WAP
[archiv: A tereptárgy alján kapaszkodik veszettül...]
A koordináták már az egykori pótjelszóra mutatnak: az út északi oldalán, az ipszilon-összefolyásnál, a folyásirány szerinti bal-, ipszilon-nézet szerinti jobb ága melletti táblán keresd!
A ládába TravelBug
nem helyezhető.
Bevezető
Egy klasszikus idézettel kezdeném:
Mit adtak nekünk a rómaiak? Eltekintve a csatornától, gyógyászattól, oktatástól, bortól, közrendtől, öntözéstől, utaktól, vízvezeték hálózattól... mit tettek a rómaiak értünk?
Egy ilyen -állítólagos- római eredetű építményhez szeretném elcsalni a kedves geokessert!
Megközelítés
A 8-as főút Várpalota és Öskü közötti szakaszán található a "Római gát"-nak nevezett objektum, ami egy ókori duzzasztómű maradványa.
Mivel a 8-as főút veszélyes üzem a 110 km/h-ás megengedett sebességgel, ezért a főútról nyíló két földúton nem javaslom a parkolást (bár ez a korábbi kesserek esetében 1 kivételével mindenkinek sikerült)!
Emiatt két irányból közelíthető meg egészen biztonságosan ámde autó nélkül a rejtekhely:
Öskűről a Fenyves horgásztavakhoz vezető, részben aszfaltos úton itt van lehetőség megállni jobbra:
N 47° 11,040' E 18° 5,762' 141 m [GCVMRG+1. megállóhely] Innen kb. 1.5 km, gyalog vagy kerékpáron közelíthető meg a rejtekhely.
Pétfürdő irányából a javasolt kiindulás pont a Vasútállomás parkolója:
N 47° 10,025' E 18° 7,312' 140 m [GCVMRG+2. Parkoló]. Innen kb. 1.7 km földúton a vasút mellett lehet eljutni a rejtéshez.
A sportosabbak az út alatti vízátereszen simán át tudnak kelni akár száraz lábbal is!
Egy kis történelem
A közel 5 évszázadon keresztül uralkodó, a Földközi-tenger körül 3 kontinensre kiterjedő Római Birodalom volt a világ talán leghosszabb ideig fennálló birodalma. A római uralom életéről és a kultúra jelenlétéről vallanak a múlt századtól napjainkig előkerült leletek.
Hazánkban az első céltudatos útépítés is az egykori Pannóniát birtokló rómaikhoz köthető, akiknek a fennhatósága az évszázadok alatt változó nagyságú területekre terjedt ki. A provincia határát a Duna vonalán építették ki. Ez a védelmi rendszer erődítmények és őrtornyok láncolatából állt. A határvonalat a birodalom teljes területén limesnek nevezték. Ám a szó eredeti jelentése azt az utat jelenti, ahol a katonák elindultak a határok felé az ellenség irányába.
A birodalmat irányító császárok hamar rájöttek arra, hogy az ilyen hatalmas távolságokon a közigazgatást fenntartani, a hadsereget mozgatni, a híreket és az adókat gyorsan és biztonságosan a központba juttatni csak megfelelő úthálózat kiépítésével lehet. A törvények az utakat 2 nagy csoportba sorolták közhasználatúak /via publica/ és magánutak /via privata/. A közhasználatú utak lehettek hadiutak /via castri, exercituum/ vagy közönséges utak. A nem hadi utak is többféle besorolásba tartoztak királyi, kereszt és mellékutak. A Római Birodalomban mintegy 80.000 km út épült, ebből jelentős mennyiség az egykori Pannonia provincia területén.
Az építkezések a kor mérnöki csúcsteljesítményét jelentették, hiszen a kiemelt hadiutak többnyire méteres kő alappal és egy légió vonulásához megfelelő szélességgel rendelkeztek. A kivitelezés során a vonalvezetésüket többnyire katonai szempontok határozták meg, ezért a szorosokat elkerülték és a dombvonulatok tetején egyenes vonalban igyekeztek az útvonalat vezetni. Az útba eső terepakadályokat különböző megoldásokkal /hidak, töltések/ igyekeztek legyőzni. Mivel az utakon folyamatosan közlekedtek, ezért azok vízelvezetése nagyon fontos volt, ezt árkok, csatornák és támfalak alkalmazásával oldották meg.
A játékban szereplő objektum az Aquincumot az anyaországgal összekötő római hadiút egy része. Egy római gát, amely 158 méter hosszú, 4,5 méter magas. A Kikeri-tó hatalmas duzzasztógátját korábban római építménynek tekintették. Hatalmas kőkockái hívják fel magukra a figyelmet. Ezen halad ma végig a 8. számú főút. Rhé Gyula korábban a tótól északra hosszú szakaszon megfigyelte a római út nyomát.
Más feltételezések szerint csupán a XV. században épült.
Akár így van, akár úgy ez egy érdekes építmény, úgy gondolom a hely megérdemel egy rejtést.
A látványos oldal a főút északi oldalán található. A másik oldalon valószínűleg azért nem láthatóak a nyomai, mert a főút eredetileg 2x1-es nyomsávját 2x2-re bővítették és ennek eshetett áldozatul a déli rész, ami most az úttest alatt található.
Átmenni /száraz cipőben legalábbis/ nem lehet benne, csupán a fele útig van pereme a kis csatornának.
A megadott koordinátán található tereptárgy alján kapaszkodik veszettül. Oldalirányban lehet legkönnyebben levadászni. Visszarejtésnél kérlek ügyelj a biztonsági elem megfelelő álcázásáról!
A ládáról és a rejtekhelyről kérlek, ne tegyetek fel fotó(ka)t!
Alternatív az északi oldalon Y jobb száránál lévő táblán...
Források
Középkori utak Magyarországon
Római gát - Wikimapia
A római kor kutatása
Bödöcs András - Doktori disszertáció tézisei
Tabula Peutingeriana - Wikipedia
A Római birodalom - Wikipedia
Pannónia úthálózata
A Római Birodalom térképe a 4-5. századból
Veszprém megyei közutak története
Sok sikert!
Access Denied
---------------
Kéretik a rejtést oda visszahelyezni ahol volt, és akkor nem kell szenvedni az /oldalirányú/ elővételével!
----------------
2014.08.30. Karbantartás
Dobozcsere, logfüzet csere, toll és ajándék feltöltés
Az eredeti állapot visszaállítva, tehát az objektum aljához "ragaszkodik" a láda!
Kéretik oldalirányból és nem hosszirányból vadászni, akkor könnyű elővenni és nem fog sérülni a doboz!
-------------------------
2015.11.14.
Eredeti helyén újrarejtve.
-------------------------
2016.07.24.
Eredeti helyén újrarejtve.
-------------------------------
2018.04.07.
Megkérem a kedves ezután érkező kessereket, hogy meg se próbáljanak a 4 sávos úton átkelni, mert ez életveszélyes és tilos! Az északi oldalról az ügyesebbek az alagútban simán át tudnak kelni a déli oldalra. A kevésbé bevállalósoknak az északi oldalon az Y jobb száránál lévő táblán van a pótjelszó!
Köszi!
Megkérném a kessertársakat, hogy ha valami gond van a rejtéssel az jelezzék, mert sem távolbalátó, sem jós nem vagyok és a visszajelzések alapján igyekszem a láda normális állapotát fenntartani!
Ugyanígy kérem az elkövetkezendő megtalálókat, hogy a ládát a leírásnak megfelelően rejtsék vissza a helyére, hogy még sokáig kereshető legyen jelen állapotában!
Köszi!