezők maradtak. A tanácsköztársaság bukása után a megszálló román csapatok mindent elvittek, ami nem volt lebetonozva, sok esetben még azt is. Mára csak a víztorony áll a Fehér úton, "mint magányos puszta váz", a nagy idők egyetlen megmaradt tanúja. Az Örs Vezér tere felől már régen be lett építve a terület de pillanatnyilag még mindig lehet látni a légi felvételeken, hogy hol volt a kifutópálya. Sajnos ez sem tart már sokáig, mivel ezt a részét a területnek nemrégen bekerítették, és valószínüleg itt is építkezni fognak.

A láda

Mivel a reptér, ahol Lilly boldog repülőéveit töltötte, többnyire már be van építve és jelenleg a volt kifutópályán tereprendezés/építkezés folyik, a virtuális ládát (kis táblán a jelszót) Lilly budapesti lakhelyéhez közel a megadott koordinátánál levő tereptárgy alján találjátok.
Pótjelszó: a szomszédos azonos tereptárgy másik végén mágneses lapocska.

Források:
Lilly élettörténete (Mult-kor)
Lilly Wikipédiás életrajza
Etrich Taube repülőgép a levegőben
Steinschneider címek a lakcímtárban
A Közlekedési Múzeum repüléstörténeti kiállítása

Karbantartás:
2021.01.09 Nagyon köszönöm Wilka74-nek a láda pótlását és a pótjelszó kihelyezését.
Állapot: kereshető

KRW értékelés (411 db): környezet: 4.29 rejtés: 4.14 web: 4.57 átlag: 4.33

-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
+
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
-
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


feketel 2021.01.20 16:43 - Megtaláltam
köszönöm a fáradozásodat! TFTC! [Geoládák v3.8.3]

MártiSatya 2021.01.15 15:45 - Megtaláltam
Megtaláltuk. Köszönjük a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

jeszter 2021.01.11 15:35 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

Rézangyalok 2021.01.10 15:30 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

Nemesicsalad 2021.01.09 15:51 - Megtaláltam
Hurrá, megtaláltuk! Köszi
Fagyos januári séta során útba ejtettük
[g:hu+ 2.4.7]

Gmre 2021.01.09 11:13 - Megtaláltam KRW környezet: 3 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 3.83 súly: 3.23
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

Mikkancso 2021.01.07 17:06 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

SzéplakiDóra 2021.01.02 16:32 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

pulyka 2021.01.02 16:29 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszi! [Geoládák v3.8.3]

Pongidori 2020.12.31 14:13 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 2.78
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

FeldmanZ 2020.12.31 09:22 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

Viktor33 2020.12.30 16:48 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

Völgyesiék 2020.12.29 16:01 - Megtaláltam
Kis segítséggel megtaláltuk.

Zsombor111 2020.12.27 19:03 - Megtaláltam
Köszönjük a rejtést! Anikó és Zsombor [Geoládák v3.8.3]

Mai95 2020.12.27 15:28 - Megtaláltam
(Szeretném kérni a log elfogadását a képek alapján, amit e-mailben el is küldtem, köszönöm szépen. Mindenhol megnéztük Vittorióval ,de nem leltük .)
Nagyon szepen koszonom emiGrant segitseget!!

Szalay-team 2020.12.26 14:02 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.7.6]

ratagi 2020.12.25 17:11 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.7.1]

Justbeokay 2020.12.25 17:07 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

Iparvasutas 2020.12.22 11:30 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszi

utigabi60 2020.12.21 11:30 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

ReniGeo 2020.12.15 18:19 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszi!

Pissti túrái 2020.12.15 18:19 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.67 súly: 2.79
Köszi a rejtést.

Ambró 2020.12.15 17:07 - Megtaláltam
.

Zella 2020.12.15 16:57 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! :-) [Geoládák v3.8.3]

Rsp 2020.12.13 11:18 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.8.3]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (1038 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.