Diósgyőr-Vasgyár vagy a diósgyőr-vasgyári kolónia, a helyiek szóhasználatában Vasgyár, Miskolc egyik városrésze. Létrejötte a Diósgyőri Vasgyár létesítéséhez és fejlődéséhez kötődik. Az új vasgyár felépítésére vonatkozó állami elhatározás 1867 végén született meg, és a Diósgyőr közigazgatási területére telepítendő gyár mellett Péch Antal már az első tervrajzán is feltüntette a kolóniát, azt a lakótelepet, ahol a gyári dolgozók és családjaik élhetnek. A házakat zömmel vörös tégla falazattal látták el, elhelyezésüknél pedig a legcélszerűbb, négyszöghálós megoldást választották. Az egyenes utcák alkotta, egymást derékszögben metsző úthálózatban a beépítést ikerházas vagy fésűs, kertvárosi jellegű elhelyezéssel valósították meg. A gyári vezetők (tisztek, főtisztek) számára nagyobb, kényelmesebb házak épültek, de a munkások számára tervezett lakházak is a kor általános színvonala fölött álltak. Az építkezés - a gyári munkáslétszám növekedéséhez igazodva - a második világháborúig tartott. Az első időben "gyarmat"-nak nevezett lakótelepen széleskörű intézményhálózat is megvalósult. Építettek óvodát és iskolákat, korszerű kórházat, gyógyszertárat, közfürdőt, postát, munkáséttermet, könyvtárat, olcsó beszerzést biztosító kereskedelmi létesítményeket és templomokat. A kolónia már 1900-ban a monarchia legkorszerűbb lakótelepének számított. A második világháborút követően az állam nehézipari központtá kezdte fejleszteni Miskolcot, amelynek akkor már Diósgyőr a része volt. Az ekkor Lenin Kohászati Művek (LKM) kohászati kombinát a megye legnagyobb munkaadója volt, és egyre jobban korszerűsítették: 1975-ben nemesacél-hengermű épült, majd a kombinált acélműben oxigénbefúvásos LD-konverter (ami folyékony nyersvasból állít elő acélt), UHP elektromos ívkemence és ASEA üstmetallurgiai berendezés, 1982-ben folyamatos acélöntő berendezés, 1985-ben tekercshúzó és foszfátozó üzem. 1989-ben jött létre az LKM helyett a Diósgyőri Metallurgiai és Alakítástechnológiai Gyárak Részvénytársasága, a DIMAG Rt. A gyár egyes részlegei előbb leányvállalattá, majd önálló gazdasági társaságokká alakultak.
A vasgyár mai állapota
A DIMAG Rt.-t 1991. december 29-én privatizálták. 1996-ban, egy technológiai váltás részeként leállították a nagyolvasztót és a LD-konvertert, átalakították az UHP elektromos ívkemencét. Ezek után a UHP elektrokemencében és üstmettalurgiai rendszerben állították elő az acélt, majd folyamatos öntötték le, és hengersorokon alakították kész termékké. 1998. január 29-én a gyár új tulajdonoshoz került, de csődbe ment, és 2000. március 14-én elrendelték a felszámolását. 2001. április 12-én a társaságot a felszámoló szervezettől megvásárolta az olasz Cogne Acciai Speciali s.r.l., és megváltoztatta a nevét DAM Steel Speciális Acélgyártó Részvénytársaságra, de csak 2003 januárjáig üzemeltette. 2003. március 26-ától újra felszámoló szervezet vezette a céget, majd eladta. Az ezt követő cég, a DAM 2004 Acél- és Hengermű Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 2004. október 1-jén kezdte meg működését. 2009. február 23-án bejelentették, hogy a DAM 2004. kft befejezi a tevékenységét, ezzel a a több mint két évszázados múltra visszatekintő diósgyőri kohászat megszűnt. Azóta a gyár területén inkább kisebb cégek raktárai, műhelyei üzemelnek. Mégis nagy területek állnak kihasználatlanul, pusztulásra ítélve.
A Vasgyár egyik érdekessége a csavargyár épületében kialakított sportaréna,a Factoy Aréna. Itt található mászócsarnok, skate park, klubhelyiség is. KépAz aréna hivatalos oldala
Nemrégiben megkezdték a kolónia épületeinek modellezését, amit bárki megtekinthet a Google Earthben. Pár infó erről : 3D modellezés
Gyakran szerveznek gyártúrákat is, ahol a jelentkezők megismerhetik a kohászat nagyközönségtől elzárt területeit. A láda felkeresése előtt informálódj a vasgyar.hu-n, mert a nagyobb rendezvényekkor rendeznek gyártúrákat. (EFOTT,Kocsonyafesztivál,Múzeumok éjszakája)
Megtaláltam nejemmel és két unokámmal. A lapok tényleg vizesek, mert a fémdoboz nem vízzáró. Szerencsére a jelszót még el lehetett olvasni.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.9.12]